dongenvj01

Level 1
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Brom in TV of mediabox

wij hebben een Umacx Mediabox voor digitale TV ontvangst.
Volgens mijn vrouw zit er een ‘brom’ in de TV. Ik zelf ben hardhorend en hoor dat niet, maar voor haar blijkt dat er erg irritant is, want ze heeft het er regelmatig over. De brom is niet permanent en is soms weg.
Nou ben ik van plan om de ‘polarisatie’, zo noem 8k het maar, om te draaien door de stekker andersom in het stopcontact te steken. Plus wordt dan Min en Min wordt Plus als u begrijpt wat ik bedoel. Zou dit enige kans van slagen hebben of is dit
Of hebben jullie enig idee waar dit in zou kunnen zitten?
Bij voorbaat dank.
Jan Van Dongen
20 Reacties 20
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag dongenvj01

je hebt dan waarschijnlijk een Humax ... :wink: Een brom in de (geluids)installatie kan, maar dan merk je dit doorgaans op bij bv. de analoge radio, een subwoofer, receiver etc, maar minder snel bij een Tv.

Maar ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat een Humax voor een brom zorgt, en wellicht is het raadzaam het AOP (aansluiting van Ziggo) als da in de meterkast zit, te laten aarden door Ziggo, als dat nog niet is gedaan. Dat kan dergelijke issues oplossen. Maar het kan ook uit de Tv zelf komen, dus is het zo ook wel wat moeilijk aan te geven waar het issue echt zit. In ieder geval is wat ik hierboven noemde zeker de moeite van het nakijken waard.

Met het een kwartslag draaien van een stekker kunnen sommige dingen worden opgelost, een stereo versterker kan daar zeker baat bij hebben als het geluid niet mooi in het midden staat, maar het net werkt met wisselspanning en dus fase en nul, waarbij het doorgaans niet aan de orde is hoe een stekker in de wandcontactdoos is geplaatst. Bij apparaten die wat duurder zijn, of een modificatie hebben ondergaan, meestal geluid, geeft men vaak wel aan wat de fasekant is van de aansluiting, maar bij een Tv, decoder etc. zie je dat eigenlijk nooit.

Of het dus kans van slagen heeft... Ik acht dat klein, maar het uitproberen kan altijd, want kwaad kan het natuurlijk niet. Ik heb zelf mijn apparatuur wel gemeten op de fasezijdes van de apparaten, maar dat is dus echt om het beste uit je set te halen. Bij de Tv en de Humax apparaten die ik gebruik, heb ik er niet op gelet.
dongenvj01
Topicstarter
Level 1
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Bedankt voor de goede uitleg. Daf ga ik in ieder geval uitproberen.
Het AOP zit bij ons in de woonkamer, dus heb ik niet direct ‘aarde’ binnen bereik. Eventueel aarden aan een CV radiator, die zit wel kort in de buurt, lijkt mij niet zinvol; of wel misschien? De stopcontacten in de woonkamer zijn bij ons niet geaard, anders zou ik de aarde daar vandaan kunnen halen mogelijk?
Ik ben wel van plan om het aarden uit te gaan proberen. Kan dat aarden gewoon op het metalen gedeelte van de aansluitdoos?
Bij voorbaat dank voor uw medewerking.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag dongenvj01

allereerst: door omstandigheden lukt het me niet altijd meteen te reageren, dus als het later komt, bij voorbaat excuses.

AOP in de woonkamer dus. Is dat wel een recente uitvoering? In fZiggo gebied kun je er vanuit gaan dat een 2 gaats uitvoering een oude is. Is dat het geval, kun je deze kosteloos laten vervangen door Ziggo.

Je kan dan vragen of men er een met aarddraad wil plaatsen, maar bij mij werd e.e.a. vernieuwd, ook het AOP, en wilde de monteur de aarding, welke al op het oude AOP was aangesloten niet gebruiken, met dus ook brom in mijn installatie tot gevolg. Dat vertelde ik hem, maar hij bleef erbij dat dit er niets mee te maken had. Jammer, want na het weer zelf aarden van het AOP was het issue verholpen. Men lijkt daar dus niet altijd van op de hoogte, of wil het gewoonweg niet doen.

Maar een goede aarding is dan wel zeer van belang. Je wilt hiermee n.l. het potentiaalverschil aanpakken en dat gaat niet werken als de aarding op het AOP niet goed word uitgevoerd. Het aarden op een radiator is dus niet de juiste stap. Deze zijn nooit goed geaard, door bv. roestvorming en/of tape/hennep touw tussen te aansluitingen. Niet doen dus.

Aarden vanaf een wandcontactdoos kan, maar ook dat raad ik doorgaans af. Ik heb daar n.l. al eens nare dingen bij gezien, en als je dat doet, moet iets dergelijks zeer secuur gebeuren. Voor een AOP zeg ik: niet doen.

Nu weet ik niet wat er daar mogelijk is, maar bij mij zit het AOP op de buitenmuur van de kamer. Een meter daarnaast komt de aarding van blank 25 mm2 binnen in de woning en gaat daar over in een blanke 6 mm2 welke naar de meterkast loopt. Nu heb ik op de 25 mm2 een klauwklem gezet (ook wel aardingsklem voor bliksembeveiliging genoemd), zodat ik een 6 mm2 aarddraad kon aansluiten. Deze gaat in de kamer over op een stukje soepele draad welke op het AOP is aangesloten. Als je bv. een AMP kabeloog (kabelschoentje) op de draad knijpt kun je deze zo onder een schroefje van het AOP zetten. Het metaal dus zoals jij dat noemt.

Dit is dus hoe ik het heb gedaan, alhoewel ik ook nog de kabels apart heb geaard, wat jij kan vergeten, dus eerst het AOP aarden is voldoende. Bovenstaande is meteen een uitleg hoe je het wellicht zou kunnen doen.

Is het zo wat duidelijk voor je?

Zo ziet een AMP kabeloog (kabelschoentje) eruit.



De rode gaat tot 1,5 mm2, blauw tot 2,5 mm2. Te koop bij bv: https://www.allekabels.nl/auto_onderdelen/kabelschoen.html?gclid=EAIaIQobChMIlce2vYWz3wIVD853Ch2PyQuQEAAYASAAEgKycvD_BwE

Dit is de klauw/aardingsklem waarvan de bovenzijde kan kantelen waardoor het dus mogelijk is 2 verschillende diktes draad in de klem te plaatsen:


Maar deze kan ook, mits het deel wat op de aarding van de woning geklemd word, geschikt is voor 6 mm2, of de klem op de 25 mm2 geklemd kan worden:


De draad naar het AOP gaat hier onder de schroefjes. De klem knijpt vast op (schoongemaakte) aarding van de woning. Dit is een blanke draad. Let op dat je niet een al te dunne draad onder de schroefjes zet, of deze een paar keer dubbel vouwt zodat de draad niet defect raakt na het vastschroeven. Wij deden er vaak een draadbusje omheen.

Deze klemmen vind je bv. hier:

https://www.elektrototaalmarkt.nl/installatie-materialen/aardingsmaterialen/moerklemmen-aftakklemmen-en-unimaxklemmen
dongenvj01
Topicstarter
Level 1
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Willem,

Heel hartelijk bedankt voor je geweldig duidelijke uitleg. Hier kan ik wel iets mee. Bij ons zit het AOP ook op de buitenmuur. Dit AOP (twee gaats) zit er al vanaf het begin, dus ruim 40 jaar, dus zeker geen recente uitvoering,
Het probleem bij ons is dat er tussen het AOP en de meterkast, waar een aarde voor de bliksembeveiliging zit, onze voordeur zit.
Als ik zo’n aansluiting wil maken, dan moet ik ‘buitenom’ lijkt mij. De betekent weer bestrating opbreken en de doorgangen door de buitenmuur opzoeken. Binnen zit ik met een tegelvloer, die ik niet wil opbreken. Misschien toch maar binnen in de hal over de muur met zo’n draad. Moet ik eens heel goed nadenken over een ‘nette’ en eenvoudige oplossing.
In ieder geval heb ik nu een ‘project’ waarvan ik weet hoe het moet, nu nog uitvinden hoe ik het ga uitvoeren.

War dag ‘ kostenloos laten vervangen van het oude AOP’; dat kan ik toch wel zelf uitvoeren, lijkt mij. Zou Ziggo mij zo’n nieuwe AOP ter beschikking willen stellen? Het Wifi/Modem heb ik ook zelf aangesloten en geconfigureerd.

Nogmaals hartelijk dank voor je ‘prima’ uitleg; die heb ik maae direcf opgeslagen bij mijn ‘Bookmarks’.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Graag gedaan.

Dan mag het AOP wel worden vervangen. Heb je verder geen issues, heeft het geen haast, maar deze is ook absoluut niet retour geschikt en dat is soms, bv. bij de XL van Ziggo wel nodig. Ziggo vervangt deze dus kosteloos.

Is er echt een bliksembeveiliging aanwezig bij de woning? Zo ja, dan mag deze puls/aardraad, absoluut niet worden gebruikt. Het gaat echt om de aarding naar de meterkast, die je doorgaans wel onder de vloer terug vindt. Daar heb ik deze ook afgetakt. Maar kun je niet onder de vloer komen? Buiten op spitten zou ik ook niet direct doen, al ga ik wel ver dingen goed op orde te hebben. Maar je moet natuurlijk niet moeten gaan breken voor dit 'project'.

En let er dus op dat een monteur je waarschijnlijk zal vertellen dat aarden in de kamer niet nodig is en dat men dat alleen in de meterkast doet, maar ik weet inmiddels beter. Je wilt niet weten hoeveel mensen er zijn welke last hebben van een aardlus (brom) waarbij het AOP in de woonkamer zit. Daar zijn ook wel andere oplossingen voor, maar die blijven niet altijd even goed werken. Zo raken de mantelstroomfilters nogal eens defect. Ik had ze hier eerder ook, maar door het grote potentiaalverschil bleken de condensators in de filters hier niet tegen bestand. Bij open peuteren zag ik deze duidelijk 'zweten' en deze waren dus defect. Het AOP is dan een veel beter optie.

Je mag het AOP niet zelf vervangen. Dat is echt voor Ziggo. Nu loopt elders ook al een discussie over dit gebeuren, en deze wil ik niet nogmaals aangaan, maar het AOP en de splitter erop vallen echt onder Ziggo. Als er anders wat misgaat of de coax doos welke je gebruikt niet in orde is, loop je wellicht tegen onnodige kosten aan. Niet doen dus. Het aansluiten van het modem ligt anders. dat mag je zelf doen, maar dit is dan ook iets dat valt onder het mom 'achter het AOP'. Alles achter het AOP valt dus in principe onder eigen beheer, al blijft ook het modem natuurlijk eigendom van Ziggo.

En nogmaals, graag gedaan. Top dat het opslaat, want niet alle topics blijven op de site aanwezig. kan natuurlijk ook niet met zoveel berichten en as je bepaalde dingen bewaard kun je er altijd nog eens gebruik van maken.
dongenvj01
Topicstarter
Level 1
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Willem,

Weer bedankt voor je uitvoerige uitleg. Ik dacht dat dat die ‘aarding’ in de meterkast voor bliksembeveiliging was. Ik heb zojuist eens heel goed gekeken maar het is de ‘aardpen’ die naar de electriciteitsmeter loopt en de waterleding die ook in dat ‘putje’ zit is ook op diezelfde aardpen geaard. Dat is mij nu helemaal duidelijk. Wat de nog aan te leggen draad vanaf die aarde zie ik nu wel een mogelijkheid binnendoor. Ik denk nu langs de deurstijl, maar dat is dan voor later.
Op jouw aanraden wil ik het AOP dan wel gratis door Ziggo laten vervangen als ik dat zelf niet mag doen. Hoe zet ik dit in gang?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Wederom graag gedaan. De aardpuls bij een woning is voor de aarding in de meterkast. Zou je bliksembeveiligingen hebben, zijn deze allen apart voorzien van een puls.

Sorry als ik wellicht te uitgebreid reageer, maar dat is nu eenmaal de aard van het beestje. Soms kun je kort houden, maar in bepaalde gevallen wil je toch alles zo duidelijk mogelijk uiteen zetten, zodat niet alleen jij, maar ook anderen ermee uit de voeten kunnen.

Je kan voor het AOP gewoon Ziggo bellen en aangeven dat het AOP al flink oud is en je dat wilt laten vernieuwen. Bel ze dus gewoon even:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact/

Ook dat kan nog zorgen voor verbetering van de klacht. Maar hou dus in gedachte dat men in de kamer vaak geen AOP plaatst met een aarddraad. Maar je weet nu hoe dat zit, dus dat kun je tevens in gedachten houden.
dongenvj01
Topicstarter
Level 1
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Beste Willem,

Geen sorry voor de uitvoerige uitleg. Ik stel dat bijzonder opprijs, dan snap ik het en kan ik het beter onthouden.

Ik ga Ziggo zeer binnenkort bellen over het oude AOP. En ik weet nu ongeveer wat ik kan verwachten. Ik ben inmiddels erg benieuwd naar zo’n nieuwe AOP.

Nogmaals hartelijk dank, you did a good job!

met vriendelijke groet,

Jan
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag dongenvj01/Jan

heel graag gedaan. En fijn dat je er zo over denkt. Doet goed.

Ik ben natuurlijk benieuwd naar de afloop en je ervaringen.

Mocht ik je op korte termijn niet meer spreken wens ik je alvast hele fijne kerstdagen en een goed nieuwjaar.

Mvg. Willem
dongenvj01
Topicstarter
Level 1
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Dat ga ik zeker doen. Ook Prettige Kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar toegewenst.

Jan
dongenvj01
Topicstarter
Level 1
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Er is een afspraak gemaakt dat er een monteur k9mt op 28 december a.s.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dat is al snel. Ben we benieuwd of alleen ander AOP al wat opbrengt in deze...
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Mocht de wachtrij bij het bellen naar Ziggo heel erg lang zijn, dan is de chat ook een mogelijkheid:

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Monteur komt al Be rt ...

En dan even afwachten. Is de brom er nog dan zelf het AOP aarden zoals uitgelegd.
dongenvj01
Topicstarter
Level 1
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Dat is het plan!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
En toen was Willem-A enorm benieuwd naar de uitkomst bij dongenvj01 .... :relaxed:
dongenvj01
Topicstarter
Level 1
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Goede morgen Willem,

Vanmorgen vroeg dacht ik er aan; ik moet Willem nog verder antwoorden. Wel, de monteur is geweest op 28 december en hij heeft die oude contactdoos (2 gaats) vervangen door een contactdoos 1 gaats en direct op die uitgang een splitter voor TV/Internet en radio. Ik heb met hem over het ‘gebrom’ gesproken. Volgens hem zit dat in de TV. Wij hebben 2 afstandbedieningen en hij wist te vertellen dat de stand van ‘volumeknoppen’, als de ene heel hard staat en de andere heel zacht, dat deze ook een ‘brom’ kunnen veroorzaken. Hij heeft ze ‘gemiddeld’ afegstemd voor ons.

Ik heb mijn vrouw niet meer gehoord over die ‘brom’, maar dat betekent niet dat die er niet meer is. Ik wil het niet specifiek aan haar vragen. Misschien dat het haar niet (meer) opvalt en ik hoor het niet. Ik wacht maar rustig af.

Als het niet over is, dan ga ik ‘aarden’ uitproberen. Ik had het daar ook nog over met de monteur van Ziggo. Hij zei; dan moet je in de meterkast zijn.

met vriendelijke groet,

Jan
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag dongenvj01 /Jan

dank voor de update. Bij het verhaal van de volume standen kan ik me wel iets voorstellen. En als het nu 'weg' is of n ieder geval niet meer opvallend aanwezig, dan kun je nog even afwachten.

En ja, nooit teveel aan vrouwen vragen... hahaha.

In ieder geval kan een nieuw AOP nooit kwaad. En als je moet aarden, dan inderdaad vanuit de meterkast, of vanaf de puls, als je deze kan vinden onder de vloer. Maar doorgaans zie je deze wel. Maar als de meterkast bij de voordeur staat (hier niet) dan kun je altijd wel van daaruit werken. Maar dat is toekomst, of wellicht niet meer aan de orde.

Nogmaals dank.
dongenvj01
Topicstarter
Level 1
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Hallo Willem,

Vooal jij bedankt voor het meedenken en je goede adviezen. Ik ben in ieder geval weer een heel stuk wijzer gworden en daar ‘geniet’ ik aktijd weer van.

Ik wacht dus vooralsnog af, maar indien nodig ga ik het ‘aarden’ uitproberen. Die aardpen in de meterkast heb ik al zien zitten. Mijn probleem is dat ik het zelf niet hoor, maar dat komt omdat ik inmiddels ‘slechthorend’ ben geworden.

Zodra ik ‘nieuws’ heb laat ik het je weten.

Met vriendelijke groet,

Jan

Uitgelicht topic