Vraag

Blokvorming in beeld met Humax 5200c en E 37-32 melding

  • 14 maart 2019
  • 72 reacties
  • 3945 keer bekeken

Reputatie 1
Steeds weer hevige blokvorming over het hele beeld NPO 1-HD, BERwaarde gaat tot wel 8000! Heb goede nieuwe Ziggokabels!
Gisteren zelfde probleem: stekker van de Humax uit stopcontact antennekabels verwijderd, smartcard uit de ontvanger.
Na 4 uur stroom weer op de ontvanger, kabels aangesloten, reset fabrieksinstellingen, smartcard weer in de Humax, hele avond probleemloos kunnen kijken.
Het lijkt erop dat ik deze procedure elke dag moet gaan doorlopen?

Wie weet raad? Willem A. misschien

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, stel dan je vraag in een nieuw topic.

72 Reacties

Reputatie 7
@Willem-A is onze Humax Specialist en heb hem getagd, hij zal dit topic straks zien 😊
Reputatie 7
Badge +19
Dag @Tvfreak

om welk model Humax gaat het? Ik zie nl. alleen maar een melding over de BER die natuurlijk veel te hoog is, maar niets over de sterkte, kwaliteit, en een eventuele 2e tuner.

Daarnaast zijn niet alleen goede kabels van belang, maar is ook van belang of het AOP recent is, en hoe de installatie is opgebouwd. Zijn er bv. splitters etc. gebruikt en dus meer toestellen aangesloten? En hoe lang zijn de kabels? En wellicht een wat lullige vraag, maar wat zijn goede Ziggo kabels? Dat kan ik op afstand natuurlijk niet beoordelen. Zijn dat bv. 2- of 3-voudig afgeschermde voorgemonteerde Hirschmann kabels of anders?

Nu lees ik ook alleen iets over NPO1, maar er zitten meer zenders in die stream/op dezelfde frequentie. Hoe gaat het daarmee? En wat gebeurt er bij andere zenders buiten deze stream? Kun je eens een paar foto's plaatsen van het AOP, de kabels/splitters etc? En een paar van de Humax (sterkte, kwaliteit en BER) bij wat verschillende zenders?

Wel opvallend is dat je na een dergelijke reset weer probleemloos kan kijken. Wellicht raadzaam nog eens een reset op deze manier uit te voeren, waarbij je alle kabels, dus ook de HDMI kabel, eventuele scart etc. verwijderd:

-Spanning geheel van de Humax halen;
-Alle kabels los nemen;
-Na 20 minuten alles weer aansluiten;
-Humax opstarten en meteen erna een fabrieksreset uitvoeren en eventueel aanwezige harde schijf formatteren. Let op: daarmee gaan wel de opnames en andere aanwezige bestanden verloren.
Reputatie 1
Hallo Willem A,

Het gaat om de Humax 5200c, het AOP is op 27-2-19 vervangen, ik heb allemaal nieuwe Ziggokabels.
De monteur van Ziggo, die op 27-2-2019 bij mij was zei dat de Humax 5200c defect zou zijn, maar dat betwijfel ik omdat ik bijna twee weken zonder problemen heb kunnen kijken.
Als de ber waarde zo hoog is, zijn de sterkte en kwaliteit zeer laag of zelfs nihil.

Als alles goed is is de sterkte van het signaal 85-86% en de kwaliteit 100%, soms heb ik uitschieters van een sterkte van 92%.

Hirschmann kabels en ik heb pas nog kabels van Ziggo toegestuurd gekregen, daar kan het niet aan liggen.

Van morgen kreeg ik een E37-32 melding.

m.vr.gr.,
tvfreak
Reputatie 7
Badge +19
Dag @Tvfreak

allereerst, probeer niet teveel te quoten. Dat maakt het wat lastig leesbaar.

Maar op welke tuner zie je deze hoge BER waarden? Op tuner 1, 2 of wellicht beiden? En hoe is de installatie opgebouwd? Kun je de vragen die ik eerder stelde nog even zo duidelijk mogelijk beantwoorden?

DE sterkte is overigens vrij hoog, zeker als je dat hebt uitgelezen op tuner 1. Tuner 2 zit vaak nog wat hoger, maar als dit boven de 90% komt gaat het niet goed. Dat is te hoog. Daar gaat dus iets mis. Is destijds ook het signaal van Ziggo door de monteur gemeten?

De Humax kan uiteraard altijd een keer defect raken, maar dat kan ik zo niet aangeven, daar ik niet weet wat de andere zenders in, en buiten die stream doen. Alleen NPO 1 welke de fout in gaat is wat vreemd en komt bijna niet voor. Daarnaast is het dan doorgaans tuner 2 welke de hoge(re) BER waarden laat zien. Maar ook dat weet ik nu dus niet, want die gegevens mis ik.

Daarom is het raadzaam even goed de uitleg en foto's te geven welke zijn gevraagd en tevens om 1 of 2 zenders op te nemen, en een ander te bekijken. Dan kun je beide tuners uitlezen, en dit dien je dan even te doen bij wat verschillende zender combinaties. Ik heb echt meer info nodig, daar het anders natuurlijk ook voor mij moeilijk word.

Maar goed, AOP kunnen we uitsluiten. Kabels waarschijnlijk ook. Maar op het AOP zit een splitter, is dat nog een UMU** of een POA**?

De E37 melding is een algemene fout. Daar kun je dus alle kanten mee op, maar vaak is deze gekoppeld aan de smartcardmelding E32. Haal de smartcard er dus even uit en maak de chip even goed schoon met een zachte, niet pluizende doek.

Nu dus nog even de foto's want ik kan nu niet zien of het om tuner 1, 2 of beiden gaat.

Zien opnames er wel goed uit, of ook dan beeldfouten? En komen bij het opnemen, naast het bekijken van een of 2 andere zenders ook BER fouten voor bij tuner 2?
Reputatie 1
Ik kan de video's die ik heb gemaakt niet uploaden, dit wordt niet ondersteund, maar het gaat om tuner 1. Bij mijn weten zit er op mijn aop geen splitter want er komt maar een kabel uit het aop.

Overigens de blokvorming komt voor op npo 1,2 en 3, sbs6 en Veronica.

Overigens vanmorgen heb ik 4 uur lang de kabels uit de Humax 5200c gehad. Daarna stroom er weer op fabrieksreset en hdd geformatteerd, nu kan ik weer zonder problemen kijken, de vraag is alleen voor hoelang?

Gr.
TVfreak
Reputatie 7
Badge +19
Maar foto's maken lukt toch wel?

Tuner 1 laat slechts zelden een hoge BER zien, maar er is iemand die soortgelijk meld en dat is best opvallend.

Meestal zit er op het AOP nog een splitter voor aansluiting van Tv, eventueel radio en Internet. Dat heb jij dus niet?

Maar dat de beeldfouten meer zenders betreffen is dus niet heel vreemd daar er meer zenders in één stream zitten.

Maar heb je ook de reset uitgevoerd zoals ik deze heb uitgelegd, dus door de stappen te nemen en alle kabels los te nemen?

Dat je na een dergelijke reset weer enige tijd probleemloos kan kijken lijkt op de Humax zelf te wijzen, maar die hoge sterkte moet omlaag. Een te lage sterkte is niet goed, maar die kan bij de Humax best veel zakken, maar een te hoge ook niet. En boven de 90% gaat het sowieso mis.

Maar gezien ik toch wat aan info mis, maakt het dat voor mij niet echt eenvoudiger, zo niet lastig. Maar ik kan in ieder geval een moderator vragen je een signaalverzwakker toe te zenden, al dien je die laatste wellicht zelf aan te schaffen. De sterkte mag gerust naar 50%.

Ik zal hierbij @Lycke Ziggo even vragen ernaar te kijken. En als het signaal echt heel veel schommelt en veel te hoog is zou een monteur daar eens goed naar moeten kijken.
Reputatie 1
Willem,

Ik heb de reset precies zo gedaan zoals uitgelegd, heb zelfs 4 uur de stroom eraf gehad.
Ik heb zojuist tijdens een opname een foto gemaakt van de signaaldetectie van beide tuners

Reputatie 7
Badge +19
Die laatste waarden zien er op zich goed uit, maar zonder versterking neigt de sterkte wel naar de hoge kant. Die moet in ieder geval onder de 90% blijven en daar zeker niet boven! Maar liever nog iets lager als wat ik nu zie. Kijk dus eens of NPO 1 en andere zenders goed blijven zolang de sterkte niet te hoog oploopt. Als het ook dan misgaat is het toch zaak da men eens kritisch het signaal meet. Als de sterkte naar de 90% loopt of nog hoger word, dan is het logisch dat het misgaat, maar als dat ook bij andere zenders dan zo hoog ligt, moet het ook dan zorgen voor issues.

Maar 4 uur de spanning eraf halen is doorgaans niet nodig. Heel soms wil het echter wel helpen de spanning een heel etmaal van het apparaat te halen. Maar bij een uitgebreide fabrieksreset is een 20tal minuten doorgaans voldoende.
Reputatie 1
Goede morgen Willem,

Vanmorgen ( 15-3-19) om 6.45 uur de signaal detectie bekeken van NPO 1-HD t/m RTL 8-HD.
Alle zenders hebben een signaalsterkte van 91-92 %, kwaliteit is overal 100%.
Uitschieter hierbij is NET5-HD met een signaalsterkte van 96-97%!

Misschien heb je wat aan deze informatie: mij lijken deze waarden wel erg hoog?

M.vr.gr.
tvfreak
Reputatie 1
Willem,

Nog even een aanvulling: het betreft signaalwaarden van Tuner 1!

tvfreak
Reputatie 7
Badge +19
Die waarden zijn veel te hoog. En daar ik nog nog niet heb gezien dat dit een fout kan zijn in de Humax raad ik je aan een monteur te bestellen. Dat kan een moderator ook voor je regelen als het niet mocht lukken. Die sterktes zijn veel te hoog. Mogen wel met de helft naar beneden en dat ga je niet zomaar even oplossen met wat demping, zeker niet omdat het ook nog eens zo uiteenlopend is. De Humax kan al uitstekend werken met een sterkte van 30%, iets lager nog zelfs en mag nooit in 90% en hoger terecht komen, dus hier lijkt iets totaal mis te gaan met het signaal.

Kan jij een monteur voor Tv freak regelen als het hem niet lukt @Lycke Ziggo ?
Reputatie 7
Badge +11
Of ziggo heeft bij de wijkkasten nieuwe versterkers geplaatst en het signaal te hoog afgeregeld. Gebeurt regelmatig namelijk.

Teun.
Reputatie 7
Badge +19
Ook dat kan nog @Teun

maar zoals het nu gaat, gaat het niet goed, en dus moet hier sowieso naar worden gekeken.
Reputatie 1
@Willem,

Op 27-2-2019 is bij mij reeds een monteur geweest, heeft de signaal sterkte gemeten, was in orde, zei hij tenminste, volgens hem is de Humax 5200c defect wat ik betwijfel!.

Indien jullie, Willem en Teun, van mening zijn dat er een monteur moet komen, ga ik op jullie advies in, maar wil bij deze duidelijk zeggen, dat ik dus 0,00 Euro hiervoor ga betalen.
Ik denk dat die monteur maar eens in de straat(wijk)kast moet gaan kijken.

Wat ik vreemd is dat de signaalsterkte steeds wisselt: een tijdje goed, dan weer niet.

m.vr.gr.,
tvfreak
Reputatie 7
Badge +19
Dag Tv freak.

Daarom heb ik een moderator gevraagd even naar dit onderwerp te kijken. Men zegt vaal te vaak dat een apparaat defect is. Is vaak helemaal niet aan de orde.

Het moet gewoon goed worden nagezien. Je betaalt tenslotte voor een goed werkende aansluiting/ dienst.

Even afwachten dus tot een moderator het oppakt. Gebeurt doorgaans binnen enkele dagen.
Reputatie 7
Badge +19
Laat even weten hoe het is afgelopen als er een moderator heeft gereageerd en een monteur is langs geweest.

Natuurlijk kan er een keer iets mis zijn met een apparaat, maar dat kun je niet zo heel snel zeggen. Vaak is het prima op te lossen, maar mocht dat spelen, kan het vaak onder garantie worden gerepareerd, of worden hersteld tegen, doorgaans, goed betaalbare kosten.
Reputatie 1
Willem-A

Ik laat het weten als de monteur is geweest.

Gr.
tvfreak
Reputatie 7
Badge +19
Klasse en veel succes! @Tvfreak
Reputatie 1
@Willem-A

Even nog een aanvulling op de slaapkamer boven staat een kleine Humax zonder hdd, deze is doorgelust via de Humax 5200c in de woonkamer met een goede kabelkeurkabel met Hirschmannstekkers.

Signaalsterkte van deze tuner ligt tussen de 50 en 70%.

Op de Humax 5200c in de woonkamer vrijwel op alle zenders signaalsterkte van 90% of meer op tuner 1.

Gr.
tvfreak
Reputatie 7
Badge +19
Dag @Tvfreak

dat is dan waarschijnlijk de Humax 5500c. Heb je deze sinds het analoge signaal is vervallen? Zo ja, dan is het voornoemde. Die wil trouwens nog weleens een kwaliteit van onder de 100% laten zien, maar dat is een bug. Ik ga het daar nogmaals over hebben, maar het beeld is dan wel in orde.

Maar blijft natuurlijk vreemd dat de 5200c dergelijke hoge waarden laat zien. Als alleen dat het probleem was, is het nog niet zo heel erg, maar als het natuurlijk zo word dat de weergave eronder lijd is het wat anders. Maar goed, door de lengte van de kabel en de manier van aansluiten is er boven natuurlijk al wat verlies. Wat als je de 5200c boven aansluit?

En als dat ook misgaat, wellicht toch maar terug naar de winkel. Dit omdat er nu 2 zijn die hetzelfde issue laten zien, wat ik eigenlijk nooit zie.
Reputatie 1
@ Willem-A

Woensdag 20-3-2019 om 08.30 uur signaaldetectie tuner 1:
Van NPO 1-HD t/m Ziggo-Sport HD: allen een signaalsterkte van 91-92%!!
NET 5-HD: signaalsterkte van 94%!!

Om 11.20 uur nogmaals van bovenstaande zenders signaaldetectie gedaan:
alle zenders tonen een signaalsterkte van 86%.
Net5 HD 91%!!

Ik vind het allemaal zeer vreemd.

In mijn kennissenkring zitten een paar tv-radio techneuten, ook in Ziggo-gebied.
Ik zal daar eens met mijn Humax 5200c (is mijn eigendom) heen gaan.
Daar maar eens aansluiten en kijken of hij daar ook zulke hoge waarden aangeeft.
Als dit niet het geval is en hij geeft goede waarden aan, moet het probleem m.i. toch bij Ziggo liggen.
Ik houd je op de hoogte.

Gr.
tvfreak
Reputatie 7
Badge +19
Dat is niet goed inderdaad. Ik ben ook wel benieuwd wat de Humax daar aangeeft, want dit is veel te hoog. De helft mag wel van die sterkte af. Is hier nu 47% op tuner 1 bij een 5200c en 53% op tuner 2. En 48% om 54% bij een 5400c.

Ben dus benieuwd naar de afloop @Tvfreak
Reputatie 1
@Willem-A

Donderdagavond 21-3-2019 na thuiskomst om 19.00 uur NPO 1,2 en 3 HD weer hopeloos hele beeld blokken!!!

20 min stroom eraf etc. helpt niets: voetballen NED.-W.Rusland op NPO 3 SD (927) moeten kijken, omdar NPO 3 _HD niet te kijken was. De sd versie was wel goed, vreemd??

Wil vandaag contact opnemen met de kennis die tv-reparateur is.

Hou je op de hoogte.

Gr.
tvfreak
Reputatie 1
@Willem-A

Nu de Humax 5300c die eerst op de slaapkamer stond, in de woonkamer rechtstreeks op het AOP aangesloten. Deze is nog niet oud, pas sinds mei 2018 in gebruik.
NPO 1HD : signaalsterkte: springt van 75 naar 77%!

De 5200c afgekoppeld, klaar om naar de tv-reparateur te gaan voor controle, indien mogelijk en nodig reparatie.

Gr.
tvfreak
Reputatie 7
Badge +19
Dag @Tvfreak

Je gaat toch nog wel de Humax 5200c elders aansluiten? En als er reparatie zou volgen, raad ik je absoluut aan de Humax naar Humax/Quantis te sturen. Vaak kunnen andere bedrijven ook geen reparaties uitvoeren, maar vooralsnog schuif ik dat even terzijde, want de sterkte lijkt veel te hoog en ik vind zelf eigenlijk dat er toch nog eens een monteur moet kijken naar het geheel en de boel kritisch moet doormeten. Dat kan een moderator wel voor je regelen.

Nu geef je aan dat de 5300c een lagere sterkte aangeeft, maar hoe was daarvan de BER en de kwaliteit? En nog beter, hoe bleef toen de weergave?

Wellicht even gemist, maar heb je de 5200c ook al eens rechtstreeks op het AOP aangesloten? Ik kan dat zo niet terug vinden en ben benieuwd naar het resultaat daarvan, maar ook als de Humax elders word aangesloten. Het is altijd mooi als men die mogelijkheid heeft, want soms is het, zeker op afstand, moeilijk te achterhalen wat er precies misgaat.

Sorry dus als ik niet op alles direct een antwoord heb. Ik, en anderen moeten alles van afstand inschatten en dat is soms best lastig.

In ieder geval veel succes gewenst, en ik blijf het volgen, want wil het ook graag opgelost zien.

Mvg. Willem