Sticky

Blokken of strepen, oorzaken en oplossingen


Reputatie 7
Dit is een kopie van dit topic. Omdat het ook op de Mediabox XL voorkomt staat hij hier ook vermeld. Dit topic staat op slot en indien nodig kun je aanhaken in het originele topic.

Blokken of strepen in beeld
Blokken en/of strepen in beeld is een veelbesproken onderwerp. Op zich niet zo gek! Omdat dit een heleboel oorzaken kan hebben, is het hoog tijd om er een topic over te schrijven! Ik kan natuurlijk geen topic starten over blokken/strepen in beeld zonder eerst een eervolle vermelding richting caesar te maken! Zie dit mooie topic met een technische uitleg over slechte tv ontvangst.

Eerst een korte versimpelde uitleg over de oorzaak van blokken in beeld. Wanneer je digitaal tv kijkt dan zal de tuner in je tv of mediabox informatie die over de coaxkabel binnenkomt vertalen naar beeld. Om dat goed te kunnen doen zijn er twee dingen van belang:

- Het signaal moet sterk genoeg zijn: Een verzwakt signaal zal op een gegeven moment te weinig informatie overbrengen naar je tuner. Elke meter kabel zorgt voor verlies in sterkte. Daarnaast zorgen splitters ook voor demping van het signaal. Let wel dat hier ook nog sprake is van een gulden middenweg. Te sterk signaal zal de tuner oversturen. Hierover volgt later nog meer!

- Het signaal moet 'puur' zijn: Wanneer er ergens in de installatie straling van buiten wordt opgepakt dan komt er onbruikbaar signaal door het bruikbare signaal heen. Dit noem ik ruis in de rest van het topic. De mate van 'puurheid' wordt op de meeste ontvangers aangegeven als kwaliteit.


Wanneer het signaal te verzwakt is, of er ruis meekomt in het signaal, dan kan de tuner het beeld niet volledig opbouwen. Er wordt dan informatie 'verzonnen' om wel het beeld te vullen. Dat zijn dus de bekende blokken in beeld. Qua geluid kan er niets worden verzonnen dus daar merk je haperingen in het geluid.

Hartstikke leuk, maar hoe los ik dit op?
Als eerste wil je weten of het signaal verstoord je huis binnenkomt of dat het binnenshuis misgaat. Heb je meerdere digitale tv's in huis? Kijk dan of de verstoring op alle tv's aanwezig is. Is er een tv die vlekkeloos werkt op alle kanalen dan weet je dat het signaal goed je woning binnenkomt. Hebben alle tv's storing of heb je één tv? Kijk dan even op deze pagina. Hier staat een duidelijke uitleg hoe je je hoofdaansluiting kan vinden en kan testen. Heb je met een nieuwe goedgekeurde kabel direct op je hoofdaansluiting nog een storing? Neem dan contact op met de klantenservice of laat het ons weten.

Het werkt wel op de hoofdaansluiting, en nu?
Het signaal komt goed je woning binnen, dat scheelt! Nu starten we de zoektocht naar de oorzaak. Als eerste is het van belang om op zoek te gaan naar bekende boosdoeners. Die kun je hier allemaal vinden. Niet gelukt om het op te lossen met het verwijderen van een storingsbron? Dan is het zaak om je gehele netwerk binnenshuis na te lopen. Check deze handige richtlijnen. Ga je kabels vervangen? Bekijk dan de handige filmpjes onderaan de pagina. Je kan de sterkte en de kwaliteit van het signaal ook uitmeten via je ontvanger. Hieronder een voorbeeld van een Humax 5200/5300/5400C (Menu> Instellingen> Systeem> Signaaldetectie). De BER-waarde ligt idealiter op 0 en dus zo laag mogelijk. De kwaliteit op 100% is van belang want bij lagere waarden is de kans op storingen al een stuk groter. De sterkte is hier al aan de hoge kant op 85%. Ideale waarden zijn lastig te geven omdat ieder apparaat de sterkte ook iets anders uitleest. Twijfel je over je waarden, post ze dan hier! Je kan per zender apart deze waarden oproepen.



Sterker is beter?
Ruis hoeft niet altijd de oorzaak van blokken in beeld te zijn maar het is wel van belang om dit eerst uit te sluiten. Met een versterker ga je ruis niet wegnemen en alleen maar verergeren. Heb je ruis waar mogelijk uitgesloten, lees dan hier de uitleg over het hoe en wanneer van signaal versterken. Let er dus goed op of het wel nodig is om het signaal te versterken en dop ongebruikte aansluitingen op je versterker af.

Gezonde scepsis
Ik merk vaak een gezonde dosis scepsis wanneer er wordt begonnen over het controleren van de bekabeling in huis. Hieronder bespreek ik enkele van de meestvoorkomende vragen en opmerkingen.

- Het heeft toch altijd gewerkt?
Logische vraag! Immers is er thuis niets veranderd en zit je opeens met een storing. Voor mij valt ook niet direct uit te leggen wat de oorzaak kan zijn. Dit kan natuurlijk ook buiten je woning liggen vandaar dat ook een van de eerste stappen is om te controleren of het met een goede kabel direct op de hoofdaansluiting wel werkt. Ligt de storing buitenshuis zullen wij uiteraard aan de slag gaan! Vaak komen de blokken in beeld door instraling op een onderdeel van de bekabeling in huis die ruis veroorzaakt op je hele binnennetwerk. Denk aan een 4G mast die je bij in de buurt is geplaatst om maar iets te noemen. Oudere kabels en connectoren zijn niet berekend op de instraling die we tegenwoordig ervaren en zorgen dan niet voor voldoende afscherming.

- Die kabel ligt er al jaren, hoe kan hij nu ineens stuk gaan?
Wordt ook al besproken bij de instructies om je kabelnetwerk thuis na te lopen. Door temperatuurverschillen en luchtvochtigheid krimpt de kabel en zet hij weer uit. Er kunnen vervolgens haarscheurtjes in de mantel ontstaan waardoor er vocht in de kabel kan trekken. Dit zorgt vervolgens voor roestaanslag en daardoor functioneert de kabel niet goed.

- De storing is maar op een paar zenders en de rest werkt perfect, dan kan het toch niet aan de kabel liggen?
Geen gekke gedachte, je vult immers maar één zoekfrequentie in op je ontvanger. Digitale zenders komen in groepjes over de kabel. Zo'n groepje zenders noemen we een transportstroom. Elke transportstroom bevat een handjevol zenders en zit op een aparte frequentie. Wanneer dus één frequentie wordt verstoord door ruis dan zullen enkele zenders problemen geven terwijl de rest perfect blijft werken.

Tot slot
Met dit topic hoop ik een stukje begrip te kunnen kweken voor het feit dat er toch vaak naar bekabeling wordt gevraagd. Kom je er niet uit met alle tips en instructies? Plaats dan hier je verhaal, de Community denkt graag met je mee! Wees zo uitgebreid mogelijk en geef aan wat je al hebt uitgesloten.

Gerelateerde onderwerpen:
Geen beeld? Lees hier verder!
Foutcode 2020: zo los je het op!

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.