Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes

Blokken of strepen in beeld, oorzaken en oplossingen

 

Neem de tips en trucs van monteur Jordi ook eens door!
 

Dit topic is achtergrondinformatie over blokken en strepen in beeld. Ben je juist op zoek naar een snelle oplossing? Ga direct naar het stappenplan voor jouw oplossing.

 

Blokken of strepen in beeld
Blokken en/of strepen in beeld is een veelbesproken onderwerp. Op zich niet zo gek! Omdat dit een heleboel oorzaken kan hebben, is het hoog tijd om er een topic over te schrijven! Ik kan natuurlijk geen topic starten over blokken in beeld zonder eerst een eervolle vermelding richting caesar te maken! Zie dit mooie topic met een technische uitleg over slechte tv ontvangst.


"Waar moet ik beginnen?"

Hoe los ik dit op?
Als eerste wil je weten of het signaal verstoord je huis binnenkomt of dat het binnenshuis misgaat. Heb je meerdere digitale tv's in huis? Kijk dan of de verstoring op alle tv's aanwezig is. Is er een tv die vlekkeloos werkt op alle kanalen dan weet je dat het signaal goed je woning binnenkomt. Hebben alle tv's storing of heb je één tv? Kijk dan even op deze pagina. Hier staat een duidelijke uitleg hoe je je hoofdaansluiting kan vinden en kan testen. Heb je met een nieuwe goedgekeurde kabel direct op je hoofdaansluiting nog een storing? Neem dan contact op met de klantenservice of laat het ons weten.

Het werkt wel op de hoofdaansluiting, en nu?
Het signaal komt goed je woning binnen, dat scheelt! Nu starten we de zoektocht naar de oorzaak. Als eerste is het van belang om op zoek te gaan naar bekende boosdoeners. Die kun je hier allemaal vinden. Niet gelukt om het op te lossen met het verwijderen van een storingsbron? Dan is het zaak om je gehele netwerk binnenshuis na te lopen. Check deze handige richtlijnen. Ga je kabels vervangen? Bekijk dan de handige filmpjes onderaan de pagina. Je kan de sterkte en de kwaliteit van het signaal ook uitmeten via je ontvanger. Hieronder een voorbeeld van een Humax 5200/5300/5400C (Menu> Instellingen> Systeem> Signaaldetectie). De BER-waarde ligt idealiter op 0 en dus zo laag mogelijk. De kwaliteit op 100% is van belang want bij lagere waarden is de kans op storingen al een stuk groter. De sterkte is hier al aan de hoge kant op 85%. Ideale waarden zijn lastig te geven omdat ieder apparaat de sterkte ook iets anders uitleest. Twijfel je over je waarden, post ze dan hier! Je kan per zender apart deze waarden oproepen.

 

83ce164c-c895-4f77-8ce4-3434fc8a5fa7.png

 

Gezonde scepsis

Gezonde scepsis
Ik merk vaak een gezonde dosis scepsis wanneer er wordt begonnen over het controleren van de bekabeling in huis. Hieronder bespreek ik enkele van de meestvoorkomende vragen en opmerkingen.

- Het heeft toch altijd gewerkt?
Logische vraag! Immers is er thuis niets veranderd en zit je opeens met een storing. Voor mij valt ook niet direct uit te leggen wat de oorzaak kan zijn. Dit kan natuurlijk ook buiten je woning liggen vandaar dat ook een van de eerste stappen is om te controleren of het met een goede kabel direct op de hoofdaansluiting wel werkt. Ligt de storing buitenshuis zullen wij uiteraard aan de slag gaan! Vaak komen de blokken in beeld door instraling op een onderdeel van de bekabeling in huis die ruis veroorzaakt op je hele binnennetwerk. Denk aan een 4G mast die je bij in de buurt is geplaatst om maar iets te noemen. Oudere kabels en connectoren zijn niet berekend op de instraling die we tegenwoordig ervaren en zorgen dan niet voor voldoende afscherming.

- Die kabel ligt er al jaren, hoe kan hij nu ineens stuk gaan?
Wordt ook al besproken bij de instructies om je kabelnetwerk thuis na te lopen. Door temperatuurverschillen en luchtvochtigheid krimpt de kabel en zet hij weer uit. Er kunnen vervolgens haarscheurtjes in de mantel ontstaan waardoor er vocht in de kabel kan trekken. Dit zorgt vervolgens voor roestaanslag en daardoor functioneert de kabel niet goed.

- De storing is maar op een paar zenders en de rest werkt perfect, dan kan het toch niet aan de kabel liggen?
Geen gekke gedachte, je vult immers maar zoekfrequentie in op je ontvanger. Digitale zenders komen in groepjes over de kabel. Zo'n groepje zenders noemen we een transportstroom. Elke transportstroom bevat een handjevol zenders en zit op een aparte frequentie. Wanneer dus één​​​ frequentie wordt verstoord door ruis dan zullen enkele zenders problemen geven terwijl de rest perfect blijft werken.
 


Tot slot
Met dit topic hoop ik een stukje begrip te kunnen kweken voor het feit dat er toch vaak naar bekabeling wordt gevraagd. Kom je er niet uit met alle tips en instructies? Plaats dan hier je verhaal, de Community denkt graag met je mee! Wees zo uitgebreid mogelijk en geef aan wat je al hebt uitgesloten.

283 Reacties 283
Koos W.

Level 4
  • 41Posts
  • 4Oplossingen
  • 12Likes
Leuk verhaal en wat betreft de storing klopt het ook wel. De grote boosdoener in deze is gewoon de overheid, die dezelfde frequenties verkoopt aan diverse partijen voor diverse doeleinden. (4g/digitenne/kabel etc). Van de overheid hoeven we niet veel te verwachten, dus wellicht kunnen de twee grootste partijen KPN en Ziggo een betere afspraak maken over welke frequenties voor wat worden gebruikt. Zodat digitenne niet instraalt op de kabel, of dat 4g nou net die frequentie gebruikt die ook het Hd pakket gebruikt. Afschaffen van analoog en onnodige sd zenders levert bandbreedte op. Als er daarna afspraken komen, over wie welke frequenties waarvoor en in welk gebied gebruikt, zouden storingen wel eens tot het verleden kunne horen.

maar goed, dit is mijn visie . Koos
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17422Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Een goed punt, maar ja wat zijn onodige sd zenders? Ziggo heeft sinds kort en is nog bezig om in iedergeval de sd zenders waar ook een hd versie van is, deze niet meer door te geven.

Verder is het zo wat Thijs Ziggo ook al aangaf: goede afbeschermde coaxkabels, aop/sop, versterkers, splitsers, en etc , de meeste instralingsstoring wegneemt. ( uitzonderingen zijn er altijd) . Ook de plaatsing van uitzendmasten heeft grote invloed.

Door grote toename van diensten, sneller internet etc heeft iedere provider de freq. hard nodig. En freq. licensies etc, levert geld (uiteraard niet via de kabel) op voor de overheid. Dat men overeenkomt om alle partijen bij elkaar te brengen om goede afspraken te maken, rekening houdend met hun eigen belangen.... Is mijn Inziens moeilijker dan gedaan. Maar ja wie weet:$
Jos1409

Level 9
  • 355Posts
  • 4Oplossingen
  • 87Likes
Ok, en als je nu op al je zenders een signaalsterkte hebt van ruim boven de 90 (meestal 93 of 94) en een signaalkwaliteit van stabiel 100 (gemeten met de zelfdiagnose van Samsung TV) maar op 1 zender niet altijd maar met grote regelmaat ondanks dezelfde signaalwaardes een variabele bitfoutfrequentie (gemiddeld rond de 25 denk ik) met blokken en strepen tot gevolg? Kan dat dan nog aan je bekabeling liggen? Dit gebeurt namelijk bij Net5. Zoals ik al zei, niet altijd maar wel heel veel. En Net5 (dus geen groepje zenders) is dan ook de enige zender die daar last van heeft. Zo kijk ik nu naar een stabiel strak beeld met een bitfoutfrequentie van 0 terwijl het 20 minuten geleden nog een groot feest van blokken en strepen was. En zoals ik al zei, Net5 is de enige zender waar dit gebeurt. Is de frequentie die Net5 gebruikt dan uniek en zoveel gevoelig dat dat daar mis gaat en nergens anders? Of heeft deze zender een probleem? Iemand??? En oh ja, ik ben niet de enige die hier mee geconfronteerd wordt op alleen Net5, Check allestoringen.nl.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17422Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Een signaal sterkte van 93 a 94% kan ook in sommige gevallen te hoog zijn. Een te sterk signaal kan dus ook zijn storingen geven. ( signaal kwaliteit moet altijd 100% zijn. Maar als je dus daar geen last van hebt, ok! Het gekke is dat je dit wel alleen op net 5 hebt. Ik weet niet Zo welke zenders er meer in die stream zitten, dan zou je zeggen dat deze zenders er ook last van zou moeten hebben.
Jos1409

Level 9
  • 355Posts
  • 4Oplossingen
  • 87Likes
Klopt Robbo. Dat zou inderdaad moeten. Maar ik heb mijn hele zenderlijst gecheckt (en dat zijn er een hoop) maar ik heb nergens hetzelfde probleem. Daarbij komt dat ik er ook op Net5 niet altijd last van heb. De storing komt en gaat. Al met al heel vreemd. Zou graag weten waar dit door veroorzaakt wordt maar nu ook weer niet zo graag dat ik nieuwe kabels ga trekken (alles wat er ligt is al kabelkeur) of 5 meter nieuwe kabelkeur coax ga kopen om even een direct lijntje te trekken. Dat zou anders zijn als ik er op meer zenders of continue last van zou hebben. Vroeg me vooral af of Ziggo hier iets over kon zeggen omdat ik met wat zoeken op het net nogal wat van deze klachten specifiek over Net5 tegenkom.
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Hallo

Net 5 zit op 162.000 MHZ en daar zitten verder geen zenders op, vandaar dat men alleen last heeft bij deze zender. Het probleem zit voor 90 procent in de aop (verouderd en slechte massa) dit kom ik zeer regelmatig tegen.Dus goede kabels , checken en desnoods een nieuwe aop aanvragen bij ziggo. U zou even een foto kunnen plaatsen om te zien welke aop u heeft.

Teun
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17422Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Kijk dit is een goede feedback:$
Jos1409

Level 9
  • 355Posts
  • 4Oplossingen
  • 87Likes
Ok Teun, dank je. Hier kom ik al wat verder mee. Ik zal komende dagen eerst even kijken naar de massa aansluiting van de AOP. Zou zo maar kunnen dat daar het probleem zit en lijkt me meest logisch om mee te beginnen. De AOP heb ik al ooit vervangen door een nieuwe die ik van Ziggo ontvangen heb. Dus of daar het probleem zit? Mocht de massa niet de oorzaak zijn, zal ik zeker een foto plaatsen.
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Hallo Jos1409.

We horen graag van je hoe het afloopt. We hopen natuurlijk op een goede, want dan is er weer een probleem minder in de wereld.

Teun
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Mijn topic past goed in dit verhaal. Bij problemen geldt altijd: check bekabeling, connectoren, versterkers en splitters. Ontbrekende zenders zijn bij mij, hoogstwaarschijnlijk, het gevolg van een defecte splitter.
Dick4Zig

Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Teun wrote:
Hallo

Net 5 zit op 162.000 MHZ en daar zitten verder geen zenders op, vandaar dat men alleen last heeft bij deze zender.

Teun


Maar 162.000 MHz is ook een marifoon (kanaal 28) frequentie.
Kan dat de oorzaak zijn?
zie: http://www.scanman.nl/N_frame.html?http://www.scanman.nl/FREQUENTIES--MARIFOON-KANALEN-N_xp_77.html
Frederico007

Level 9
  • 438Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes
Ik merk vaak een gezonde dosis scepsis wanneer er wordt begonnen over het controleren van de bekabeling in huis. Hieronder bespreek ik enkele van de meestvoorkomende vragen en opmerkingen.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Beste Thijs,

Een mooi verhaal maar ik wil toch nog even ingaan op bovenstaande quote. Die scepsis wordt vaak namelijk ook door Ziggo zelf gevoed. Het is bij ons (postcode 3131-zie ook mijn topic hierover) al een paar keer gebeurd dat na werkzaamheden van Ziggo er storingen waren (blokken/strepen/wegvallende zenders, vooral op de Cisco-box, haperingen op de HB). Ondanks dat er minimaal 6 meldingen van waren van buren/buurtbewoners bleef de HD maar individueel monteurs langssturen terwijl het overduidelijk een collectieve storing betrof. Dat gaven de klanten dan ook aan, maar eea mocht niet baten. Uiteindelijk is de storing voor heel de wijk opgelost. Het leidt tot frustratie en onbeprip dat men niet echt gehoord wordt. Natuurlijk kan de binnenhuisbekabeling ook niet goed zijn, maar bij zoveel gelijktijdige meldingen in dezelfde straat/wijk, zou men toch een andere handelwijze moeten kiezen en direct de wijkastoring moeten opsporen; nu duurde dit onnodig enkele weken. as 13/14 juni zijn er weer werkzaamheden aangekondigd in Vlaardingen, dus wacht ik dit met enige spanning af...
gerrie1953

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Een korte simpele uitleg? Al meer dan 7 jaar ellende. Monteurs ,spullen door jullie opgestuurd, Verkeerde spullen, Hele meterkast doorgekeken door jullie monteur.
,Monteurs die weer wat ontdekken en elkaar de schuld geven ,weer stekkers opgestuurd gekregen die ik niet kon gebruiken, enz .enz .enz .Nu weer een mail dat er iets in de buurt gaat gebeuren. Elke keer een andere uitleg. De kabels zijn niet goed, Ligt aan de tv, een of ander moeilijk woord waar het dan weer aan ligt, ligt aan de gemeentelijke werkzaamheden in de straat, enz.enz.enz.Als je dan weer eens opbelt zegt een medewerker weer wat anders, voor een leek niet te snappen. Een monteur mevrouw? dat kost dan zoveel als de schuld bij u ligt. Hoe moet je nu weten dat de schuld bij mij ligt. Ben nu jaren bezig de blokken enz. doen zich met een tussenpose van maanden voor. SERVICE is blijkbaar een vies woord maar wel weer de prijs verhogen. Dit lijkt een kort verhaal. Maar ellende van jaren. Laatste oplossing was Maar mevrouw dan zoekt u toch een andere.
Frederico007

Level 9
  • 438Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes
@Gerrie1953: Ook hier is het dus interessant om te weten, hoe zit dat bij je buren/wijkgenoten (tevens Ziggo-klanten)? Hebben die dezelfde storing? Ziggo beleid is nu: laat, als deze in de buurt wonende klanten ook storingen ondervinden zoveel mogelijk zelf ook bellen, pas dan denkt men er over (ik ben nu wat cynisch) om er een collectieve storing van te maken. Als dat bij jou niet het geval is, en er al zoveel acties zijn ondernomen, 7 jaar lang, heb je zelf dan inderdaad niet het idee om over te stappen? Veel gelijksoortige concurrentie is er niet, maar ik houd zelf in gedachten dat KPN/interactieve TV toch wel een aardig alternatief is.
Thijs Z
Oud Community Moderator Topicstarter
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
@Frederico007 De situatie die jij schetst is absoluut niet het beleid van Ziggo. Wanneer de storing in ons netwerk zit dan zullen we daar ook zeker zo gauw mogelijk maatregelen treffen. Het is juist ook in ons belang om een storing in de wijk als zodanig te herkennen, dat scheelt het onnodig inplannen van monteurs en troubleshoots met de klanten. De eerste stap in het proces is dan ook om een nieuwe kabel direct op de hoofdaansluiting te testen. Zijn er dan nog problemen dan wijst het op een probleem met de hoofdaansluiting of iets buiten de deur waarvoor we dan een monteur moeten aansturen. Bij meerdere meldingen of metingen vanaf ons netwerk kunnen we een storing in de wijk herkennen en daar dan actie op ondernemen.

@Gerrie1953 Zolang last van storingen is natuurlijk niet de bedoeling! Sorry dat hier nog geen definitieve oplossing voor gevonden is. 😞 Bij het laatste contact over de storing die ik kan terug kan vinden van februari dit jaar staat aangegeven dat er een monteur kan worden ingepland mocht je terugbellen. Heb je momenteel last van de blokken in beeld?
Frederico007

Level 9
  • 438Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes
@ Thijs. De praktijk wees helaas anders uit. Ik zou je zo enkele buurtbewoners kunnen noemen die werkelijk woedend waren dat er monteurs werden langs gestuurd terwijl men aangaf dat er een collectieve storing was, omdat iedereen in de wijk last had. Bij de HD werd gewoon ontkend (tegen mij ook) dat er meerdere meldingen waren in de straat, terwijl mijn buurman 2 dagen ervoor al had gebeld. Misschien nog eens intern evalueren?
Ook zie ik in een dergelijk geval het nut niet ervan in, om een nieuwe kabel aan te sluiten. De hele wijk zou opeens tegelijkertijd een slechte kabel hebben??
In ieder geval bedankt voor je reactie.
Thijs Z
Oud Community Moderator Topicstarter
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
@Frederico007 Wat er destijds bij jouw heeft plaatsgevonden, valt niet te generaliseren met het fenomeen blokken in beeld. In het geval wat je schetst heeft het aansluiten van een andere kabel inderdaad ook geen zin. In dit topic gaat het om het oplossen van een storing en is daarbij een van de eerste stappen een andere kabel testen. Dit lijkt mij verder niet de plek om de storing in jouw wijk verder uit te lichten. Zoals ik al heb aangegeven is het in ieders belang om een algemene storing zo gauw mogelijk te herkennen. Helaas is dat toen bij jou anders gelopen, waarvoor sorry, maar is dus zeker niet hoe het regulier loopt bij een algemene storing in de wijk.
Frederico007

Level 9
  • 438Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes
Het valt niet te generaliseren, nee, maar we hadden er wel last van (na de werkzaamheden), dus ik zie niet waarom dit geval buiten het topic zou vallen. Ik heb hier dus een hele andere kijk op. Je ziet blokken en strepen, daar ging het toch om? De oorzaak kan inderdaad velerlei zijn. De HD zei tegen de buurman: 'laat zoveel mogelijk andere klanten ook maar bellen, anders wordt het niet als wijkstoring opgepakt". Vervolgens deden de andere dat en kreeg iedereen te horen dat ze maar eerst een nieuwe kabel moesten aansluiten en vervolgens dat ze een monteur op bezoek kregen.
Maar excuses aanvaard. Op allestoringen.nl heb ik trouwens dezelfde ervaringen gelezen, dus ik kan je laatste zin niet beamen.
We hopen dus alleen dat we in de toekomst bij een soortgelijke wijkstoring wat serieuzer benaderd worden door de HD.
Maar wat mij betreft nu genoeg geschreven hierover.
Lenselink

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Sinds het onderhoud van afgelopen week geeft Cartoon Networks ook slecht tot helemaal geen beeld via gewone digitale tv. Deed het daarvoor altijd vlekkeloos.... Frequentie gewijzigd? Wilde daardoor oplossen via de Ziggo Go app, maar helaas. Van twee keer goed beeld naar twee keer niets. 😞

Uitgelicht topic