vervelende blok

Level 5
  • 53Posts
  • 0Oplossingen
  • 29Likes

Blokken NPO 1 2 3 FOX HD Humax 5050C

Geen wijzigingen in apparatuur...kabelcheck 100%...Humax 5050C met software up to date...Samsung 32” Led TV...Nooit klachten, tot enkele maanden geleden. Steeds meer blokken op NPO 1, 2 en 3 (bij toeval ontdekt dat Fox HD ook storingen geeft). Alle andere veelgebruikte zenders (ik gebruik 14 zenders uit totale lijst) ZONDER storing, dus bij ongewijzigde hardware lijkt me een hardware storing uitgesloten. Kabel vernieuwd. Zelfde resultaat. Zelfde splitter die nooit problemen gaf om internet en tv signaal te scheiden bij de bron (aansluiting voor radio en tv in de huiskamer). 

Omdat ik nooit problemen had, er geen wijzigingen zijn in de hardware, en de meeste zenders het voortreffelijk doen behalve NPO 1 2 3 en Fox HD….Wat is hiervan de oorzaak? Lijkt me eerder een wijziging bij Ziggo zelf...

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag @vervelende blokken 

de kabel kan nog wel komen. De spullen zitten niet altijd bij elkaar in één pakket. Ik weet zo niet exact welke zenders precies bij elkaar zitten in dezelfde stream, maar doorgaans heeft het daarmee te maken dat er meerdere zenders de fout in gaan. Als er één zender uit een zender stream issues vertoont, vertonen doorgaans alle zenders uit die stream dat.  Deze zitten nl. allen op dezelfde frequentie. 

De sterkte is nog steeds goed, maar verder gaat het natuurlijk helemaal mis. 122 is bv. al heet hoog voor BER waardes. De anderen zijn natuurlijk veel te hoog, en als zelfs de kwaliteit afneemt is er wel wat mis. 

Je hebt onderstaande kunnen zien, en dat lijkt ook hier te spelen. Maar daar kan het AOP ook debet aan zijn, en natuurlijk ook de kabel, maar dan is de afscherming daarvan niet best en zo aan het kleurtje op de stekker te zien betreft dat wel een Ziggo kabel. Heb je de splitter al wel geplaatst? Hoe dan ook lijkt dit sterk op instraling. Plaats ook eens een coax kabel tussen de RF uitgang van de Humax en de Tv, ook al gebruik je deze niet. De RF uitgang afdoppen of daarop een afsluitweerstand plaatsen is ook een optie, maar ik zou toch eerst kabels en andere aansluitmaterialen nazien/vervangen, zoals je ook eigenlijk al van plan bent. Blijft het issue daarna dan is het AOP ook aan de beurt. Ergens wellicht ook een zendmast in de buurt? Het is natuurlijk wel bijzonder dat het bij vlagen optreed. 

 

 

Voldoende signaalsterkte en toch storingen

Er kan zich een situatie voordoen waarbij je voldoende signaalsterkte hebt en toch storingen ervaart in het beeld. Geblokt en stilstaand beeld of zelfs signaalverlies kunnen uit eindelijk het gevolg zijn. Deze storingen ontstaan niet, omdat er onvoldoende signaal ontvangen wordt door de ontvanger. Interferentie is hier de oorzaak van de problemen.

normale signaal sterkte en slechte kwaliteit

Voorbeeld van storing door 4G(LTE)

Bij deze ontvanger is de signaalsterkte 40%. Dit is sterk genoeg om goed beeld weer te geven. Alleen zien we ook dat de signaal kwaliteit maar 70% is. Er is hier dan ook geen sprake van zwak signaal maar gestoord signaal. Dit is kun je zien aan het getal achter BER[E-6]. Dit getal geeft aan hoeveel fouten er in het signaal zitten. Hoe hoger dit getal is, hoe slechter de kwaliteit van het signaal.

Bekijk in context

119 Reacties 119
Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hoi @vervelende blokken , welkom hier op de Community! 

 

Wat ontzettend balen dat je op de NPO zenders en FOX constant tegen blokken aan zit te kijken. Dit is niet de tv ervaring die je mag verwachten en vreselijk irritant als je echt van een programma wilt genieten. Ik help je dan ook graag om dit snel aan te pakken. 

 

Blokken, strepen en hangend beeld zijn problemen die veroorzaakt worden door een (licht) verstoord signaal. De mediabox kan dit verstoorde signaal niet foutloos vertalen naar beeld en geluid. We moeten dan ook onderzoeken waar deze verstoring vandaan komt. Met https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/signaal loop je alle mogelijke oorzaken bij langs. Ik raad je dan ook aan om dat grondig te doorlopen. Daarmee los je het snel op!

Laat je hier weten of het heeft geholpen?  

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag @vervelende blokken 

geef ook de waardes eens door van je Humax. Dan liefst van beide tuners. Het gaat dan om de sterkte, kwaliteit en BER. De BER waarde staat achter wat gegevens boven de sterkte. Tuner 1 kun je zo uitlezen, tuner 2 pas als je 1 of 2 zenders opneemt en een ander bekijkt. Ik kan je vast vertellen dat de BER altijd 0 dient te zijn, de kwaliteit altijd 100%, en de sterkte dient te liggen tussen zo'n 30% (meestal is het meer) en maximaal zo'n 80%. Maar tuner 2 laat doorgaans een hogere sterkte zien als je via het menu uitleest.

Zoals @Marije Ziggo al aangeeft zijn het doorgaans kabels, stekkers etc. welke zorgen voor deze issues. Het AOP, de aansluiting van Ziggo, en de splitter daarop kan ook een oorzaak zijn. Daar kun je dus ook eens een foto van maken en plaatsen. 

vervelende blok
Topicstarter
Level 5
  • 53Posts
  • 0Oplossingen
  • 29Likes

Hoi Marijke en Willem,

Humax 5050C is gecheckt telefonisch door Ziggo; Fabrieksinstellingen hersteld; Harddisk geformatteerd; Software is Up to date; Tuner 1 Sterkte 46%, Kwaliteit 100%, BER (E-6); 0 Tuner 2 Stertke 53% Kwaliteit 100% BER (E-6); 0.

De kabel tussen Humax en splitter is vervangen door een nieuwe Ziggo kabel (dezelfde die er al zat). De splitter die het kabelsignaal splitst in Internet en TV heeft nooit problemen gegeven. Storingen zijn van de laatste paar maanden, wat ik heb ontdekt NPO1,2,3, Fox HD (meer zenders in dezelfde stream???)..maar NIET de commerciële zenders…

Eén buurvrouw in de flats **** is inmiddels overgestapt op KPN, een andere buurvrouw heeft soortgelijke problemen, één buurman heeft deze problemen gehad maar laatste tijd niet zoveel last meer van….

Omdat ik eerder GEEN problemen heb gehad met exact dezelfde simpele configuratie lijkt de kans miniem dat het probleem in huis is, en om een monteur te betalen voor een probleem wat waarschijnlijk te maken heeft met de signaalsterkte van NPO1,2,3 (of zenders in dezelfde stream), daar word ik natuurlijk geen vrolijke klant van….Dus kunt U mij helpen? Met vriendelijke groet, Rob Gubbels


***  Straat en postcode verwijderd door moderator ** 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@vervelende blokken

De contactdoos die ik zie is verouderd en de verdeler eigenlijk ook.

als je de Humax rechtstreeks aansluit op de contactdoos zonder splitter en modem aangesloten welke signaalsterkten zie je dan ?

Blokken en zo is vaak een te laag niveau en of het is instraling van buitenaf door mobiele telefonie.

Hoe lang is de kabel tussen de splitter en de Humax ? zitten geen andere splitters en of aftakkingen tussen ?

Verder kan je vragen of de helpdesk je modem kan uitmeten dan kunnen ze zien hoe het met je signaalniveau is gesteld.

Of je kijkt zelf even https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van... zo kan je zien hoe dat moet.

 

Waarom ik dit aangeef is puur om te kijken of de sinaalniveau's goed zijn .

vervelende blok
Topicstarter
Level 5
  • 53Posts
  • 0Oplossingen
  • 29Likes

Als ik de Humax 5050C rechtstreeks op de contactdoos aansluit en 2 programma's in opnamestand zet krijg ik uitstekende waardes Tuner 1 Sterkte 53% Kwaliteit 100% Ber 0 Tuner 2 Sterkte 57% Kwaliteit 100% Ber 0. De oude wanddoos lijkt dan geen probleem.

De coax kabel gaat al jaren via de wanddoos met splitter (foto hierboven) rechtstreeks naar de Humax...deze splitter heeft nooit tot problemen geleid.

Een nieuwe splitter en een kabel van 3 meter in plaats van 5 meter kan ik nog proberen. Storingen van buitenaf (bovenburen in en flat) kan ik zelf natuurlijk niet meten….Doordat de commerciële zenders NIET storen zou ik denken dat storing van buitenaf dan wel heel selectief zou zijn op welke zenders gestoord worden….MvG Rob Gubbels 

 

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@vervelende blokken 

Het is mogelijk dat je signaal van buitenaf wat minder is geworden, maar dat kan ik hier niet beoordelen.

Ik zou toch even die modem test doen of even de helpdesk je modem laten meten , mogelijk heb je dan wat meer inzicht in de signaal sterkte.

 

De contactdoos en splitter laten vervangen zou ik zeker laten doen door Ziggo en ik weet het niet helemaal zeker maar ik dacht dat Ziggo in voorbereiding van Giganet alle contactdozen gratis vervang voor een 1200 mhz exemplaar en dan krijg je een nieuwe splitter , ik zal deze vraag ook even voorleggen aan de moderatoren die kunnen zeggen of het idd zo is dat de wcd gratis vervangen kan worden.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@vervelende blokken Is dit de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt?

Zo ja, dan kan een Ziggo monteur deze wandcontactdoos gratis vervangen voor een hedendaagse, ik vermoed dat dan je blokken tot het verleden behoren.

Of komt Ziggo binnen in b.v. je meterkast en wordt deze verlengt naar deze wandcontactdoos?

 

vervelende blok
Topicstarter
Level 5
  • 53Posts
  • 0Oplossingen
  • 29Likes

Dankjewel voor de respons. Het modem (internet) staat toch los van het signaal naar de Humax? Het TV signaal gaat niet via het modem. Humax signaal is gewoon goed volgens de Kwaliteit en Sterkte en BER in Humax Signaalontvangst…Een TV test zonder gebruik te kunnen maken van internet is lastig...

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Voor de meelezers, het AOP wordt vervangen voor één tot 2000 MHz met een POA-01 of POA-03 splitter.

vervelende blok
Topicstarter
Level 5
  • 53Posts
  • 0Oplossingen
  • 29Likes

De wanddoos is in de huiskamer en een hoek….dit is de plaats waar de aansluiting de flat binnenkomt….(geen aansluiting in meterkast)

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden door een Ziggo moderator en een afspraak voor een monteur gemaakt worden met je.

Klik hier om je postcode en huisnummer in je profiel te zetten.
Op de pagina iets naar beneden scrollen.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Be rt wrote:

@vervelende blokken Is dit de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt?

Zo ja, dan kan een Ziggo monteur deze wandcontactdoos gratis vervangen voor een hedendaagse, ik vermoed dat dan je blokken tot het verleden behoren.

Of komt Ziggo binnen in b.v. je meterkast en wordt deze verlengt naar deze wandcontactdoos?

Dacht ik idd ook @Be rt maar wist het niet zeker of Ziggo dat naar aanleiding van een storingbezoek doet.

 

vervelende blok
Topicstarter
Level 5
  • 53Posts
  • 0Oplossingen
  • 29Likes

Telefonisch contact gehad met Ziggo...Contactdoos wordt uitsluitend gratis vervangen in regio Utrecht e.o. waar Giganet aan de orde is. Er wordt wél een nieuwe splitter opgestuurd, en mijn coaxkabel ga ik verkorten van 5 naar 3 meter…..Humax 5050C werd wel ineens als een oud probleemgeval benaderd, terwijl een eerdere Ziggo medewerker alles netjes is nagelopen via telefonisch contact...en de signaalsterkte vertoont gewoon perfecte waardes….

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dit is vreemd, als je een oude 2 gats wandcontactdoos hebt, dan wordt die altijd gratis vervangen bij storingen, maar het kan zijn dat eerst geprobeerd wordt om het op te lossen met een nieuwe splitter en kabel.

Ik laat een een Ziggo moderator meekijken wat nu de procedure is, voor de duidelijkheid.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Als de hoofdaansluiting, om wat voor reden dan ook, storing veroorzaakt dan lost Ziggo dit op met een monteur op locatie. Ik zie inderdaad dat er nu een ander pad gekozen is. De praktijk moet straks uitwijzen of de nieuwe aansluitmaterialen het probleem oplossen voor @vervelende blokken Laten we dit afwachten. Als het geen volledige oplossing biedt, dan kunnen we alsnog een monteur aansturen. Laat het hier weten zeker weten!

vervelende blok
Topicstarter
Level 5
  • 53Posts
  • 0Oplossingen
  • 29Likes

Ik heb slechts 14 Favoriete zenders die ik veel gebruik en het valt gewoon op dat commerciële zenders RTL 4,5,7,8 SBS6,9 Net 5, Veronica en Canvas GEEN enkele blokken in het beeld vertonen. Ik zal eerst de splitter en kortere coaxkabel proberen. Ik ga er niet van uit dat de monteur gratis langskomt om de oude wandcontactdoos te vervangen, ook al heb ik last van storing op NPO 1,2,3  (en Fox HD).  

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@vervelende blokken schreef: “Ik ga er niet van uit dat de monteur gratis langskomt om de oude wandcontactdoos te vervangen, ook al heb ik last van storing op NPO 1,2,3  (en Fox HD).  “

Daar mag je gerust juist wel van uitgaan dat het gratis is, want Ziggo onderhoud het coax netwerk tot en met de eerste plaats in je huis, genaamd het Abonnee Overname Punt met de eerste splitter en korte kabels.

Verder in huis is voor jezelf, ik heb hier 50 meter coax liggen met nog aansluitingen voor 4 mediaboxen en dan is er ook nog een versterker nodig voor zoveel meters coax met de aansluitingen en daar kan Ziggo natuurlijk niet voor verantwoordelijk zijn, dus voor dit soort aansluitingen worden wel monteurskosten gerekend door Ziggo of je moet het zelf kunnen aanleggen en onderhouden.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

@vervelende blokken schreef:

“Hoi Marijke en Willem,

Humax 5050C is gecheckt telefonisch door Ziggo; Fabrieksinstellingen hersteld; Harddisk geformatteerd; Software is Up to date; Tuner 1 Sterkte 46%, Kwaliteit 100%, BER (E-6); 0 Tuner 2 Stertke 53% Kwaliteit 100% BER (E-6); 0.

 

Dit is op zich keurig. Daar is niets mis mee. Kwaliteit netjes 100%, BER netjes 0 is prima. Maar zijn dit ook de waarden die je ziet bij de probleemzenders? AOP en splitter zijn in ieder geval oud, maar dat las je al. Echter is het natuurlijk wel vreemd/opvallend, dat er meerdere mensen zijn met problemen. Een gedegen onderzoek daarnaar is dus best belangrijk. 

 

“Als ik de Humax 5050C rechtstreeks op de contactdoos aansluit en 2 programma's in opnamestand zet krijg ik uitstekende waardes Tuner 1 Sterkte 53% Kwaliteit 100% Ber 0 Tuner 2 Sterkte 57% Kwaliteit 100% Ber 0. De oude wanddoos lijkt dan geen probleem”.

 

Gaat het dan wel goed dan met de probleemzenders welke je noemt? Zo ja, dan lijkt het er sterk op dat het issue de kabel tussen AOP (splitter) en Humax is. De sterktes die je hier noemt zijn niet veel hoger dan eerst genoemde, en ook die zijn uitstekend. Maar goed, dat zegt niet alles, want is er instraling zie je dat niet terug in de sterktes. Wel in de BER waarden als het al te gek word. En loopt de BER heel erg op, wat wel voorkomt bij een defecte tuner, waar de 5050 trouwens niet zoveel last van heeft, zal ook de kwaliteit terug lopen. 

 

Doe dus wat je zelf kan doen (je kan ook nog een Coax kabel via Ziggo verkrijgen tot 5 meter) en laat doen wat moet gebeuren, want zoals @Be rt al opperde, is het vreemd dat men het AOP niet zou vervangen. 

Gem1e

Level 6
  • 101Posts
  • 5Oplossingen
  • 9Likes

Volgens mijn eigen ervaringen met 5050C en 5200C, kun je het allerbeste de Humax zo dicht mogelijk bij je AOP laten staan met een korte coax, en vanaf je Humax met een HDMI kabel naar je t.v., HDMI geeft op afstand zeeeeer weinig verlies (blokjes oorzaak) lengte boven de 3 meter coax wel.

Zo werk ik nu ook met de Next, 15 mtr HDMI, 1 mtr.coax, ideaal.

 

Zelf heb ik ook een keer gehad dat de coax ingang van de Humax, te ruim werd, dus signaal ging niet meer helemaal zuiver, bleek dat de binnenkern van de ingang los op de printplaat zat.

Uitgelicht topic