@vervelende blokken schreef:
“Hoi Marijke en Willem,
Humax 5050C is gecheckt telefonisch door Ziggo; Fabrieksinstellingen hersteld; Harddisk geformatteerd; Software is Up to date; Tuner 1 Sterkte 46%, Kwaliteit 100%, BER (E-6); 0 Tuner 2 Stertke 53% Kwaliteit 100% BER (E-6); 0.
Dit is op zich keurig. Daar is niets mis mee. Kwaliteit netjes 100%, BER netjes 0 is prima. Maar zijn dit ook de waarden die je ziet bij de probleemzenders? AOP en splitter zijn in ieder geval oud, maar dat las je al. Echter is het natuurlijk wel vreemd/opvallend, dat er meerdere mensen zijn met problemen. Een gedegen onderzoek daarnaar is dus best belangrijk.
“Als ik de Humax 5050C rechtstreeks op de contactdoos aansluit en 2 programma's in opnamestand zet krijg ik uitstekende waardes Tuner 1 Sterkte 53% Kwaliteit 100% Ber 0 Tuner 2 Sterkte 57% Kwaliteit 100% Ber 0. De oude wanddoos lijkt dan geen probleem”.
Gaat het dan wel goed dan met de probleemzenders welke je noemt? Zo ja, dan lijkt het er sterk op dat het issue de kabel tussen AOP (splitter) en Humax is. De sterktes die je hier noemt zijn niet veel hoger dan eerst genoemde, en ook die zijn uitstekend. Maar goed, dat zegt niet alles, want is er instraling zie je dat niet terug in de sterktes. Wel in de BER waarden als het al te gek word. En loopt de BER heel erg op, wat wel voorkomt bij een defecte tuner, waar de 5050 trouwens niet zoveel last van heeft, zal ook de kwaliteit terug lopen.
Doe dus wat je zelf kan doen (je kan ook nog een Coax kabel via Ziggo verkrijgen tot 5 meter) en laat doen wat moet gebeuren, want zoals @Be rt al opperde, is het vreemd dat men het AOP niet zou vervangen.