Vraag

Bestanden van Humax 5200C kopiëren

• 12 augustus 2018
  • 29 Reacties
  • 3005x Bekeken

Hallo,

Ik probeer mijn opgenomen bestanden van mijn Humax 5200C te kopiëren naar mijn Seagate externe harde schijf. Hij geeft alleen aan: Kan niet kopiëren naar USB station. Formatteer het USB station alvorens bestanden te kopiëren. Maar als ik dit doe dan ben ik toch alle opgenomen bestanden kwijt van mijn Humax?

Iemand tips of een beter idee? Help alsjeblieft anders heb ik straks ruzie met mijn vader ;)
Kimberly.

29 Reacties

Je kunt het opslagapparaat selecteren bij:
MENU  Instellingen  Systeem  Gegevensopslag
Kies dan niet voor 'Interne harde schijf'.

Wat moet er op komen te staan? Let op het format dat je kiest.
ext3: lezen, kopiëren (digitale tv/radio, MP3, JPEG, XviD)
FAT: lezen, kopiëren (MP3, JPEG, XviD)
NTFS: lezen (MP3, JPEG, XviD)

Wat gaat er met die externe schijf gebeuren?
Moet ie ook aan een PC kunnen worden aangesloten?
Dan geeft ext3 problemen zonder speciale maatregelen op de PC. ext3 is typisch geschikt voor als ie altijd aan de Humax is aangesloten. Oplossing:
Windows: http://www.paragon-drivers.com/extfs-windows/
Mac: https://www.paragon-software.com/home/extfs-mac/
FAT is ok voor Windows, maar dan kun je er geen opnames op copieren. NTFS ook, maar dan kun je als aangesloten op de Humax niets copieren.

Als je opnames naar elders in je netwerk wilt copieren, kun je het beste ftp gebruiken.
Zie het Humax manual. Op PC of Mac:
https://filezilla-project.org/
Dan is geen externe schijf nodig aan Humax.
Wel de Humax dan bekabeld op je netwerk aansluiten. Zo haal je maximake snelheid.

Gr Han

Zie voor ftp ook deze handleiding van Willem-A:
https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/uitleg-ftp-met-filezilla-client-voor-de-humax-23209
Reputatie 7
Badge +19
Hallo,

Ik probeer mijn opgenomen bestanden van mijn Humax 5200C te kopiëren naar mijn Seagate externe harde schijf. Hij geeft alleen aan: Kan niet kopiëren naar USB station. Formatteer het USB station alvorens bestanden te kopiëren. Maar als ik dit doe dan ben ik toch alle opgenomen bestanden kwijt van mijn Humax?

Iemand tips of een beter idee? Help alsjeblieft anders heb ik straks ruzie met mijn vader ;)
Kimberly.

Er is, zoals Han eigenlijk al aangeeft, een verschil tussen het formatteren van de interne en de externe schijf. In dit geval formatteer je dus de externe schijf wat gebeurt in EXT3. Bij de Humax word dit overigens het interne en externe opslagapparaat genoemd. Formatteer je dus het externe opslagapparaat blijft alles op de interne schijf/intern opslagapparaat aanwezig.

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/tip-opnames-vanaf-de-humax-op-schijf-zetten-en-deze-laten-inlezen-door-de-pc-23291
Reputatie 7
Hi Kimberley, heb je het al op kunnen lossen met bovenstaande super-tips?
Welke client ik ook gebruik (FireFox, Chrome, Opera, FileZilla, plain ftp, ...), mijn 5200c weigert bestandsweergave via FTP. het vraagt netjes om gebruiker en wachtwoord en komt dan met
502 Command not implemented.
FWIW Ik werk met Linux. Ik heb geen Windows.

Mijn ext3 geformatteerde USB wordt wel herkend, maar de Humax weigert mijn video's van de interne harde schijf te kopieren naar de USB
Reputatie 7
Ik weet niet hoe dit binnen Linux werkt maar je moet Active Mode gebruiken ipv Passive (PASV)
Ho. Het gebruik van een Web Browser voor ftp kan lastig zijn.
Probeer:
https://filezilla-project.org/download.php
@mguzz
Je moet bij een ftp Client toch PASV gebruiken? Corrigeer me zonodig.
Han
Reputatie 7
@hanh Je hebt gelijk PASV is correct
Ik weet niet hoe dit binnen Linux werkt maar je moet Active Mode gebruiken ipv Passive (PASV)
Heb ik beide geprobeerd
Filezilla heb ik ook draaien op Linux. Werkt niet.
Ik heb ondertussen ook een virtualbox met Windows geprobeerd. Zelfde filezilla. Werkt wel. De FTP server op Humax zuigt, en ik ben er ondertussen achter waar het mis-gaat:
Als je in de FTP client in passive mode "dir" doet, wordt de verbinding door de Humax verbroken. Als je het commando "dir" niet gebruikt werken alle andere commando's wel.
Ook daar de oorzaak van gevonden. De FTP server voldoet niet aan de staandaard. PASV is default, maar dat commando mag je *niet* geven, omdat de Humax het niet kent:

Net::FTP=GLOB(0x29d66e8)> USER HumaxFTP
Net::FTP=GLOB(0x29d66e8)> PASS ....
Net::FTP=GLOB(0x29d66e8)> CWD My Video
Net::FTP=GLOB(0x29d66e8)> PASV
Net::FTP=GLOB(0x29d66e8)
He @Tux
Het werkt nu? Toch?
We kunnen nu natuurlijk een diepgaande diskussie starten over PASV vs Acitive.
And so on.
Wil je dat? Ga dan door en ik zal erop reageren. Misschien klopt er iets echt niet.
Dat wil je wellicht weten. Zullen we er achter kunnen komen?
Gr Han
Het werkt alleen op Windows en niet op Linux. In mijn beleving (mijn wereld) betekent dat gewoon "Het werkt niet".
Discussie over passive en active is helemaal niet nodig. Het is duidelijk dat de FTP server op de Humax niet voldoet aan de geldende standaarden. In geen enkel opzicht. Wederom in mijn beleving betekent dit dat de FTP functionaliteit van de Humax niet bruikbaar is. Heel jammer, maar ik denk dat ik er mee zal moeten leven. Ik ben ondertussen gewend dat de leveranciers zeggen dat er een te kleine markt is voor niet-Windows gebruikers. Dat is een self-fulfilling prophecy: als je alleen Windows ondersteunt, zal er inderdaad niemand zijn die je product gebruikt op iets anders dan Windows. Humax is echt niet de enige.
Een discussie hier gaat die bekrompen instelling echt niet verbeteren.
Nog eens @Tux
Yes man, het zal wellicht niet kloppen.
Voor mijn part.
Ik gebruik al hon😉derd jaar interne ftp connecties met mijn Humaxen
Om dingen elders te kunnen neerzetten, bewerken etc.

Dat is uniek voor de Humax. Met andere Ziggo MediaBoxes kan zoiets niet.

Er is best wat meer over te zeggen.
Gaan we niet doen. Helpt toch niet.
Het beste in 2019 met de Humax. Yes!
Praise the Lord.

Han
Reputatie 7
Badge +19
Misschien ten overvloede, want er is al veel gezegd:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/tip-opnames-vanaf-de-humax-op-schijf-zetten-en-deze-laten-inlezen-door-de-pc-23291

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/uitleg-ftp-met-filezilla-client-voor-de-humax-23209

Ook door mij geplaatst:

https://www.gebruikershandleiding.com/Filezilla-Client/handleiding-5-611980.html
Misschien ten overvloede, want er is al veel gezegd:

Ook door mij geplaatst:

https://www.gebruikershandleiding.com/Filezilla-Client/handleiding-5-611980.html

Deel één is erg nuttig. Als je een USB disk op een Linux apparaat formatteerd wordt het echter niet als een "bruikbare" disk gezien.
Ik heb op mijn Humax 5200c de stick geformatteerd en zie dat het formaat dat de Humax gebruikt niet ext3 maar ext2 is!

# mkfs.ext2 -L USB-1 /dev/sdh1

Ik ga daar vanmiddag verder mee experimenteren.
Filezilla op Linux werkt niet. Jammer maar helaas.
Reputatie 7
Badge +19
Dag @Tux

De Humax maakt wel degelijk gebruik van het Ext.3 formaat. Dat kun je absoluut van me aannemen. Ik ken deze erg goed, zie handtekening) en er is geen enkele Humax welke dat anders doet. Dat is overigens ook wel bekend inmiddels bij de meeste mensen, en als een externe schijf dan ook word geformatteerd door de Humax, word dit gedaan in Ext.3. Ook als je het vooraf door de PC laat doen, moet het in dit formaat worden gedaan.

Ik heb wel info over het werken met een USB stick, maar gebruik dat zelden of nooit, omdat men dan doorgaans tegen teveel issues aanloopt. Mijn advies luid dan ook: gebruik een harde schijf als je deze wilt gebruiken op een Humax 5300c om op te kunnen nemen, of deze aan te sluiten op een 5050c, 5200c of 5400c. De 5050c is echter niet in staat een externe schijf zelf te formatteren, dus moet dat vooraf worden gedaan door de PC in dus het bestandsformaat Ext.3, maar de 5200c en 5400c kunnen dit zelf. Gaat hier iets mis dan kun je dat ook zelf doen op de PC in, eveneens, Ext.3.

Let op: de 5050c, 5200c, 5400c zijn niet in staat direct op te nemen op een externe schijf. Daarnaast zijn de bestanden niet altijd onderling uitwisselbaar. Gebruik je dus een harde schijf op bv. de 5200c, houd deze er dan ook voor gereserveerd. De schijf dient minimaal 100 Gb te zijn en maximaal 1 TB. Niet elke schijf is geschikt, maar de schijven van WD Elements werken doorgaans prima.

Maar nogmaals, elke Humax werkt onder Linux met Ext.3, dus ik begrijp niet helemaal waar het vandaan komt dat het om het Ext.2 formaat zou gaan. Dat is pertinent onjuist.

Ook deel 2, het opnemen in je netwerk via FTP word vaak en al zeer lang gebruikt, maar is natuurlijk niet voor iedereen even eenvoudig. En dan kan een schijf redding brengen. Ik heb dus wel meer info over een USB stick, maar liefst zou ik je vragen dat te vergeten.
Reputatie 7
Badge +19
@hanh schreef:

"Ik gebruik al hon😉derd jaar interne ftp connecties met mijn Humaxen
Om dingen elders te kunnen neerzetten, bewerken etc."

Kan nooit. Zolang bestaat de Humax niet eens... 😜
Reputatie 7
Badge +19
En geniet er maar wel nog even van, want de Humax heeft wel zijn langste tijd gehad...

Voorts men ik me niet in jullie onderlinge discussie, maar geef ik eventueel wel info waar nodig.
Reputatie 7
Badge +19
En toen bleef het stil... Muisstil...

Aangezien het op Windows wel werkt en de reacties hier uitermate afwijzend en negatief zijn, heb ik het op Linux opgegeven. Wederom een procedure die de producenten aangrijpen om te zeggen: "Er zijn toch geen Linux gebruikers, dus waarom zouden we onze energie daarin steken": Eeen self-fulfilling prophecy.
Ext-2 of Ext-3, uiteindelijk maakt het me niets uit. Maar als ik een stick op de Humax formatteer en mijn laptop (met de meest recente software van Linux op alle niveaus) geeft aan dat het ext-2 is, heb ik toch echt de neiging dat te geloven.
Ik heb nu een virtualbox met Windows draaien waarop FileZilla werkt naar de Humax. Verre van ideaal om meerdere redenen, maar Humax laat me geen andere keuze.
Reputatie 7
Badge +19
Tja, als jij het zo ziet... Ik denk dat we het goed bedoelen en uitleggen. En neem van mij aan dat de Humax onder Ext.3 werkt. Ik ken ze inmiddels lang genoeg dat te weten. Ik sta dichtbij Humax/Quantis en elke Humax welke met een schijf werkt, of kan werken, werkt onder Ext.3. Maar als jij denkt dat het anders is, hou ik je niet tegen, daar dat dan nog niet zal helpen.

Heb je klachten v.w.b. Humax, bel ze dan gewoon. Je kan zulke dingen altijd aankaarten. Ik kan er helaas niets aan veranderen. Ik opper uiteraard wel suggesties en aandachtspunten, maar niet alles word natuurlijk doorgevoerd, of kan doorgevoerd worden... Maar het met hen bespreken kan altijd.
Reputatie 6
Badge +5
Als FTP niet werkt kan dat heel goed aan de netwerk instellingen liggen. Een als openbaar gedefinieerd netwerk geeft dit probleem. Weliswaar onder Windows getest maar ik vermoed dat het onder Linux wel net zo zal werken.
Als FTP niet werkt kan dat heel goed aan de netwerk instellingen liggen. Een als openbaar gedefinieerd netwerk geeft dit probleem. Weliswaar onder Windows getest maar ik vermoed dat het onder Linux wel net zo zal werken.
Zelfde versie van FileZilla, zelfde netwerk: Windows werkt wel, Linux werkt niet. Ook niet met "ftp": 502 Command not implemented. De FTP server van de Humax voldoet niet aan de FTP standaard. Op het moment dat je vanaf linux de inhoud opvraagt wordt de sessie beëindigt.
@Tux Sterk verhaal..
FileZilla Client werkt niet onder Linux? Heel erg vreemd. Bij mij wel.
Toch iets anders aan de hand?
502 Command not implemented
Welk command? Je bent te vaag.
Laat eens de Output van het Console van FileZilla onder Linux zien.

Gr Han
Filezilla 3.39.0 op openSUSE TW (kernel 4.19):
---
Status: Connection established, waiting for welcome message...
Status: Insecure server, it does not support FTP over TLS.
Status: Server does not support non-ASCII characters.
Status: Logged in
Status: Retrieving directory listing...
Command: PWD
Response: 257 "/media" is current working dir.
Command: TYPE I
Response: 200 Port command successful
Command: PORT 10,3,3,30,232,215
Response: 200 Port command successful
Command: LIST
Error: Connection closed by server
Error: Failed to retrieve directory listing
---
FileZilla 3.39.0 op Windows 7:
---
Status: Verbinding gemaakt, welkomstbericht afwachten...
Status: Onveilige server, die geen FTP over TLS ondersteunt.
Status: Server ondersteunt geen niet-ASCII tekens.
Status: Ingelogd
Status: Mappenlijst ophalen...
Status: Mappenlijst van "/media" opmaken geslaagd
Status: Mappenlijst van "/media/My Video" ophalen...
Status: Mappenlijst van "/mnt/hd2/My Video" opmaken geslaagd
---
FTP op linux:
$ ftp 10.3.3.103
Connected to 10.3.3.103.
220 Welcome to connection.
331 Password required for humaxftp.
230 User logged in, proceed.
Remote system type is UNIX.
Using binary mode to transfer files.
ftp> dir
502 Command not implemented.
200 Port command successful
421 Service not available, remote server has closed connection.
ftp> ^D
---
$ ftp 10.3.3.103
Connected to 10.3.3.103.
220 Welcome to connection.
331 Password required for humaxftp.
230 User logged in, proceed.
Remote system type is UNIX.
Using binary mode to transfer files.
ftp> list
?Invalid command.
---
Hmmm &thanks. Ik kom hier op terug. Nu ff geen tijd.
Grappig dat je een 10.3.3.0/24 subNet hebt.
Zie je niet zo vaak.
Han
He @Tux ,
Je hebt helemaal gelijk. Bij mij gaat het onder Linux (VirtualBox Centos 7) op exact dezelfde manier mis met FileZilla als bij jou, naar in mijn geval een Humax 5200. Ik herinnerde me iets anders uit het verleden met een andere Linux distro. Nou ja, ik word ook wat ouder.😉 Een interne ftp-connectie met een (Linux) NAS gaat prima.

Toch wel raar dat het onder Win met FileZilla wel goed gaat met die Humax.
Een verklaring hiervoor heb ik niet. Ook geen aanvechting dit te gaan uitzoeken, omdat ik in de praktijk een Linux ftp connectie met de Humax niet nodig heb.
Gr Han

Reageer