1
Vraag
2
Reacties
Denman88

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Automatisch juiste HDMI kanaal

Hi!

Voor mijn opa en oma heb ik een nieuwe, universele Ziggo, afstandsbediening geïnstalleerd.
De oude, originele (Humax 5200c), was stuk gegaan dus daarom deze keuze.

Nu was het met de oude afstandsbediening zo dat ze de TV (Samsung, ± 2010) en decoder met de AB van Humax konden aanzetten, de TV ging automatisch op HDMI2 (poort waar de kabel van decoder in zit, dus goed), de box ging aan en ze konden direct TV kijken.

Sinds ik de nieuwe AB heb gekoppeld zodat ook met deze AB de TV en de decoder kunnen worden aangezet, start de TV niet meer op HDMI2 maar op Ext1...

Ik heb alle kanaalpoorten leeggemaakt, alleen de HDMI kabel van de decoder zit in de tv maar het probleem blijft. Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Denman88 wrote:
xGarfieldx-Dave

Ja, er zit een AV knop op. Daarmee kom ik met drie klikken op het juiste kanaal maar waar ik naar op zoek ben is een truc waardoor de TV bij het inschakelen op HDMI2 springt. Thanks voor de Uni AB pagina, ga ik zeker even bekijken!



Kijk eens of de Tv een Hotelmode heeft. Zo ja, verander daarin verder niets, en blijf absoluut af van remote en button lock. Op het Internet kun je zien of de Tv hierover beschikt, door te zoeken op Hotelmode--> merk Tv.

Bekijk in context

13 Reacties 13
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Welkom Denman88 op de Community.

Heb je op de universele afstandsbediening een Source/Bron knop, vaak kan je die aanklikken en naar HDMI 1 of 2 Switchen. Is meestal een rondje (tv model met een streepje) erin.

Ik heb hier even de pagina Universele Afstandsbediening dit kan je probleem misschien oplossen.
Denman88
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
xGarfieldx-Dave

Ja, er zit een AV knop op. Daarmee kom ik met drie klikken op het juiste kanaal maar waar ik naar op zoek ben is een truc waardoor de TV bij het inschakelen op HDMI2 springt. Thanks voor de Uni AB pagina, ga ik zeker even bekijken!
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Misschien even de HDMI er even in en uithalen van de TV dan synchroniseert deze automatisch en wie weet helpt dit.

En graag gedaan voor de pagina :wink:
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Met de afstandsbediening van de Humax schakelt de Tv ook niet automatisch naar de juiste HDMI ingang. En daar de Humax geen CEC ondersteund, werkt ook dat niet.

Kijk even of de tip van xGarfieldx-Dave werkt, en de Tv daarna steeds automatisch op de juiste ingang terecht komt. Veel Tv's onthouden dat.

Maar anders kan er vaak nog via het verborgen menu, de zogenoemde Hotelmode, een ingang worden geselecteerd die bij het opstarten van de Tv meteen word geactiveerd. Handig dus als je via een externe decoder/ontvanger/mediabox kijkt.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
xGarfieldx-Dave wrote:
Misschien even de HDMI er even in en uithalen van de TV dan synchroniseert deze automatisch en wie weet helpt dit.

En graag gedaan voor de pagina :wink:



Dat mag geen verschil maken en let op: doe dit nooit! met ingeschakelde apparaten.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Denman88 wrote:
xGarfieldx-Dave

Ja, er zit een AV knop op. Daarmee kom ik met drie klikken op het juiste kanaal maar waar ik naar op zoek ben is een truc waardoor de TV bij het inschakelen op HDMI2 springt. Thanks voor de Uni AB pagina, ga ik zeker even bekijken!



Kijk eens of de Tv een Hotelmode heeft. Zo ja, verander daarin verder niets, en blijf absoluut af van remote en button lock. Op het Internet kun je zien of de Tv hierover beschikt, door te zoeken op Hotelmode--> merk Tv.
Denman88
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
xGarfieldx-Dave wrote:
Misschien even de HDMI er even in en uithalen van de TV dan synchroniseert deze automatisch en wie weet helpt dit.

En graag gedaan voor de pagina :wink:


Welke volgorde dien ik hier aan te houden?
Denman88
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Willem-A wrote:
Met de afstandsbediening van de Humax schakelt de Tv ook niet automatisch naar de juiste HDMI ingang. En daar de Humax geen CEC ondersteund, werkt ook dat niet.

Kijk even of de tip van xGarfieldx-Dave werkt, en de Tv daarna steeds automatisch op de juiste ingang terecht komt. Veel Tv's onthouden dat.

Maar anders kan er vaak nog via ht verborgen menu, de zogenoemde Hotelmode, een ingang worden geselecteerd die bij het opstarten van de Tv meteen word geactiveerd. Handig dus als je via een externe decoder/ontvanger/mediabox kijkt.


Dit dacht ik dus ook. Bij SCART werkt het wel maar bij HDMI niet. Wat het voor mij zo vreemd maakt is dat het vóór het wisselen van de AB wél goed ging...

Ik heb eerder het eea over die HM gelezen. Ga eens kijken of ik me daaraan durf te wagen. Thanks!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Denman88 wrote:

xGarfieldx-Dave wrote:
Misschien even de HDMI er even in en uithalen van de TV dan synchroniseert deze automatisch en wie weet helpt dit.

En graag gedaan voor de pagina :wink:
Welke volgorde dien ik hier aan te houden?


Volgorde is niet van belang. Maar een Tv kiest vaak een bepaalde ingang als standaard, of onthoud de laatst gekozen ingang. Maar dat laatste deden en doet mijn Tv(s) niet en dus maak ik al jaren gebruik van de Hotelmode.
Denman88
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Willem-A wrote:

Denman88 wrote:

xGarfieldx-Dave wrote:
Misschien even de HDMI er even in en uithalen van de TV dan synchroniseert deze automatisch en wie weet helpt dit.

En graag gedaan voor de pagina :wink:
Welke volgorde dien ik hier aan te houden?
Volgorde is niet van belang. Maar een Tv kiest vaak een bepaalde ingang als standaard, of onthoud de laatst gekozen ingang. Maar dat laatste deden en doet mijn Tv(s) niet en dus maak ik al jaren gebruik van de Hotelmode.


Cool. Thanks, Willem. Ik ga morgen bij ze langs en laat m'n bevindingen weten.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Kijk eerst even apparaat uit zetten dan de HDMI even in en uit.

Als hij de Scart wel ziet, haal deze dan even eruit ( bij uitgeschakeld apparaat) dan neemt de HDMI hem over als bron.

En daarna de Hotel Mode die Willem-A aangeeft, deze kende ik nog niet.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Denman88 wrote:

Willem-A wrote:
Met de afstandsbediening van de Humax schakelt de Tv ook niet automatisch naar de juiste HDMI ingang. En daar de Humax geen CEC ondersteund, werkt ook dat niet.

Kijk even of de tip van xGarfieldx-Dave werkt, en de Tv daarna steeds automatisch op de juiste ingang terecht komt. Veel Tv's onthouden dat.

Maar anders kan er vaak nog via ht verborgen menu, de zogenoemde Hotelmode, een ingang worden geselecteerd die bij het opstarten van de Tv meteen word geactiveerd. Handig dus als je via een externe decoder/ontvanger/mediabox kijkt.
Dit dacht ik dus ook. Bij SCART werkt het wel maar bij HDMI niet. Wat het voor mij zo vreemd maakt is dat het vóór het wisselen van de AB wél goed ging...

Ik heb eerder het eea over die HM gelezen. Ga eens kijken of ik me daaraan durf te wagen. Thanks!


Bij scart zal een Tv doorgaans inderdaad overschakelen naar de juiste ingang. Bij HDMI vaak niet, al kan het wel vaak baten als er een apparaat is aangesloten op de Tv, van hetzelfde merk als die Tv zelf.

Welke afstandsbediening werd er eerder gebruikt? Die van de Humax toch? Zo ja, dan kan het daar eigenlijk niet aan liggen. Ik maak al jaren gebruik van Humax producten en nog nooit heeft een afstandsbediening daarvan de Tv automatisch doen omschakelen naar de juiste ingang. Er is ook niet een ontvanger/PVR van Humax welke met CEC werkt en dus komt dit nogal eens langs als klacht.

Maar met de Hotelmode werken is, als de Tv dat ondersteund, een verademing. Tv gaat aan, en start meteen op met de juiste ingang. Alleen als je een andere ingang wilt selecteren voor een ander apparaat, dan dien je dat even handmatig te doen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
xGarfieldx-Dave wrote:
Kijk eerst even apparaat uit zetten dan de HDMI even in en uit.

Als hij de Scart wel ziet, haal deze dan even eruit ( bij uitgeschakeld apparaat) dan neemt de HDMI hem over als bron.

En daarna de Hotel Mode die Willem-A aangeeft, deze kende ik nog niet.



Je moet natuurlijk alleen maar middels HDMI aansluiten en niet óók via scart. Want als je dat doet, bij in dit geval de Humax, krijgt de scart altijd voorrang. Maar een Tv neemt niet automatisch de HDMI over als bron. Heel vaak gaat dat niet op en moet dus handmatig die juiste ingang worden geselecteerd.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic