1
Vraag
2
Reacties
m.cocqvdelwijne

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

4K TV niet de juiste beeld kwaliteit op oudere mediabox

wij hebben zaterdag een nieuwe SONY 4K TV gekocht, maar bij aansluiten op onze UPC mediabox HD digital videorecorder van CISCO bleek deze een signaal te geven van 720p.

wat is hier aan te doen om beeldkwaliteit te verbeteren?

wij kijken weinig tv en hebben aan de standaard zenders meer als voldoende, maar willen wel als we kijken een goede kwaliteit hebben

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Kun je in de instellingen van de HD digital videorecorder van CISCO het beeld op 1080i zetten?
Het is ten slotte een HD apparaat.

Dan kan de TV het 1080i HD beeld verder opschalen naar 4K.

Bekijk in context

17 Reacties 17
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Bestel een ci+ module, met het juiste abonnement heb je dan HD kwaliteit op veel zenders.

4K wordt (nog) niet aangeboden.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ci-plus

Bij Ziggo wordt alleen “love nature” bij de NEXT mediabox in 4K doorgegeven.

Ook bij andere aanbieders is het niet veel beter.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Let wel op bij aanschaf CI+ Module dat hij in een Oud UPC gebied niet Interactief is voor On Demand. Daarvoor dien je een Media Box XL - Humax of Next aan te vragen bij Ziggo.

 

Via de link die @Steefb  aangeeft kan je precies zien welke module er geschikt is voor jou 4K TV.

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Dave- wrote:

Let wel op bij aanschaf CI+ Module dat hij in een Oud UPC gebied niet Interactief is voor On Demand. Daarvoor dien je een Media Box XL - Humax of Next aan te vragen bij Ziggo.

 

Via de link die@Steefb  aangeeft kan je precies zien welke module er geschikt is voor jou 4K TV.

@Dave-  Van aanschaffen is geen sprake meer. Ziggo hanteert nu het huurmodel en levert daarbij de CI+-module die geschikt is voor de TV en de regio van de klant.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Off topic.

 

Een behoorlijke fout op de Ziggo pagina.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ci-plus

 

“Wat is een Ziggo CI+ Module?

Een CI+ Module is een kleine digitale ontvanger in de vorm van een metalen insteekkaart”

 

Een CI+ module is geen ontvanger maar een decoder.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Kun je in de instellingen van de HD digital videorecorder van CISCO het beeld op 1080i zetten?
Het is ten slotte een HD apparaat.

Dan kan de TV het 1080i HD beeld verder opschalen naar 4K.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Bert heeft gelijk. Je TV laat zien wat er voor signaal binnenkomt en maakt er na Upscale 4k van omdat het geen 4k is.

Dat de Cisco slechts 720p aanbiedt, moet op de Cisco op te lossen zijn. Mijn Humax, van dezelfde generatie als de Cisco, levert 1080p. Prima voor alle Ziggo Zenders op de kabel.
Voor de HD zenders (1080i) maakt dit, als je goed kijkt, uit voor de uiteindelijke beeldkwaliteit. Voor SD zenders niet.

Je vraagt je misschien af: kan ik ook 4k bronnen afspelen, als ik dat interessant vind?
Ja, via Apps op je TV, een Blueray speler, de Ziggo Mediabox Next of via een andere niet-Ziggo Mediabox, die dat kan.
 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Jan F. wrote:
Dave- wrote:

Let wel op bij aanschaf CI+ Module dat hij in een Oud UPC gebied niet Interactief is voor On Demand. Daarvoor dien je een Media Box XL - Humax of Next aan te vragen bij Ziggo.

 

Via de link die@Steefb  aangeeft kan je precies zien welke module er geschikt is voor jou 4K TV.

@Dave-  Van aanschaffen is geen sprake meer. Ziggo hanteert nu het huurmodel en levert daarbij de CI+-module die geschikt is voor de TV en de regio van de klant.

Dus in een Oud UPC Gebied kan je gewoon een Quantis of Smit kaart doen in de module en dan werkt ook je On Demand gedeelte. Ik geloof dat ik dan iets gemist hebt in de informatie 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

In oud UPC worden andere ‘Nagravision’ CI+ Modules+Smartcard (Neotion, SmarDTV) gebruikt, dan de ‘Irdeto’ Modules + Smartcard in oud Ziggo (Quantis, Smith)
Er is geen Interaktieve TV mogelijk met zo’n UPC Module.

Mooier kan ik het niet voor je maken. Het heeft verder ook weinig te maken met dit Topic.
TS heeft een Cisco. Dat is een apparaat dat je alleen in Ziggo gebied kunt tegenkomen, met een in het verleden geleverde losse Smartcard.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

“wij hebben zaterdag een nieuwe SONY 4K TV gekocht, maar bij aansluiten op onze UPC mediabox HD digital videorecorder van CISCO bleek deze een signaal te geven van 720p”.

 

Een Tv geeft niet aan wat deze weergeeft, maar wat erop binnenkomt. Maar dat kan dan wel het best een zo hoog mogelijke, en liefst Progressieve resolutie zijn.

 

@hanh alleen de Humax 5500c/5550c kan een resolutie weergeven van 1080P, ofwel, de Humax zal in dat geval het signaal de-interlacen. Andere modellen geven alleen weer in max. 1080I. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik heb nog even gegraven, de Cisco is in te stellen op 1080i via:

Menu → Instellingen → Audio & Video.

m.cocqvdelwijne
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Be rt wrote:

Kun je in de instellingen van de HD digital videorecorder van CISCO het beeld op 1080i zetten?
Het is ten slotte een HD apparaat.

Dan kan de TV het 1080i HD beeld verder opschalen naar 4K.


Bedankt voor deze tip, beeldkwaliteit is inderdaad in te stellen naar 1080, kwaliteit is nu zeker toereikend! 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

TOP, veel kijkplezier gewenst.

Haander

Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes
Be rt wrote:

Kun je in de instellingen van de HD digital videorecorder van CISCO het beeld op 1080i zetten?
Het is ten slotte een HD apparaat.

Dan kan de TV het 1080i HD beeld verder opschalen naar 4K.

 

Dat gedeelte van de tv laten upscalen vind ik altijd onzin. Naar geupscaled beeld kijken is altijd onnatuurlijk.

De tv moet het beeld zo weergeven zoals die het binnen krijgt. Dus de topic starter krijgt het allerbeste beeld als de upscaler in de tv óók uit staat.

En als die bijvoorbeeld met de knop "info" ofzo van de tv het beeld zou checken, dat daar dan staat 1080i 50hz. Dus ook niet laten scalen naar 1080p! Het is immers geen full HD (progressive) wat Ziggo uitstraalt, maar interlaced (i). Heel belangrijk!

 

Voor 4K beeld verwijs ik topicstarter naar YouTube, een 4K Bluray kijken of gamen op de Playstation/Xbox, Disney+ etc etc. 

 

Maar Ziggo tv kijken = 1080i 

Niet meer en niet minder.

 

Bovendien: pas als de tv het beeld exact zo weergeeft zoals die het binnenkrijgt, dán pas kun je een conclusie trekken over de beeldkwaliteit van de Next box, bijvoorbeeld.

Er is een topic dat heet: Next minder scherp HD beeld.

Ik kan je verzekeren dat het juist andersom is en dat de Next juist een té scherp beeld geeft.

Dat zag ik al gelijk binnen 1 seconde nadat de Next voor de allereerste keer aan ging.

 

Maar dit terzijde.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Haander TS heeft een HD digital videorecorder van CISCO en die stond op 720p aangesloten op een 4K TV , dus de 720p werd door de TV zelf automatisch geupscaled naar 4K en dat is niet fijn om naar te kijken.

Ik adviseer hem de HD digital videorecorder van CISCO op 1080i te zetten aangesloten op dezelfde 4K TV en dan scaled de TV ook automatisch op naar 4K.en nu meld hij “kwaliteit is nu zeker toereikend!”

Een 4K TV scaled toch altijd up van wat hij krijgt naar 4K om zijn 4K scherm volledig gevuld te krijgen?
Als hij het in 720 of 1080 zou laten zien, dan heb je maar een heel klein beeldvlakje ergens in het grote beeldscherm.

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

De tv moet het beeld zo weergeven zoals die het binnen krijgt. Dus de topic starter krijgt het allerbeste beeld als de upscaler in de tv óók uit staat.

Dat kan niet op een 4k TV, net zomin dat kan op een Full HD TV.
Er wordt zonodig altijd een Upscale gedaan naar de beschikbare ‘harde’ Resolutie van het scherm.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dag@Haander 

 

bijna elke 4K Tv zal het beeld gaan upscalen. Er komt nog zelden een 4K resolutie binnen. Dat is ook helemaal niet erg. In veel 4K toestellen is een uitstekende scaler aanwezig. Die kun je helemaal niet uitzetten. Je kan op een 4K Tv natuurlijk geen 1080 beelden weergeven. Die geeft weer waarvoor deze is gemaakt. 

Verder snap ik de opmerking over het ‘scalen’ naar 1080P niet. Dat is nl. helemaal geen upscalen, maar de-interlacen. De decoder voert, indien mogelijk, dus een bewerking uit op het Interlaced signaal, en maakt daar dus een progressief signaal van. Doet deze dat goed, is daar helemaal niets mis mee. Bij verreweg de meeste Tv's kijk je ook naar een progressief signaal. Dan voert de Tv de bewerking uit. En een Tv een progressief signaal aanbieden is zeker niet verkeerd. Natuurlijk valt of staat alles met de kwaliteit van de gebruikte apparaten, maar dat Ziggo niet in 1080P uitzend, is dus helemaal niet zo belangrijk. Ik denk dat veel mensen niet eens het verschil opmerken als ze kijken naar een resolutie van 1080I of 1080P. Voorheen was dat anders, toen konden veel Tv's niet echt lekker overweg met een interlaced signaal. Maar dat is gelukkig allemaal een stuk verbetert. 

Dus Ziggo kijken is 1080I, niet meer niet minder, vind ik wat kort door de bocht. En ja, dit moet men wel zo doen, want een progressief signaal, dus 1080P kost 2 maal zoveel bandbreedte. 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Zoals Willem al uitlegt: er kan inderdaad meer gebeuren dan alleen Upscale van het aangeboden signaal, als dat nodig is.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic