Vraag

14% Signaal verlies over ziggo splitter ESI-02N

• 26 mei 2019
  • 18 Reacties
  • 245x Bekeken

Mijn TV staat op ca 14 meter van de meterkast en heeft af en toe wat problemen met signaal. De standaard oplossing is kabel controleren. Ben ik gaan doen en tegelijkertijd gaan meten waar signaalsterkte afnam. Nu verlies ik over de kabel ca 10% maar over de splitter ca 15%. Is deze defect of te oud of zijn er beteren?
Alvast dank

18 Reacties

Reputatie 7
Badge +17
Kun je een foto plaatsen van het AOP (waar de groene ziggo kabel je huis binnenkomt)?
Ok foto toegevoegd, hij zit direct op inkomend signaal alleen de groene moest verlopen naar naar de witte met de rode wartel. Wat ik al zei 76 % voor dit ding ca 61 % erna

Reputatie 7
Badge +17
Waarmee meet je het verlies? Want dat wordt nooit gemeten in procent maar in dB
Reputatie 7
Badge +17
Ik heb mijn bedenkingen over de kabelverbinding en het AOP in het algemeen.
Ik zal @Be rt eens vragen naar zijn mening.
Reputatie 7
Badge +17
Niemand schijnt overigens te beseffen dat iedere 3 dB staat voor 50% signaalverlies. Dus het percentage kan prima kloppen.
Reputatie 7
Badge +17
Daar heb ik me niet over uitgelaten omdat me simpelweg de kennis daarvoor ontbreekt.😉
Reputatie 7
Badge +17
Vandaar ook mijn vraag hoe je signaalsterkte meet in % in plaats van dB
Want een betrouwbare meting doe je met deze 😉 (mijn signaal trouwens)

Reputatie 7
Badge +17
Dat zal TS wel kunnen uitleggen denk ik.
Dat is een vakgebied wat voor mij glad ijs is, waar ik me niet op waag. Dan vraag ik liever iemand erbij met wel die specifieke kennis.😊
haha zo een mooie meter heb ik niet, ik heb de tv mee genomen en de signaalsterkte met de horizon uitgelezen via de instellingen
Reputatie 7
Badge +17
Denk dat het meevalt.
De 15% voor de splitter is dus alleszins redelijk. Iedere splitter halveert als het ware je signaal, vandaar dat je ook niet onbeperkt kunt blijven splitsen. Zo verlies je bv bij 10 dB al 85% signaal.
Overigens zegt signaalsterkte weinig. Je kunt zelfs met 20% signaal nog prima beeld hebben. De kwaliteit moet wel 100% zijn.
(wat de Horizon/XL betreft mag de sterkte zelfs niet eens maximaal staan omdat dat veel te sterk is)
Reputatie 3
Badge +2
Zie ik het nu verkeerd of ......?

Die dikke groene is waarschijnlijk de 'Ziggo'-coax ( zo komt deze bij ons ook uit de muur ), maar moet deze dan niet op de ingang van de spitter worden aangesloten
ah ok, als het zoveel is klopt dat, ik ben er mee bezig omdat ik op de genoemde tv die met zo een klein decodertje werkt niet de zenders boven kanaal 17 kon zien.
Beetje getest, stukje kabel onder huis vervangen en versterker alleen voor die tv er weer tussen en het werkt weer.

Denk dat de vraag over de splitter duidelijk beantwoord is. Bedankt voor jullie beider input
Reputatie 7
Badge +17
@Pasi Ik denk dat dat de groene coax is die naar de huiskamer gaat. Vaak is de groene kabel in het verleden doorgeknipt en is er een AOP in de meterkast geplaatst. Dan hen je dus een binnenkomende groene kabel en een die naar de huiskamer gaat.

@dave m Fijn dat het weer werkt. Laat maar weten of het ook blijft werken. (overigens hoort er aan de groene kabel eigenlijk een F connector, maar deze is in ieder geval van goede kwaliteit)
Zie ik het nu verkeerd of ......?

Die groene is waarschijnlijk de 'Ziggo'-coax, dus moet deze in op de ingang van de splitter?

nee dat zou je kunnen denken maar die gaat door de kruipruimte naar de tv in de huiskamer. De rode wartel is de toevoer, dat kabeltje kwam mee met de ziggo box en moest met een connector aan de groene inkomende coax onder de vloerverbonden worden.
Reputatie 3
Badge +2
Dank u, weer wat geleerd.

Ps. de nieuwe ESX-02 splitters zijn tegenwoordig 5 - 1218 MHz. Kan dat nog een probleem oplossen?
Je kunt nog wat winnen door de Connector op die groene kabel te vervangen door een F-Connector. Dat scheelt je het verbindingsstuk wat ook weer iets verlies geeft.
Reputatie 7
Badge +17
@Pasi Die hoge frequenties worden nog niet gebruikt dus 1000 Mhz is nog ruim voldoende.
@Robert84vw Dat kan inderdaad nog wat schelen. En ook minder kans op ruis geven.
Reputatie 7
Badge +35
Ik denk, als het nu goed werkt, zo laten. If it ain't broke, don't fix it.

Reageer