Dutchie330

Level 1
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

1 kabel/coax-aansluiting - 2 TV's

Ik heb vandaag mijn nieuwe mediabox ontvangen, de next geloof ik, nieuwste in ieder geval. Voor boven is een 5300c geleverd.
Nu heeft die mediabox volgens mij 2 kabelaansluiting nodig en dat doe ik met de splitter.
Helaas heb ik maar 1 kabelaansluiting dus hoe krijg ik kabelsignaal naar boven? 2 splitters lijkt mij niet toch?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Wat heeft u op de andere aansluiting van de splitter aangesloten? Uw modem? Is de wandcontactdoos bij uw TV ook uw AOP.

De 1e en 2e TV kunnen op een 2e splitter worden aangesloten, in het algemeen is dat geen probleem als de totale lengte van de coaxkabels niet veel langer is dan 10 meter.

Bekijk in context

19 Reacties 19
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Wat heeft u op de andere aansluiting van de splitter aangesloten? Uw modem? Is de wandcontactdoos bij uw TV ook uw AOP.

De 1e en 2e TV kunnen op een 2e splitter worden aangesloten, in het algemeen is dat geen probleem als de totale lengte van de coaxkabels niet veel langer is dan 10 meter.
Dutchie330
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Mijn vraag lijkt me niet zo moeilijk, ik heb 1 kabelaansluiting, boven niks, dus hoe krijg ik die 5300c boven aan de gang?
Zonder aansluiting boven moet ik een coax kabel naar boven trekken maar de mediabox next heeft er al 2 nodig dus zou ik 2 splitters moeten gebruiken of?
Dutchie330
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Dus de ene splitter in de andere steken werkt? Volgens mij niet
Dutchie330
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Het nieuwe tv ding heeft volgens mij namelijk 2 kabel aansluitingen nodig, anders heb ik geen tv, ik zeg het maar heel simpel
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
De Next heeft een aansluiting nodig op je Coax-netwerk (voor Live-TV kijken) en een aansluiting op je computernetwerk (voor de rest: opnames, replay, apps, Ziggo On-demand).

Als je in de buurt van de Next (of evt wat verder weg) al een coax-aansluiting hebt die in gebruik is, dan kun je die splitten in twee (of meer) aansluitingen. Een aparte coax-kabel voor de Next naar het centrale aansluitpunt is dan niet nodig. Bv met deze Splitter:
https://www.kabelshop.nl/Braun-Telecom-Coax-splitter-Braun-Telecom-Vrouwelijk-naar-2-x-mannelijk-999...
Let op Kabelkeur en Ziggo Geschikt.

Het kan zijn dat de Splitter + aansluitkabels het signaal net teveel verzwakt, waardoor er beeldproblemen kunnen ontstaan bij Live-TV kijken. In dat geval heb je een Coax-versterker nodig, nabij het centrale aansluitpunt. Bij totale kabellelengtes van minder dan 10 meter is dat meestal niet nodig. Eerst Splitter uitproberen en kijken hoe dat gaat.

Voor de netwerkaansluiting van de Next heb je een UTP-kabel nodig die de Next al dan niet direkt verbindt met je Modem/Router. Dat is aan te bevelen. Het kan ook via een Wireless verbinding met je computernetwerk, met het risico dat dingen niet echt lekker lopen. Verbetering van de Wifi in je huis kan dit verhelpen.
Dutchie330
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Mijn probleem is dus dat ik maar 1 kabelaansluiting in het hele huis heb in deze zit in de woonkamer. De splitter zit erin voor het modem en voor de Next.
Kabel naar boven heb ik getrokken maar ik heb dus geen "vrije" aansluiting meer voor boven. Dus of 2 splitters aan elkaar maar volgens mij werkt dat niet. Kan ik het aansluitpunt uit de muur halen en de kabel voor boven daar bij aansluiten? Of zijn er wellicht ook muuraansluitingen met meerdere coax aansluitingen? Ik heb in de meterkast gezocht maar geen kabel te vinden.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Er is een 3 voudige Splitter voor op het centrale aansluitpunt.
Er is een kans dat Ziggo je die gratis toestuurt. Even contact maken.
https://www.kabelshop.nl/Braun-Telecom-Coax-splitter-Braun-Telecom-Vrouwelijk-naar-3-x-mannelijk-POA...

Contact met Ziggo:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Dutchie330 wrote:
Dus of 2 splitters aan elkaar maar volgens mij werkt dat niet.

Dat kan heel goed werken, elke splitter geeft signaalverlies maar dat hoeft niet tot problemen te leiden.

Het is vaak een beetje proberen.

Zoals Hanh al schreef
Het kan zijn dat de Splitter + aansluitkabels het signaal net teveel verzwakt, waardoor er beeldproblemen kunnen ontstaan bij Live-TV kijken. In dat geval heb je een Coax-versterker nodig, nabij het centrale aansluitpunt. Bij totale kabellelengtes van minder dan 10 meter is dat meestal niet nodig. Eerst Splitter uitproberen en kijken hoe dat gaat.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Dutchie330 wrote:
Dus of 2 splitters aan elkaar maar volgens mij werkt dat niet.


Dat werkt zoals ik in mijn eerste reactie heb aangegeven wel. In mijn vorige huis heeft het 23 jaar naar alle tevredenheid gewerkt, met een totale kabellengte van ca. 20 meter; en dat allemaal zonder versterker.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Eens Jan. Proberen is weten. Ik zondig her en der tegen vuistregels over Coax. Bv extra versterker aan een eindpunt om nog wat verder te kunnen komen. Sommige kabellengtes weet ik niet eens. Ze lagen onder de vloer en zijn officieel kwaliteit jaar 0. Er zijn oude rijgdozen. Geen idee hoe het allemaal precies werd aangelegd door de vorige eigenaar (had installatiebedrijf!). Nergens last van. Al die regels zijn meer voor ideale nieuwe risicoloze aanleg.
Een 3-voudige splitter oogt wat netter, maar daarmee is niet gezegd dat Splitter op Splitter niet zou kunnen.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Dutchie330 wrote:
Mijn probleem is dus dat ik maar 1 kabelaansluiting in het hele huis heb in deze zit in de woonkamer. De splitter zit erin voor het modem en voor de Next.
Kabel naar boven heb ik getrokken maar ik heb dus geen "vrije" aansluiting meer voor boven. Dus of 2 splitters aan elkaar maar volgens mij werkt dat niet. Kan ik het aansluitpunt uit de muur halen en de kabel voor boven daar bij aansluiten? Of zijn er wellicht ook muuraansluitingen met meerdere coax aansluitingen? Ik heb in de meterkast gezocht maar geen kabel te vinden.



Ik zou dit proberen : https://www.bol.com/nl/p/teleste-ov-8420-1218-mhz-kabelkeur-ziggo-geschikt-antenne-coax-versterker/9...
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Ronihd Een versterker is in de meeste gevallen niet nodig en kan juist voor problemen zorgen.
Dutchie330
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Ik wil jullie bedanken voor jullie reacties, hij doet het met 2 splitters!
Maar niet met nieuwe! Ik wist dat ik ergens in de schuur nog een splitter had liggen uit de guldentijd, letterlijk want hij zat nog in de verpakking a 4,95 in guldens.
Die erbij geprikt en boven en beneden TV, dank jullie nogmaals!
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Jan F. wrote:
Ronihd Een versterker is in de meeste gevallen niet nodig en kan juist voor problemen zorgen.


Bij verdelen meer dan 2 is versterker over het algemeen aan te bevelen zeker als er wat langere kabels gebruikt gaan worden,
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dutchie330 wrote:
Ik wil jullie bedanken voor jullie reacties, hij doet het met 2 splitters!
Maar niet met nieuwe! Ik wist dat ik ergens in de schuur nog een splitter had liggen uit de guldentijd, letterlijk want hij zat nog in de verpakking a 4,95 in guldens.
Die erbij geprikt en boven en beneden TV, dank jullie nogmaals!


Heb je wel alle zenders dan boven? Met een zo oude splitter is de kans daarop kleiner omdat het frequentiebereik vaak kleiner is. Maar de Humax doet het al snel, dus als je op de 5300c goede waardes uitleest, én een goede weergave hebt, mooi zo laten. Is het echter nog zo'n plastic splitter dan snel wegdoen en een nieuwe halen.
Dutchie330
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Het is wel zo'n stalen splitter en alles werkt, ( tot nu toe)...
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dutchie330 wrote:
Het is wel zo'n stalen splitter en alles werkt, ( tot nu toe)...


Hmm, valt me dan niet tegen, want het moet al een erg oud beestje zijn. Maar als alles werkt, mooi vanaf blijven...

Veel kijkplezier.
Dutchie330
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Dank je
Zeur Edwin

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het zou mogelijk moeten zijn indien je de 2-de, extra Next box op wifi hebt aangesloten om dan via wifi TV te kijken. Echter dit zit nog niet in de actuele software van de Next mediabox. De ziggo Go app software moet in de box toegevoegd worden en dan kan je volstaan met een wifi aansluiting on TV te kijken. Uitgesteld kijken en de andere functies werken wel.
Ook ik heb geen zin om een coax kabel naar die ruimte te gaan trekken.

Uitgelicht topic