Beantwoord

Ziggo Next geluid zacht

• 20 april 2019
  • 123 Reacties
  • 20427x Bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

123 Reacties

Ok. Ik heb zowat de domste koppeling die er is.
Next->HDMI->TV->koptelefoonuitgang (!)->Stereo Versterker.
Niks Dolby dus. Volume ok. Dolby aan/uit maakt niet uit.

Wat ik wel ergens zag is, dat als er geen Dolby Audio in de Stream zit, maar alleen Stereo, de Next bij Dolby aan, stereo omzet naar een mager Dolby geluid, dat zachter lijkt.
Beter is stereo door te geven. Dan kun je met een Receiver er nog iets aardigs van maken.
Dat zou bij een Update worden geregeld.
Reputatie 1
Het valt mij op dat er veel wordt gesproken over "volumeverschillen" maar dat is volgens mij niet wat er aan de hand is.
Bij Dolby ingeschakeld op de Next gaat het prima bij zenders die in Dolby uitzenden maar bij de zenders die dat niet doen vallen de midden en achterkanalen uit waardoor het geluid zachter wordt weergegeven door een gemis van voornamelijk het middengebied. Het volume staat dan eigenlijk gewoon nog hetzelfde maar door het ontbreken van een heel frequentiegebied "lijkt" het alsof het zachter staat en juist hierdoor klinkt het geluid dus slecht(er). Bij deze instelling is het dan ook geen oplossing om het volume van verschillende apparaten individueel in te stellen op je receiver, het verschil tussen de zenders die wel of niet in Dolby uitzenden blijft gewoon bestaan.
Bij Dolby uitgeschakeld geeft de Next (volgens mij) gewoon surround geluid door (wat dus niet hetzelfde is als Dolby) en doordat bij surround de frequenties veel meer verdeeld zijn over alle kanalen, klinkt dit beter bij zenders die niet in Dolby uitzenden. Met deze instelling zal je dus minder last ondervinden van "volumeverschillen". (op 5.1 systemen)
Groot nadeel is echter wel dat je dan niet geniet van Dolby 5.1 bij zenders/uitzendingen waarbij dit signaal wordt meegezonden.
Wat volgens mij de enige oplossing is, is dat het inkomende signaal ongewijzigd ook weer wordt uitgestuurd. De meeste receivers detecteren zelf welk signaal er binnenkomt en passen dan de instelling automatisch aan naar het juiste formaat. De Horizon/Mediabox XL deed dit wel goed. (dat was dan ook meteen zo'n beetje het enige wat hij goed deed 😂).
Natuurlijk kan de instelling Dolby aan of uit gewoon blijven bestaan,..niet iedereen maakt gebruik van een receiver of systeem welke Dolby verwerken.
@Thorwald
Jij bevestigt nog eens iets dat ik eerder las. Bron terugvinden is buitengewoon lastig, anders had ik dat in mijn eerdere reaktie wel gedaan.
Opnieuw een helder verhaal! Zelf doe ik alleen aan stereo en heb dus nergens last van. Lucky me.
Ik gebruik ook alleen stereo toch is het volume stukken zachter als van de tv zelf of de oude mediabox xl
Reputatie 3
Badge +2
@Thorwald
Jij bevestigt nog eens iets dat ik eerder las. Bron terugvinden is buitengewoon lastig, anders had ik dat in mijn eerdere reaktie wel gedaan.
Opnieuw een helder verhaal! Zelf doe ik alleen aan stereo en heb dus nergens last van. Lucky me.

Bedoel je deze topic toevallig? Hier
Reputatie 1
Ik gebruik ook alleen stereo toch is het volume stukken zachter als van de tv zelf of de oude mediabox xl

En heb je dan Dolby aan of uit staan in de Next?
Dat maakt bij mij geen verschil allebij dezelfde hardheid op rtl4 voor de rest nog niet getest
Reputatie 1
Badge
Wij hebben ook sinds deze week de next maar vind het geluid niet zachter dan bij de media box xl hoor, Wel valt me op het beeld mooier is maar dat kan ik ook maar menen.
Reputatie 1
Dat maakt bij mij geen verschil allebij dezelfde hardheid op rtl4 voor de rest nog niet getestWij hebben ook sinds deze week de next maar vind het geluid niet zachter dan bij de media box xl hoor, Wel valt me op het beeld mooier is maar dat kan ik ook maar menen.

.....Toch vreemd, ik heb zelf dit probleem ook niet. Sterker nog; ik heb zelfs het idee dat bij mij het standaard volume iets harder is dan bij de Horizon.
Het lijkt er wel op dat het volume niet bij alle mediaboxen consequent het zelfde is afgetrimd vanuit de fabriek. Misschien iets voor @Ziggo om te onderzoeken?
Is er inmiddels al wat gebeurt mbt. Het geluid?
Ik heb een Samsung 4k tv en deze bij geluid instelling op optimaliseren gezet, nu is het geluid bijna even hard als met de oude mediabox xl. Wat me deze week wel opviel dat de volume tijdens het kijken (RTL4) de hele tijd schommelt van hard naar zacht en weer hard. Word er gestoord van... misschien maar tijdelijk weer ouderwets via ci+ module kijken dan is het geluid teminste gewoon... Ik heb boven een Philips tv en deze geeft (in iets mindere mate) het zelfde geluids probleem.

Het beeld en de interface is inderdaad stukken beter nu het geluid nog ff
Reputatie 7
Is er inmiddels al wat gebeurt mbt. Het geluid?
Dit probleem zal worden opgelost in een toekomstige update, het is alleen nog niet bekend in welke versie deze fix meegenomen wordt.
Oké het geluid probleem van verschillende hardheid lag voor het grootste deel aan mijn tv... nu is de next gewoon nog te zacht de tv moet met de next ipv op 14 op 22 voor normaal geluid... ik wacht geduldig af op de update....
Ik heb mijn next nu 1 dag maar merkte het geluids probleem direkt.
En volgens mij staat de interne volume regelaar gewoon te zacht ingesteld.
Dit probleem heb ik ook vaak gehad met Humax ontvangers, waarbij ik via de originele ab het volume eerst op maximaal moet zetten. Hierna was het volume op de tv dan ok.
Eachter doordat de ab van de next direct gekoppeld is aan je tv werkt deze truc dus niet.
De instellingen met dolby hebben dan ook geen effect.
Of de ab ontkoppelen met de tv en dan alleen met de next te laten werken, lijkt me de oplossing.
Weet alleen niet hoe dit moet en of dit überhaupt wil.
Wil toch eens even kijken of ik mijn universele Ziggo ab gekoppeld krijg aan de next, wat bij de humaxen wel werkt.
Reputatie 3
Badge +2
De next heeft geen variabele volume regeling. Het geluids niveau staat vast op line niveau. (Vergelijkbaar met bijv: bluray speler geluid uitgang)
Alleen staat hij wel wat decibels te zacht... als ik via ci+ tv kijk dan is het geluid echt stukken beter en harder als via de next
Voor de duidelijkheid ,óók hier moet de volumeregelaar flink ver open. Veel verder als met de "oude" XL. Als ik overschakel naar een andere bron ,dan moet ik snel de knop terudraaien....
Was eerst niet het geval.
Same here ... prima box maar volume is n probleem. Hopelijk snel n update hiervoor beschikbaar
optische kabel van de homecinemaset aansluiten op de opt. ingang van de tv
dan is het geluid ok
Ik heb de next aangesloten op de Denon AVR-X4300H, sommige zenders, zoals ziggo sport geven een zacht geluid, ik moet de receiver bijna vol opendraaien om de zender te volgen. Als ik echter de receiver instel op mono movie dan is het geluid normaal. Maar dan zijn de andere zenders minder. Ik moet met de next steeds het geluid aanpassen.
sluit een optical kabel van de versterker rechtstreeks op de tv
Let er wel op dat een optische audio verbinding beperkingen kent tov een HDMI audio koppeling voor geavanceerde vormen van Dolby. Atmos en DD+ (= E-AC-3).
De snelheid van S/PDIF is daarvoor te beperkt.
Er zijn weinig bronnen via de Next die dit bieden. Zover ik weet heeft Netflix wel iets met Atmos, als je het hoogste abo hebt. Of dit via de Next + HDMI Audio koppeling goed kan werken, weet ik niet. Gebruik zelf alleen stereo.😉

Over DD+ en S/PDIF:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Digital_Plus
Heb nu sinds 3 weken een next, masr het geluid hiervan is beduidend zachter dan van de oude mediabox
dit is vervelend en storend.
Ook ondertiteling instelljngen zijn zeer slecht.
afstandbedieng is niet echt gemakkelijk wat indeling van knoppen betreft.
Ben eigenlijk niet tevreden over de next.
Reputatie 1
Al geruime tijd erger ik me suf aan de bar en bar slechte geluidskwaliteit van diverse Ziggo zenders. OM er enkele te noemen:

NED 1,2 & 3 : Veel te zacht, geen 5.1, moet de receiver op -30 zetten ( vanaf 0 dB ) voor enigzins een verstaanbaar geluid bij bijvoorbeeld Journaal. Reclames, ja die denderen wel snoeihard door de tent...ik dacht dat dat verboden was ??

Satelliet zenders :
Noem ze allemaal maar op, allemaal waardeloos slecht 5.1 Surround of iets wat er voor door moet gaan, lage tonen niet of nauwelijks aanwezig, regelmatig het idee dat de boel uit fase staat.

Wie er bij Ziggo dit zo afregelt weet ik niet, maar die heeft hetzij een nieuw gehoorapparaatje nodig of een paar lessen in wat is Surround ?!

Heb op een andere lokatie KPN TV, die keurig stereo doorgeeft als ze uitzending stereo is en 5.1 bij een 5.1 uitzending ( bijv Discovery ) . Waarom kunnen zij dat wel en moet Ziggo alles naar een gekunsteld slecht 5.1 signaal trekken wat niet klopt.

Biedt aub gewoon het signaal aan zoals je dat binnen krijgt, in bitstream, in plaats van er zelf mee te gaan klooien en op de stoel te gaan zitten van de klant of de fabrikant van AV receivers, die laatste zijn er toch beduidend beter in dan meneer Ziggo.

" Schoenmaker blijf bij uw leest "