regel

Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ziggo Mediabox Next

Beperkingen in het menu van de Mediabox Next t.o.v. HUMAX.

  1. de optie switchen van de laatst bekeken zender naar je huidige zender is er niet meer.
  2. van een opgenomen programma na een stop verder kijken, geen vraag of je verder wilt kijken van waar je gebleven was, maar je moet dan maar weer van het begin beginnen en zonodig doorspoelen (heel storend en vervelend).
  3. in het menu van de HUMAX kan je heel goed zien wat de signaal kwaliteit en signaal sterkte zijn, in de Next zien je alleen maar of het goed is of niet (erg simpel natuurlijk).
  4. misschien hebben anderen dit ook ondervonden, of andere puntn.
22 Reacties 22
MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
  1. Knop TV rechts boven
  2. Ja hoor. Bij mij wel. 
  3. Is voldoende.
  4. Nee dus.
Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

2, klopt, dit is een bug die optreedt afhankelijk van hoe je het kijken naar de opname / replay beëindigt. Ik heb dit probleem ook regelmatig.

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Ik ben het eigenlijk alleen bij comedy central tegen gekomen. Verder geen last van.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

.2   Komt voornamelijk voor als je dichtbij of over de eind of beginmarkering van een programma bent.

 

regel
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Nog wat aanvulling op wat te kortkomingen t.o.v. HUMAX:

  1. het menu, info over de inhoud van een programma, geeft maar heel summier de een enkele regel tekst weer, dit was bij de HUMAX veel uitgebreider en dus had je daar meer aan.
  2. verder is in het menu, zenderlijst, de zender aanduiding wel heel erg klein, je kan het soms slecht lezen. 
Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Het enige wat ik te klein vind (en dat bedoel je misschien ook?) zijn de zender logo's in de EPG en opnamelijst. Heel veel groter kunnen die misschien niet maar dan zou het fijn zijn als het logo inzoomt als je op betreffend item staat (zoals in de mini EPG ook gebeurt).

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Of de naam van de Zender erbij. Vruchteloos verzoek van mij in het verleden.
Weinig klachten hierover overigens. Voor mij onbegrijpelijk. Die kleine logo's zijn vaak niet te lezen.

Ander gemeld ding. Die oranje selectiebalk over de tekst heen in allerlei situaties. Tekst niet meer goed te lezen. Moet een kader zijn. Ook geen klachten over. Blijf me eraan ergeren. Slecht GUI Design. Staat haaks op Best Practices op dit gebied.

Nog ander ding. De Gids Scrollt per pagina, niet per regel. Bah, helemaal fout, want anti-intuitief tov allerlei andere scroll lijstjes waar je mee werkt, zoals op een Phone of Desktop. Er zijn gelukkig andere Gidsen die wel per regel Scrollen.

Allemaal gemakzucht en/of onbegrip en/of tijdens ontwikkeling zelf niet goed kijken.
Maar goed: er zijn belangrijkere dingen mis.

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Oranje selectiebalk, ja ik kan het wel lezen maar je hebt toch wel gelijk. Zou ook simpel opgelost zijn door het lettertype dan bold te maken, 5 minuten programmeerwerk.

Pagina scroll van EPG was me ook opgevallen inderdaad, vervelend soms als ik bepaalde zenders in beeld wil zien.

En, al elders gemeld, die mini EPG die echt te pas en te onpas in beeld komt en dan ook nog es niet altijd verdwijnt na enkel seconden. Zou in minder gevallen moeten oppoppen (namelijk alleen bij echte zenderwissel, liefst ook dat uitschakelbaar) en tijdsduur zou instelbaar moeten zijn. Hij is sowieso al makkelijk oproepbaar met maar liefst 3 knoppen dus waarom steeds geforceerd laten zien.

Mijn grootste ergernis is dat ik tienduizend knoppen moet drukken voor ik bij m'n opnamelijst ben! Stem commando's zijn geen excuus om deze veel gebruikte functie zo ver weg te stoppen. Liefst had ik er gewoon een aparte knop voor op m'n ab zoals bij de MBXL! Of misschien heb ik de shortcut nog niet ontdekt? Ik doe nu Huisje > Rechts > Rechts > OK > OK > OK.

Over het algemeen ben ik redelijk tevreden over het GUI ontwerp. Maar op punten kan het zeker beter.

regel
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Er zijn dus meerdere gebruikers die zich storen aan de tekort komingen van de gebruiksvriendelijkheid van de NEXT t.o.v. de HUMAX.

Ik zou wel eens willen weten wat al die testpersonen hebben gedaan aan het punt van gebruiksvriendelijkheid, je hoorde ze alleen maar jubelen over de geweldige kwaliteit en snelheid t.o.v. de oude Horizon (maar dat was al een flop in gebruik) .

Wij praten hier nu over, maar zou dit nog door komen bij Ziggo?

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ik zou wel eens willen weten wat al die testpersonen hebben gedaan aan het punt van gebruiksvriendelijkheid, je hoorde ze alleen maar jubelen over de geweldige kwaliteit en snelheid t.o.v. de oude Horizon (maar dat was al een flop in gebruik) 

Over wat testers vonden voor de uitrol van de Next door Ziggo, is wegens geheimhouding niets resp heel erg weinig bekend.

Waar je dat 'jubelen' dan vandaan haalt, wil ik graag toegelicht zien. Laat verder maar, want dat lukt je niet.

Om een indruk te krijgen hoe de ontvangst bij de eerste testers zou kunnen zijn geweest, zie het Zwitserse UPC Forum over de Next, dat zomer 2018 publiek ging. De tests bij Ziggo (en Telenet BE) liepen door tot lente/zomer dit jaar. Thans loopt er een vervolgtest. In het publieke forum wordt door de Mods een tipje van de sluier opgelicht, wat in die test de bevindingen zijn.

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Ik heb vóór de introductie van de Next diverse artikelen gelezen waarin niets dan lof over de Next. Dat ben ik helemaal eens met @regel  De publieke campagne heeft Ziggo dus wel goed gedaan als je het commercieel bekijkt. En laten we wel wezen: in de aanleg is de Next ook echt wel een verademing tov de MBXL in heel veel opzichten. Maar de devil zit in de details die niet of slecht of traag worden opgepakt. En in updates zitten weer nieuwe bugs wat me erg doet denken aan het MBXL tijdperk.

Een tevredenheidsonderzoek ben ik nog niet tegengekomen. Ben wel benieuwd hoe er gemiddeld wordt gedacht over de Next. Je moet niet vergeten dat hier op het forum vooral de kritische klanten zitten en de klanten met problemen. Dat is dus niet echt een representatieve doorsnede.

 

regel
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Gebruiksvriendelijkheid menu structuur van de Mediabox NEXT:

Ik heb via TV/Replay (uitzending gemist) een programma opgezocht en gedeeltelijk bekeken, uitzending onderbroken via pause knop (want andere optie is er niet).

Ik had genoeg van de ze uitzending, maar nu kan ik dit programma niet verwijderen, hij vraagt steeds of ik verder wil kijken of de uitzending weer vanaf het begin wil kijken.

Ik wil dit programma gewoon weghebben, hoe doe ik dat.

Bij andere opgenomen programma's gaat dat zonder probleem, maar via TV/Replay lijkt het wel of je er niet meer vanaf komt!!!!

Wie weet raad.

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
regel wrote:

Gebruiksvriendelijkheid menu structuur van de Mediabox NEXT:

Ik heb via TV/Replay (uitzending gemist) een programma opgezocht en gedeeltelijk bekeken, uitzending onderbroken via pause knop (want andere optie is er niet).

Ik had genoeg van de ze uitzending, maar nu kan ik dit programma niet verwijderen, hij vraagt steeds of ik verder wil kijken of de uitzending weer vanaf het begin wil kijken.

Ik wil dit programma gewoon weghebben, hoe doe ik dat.

Bij andere opgenomen programma's gaat dat zonder probleem, maar via TV/Replay lijkt het wel of je er niet meer vanaf komt!!!!

Wie weet raad.

Hier even inloggen https://www.ziggogo.tv/nl.html en dan links in het menu naar bewaard. Dan bovenaan, Verder kijken en bewerken.

regel
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@MaxH, inderdaad dan kom ik bij het menu bewaard en dan kan ik alleen maar wat ik reeds vermelde, verder kijken/of de hele uitzending vanaf het begin kijken!!!

Maar ik krijg nergens de optie, of  verwijderen uitzending.

 

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
regel wrote:

@MaxH, inderdaad dan kom ik bij het menu bewaard en dan kan ik alleen maar wat ik reeds vermelde, verder kijken/of de hele uitzending vanaf het begin kijken!!!

Maar ik krijg nergens de optie, of  verwijderen uitzending.

 

Zie je niet de oranje knop BEWERK rechts?

regel
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@MaxH , nee want anders had ik dit niet hoeven te vragen, bij ander opgenomen programma's die je wilt verwijderen zie ik wel die optie “bewerk” en dan kan je verwijderen kiezen.

Het betreft een opname van RTL 7 - Harry Mensch misschien is daar iets mee??

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Dit via de Ziggo Go App gedaan op de laptop. Is iets anders dan via de website.

Net even geprobeerd met Maestro. Kijken, daarna op de 3 puntjes naar Meer Info. Dan links naar bewaard, Verder kijken. Dan is Bewerken grijs. Na klikken komt de knop Verwijder erbij en kan ik het programma selecteren en verwijderen. 

 

regel
Topicstarter
Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Heel erg bedankt voor het meedenken, maar na al die menu opties te hebben geprobeerd, lukt het mij niet om dat RTL7 programma van Harry Mens van 8 dec te verwijderen volgens de geijkte methohden.

Ik laat het nu maar gewoon verlopen (dan doet Ziggo het wel)

 

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Toch nog een laatste idee ; heb je meerdere profielen misschien?

Uitgelicht topic