Vraag

Wie ervaart op de Mediabox Next ook mindere kwaliteit geluid van de Radiozenders?

• 15 juni 2019
  • 10 Reacties
  • 427x Bekeken

Sinds vandaag ben ik in het bezit van de Mediabox Next, voorheen had ik de Horizon Box XL. Ik luister regelmatig naar de radio (met name Radio 10) en wat direct opvalt is dat de geluidskwaliteit van Radio 10 op de Next een heel stuk minder is dan op de Horizon Box. Het klinkt veel doffer doordat de hoge tonen prakitsch weg zijn.

Als oplossing stream ik voorlopig via dezelfde geluidsinstallatie Radio 10 vanaf het internet en dan is de kwaliteit weer prima en zijn de hoge tonen weer terug.

Iemand anders deze ervaring ook?

Frank.

10 Reacties

Reputatie 7
Badge +35
YEP, daarom heb ik nog een Humax 5300 als radiotuner aan mijn audio installatie hangen.

Meld in ieder geval alles wat je ervaart, alles wordt gelezen en doorgegeven aan de juiste afdelingen, er wordt nog volop gewerkt om de Next te verbeteren.
Hier op het forum melden bedoel je, of bij de klantenservice?
Reputatie 7
Badge +35
Alles hier op het forum wordt meegenomen door de Ziggo moderators, zij zitten juist heel dicht bij het vuur.☺
Reputatie 7
Hallo @FrankWest bedankt voor je feedback! Dit moet niet de bedoeling zijn, digitale radio moet juist super klinken!

Ik heb natuurlijk even gezocht naar vergelijkbare 'geluiden' op de Community. Die heb ik niet gevonden. Een dergelijke degradatie van geluid moet opvallen zou je zeggen! De box is net nieuw dus misschien zijn er simpelweg nog niet veel mensen die het verschil hebben kunnen ervaren. Ik heb meerdere meldingen nodig om verbeterpunten aan te dragen.

Daarom hoop ik dat er de komende weken meer meldingen in dit topic komen. De volgende informatie ligt daarbij voor de hand:

• Vertel iets over je audio setup. Welke randapparatuur heb je en hoe zit het aan elkaar vast?
  • Controleer of een verandering van de Dolby instelling in het menu van de Next invloed heeft.
  • Controleer of een verandering van de geluid instellingen (oa volume) op je TV / receiver invloed heeft.
  • Is de vermindering in kwaliteit op alle radiozenders merkbaar?
Ik heb een Denon AVR-X4200W. Al mijn apparatuur zit op deze receiver via HDMI aangesloten, daarnaast een LG Oled TV (B6V). De internetverbinding is het Max abonnement.

Wijziging van de Dolby instelling maakt geen verschil. Dolby staat nu aan.
Op alle volume niveau's is het verschil hoorbaar. Radio via de Next klinkt minder vol, op het blikkerige aan. Lijkt er sterk op dat de bitrate van de Radio app op de Next een heel stuk lager ligt dan die de stream van dezelfde zender die via internet beschikbaar is.

Wanneer ik de stream via internet via mijn mediacenter PC (Windows 10) afspreel die ook is aangesloten op de Denon receiver, dan is het geluid perfect.

Alle radiozenders hebben de mindere audiokwaliteit, dus niet alleen Radio 10.

De TV zenders van de Next hebben allemaal wel een prima geluid, het zit hem dus puur in de Radio app.

Frank.
Reputatie 6
Badge +10
@FrankWest Toevallig. Heb je het niet wanneer je naar de analoge radio luistert? Ik heb het idee dat alle zenders doffer klinken de laatste weken. Ik heb zelfs nieuwe speakers gekocht..... Maar dit heeft niet echt geholpen en luister nu ook via internet op de Denon. Dag en nacht verschil.
Nee, voorheen luisterde ik altijd via de Horizon box (kanaal 810), dat geluid was prima. Toen de Next actief was hoorde ik direct het verschil.
Reputatie 6
Badge +10
Ik bedoel eigenlijk via je analoge (Denon) FM ontvanger.
Geen idee, die heb ik nooit aangesloten gehad.
Reputatie 6
Badge +10
Oke, thx. Gaan we weer on-topic naar de Next.

Reageer