1
Vraag
2
Reacties
DON PAPA

Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

Wat zijn jouw beste TV instellingen voor de Next box ?

In deze topic zou ik graag de TV instellingen met elkaar delen, waar je de beste resultaten mee ervaart in samen werking met de Next box. Zodat andere die zo'n zelfde TV hebben dit ook eens kunnen uitproberen, om te kijken hoe zij die instellingen ervaren op hun TV.

Ik zal zelf de aftrap geven voor mijn Samsung Qled (2018 model)

Mijn beeld instellingen staan op:




ECO oplossing staat op:

HDMI UHD Color staat: AAN


Ik ben wel benieuwd naar jullie beeld instellingen, hou er rekening mee dat als je de instellingen van je TV veranderd, je dit ook echt even een half uurtje moet geven om te wennen, want je bent gewent aan een bepaald beeld, dus geef het echt even de tijd...

Nog even voor de duidelijkheid, met bovenstaande instellingen heb ik nog steeds geen perfect beeld met de Next, maar dit geeft bij mij wel het beste resultaat tot nu toe.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DON PAPA
Topicstarter
Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes
127 bekeken, en niemand die zijn TV instellingen wil delen met andere op het forum ?

Ik dacht dat er ook zoveel mensen waren die zeiden wel goed beeld te hebben met de Next, het zou fijn zijn als die hun TV instellingen hier zouden delen met andere, dan kunnen de mensen die zo'n zelfde TV hebben, eens kijken of ze met die instellingen misschien wel goed/beter beeld kunnen krijgen met de Next box.

Bekijk in context

63 Reacties 63
DON PAPA
Topicstarter
Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes
127 bekeken, en niemand die zijn TV instellingen wil delen met andere op het forum ?

Ik dacht dat er ook zoveel mensen waren die zeiden wel goed beeld te hebben met de Next, het zou fijn zijn als die hun TV instellingen hier zouden delen met andere, dan kunnen de mensen die zo'n zelfde TV hebben, eens kijken of ze met die instellingen misschien wel goed/beter beeld kunnen krijgen met de Next box.
Buurman

Level 14
  • 989Posts
  • 50Oplossingen
  • 899Likes
Ik ben wel bereid mijn TV instellingen te delen

Beeldmodus: Standaard
Achtergrondverlichting 10(20)
Contrast 70(100)
Helderheid (40(100)
Scherpte 30(100)
Kleur 40(100)
Tint G/R : G60/R40
Dynamisch contrast: uit
Zwarttinten: uit
Huidskleur: 0
Kleurruimte: Auto
Gamma: 0
Bewegingsbelichting: Uit
Kleurtint: Warm1
Clean digital view: Uit
MPEG ruisfilter: Uit
Motion plus: Uit
Filmzwart: Uit
Eco: Uit

Samsung Full HD TV Samsung UE46F7000SL (2014)
+ Samsung HW-N400 soundbar optisch aangesloten aan de Next omdat we
dan tijdens het radio beluisteren de TV kunnen uitschakelen.

Ik bezit de Next nu ruim 3 maanden en na gepuzzeld te hebben met instellingen
op de TV ben ik nu redelijk tevreden met de Next met de huidige instellingen.

De Next is qua bediening, snelheid en stroomverbruik een verademing t.o.v. van
de Horizon.

Uiteraard ben ik wel van mening dat er hier en daar door Ziggo nog wat aan de
Next moet worden bij gesleuteld.
DON PAPA
Topicstarter
Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes
Jocola wrote:
Ik ben wel bereid mijn TV instellingen te delen


Thanks...

Jocola wrote:
De Next is qua bediening, snelheid en stroomverbruik een verademing t.o.v. van
de Horizon.

Uiteraard ben ik wel van mening dat er hier en daar door Ziggo nog wat aan de
Next moet worden bij gesleuteld.


Helemaal mee eens....
AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes
De instellingen voor mijn Philips 4K LED-tv (2018) heb ik grotendeels geleend van Homecinema Magazine:
_______________________

Beeld
Beeldmodus: Films
Kleur: 50
Contrast: 70
Scherpte: 1-2*
Helderheid: 50

Beeld > Geavanceerd
Kleur/Kleurverbetering: Uit
Kleur/Kleurengamma: Normaal
Kleur/Kleurtemperatuur: Warm
Contrast/Contrastmodus: Geoptimaliseerd voor beelden
Contrast/Perfect Natural Reality: Uit/Minimum*
Contrast: HDR Perfect: Uit-Medium*
Contrast: Perfect Contrast: Uit
Contrast/Videocontrast: 100
Contrast/lichtsensor: Uit
Contrast/Gamma: 0
Scherpte/Ultra Resolution: Uit/Aan*
Scherp Beeld/Ruisreductie: Minimum
Scherp Beeld /MPEG Artefactreductie: Minimum
Motion/ Motionstijl: Films/Standaard

Uitleg belangrijkste instellingen;

  • De Films instelling levert de beste start. De ISF-presets zijn een alternatief voor wie dag en nacht-versies wenst.
  • Wil je het effect van Ultra Resolution zien, dan moet je scherpte minstens op 1 zetten, maar 2 vonden we ook nog erg goed.
  • HDR Perfect Natural Reality: geeft een zeer goed HDR-effect. We lieten het veelal geactiveerd in de minimum stand, maar experimenteer met wat je zelf prefereert.
  • HDR Perfect: Dit beïnvloedt de tone-mapping van HDR-beelden. Je ruilt helderheid voor witdetail. Persoonlijke smaak en kijkomstandigheden mogen je hier leiden, maar laat minstens Minimum geactiveerd.
  • Ultra Resolution: geeft een lichte boost aan detail zonder valse contouren. Activeer het gerust, maar vergeet niet scherpte minimaal op 1 te zetten. Activeer in dit geval ook ruisreductie.
  • Ruis Reductie en MPEG artefactreductie activeer je best als je start van een slechte bron (oude dvd’s of lage kwaliteit YouTube). We lieten het op minimum staan om een zachter beeld te bekomen.
  • Motionstijl: Uit voor puristen, maar de ‘films’-stand blijft geadviseerd voor extra detail, en het wegwerken van judder. Vanaf ‘standaard’ zie je ook vloeiende pan-beelden.
RaVer

Level 5
  • 68Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes
Mijn instellingen op een oudje:
TV: Samsung UE55F8000.

Picture preset: Movie
Backlight: 8
Contrast: 92
Brightness: 46
Sharpness: 0
Color: 50
Tint: G50/G50
Picture size: Screen Fit
Dynamic Contrast: Off
Black Tone: Off
Flesh Tone: 0
Color space: Auto
Gamma: 0
Color tone: Warm2
Digital Clean View: Off
MPEG noise filter: Off
HDMI Black level: Low
Motion Plus: Off
Cinema Black: Low
R-Offset: 25
G-Offset: 24
B-Offset: 25
R-Gain: 26
G-Gain: 22
B-Gain: 28
AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3837Posts
  • 80Oplossingen
  • 2889Likes
DON PAPA , goed initiatief!
Redelijk tevreden, alleen niet zo goed als met Box XL en dat is toch wel een onverwachte teleurstelling.
Samsung (UE49)KS7000



superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes
AoxoMoxoA wrote:
DON PAPA , goed initiatief!
Redelijk tevreden, alleen niet zo goed als met Box XL en dat is toch wel een onverwachte teleurstelling.
Samsung (UE49)KS7000




Hier ook de ks7000. Zelfde instellingen alleen auto motion op uit.
JohnvV

Level 5
  • 48Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes
En staat bij jullie HDMI UHD COLOR aan of uit
En hoe staan de instellingen van de next box om het plaatje compleet te maken.
Alvast hartelijk bedankt voor alle tips.
Buurman

Level 14
  • 989Posts
  • 50Oplossingen
  • 899Likes
Ik vraag mij af welke beeldformaat instelling kwalitatief het beste beeld geeft.

  • 16:9 Standaard (lever je héél iets beeld in langs de randen) of
  • Volledig scherm
AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3837Posts
  • 80Oplossingen
  • 2889Likes
johnv ,
In aanvulling op https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/wat-zijn-jouw-beste-tv-instellingen-voor-de-next-box-43894#post444735, nog een drietal screenshots. De laatste is van de Next.
Op HDMI 1 zit de Next en op HDMI 4 zit de Denon HEOS soundbar, waarvan het geluid via de tv bediend wordt.



kruijf

Level 3
  • 296Posts
  • 4Oplossingen
  • 72Likes
Ik zal van de week even mijn instellingen delen.
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes
Mooi initiatief en topic, DON PAPA ! De beeldkwaliteit is iets wat we nauwlettend in de gaten houden uiteraard, zie daarvoor ook dit topic (wellicht niet onbekend) 🙂
RuudVoeten

Level 4
  • 316Posts
  • 6Oplossingen
  • 99Likes
DON PAPA wrote:
In deze topic zou ik graag de TV instellingen met elkaar delen, waar je de beste resultaten mee ervaart in samen werking met de Next box. Zodat andere die zo'n zelfde TV hebben dit ook eens kunnen uitproberen, om te kijken hoe zij die instellingen ervaren op hun TV.

Ik zal zelf de aftrap geven voor mijn Samsung Qled (2018 model)

Mijn beeld instellingen staan op:



ECO oplossing staat op:
HDMI UHD Color staat: AAN

Ik ben wel benieuwd naar jullie beeld instellingen, hou er rekening mee dat als je de instellingen van je TV veranderd, je dit ook echt even een half uurtje moet geven om te wennen, want je bent gewent aan een bepaald beeld, dus geef het echt even de tijd...

Nog even voor de duidelijkheid, met bovenstaande instellingen heb ik nog steeds geen perfect beeld met de Next, maar dit geeft bij mij wel het beste resultaat tot nu toe.

Ik heb een wat 'oudere' led tv dus denk ik niet dat mijn instellingen met deze tv te vergelijken zijn.
Wat ik wel zie is dat de kleurtint op warm1 staan.
Over het algemeen wordt er dan extra rood toegevoegd wat naar mijn idee en ervaring niet bevoordelijk is voor mooi beeld.
Reset de tv instellingen en speel alleen met de instellingen, kleur, achtergrondverlichting, contrast en helderheid.
Succes
DON PAPA
Topicstarter
Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes
RuudVoeten wrote:
Wat ik wel zie is dat de kleurtint op warm1 staan. Over het algemeen wordt er dan extra rood toegevoegd wat naar mijn idee en ervaring niet bevordelijk is voor mooi beeld.
Reset de tv instellingen en speel alleen met de instellingen, kleur, achtergrondverlichting, contrast en helderheid. Succes


Bedankt voor de tip, als ik de standaard beeldmodus (Film) neem van de TV dan staat hij standaard op kleurtint "Warm2" ingesteld, dit geeft inderdaad een te veel aan rood, vandaar dat ik hem al had terug gezet naarkleurtint "Warm1". Maar ik zal de kleurtint ook eens naar "Standaard" zetten, om te kijken hoe het dan is. Aan de andere instellingen ga ik even niet te veel veranderen, want binnenkort wil ik toch iemand langs laten komen voor een ISF calibratie van mijn scherm zodat ik zeker weet dat alles 100% goed staat afgesteld. Dan worden ook alle bronnen (extra apparatuur: Next & Apple TV) apart afgesteld, zodat ik zeker weet dat elke bron de juiste beeld instellingen heeft. Ik wil alleen nog even wachten tot er duidelijkheid komt vanuit Ziggo wat ze nog aan de beeldkwaliteit van de Next gaan veranderen/doen...
Buurman

Level 14
  • 989Posts
  • 50Oplossingen
  • 899Likes
DON PAPA wrote:

RuudVoeten wrote:
Wat ik wel zie is dat de kleurtint op warm1 staan. Over het algemeen wordt er dan extra rood toegevoegd wat naar mijn idee en ervaring niet bevordelijk is voor mooi beeld.
Reset de tv instellingen en speel alleen met de instellingen, kleur, achtergrondverlichting, contrast en helderheid. Succes
Bedankt voor de tip, als ik de standaard beeldmodus (Film) neem van de TV dan staat hij standaard op kleurtint "Warm2" ingesteld, dit geeft inderdaad een te veel aan rood, vandaar dat ik hem al had terug gezet naarkleurtint "Warm1". Maar ik zal de kleurtint ook eens naar "Standaard" zetten, om te kijken hoe het dan is. Aan de andere instellingen ga ik even niet te veel veranderen, want binnenkort wil ik toch iemand langs laten komen voor een ISF calibratie van mijn scherm zodat ik zeker weet dat alles 100% goed staat afgesteld. Dan worden ook alle bronnen (extra apparatuur: Next & Apple TV) apart afgesteld, zodat ik zeker weet dat elke bron de juiste beeld instellingen heeft. Ik wil alleen nog even wachten tot er duidelijkheid komt vanuit Ziggo wat ze nog aan de beeldkwaliteit van de Next gaan veranderen/doen...


Dat kun je dan weer corrigeren door “Tint (G/R)” iets richting groen te schuiven.
Ik gebruik zelf Warm1 en Tint (G/R) staat ingesteld op 55/45
Petertje001

Level 13
  • 828Posts
  • 3Oplossingen
  • 192Likes
Om dit moment heb ik met deze instelingen best beeld op me ue43nu7190 met deze instelingen ook besten beeld op me ps4

maar kan veel beter natuurlijk
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Het beste beeld blijkt ook een kwestie van smaak.
Daar horen allerlei technische overwegingen bij, die niet iedereen maakt resp. hoeft te maken.

Per type TV kun je bij de Site van de leverancier of expert review Sites op het Web adviezen tegenkomen over waar je op kunt letten
Het lijkt me zinloos, zo niet onuitvoerbaar, als Ziggo zelf daar nog een schepje bovenop doet, zoals wel wordt gesuggereerd.
Klanten kunnen in dit Topic onderling ervaringen uitwisselen over hetzelfde type TV.

Iets anders is de sausjes die de Next standaard aan het beeld toevoegd.
Zie bv https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-minder-scherp-hd-beeld-39514
Die zou je uit moeten kunnen zetten, omdat ze niet nodig zijn. Ze zijn kritische klanten volkomen terecht een doorn in het oog omdat de sausjes afdoen aan de technisch max te behalen beeldkwaliteit. Andere klanten vinden dit prima genoeg voor wat ze willen zien & daar is niks mis mee. Smaak!

Dat kunnen uitzetten van de verplichte sausjes moet nog worden geregeld, zodat elke klant optimaal aan zijn trekken kan komen.
Vervolgens kan iedereen naar hartelust gaan spelen met de instellingen van de TV, in de geruststellende wetenschap dat de Next niks onnodig extra doet met het ontvangen beeld.
Petertje001

Level 13
  • 828Posts
  • 3Oplossingen
  • 192Likes
DON PAPA wrote:
In deze topic zou ik graag de TV instellingen met elkaar delen, waar je de beste resultaten mee ervaart in samen werking met de Next box. Zodat andere die zo'n zelfde TV hebben dit ook eens kunnen uitproberen, om te kijken hoe zij die instellingen ervaren op hun TV.

Ik zal zelf de aftrap geven voor mijn Samsung Qled (2018 model)

Mijn beeld instellingen staan op:

 

cfc4bfec-a5d1-468d-a0aa-4b3a981d87e8.jpg


fa2b22b2-f903-458d-8ed1-8267668fd4fc.jpg


3b2f10d2-6756-41e1-9c39-01cc1e36ce9c.jpg


d7813331-77f3-418d-90de-c8479956a98f.jpg


ECO oplossing staat op:

 

5e7cee0c-f829-4899-877b-a5d5b4c4359e.jpg


HDMI UHD Color staat: AAN

 

688a5e54-bb2f-4b99-8a5a-1bd203619f5d.jpg



Ik ben wel benieuwd naar jullie beeld instellingen, hou er rekening mee dat als je de instellingen van je TV veranderd, je dit ook echt even een half uurtje moet geven om te wennen, want je bent gewent aan een bepaald beeld, dus geef het echt even de tijd...

Nog even voor de duidelijkheid, met bovenstaande instellingen heb ik nog steeds geen perfect beeld met de Next, maar dit geeft bij mij wel het beste resultaat tot nu toe.

Bedank voor het delen heeft mijn op weg geholpen 

DON PAPA
Topicstarter
Level 17
  • 3835Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes
Petertje001 wrote:
DON PAPA wrote:

Bedank voor het delen heeft mijn op weg geholpen 

 

Ik heb inmiddels nog wat kleine aanpassingen gedaan, ik zal morgen als ik tijd heb even mijn settings zoals ik het nu heb staan posten

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic