John1971

Level 8
  • 226Posts
  • 0Oplossingen
  • 73Likes

Waar blijft het 4K aanbod bij Ziggo?

waar blijft het aanbod van 4k zenders bij ziggo ?

 

53 Reacties 53
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Welke tv zenders uit het ziggo pakket, behalve love nature, zenden al in 4k uit? 

John1971
Topicstarter
Level 8
  • 226Posts
  • 0Oplossingen
  • 73Likes
Jan F. wrote:

Welke tv zenders uit het ziggo pakket, behalve love nature, zenden al in 4k uit? 

geen. daarom wordt het hoog tijd dat ziggo zenders in 4k gaat toevoegen. ZDF 4k biedt ook een geweldig mooi plaatje. Xite 4K is niet zo geweldig. maar lijkt me ook logisch. heb ZDF 4K nu via de schotel gezien. en echt een plaatje. tevens ook HDR10 bij bepaalde series.

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

@John1971 Als er geen aanbod is, hoe moet Ziggo dat dan uitzenden?

John1971
Topicstarter
Level 8
  • 226Posts
  • 0Oplossingen
  • 73Likes
Jan F. wrote:

@John1971 Als er geen aanbod is, hoe moet Ziggo dat dan uitzenden?

Dan heb je mijn vraag dus niet goed begrepen. 

Haander

Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes

Dus @John1971 je bedoelt dat Ziggo ZDF 4K moet toevoegen?

Daar kijkt toch niemand naar en bovendien heeft het überhaupt eerst 10 jaar geduurd eer Ziggo ZDF HD in het pakket had want het is daarvoor altijd de SD variant geweest.

 

Een 4K erotiek zender voor 18+ lijkt me dan wél weer zeer interessant!

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Aanbod is er wel. Alleen Ziggo bepaald wat ze door willen geven.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra-high-definition_television#List_of_4K_television_channels

Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

@John1971 Is het ZDF kanaal ook in 4k beschikbaar als het niet via de satelliet wordt uitgezonden? Ik weet niet welke rechten Ziggo heeft,  maar vast niet om ieder kanaal dat per sateliet wordt uitgezonden verder te distribueren. 

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

4k op zich zelf is m.i. zwaar overrated en gehyped. Bij gemiddelde kijkafstand en gemiddelde schermformaten kan het menselijk oog het resolutieverschil niet eens waarnemen. Wetenschappelijk feit. Het oog heeft een oplossend vermogen dat bekend is dus dat rekensommetje is niet moeilijk te maken. Dat oplossend vermogen is wel een gemiddelde, er bestaan persoonlijke uitschieters.

Daar komt nog bij dat in de praktijk 4k uitzendingen vaak sterker worden gecomprimeerd om bandbreedte te besparen en dat zie je dus wel helaas, als je kritisch bent. Dat is dus het paard achter de wagen spannen.

Toch is er een goeie reden om goeie 4k content te wensen en dat is: HDR! (Je noemde het al: HDR10). Liefst icm met meer kleurruimte zoals DCI-P3 of REC.2020. De impact daarvan op de kijkervaring is enorm. Bekijk content in HDR10+ of Dolby Vision met native DCI-P3 gamut, gemastered op 2000 nits en weergegeven op een 2000 nits tv en je bent totaal in shock van wat je ziet, zo overweldigend mooi is dat. En dat is echt niet vanwege de hogere resolutie.

Theoretisch kunnen die technieken ook toegepast worden op HD maar in de praktijk wordt het gebundeld met 4k. Mits bitrate groot genoeg is, kan 4k dus een grote verbetering geven maar niet zozeer vanwege de hogere resolutie maar vanwege HDR (liefst met grotere kleurruimte). De moderne duurdere tv’s kunnen dat al aan.

De hogere resolutie is alleen zinvol voor situaties waar de verhouding tv-formaat / kijkafstand erg groot is. Voor gemiddelde Nederlandse huiskamers moet je dan al gauw denken aan tv's groter dan 65 inch.

Dus ja, ik zit zelf helemaal niet te wachten op 4k zenders als dat niet samengaat met HDR. Kost alleen maar bandbreedte wat ten koste gaat van de kwaliteit of wordt afgesnoept van de HD zenders.

 

John1971
Topicstarter
Level 8
  • 226Posts
  • 0Oplossingen
  • 73Likes
Dolfff wrote:

4k op zich zelf is m.i. zwaar overrated en gehyped. Bij gemiddelde kijkafstand en gemiddelde schermformaten kan het menselijk oog het resolutieverschil niet eens waarnemen. Wetenschappelijk feit. Het oog heeft een oplossend vermogen dat bekend is dus dat rekensommetje is niet moeilijk te maken. Dat oplossend vermogen is wel een gemiddelde, er bestaan persoonlijke uitschieters.

Daar komt nog bij dat in de praktijk 4k uitzendingen vaak sterker worden gecomprimeerd om bandbreedte te besparen en dat zie je dus wel helaas, als je kritisch bent. Dat is dus het paard achter de wagen spannen.

Toch is er een goeie reden om goeie 4k content te wensen en dat is: HDR! (Je noemde het al: HDR10). Liefst icm met meer kleurruimte zoals DCI-P3 of REC.2020. De impact daarvan op de kijkervaring is enorm. Bekijk content in HDR10+ of Dolby Vision met native DCI-P3 gamut, gemastered op 2000 nits en weergegeven op een 2000 nits tv en je bent totaal in shock van wat je ziet, zo overweldigend mooi is dat. En dat is echt niet vanwege de hogere resolutie.

Theoretisch kunnen die technieken ook toegepast worden op HD maar in de praktijk wordt het gebundeld met 4k. Mits bitrate groot genoeg is, kan 4k dus een grote verbetering geven maar niet zozeer vanwege de hogere resolutie maar vanwege HDR (liefst met grotere kleurruimte). De moderne duurdere tv’s kunnen dat al aan.

De hogere resolutie is alleen zinvol voor situaties waar de verhouding tv-formaat / kijkafstand erg groot is. Voor gemiddelde Nederlandse huiskamers moet je dan al gauw denken aan tv's groter dan 65 inch.

Dus ja, ik zit zelf helemaal niet te wachten op 4k zenders als dat niet samengaat met HDR. Kost alleen maar bandbreedte wat ten koste gaat van de kwaliteit of wordt afgesnoept van de HD zenders.

 

Kijk en dat is dus ook mijn reden. De resolutie is idd niet echt waarneembaar. Maar icm met dolby Vision wordt het verschil ineens wel erg groot. 

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Dolby Vision kan niet met Next dacht ik (maar ik kan het mis hebben). HDR10 wel maar wordt nog niet ondersteund (behalve via Netflix heb ik gelezen maar daarover zijn de meningen niet zo positief).

Maar je hebt naar mijn bescheiden mening in elk geval de juiste motivatie om het te willen.

Je hoeft overigens niet een compleet citaat op te nemen in je reactie. Vooral niet als onze reacties vlak na elkaar komen. Dat maakt het maar onoverzichtelijk. (Je hebt nog tijd om het te verwijderen).

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Ach, nu willen we 4K, over een jaar 8K, en een jaar later? Noem het maar. Ik zag recent een 8K Tv van 88 Inch. Indrukwekkend, die grootte, en natuurlijk laat men, zoals we gewend zijn daarop de fraaiste content zien. En dan is men weer om. Men wil het, want men wil meer, meer, en nog meer.

En hoe meer pixels, hoe meer vreugd. Dat word ons toch verteld! Nu het geleuter over ‘het zoveel mogelijk aantal Hz’ van een Tv achter ons ligt, is er de resolutie. Het verhaal, zoals @Dolfff schrijft verteld men doorgaans niet. Gaat ook te ver voor voor de gemiddelde consument, en ook ik ben eigenlijk iemand van oog en oor.

Alle specs en verhalen over de techniek leg ik ook vaak naast me neer als ik een plaatje zie dat me niet bevalt. En dat is vaak. Gelukkig gaan we met de Oled weer de goede kant op, maar of het er nou echt natuurlijker op word… Het lijkt nu wel een wedloop te worden om het vele, en wie heeft de grootste. Ik wil er niet mee pronken. Ik wil gewoon goed beeld met dito geluid. 

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Het doet me denken aan de megapixel race van de camera's. Eindelijk is wel meer besef gekomen dat megapixels werkelijk niets zegt over foto kwaliteit. Behalve dan misschien het tegendeel omdat kleine pixels minder dynamisch bereik hebben.

De macht van de marketeers is nog steeds groot maar wel iets kleiner geworden dankzij internet. Echter moet je ook dan weer goed zoeken voordat je reviews hebt die NIET gesponsord zijn.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Ja, daar denk ik ook nog steeds aan terug @Dolfff . Ook toen was het; ‘hoe meer hoe beter’ maar ook dat heeft zijn keerzijde getoond. Maar de marketingmachine moet draaien en stilstand is achteruitgang. Maar het gaat nu allemaal wel heel erg snel. Té snel als je het mij vraagt...

mathhein

Level 16
  • 1919Posts
  • 11Oplossingen
  • 1065Likes

Yep eens zwaar overtrokken het hele 4k en zeker 8k zoals Dolff aangeeft om het even maar toch moet ziggo 4k zenders gaan aanbidden en hopelijk als eerste ziggo sport hoop ik toch.

4k zin en onzin feiten zijn zeker dat de gemiddelde kijkafstand hier bepalend is je zou zelf met een 65 inch TV op niet meer dan 2,5m afstand moeten kijken om het betere beelden meer details te kunnen zien maar de gemiddelde afstand van de meeste TV kijkers zal zeker 3,5 m of meer zijn.Dus alles commercie en dan willen ze nu 8k Tv's verkopen nou dan zijn we 10 jaar verder om hiervan te kunnen genieten  en dan de bandbreedte waar halt ziggo die vandaan ? realiteit is HD en mogelijk een paar 4k zenders in de toekomst dat zal het zijn, en de kwaliteit ervan ? 

 

AudioGek

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Nog ff en we hebben 5G,dan is de issue over de bandbreedtes over.

Dan kan het heel snel gaan,zeker voor iedere consument en niet alleen voor degenen die de apparaturen hebben die daadwerkelijk alles kunnen ontvangen en weergeven.

Bv met de piek helderheid van een tv die dan ook alles eruit haalt,maar dan praat je over hi end.

Een tv die dik 1500 nits aantikt kost ook wel wat.

En dan over de HDR en Dolby Vision formaten die gewoon minimaal 1000 nits nodig hebben om HDR te laten zien zoals het hoort.

Maar men kan eigenlijk nog niet over Dolby Vision praten want daar heb je een 12bit paneel voor nodig,wat we nu hebben is gewoon een 10bit paneel, gecomprimeerd Dolby Vision.

Maar zoals ik al zei,nog ff wachten op 5G en dan kan het echt snel gaan.

Wat de 4k resolutie betreft van de Ziggo Next,het is en blijft gecomprimeerd 3840x2160 50Hz.

Ik zelf zie wel degelijk een verschil tussen 1080 en gecomprimeerd 4k resolutie op mijn tv.

De ene ziet er niks van,voor een ander heel duidelijk merkbaar.

 

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

5G?? Dus je denkt dat Ziggo dan de kabel gaat uitfaseren of zo?

Z8K

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik vind het als klant van Ziggo óók schandalig dat er nog steeds weinig tot geen 4K wordt uitgezonden door Ziggo. Ik begrijp dat veel Nederlandse tv zenders nog niet worden opgenomen in 4K, maar als dit gaat gebeuren verwacht ik wel dat het signaal op die manier wordt doorgestuurd (dus niet te veel comprimeren). Ziggo Sport (Kanaal 14) zou zowieso in 4K naar ons moeten worden door gestuurd, aangezien dit kanaal wedstrijden en races uitzendt die al een lange tijd worden opgenomen en uitgezonden in 4K. 

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

@Ziggo8K Ter info, het is niet toegestaan om Ziggo in je naam te gebruiken. Dit is voorbehouden aan moderators en schept verwarring. Er komt vast ééntje voorbij om dit aan te passen.

Uitgelicht topic