Haander

Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes

Volumeregeling Mediabox Next

Om niet in een ander topic de boel op stelten te zetten met een nieuwe vraag, daarom dit topic. Dat meteen weer dicht kan als er een antwoord is.

Met de Next kun je de televisie harder en zachter zetten als je de afstandsbediening koppelt. Je kan zelfs nog een soundbar of receiver harder/zachter zetten als je wil.

Maar ik beperk me tot het volume regelen van de televisie (bij mij Panasonic) met de afstandsbediening van de Next.
Dat werkt uitstekend.

Maar mijn vraag is: hoe weet je nu hoe hard de Next zélf het volume heeft staan?
Of heeft de Next zelf geen regelbaar volume?

Neem bijvoorbeeld mijn oude Humax decoder. Die had een eigen volume.
Al zette je de tv op 100: als de Humax op 3 stond dan hoorde je bijna niks.
Dus de Humax altijd vol open en dan "gewoon" regelen met de tv.

Nu met de Next, als ik harder/zachter zet (dus gekoppeld met de Panasonic) dan moet ik echt op 30 - 40 zetten voor hard geluid te krijgen. Dat is echt een enorm getal!

Dus: als ik de tv zou ontkoppelen, kan je dan in de Next iets van volume maximaal zetten, en dan vervolgens weer koppelen, zodat je zeker weet dat de Next zo hard mogelijk uitgeeft, of kan dat niet?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Haander wrote:
Maar mijn vraag is: hoe weet je nu hoe hard de Next zélf het volume heeft staan?
Of heeft de Next zelf geen regelbaar volume?


De Next heef geen volumeregeling, er is ook geen volume instelling, je regelt of de TV of je geluidsinstallatie.

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/ziggo-next-geluid-zacht-39158

Bekijk in context

14 Reacties 14
MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
Makkelijk antwoord. De Next heeft een vast uitgangsvolume en kan dus niet gewijzigd worden.
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Haander wrote:
Maar mijn vraag is: hoe weet je nu hoe hard de Next zélf het volume heeft staan?
Of heeft de Next zelf geen regelbaar volume?


De Next heef geen volumeregeling, er is ook geen volume instelling, je regelt of de TV of je geluidsinstallatie.

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/ziggo-next-geluid-zacht-39158
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
Output moet altijd op 100% liggen. Volume regel je enkel op 'eindapparatuur'.
Rene F

Level 10
  • 491Posts
  • 34Oplossingen
  • 131Likes
Hallo Haander,

Heb je in de Next, bij geluid Dolby Digital op aan staan ? Dan blijft er aan volume weinig over. Bekend probleem, zoek eens op passthrough...
Haander
Topicstarter
Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes
Marco1861 wrote:
Output moet altijd op 100% liggen. Volume regel je enkel op 'eindapparatuur'.


Juist.
Dat schrijf ik ook. (Zie stukje over Humax)
Daarom was mijn vraag of je dat zélf bij de Next op 100% kan zetten.

Maar ik heb het antwoord al gezien.
Thanks MaxH en Steefb
Haander
Topicstarter
Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes
Rene F wrote:
Hallo Haander,

Heb je in de Next, bij geluid Dolby Digital op aan staan ? Dan blijft er aan volume weinig over. Bekend probleem, zoek eens op passthrough...


Nee Dolby staat uit i.v.m. bekend lipsync probleem.

Ging puur om het feit dat ik nu dus het televisie volume bedien met de Next afstandsbediening en of je ook de Next zélf hard kan zetten.

Kan dus niet.
Dacht ik al.

Van mij mag dit topic dicht: beantwoord!
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
Haander wrote:

Marco1861 wrote:
Output moet altijd op 100% liggen. Volume regel je enkel op 'eindapparatuur'.
Juist.
Dat schrijf ik ook. (Zie stukje over Humax)
Daarom was mijn vraag of je dat zélf bij de Next op 100% kan zetten.

Maar ik heb het antwoord al gezien.
Thanks MaxH en Steefb


Excuses!

Antwoord is inmiddels gegeven...
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Marco1861 wrote:
Output moet altijd op 100% liggen. Volume regel je enkel op 'eindapparatuur'.



Maar die 100% kan in uitgangsspanning wel verschillend liggen. Het ene apparaat kan dus luider uitsturen dan de ander. Maar goed, dat zie je ook terug bij opnames op CD, DVD, Blu-ray etc.

Vaak ligt de uitgangsspanning (analoog) tussen de 1,5 en 2 Volt. Dat lijkt een klein verschil, maar is wel degelijk goed waarneembaar. Maar bij een dergelijk apparaat waarbij de uitgangsspanning bv. 1,5 Volt is, zal doorgaans ook het digitale signaal minder sterk zijn. En daardoor kan het dus best zo zijn dat de Next wat minder luid uitstuurt als bv. een aangesloten CD speler.

Waarom daarin niet een standaard is, heb ik nooit begrepen, want als ik naar opnames kijk op CD etc. kan ik me behoorlijk ergeren aan de grote volumeverschillen. Nog lastiger vind ik het als die verschillen zelfs behoorlijk aanwezig zijn tussen nummers onderling op één schijfje. Dan gaat deze door de CD recorder heen, die ik bij elk nummer opnieuw instel qua opnamesterkte en gebruik ik dus voortaan het CD-R audio schijfje.

Ja, inderdaad, antwoord was gegeven, maar ik wilde er toch wat info aan toevoegen. Boefje... :grin:
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
Willem-A wrote:

Marco1861 wrote:
Output moet altijd op 100% liggen. Volume regel je enkel op 'eindapparatuur'.

Maar die 100% kan in uitgangsspanning wel verschillend liggen. Het ene apparaat kan dus luider uitsturen dan de ander. Maar goed, dat zie je ook terug bij opnames op CD, DVD, Blu-ray etc.

Vaak ligt de uitgangsspanning (analoog) tussen de 1,5 en 2 Volt. Dat lijkt een klein verschil, maar is wel degelijk goed waarneembaar. Maar bij een dergelijk apparaat waarbij de uitgangsspanning bv. 1,5 Volt is, zal doorgaans ook het digitale signaal minder sterk zijn. En daardoor kan het dus best zo zijn dat de Next wat minder luid uitstuurt als bv. een aangesloten CD speler.

Waarom daarin niet een standaard is, heb ik nooit begrepen, want als ik naar opnames kijk op CD etc. kan ik me behoorlijk ergeren aan de grote volumeverschillen. Nog lastiger vind ik het als die verschillen zelfs behoorlijk aanwezig zijn tussen nummers onderling op één schijfje. Dan gaat deze door de CD recorder heen, die ik bij elk nummer opnieuw instel qua opnamesterkte en gebruik ik dus voortaan het CD-R audio schijfje.

Ja, inderdaad, antwoord was gegeven, maar ik wilde er toch wat info aan toevoegen. Boefje... :grin:


Eens! Zelf ben ik geen fan van optische audio en de limitaties. Alles over HDMI of eventueel coaxiaal hebben mijn voorkeur.
Haander
Topicstarter
Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes
Marco1861 Dit is off topic, maar als we het over audio hebben en voorkeur dan gaat er bij mij niks boven analoog.

-voor- en eindversterker (of een geïntegreerde mag ook)

-phono versterker

-platenspeler met mc element

-B&W 702 s2 speakers, bi-amp aangesloten met Audioquest kabels

En dan Dark side of the moon van Pink Floyd ?

Alles het hogere segment hè?
Niks van MM of BCC....
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
Haander wrote:
Marco1861 Dit is off topic, maar als we het over audio hebben en voorkeur dan gaat er bij mij niks boven analoog.

-voor- en eindversterker (of een geïntegreerde mag ook)

-phono versterker

-platenspeler met mc element

-B&W 702 s2 speakers, bi-amp aangesloten met Audioquest kabels

En dan Dark side of the moon van Pink Floyd ?

Alles het hogere segment hè?
Niks van MM of BCC....


Dat ben ik volledig met je eens! Zelf ben ik altijd bij Denon/Marantz gebleven. Speakers van Bowers & Wilkins (heb de CM9's uit de eerste serie) i.c.m. een Denon PMA2500 (digitaal naar analoog): heerlijk geluid!

Maar heb wel een HEOS Homecinema van de MM onder mijn TV hangen... 😉 Het enige wat ik kijk zijn actualiteiten en sport.
Martin C

Level 1
  • 7Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes
Ik krijg sterk het vermoeden dat geluid van uitzendingen per dag verschillen, mss wel per dag deel. Het ene moment kan ik met het volume op 8 alles op iedere zender prima verstaan/horen het andere moment moet volume op 28 of hoger om spraak te kunnen verstaan. Gebruik Samsung Q9FN tv met HW Q60R soundbar. Werkt prima samen op volume na dan op verschillende momenten . Bij spraak soundbar op adaptive sound staan uiteraard.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Marco1861

een uitgangsspanning van 2,5 Volt komt zelfs nog voor en dan is het verschil met 1,5 Volt wel heel groot...

Martin C

Wat jij noemt heb ik al heel lang terug opgemerkt. Maar dan dus ook bij een andere decoder/mediabox. Bij dezelfde programma's ben ik ook nogal eens bezig het volume weer aan te passen. Nu zie ik bij jou wel extreme volumeverschillen, en die zie ik hier niet, maar helemaal gelijk is het dus vaak ook niet.

PS: Marco1861

een verzoekje: als je iets plaatst, quote dan niet het hele bericht waarop je reageert. Zo ontstaan er nl. zeer lange, en uiteindelijk onleesbare berichten. Is het nodig, quote dan even een deel, of kopieer dat, van een bericht waarop je reageert. Dat leest veel prettiger.

Dank!
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
PS: Marco1861
een verzoekje: als je iets plaatst, quote dan niet het hele bericht waarop je reageert. Zo ontstaan er nl. zeer lange, en uiteindelijk onleesbare berichten. Is het nodig, quote dan even een deel, of kopieer dat, van een bericht waarop je reageert. Dat leest veel prettiger.
Dank!


Gelijk heb je, mijn excuses!

Uitgelicht topic