Anthony73

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Volume Mediabox Next te laag

Sinds vandaag ben ik overgestapt van de Humax iHDR-5050c welke ik via toslink had aangesloten op mijn DA-converter. Het geluid van de Humax via de toslink aansluiting klonk
fantastisch. Nu heb ik de Ziggo Mediabox Next aangesloten op dezelfde DA-converter en dezelfde Toslink kabel/ ingang. Het geluid klinkt nu zacht en zonder dynamiek.
Kan het uitgangsvolume van de Ziggo Mediabox worden aangepast???Het geluid past nu niet meer bij het overigens perfecte HD beeld
Het zou erg fijn zijn als er een firmware update hiervoor beschikbaar zou komen.
13 Reacties 13
Zadinia

Level 3
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Volgens mij staan er al meer dezelfde vragen op dit forum.
Ik begrijp dat dit (nog) niet kan worden aangepast.
Helaas heb ik hetzelfde probleem en hoop samen met jou dat er toch een oplossing voor komt.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Het geluidsvolume wordt aan gewerkt, las ik ergens.

Wat gebeurt er als je in de instellingen Beeld en geluid Dolby aanzet?

Ik heb boven een oudere 720p Philips TV met in de koptelefoon een paar redelijke computer speakers aangesloten, flut geluid met de Next op Dolby Uit, maar ja alles beter dan de TV speakertjes.

Maar het vreemde fenomeen hier, was het effect dat Dolby op Aan had op deze simpele speakertjes en zij een geluid gaven wat ik niet verwacht dat er ooit uit zou kunnen komen.
Even getest of ik iets miste in geluid met wat bekende muziek, maar nee, prima om af en toe boven te kijken en muziek en radio te luisteren.
Anthony73
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Waar heb je gelezen dat er aan het volume wordt gewerkt? Ik heb net de firmware versie gecontroleerd en dit is de nieuwste. (4.17)
Bij de Dolby instelling gaat het volume niet omhoog.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Anthony73 kan het niet meer vinden in de vele berichten die hier op het forum staan.

Maar vreemd eigenlijk, ik heb hier de Toslink op een Bose Solo 5 soundbar en heb een flink volume als ik hem openzet en kan er al een klein feestje gevierd worden.
Het kan nog wel beter.

Wat gebeurt er als je de analoge audio uitgang gebruikt van de Next?
Anthony73
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Via analoog sluit ik de Next aan op de analoge voorversterker, niet de DAC.
Het volume is dan kunstmatig te versterken. Ik omzeil dan mijn zeer goede DA-converter welke voorzien is van een buizen-uitgang. Beetje jammer om dan weer naar de chinese uitgangselectronica te luisteren...
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Toch blijf ik het een beetje vreemd vinden, omdat juist de Toslink wel bij iedereen goed werkt van de Next.
Op stereo met de Toslink blijft het wel een beetje iel op de soundbar, maar met Dolby aan een vol geluid.
De HDMI wil wel eens problemen geven met het geluid.

Maar ik weet te weinig van je DA converter om er iets zinnigs over te zeggen.
Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3335Likes
Hi Anthony73,

Welkom op de Ziggo Community! Logisch dat je je afvraagt wat het verschil maakt als het geluid met dezelfde aansluiting via de Humax vele malen beter was dan via de Mediabox Next.

Het klopt dat het geluidsvolume van de Mediabox Next erg verschilt met de andere mediaboxen. Dit probleem wordt vermoedelijk met software versie SW4.18 verholpen. Deze nieuwe software versie wordt eind september verwacht.
Maasduinen

Level 5
  • 45Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

Excuses voor mijn late bijdrage.

 

Ik neem ook deel aan de test met de Ziggo Next.

Ik vind het volume dat de Next uit stuurt via HMDI veel te laag.

Zowel als ik via de TV kijk (Samsung) moet ik een hoog volume kiezen, als ook als ik het geluid via HDMI naar mijn Denon AV receiver laat lopen. 

 

Als ik niet via de Next kijk, maar rechtstreeks via de CI+ module van mijn TV is het geluid veel harder.

In combinatie met de Next moet ik het TV geluid echt heel hard zetten. Of ik moet het geluid van mijn AV receiver naar hoger dan 40 zetten. 40 op mijn AV receiver is veel te hard als ik over schakel naar CD, DVD, tuner of andere bronnen.

Kan dit opgelost worden?

 

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Je bent tester en geeft een reaktie op het Publieke Forum.
Heb je nog 4.19 AV? Dan ok, want is geen test Software.
Anders moet het in de besloten testGroep. Lees de info die je kreeg.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@Maasduinen op je Denon kun je bij iedere ingang het input level 12 dB verhogen of verlagen in stapjes van 1dB.

Daarmee heb ik mij Bluray, tv en Next op een ongeveer gelijk geluids niveau gezet.

Nog beter is dynamisch volume maar daar moet je van houden. Dan wordt de boel nog beter gelijk getrokken maar lever je dynamiek in. Voor tv niet zo erg.

Maasduinen

Level 5
  • 45Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

@bloemen64 dank je wel voor de tip.

Ik ga dat zeker proberen.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Bij mij zit het onder setup/inputs

en dan Source level. De ingang selecteren die je wilt aanpassen, bijv Next. Terwijl je het geluid hoort van de Next via Source level aanpassen zodat het gelijk is aan de andere volumes. Ik heb alles op -40dB ingesteld. Daarmee start de Denon op. Op -40 dB heb ik alle ingangen doorgelopen en even hard gezet. Dat lukt niet altijd goed omdat de ene zender op tv harder uitzend dan de ander. Degene die ik het vaakst gebruik is als referentie gebruikt. Na een tijdje hoef je niet steeds het volume aan te passen als je omschakeld.

 

Maasduinen

Level 5
  • 45Posts
  • 2Oplossingen
  • 13Likes

@bloemen64 

Super, ik had het source level van de Next al met 12 dB verhoogd, dit scheelt al veel.

Ik zal jou tips vanavond even bekijken.

 

Uitgelicht topic