Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Verzoek om functie: ontkoppelen afstandsbediening IR

Met de Next kun je je afstandsbediening koppelen aan tv of receiver. Echter, een functie om dit ongedaan te maken ontbreekt. De workaround is nu om dan maar een verkeerd apparaat te selecteren uit de lijst. Dat is natuurlijk niet de gewenste oplossing.

Dus graag toevoeging van de volgende functies:

  1. Functie om ab te ontkoppelen van tv.
  2. Functie om ab te ontkoppelen van receiver.

Het mooiste zou zijn als de Next het eerder ingestelde apparaat wel gewoon onthoudt zodat dat later niet opnieuw hoeft te worden ingevoerd / opgezocht. Dan wordt het dus eigenlijk meer een deactivatie functie.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes

Hoi @Dolfff,

Bedankt voor je uitgebreide toelichting. We hebben veel verzoeken en andere aspecten die we willen aanpakken. We begrijpen je verzoek, maar andere verzoeken zien we vaker terugkomen en krijgen hogere prioriteit. Ik geef het door! Of hier iets mee gedaan gaat worden en - wanneer wel op welke termijn - kan ik je niet zeggen.

Bekijk in context

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

dit topic staat als beantwoord en als het een verzoek betreft tot het veranderen van de interface kan er hier een topic geopend worden https://community.ziggo.nl/t5/Suggesties/bd-p/Suggesties

m.i deze hoort allang in het archief te staan

Bekijk in context

21 Reacties 21
Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

De aanleiding voor dit verzoek zijn de vele meldingen van problemen met de koppeling, vooral sinds 4.19. Dat even terzijde. Maar los daarvan zou ontkoppelen altijd mogelijk moeten zijn.

DirkZutphen

Level 6
  • 105Posts
  • 6Oplossingen
  • 69Likes

Dat kan toch gewoon via het menu? Of begrijp ik je verkeerd?

https://www.ziggo.nl/klantenservice/mediabox-next/afstandsbediening-van-tv-loskoppelen/

En volgens mij als je de batterijen een tijd uit de AB laat is die ook alle koppelingen vergeten.

Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Sorry ik had nog duidelijker moeten zijn. Het gaat mij erom de IR functies van de ab te ontkoppelen. De functie die jij linkt schakelt de CEC functie(s) uit en dat wil ik nou juist niet.

Maar toch goed dat je deze link even koppelt. Op deze pagina is de omschrijving nl fout. Daar staat “afstandsbediening loskoppelen” en dat klopt NIET. Als jij je ab IR functies hebt gekoppeld via de instelling die eronder staat, zal dit stappenplan GEEN effect hebben op de IR functies. Het enige verschil is dat de tv dan niet meer samen met de Next aan / in stand-by gaat via de rode knop.

Paar minuten batterijen eruit helpt in elk geval niet. Langer eruit zal ik es testen. Wellicht helpt ab-reset via knopcombi (ook). Maar al zou dat werken, dan blijf ik van mening dat een instelling hiervoor de aangewezen weg zou moeten zijn.

Dit zijn basic ergonomie regels: als je ergens iets kunt aanzetten, moet je het bij voorkeur op dezelfde plek kunnen uitzetten.

Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Moderatie verzoek: titel aanpassen in:

 

Verzoek om functie: ontkoppelen afstandsbediening IR

DirkZutphen

Level 6
  • 105Posts
  • 6Oplossingen
  • 69Likes

De batterijen moeten er in ieder geval minimaal 60 minuten uit de AB. Dan is de koppeling met de next ongedaan. Daarna opnieuw koppelen. Misschien dat dat doet wat jij wil? 

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/apparatuur/afstandsbediening-doet-het-niet#/gekl...

 

 De afstandsbediening opnieuw koppelen

Zorg dat je in de buurt van de Mediabox Next bent. Koppel de afstandsbediening met de mediabox door 10 seconden lang de knop backtotv.gif en het CIJFER 0 tegelijkertijd ingedrukt te houden. Als de koppeling gelukt is knippert het lampje op de box één keer en verschijnt er een melding in beeld als de koppeling is gelukt.

Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Oké dat geloof ik best. Ik ben niet op zoek naar workaround. Lees mijn vorige bericht. Toch bedankt voor de moeite.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@Dolfff Ondersteun je verzoek. Heb zelf ook met verwondering gekeken naar dat ontkoppelen niet op een voor de hand liggende manier kan.

Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes

Hoi @Dolfff,

Top dat je dit aankaart! Het verzoek is duidelijk: ontkoppelen van de afstandsbediening op externe apparatuur (tv of receiver). Het is me op dit moment nog niet helemaal duidelijk waar je in de praktijk precies tegenaan loopt. Heb je een praktijkvoorbeeld van een situatie waarin je dit ervaart. Hoe meer informatie ik heb, hoe makkelijker ik dit in de groep kan gooien.

Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Dankjewel Michael voor je terugkoppeling.

Dit gaat niet over een probleem of zo. De koppeling codeert de IR functies van de ab en dat wil men soms ongedaan kunnen maken. Maakt niet uit wat de reden is. Dan moet het niet nodig zijn om de ab te resetten oid.

 

Dat dit verzoek nav issues is, is gewoon terzijde. Het gaat dan om issues met ab en CEC. Ik denk dat je die zelf ook wel kent. Bij de diagnose of zoektocht naar workaround geeft een forumlid dan bv de instructie om expres een verkeerd typenr in te voeren. Omdat dat dus de enige manier is nu (en mss dat ab reset ook werkt, niet getest).

 

Maar er kunnen ook gewoon "normale” redenen zijn om de IR koppeling ongedaan te willen maken.

Voorbeeld 1: ik heb ab gekoppeld aan tv. Maar besluit een soundbar te kopen. Die wil ik rechtstreeks aansluiten op de Next en bedienen met z’n eigen ab. De koppeling met tv wil ik nu ongedaan maken omdat ik dikke vingers heb en steeds per ongeluk het volume van de tv aanzet wat ik natuurlijk niet wil.

Voorbeeld 2: Ik heb een eigenwijs kind dat steeds het volume keihard zet als Dora op tv is. Ik wil de koppeling ongedaan maken zodat het volume alleen nog met de tv ab zelf bediend kan worden, die verstop ik dan goed.

Voorbeeld 3: ik hou van dingen uitproberen. Ik koppel de ab. Speel ermee. En besluit dat ik toch liever de eigen ab’s gebruik.

Voorbeeld 4: Ik woon in een klein huis. Ik heb twee tv's van bijna hetzelfde type. De kleinste staat in mijn slaapkamer. Ik heb altijd de deuren open. En nu ontdek ik dat mijn tv in de slaapkamer OOK af en toe reageert op de IR signalen van de ab. Daarom wil ik ontkoppelen.

Enz enz.

Wanneer je op een plek in de UI iets kunt aanzetten, moet je het op dezelfde plek ook kunnen uitzetten. Dat is basis ergonomie.

Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes

Hoi @Dolfff,

Bedankt voor je uitgebreide toelichting. We hebben veel verzoeken en andere aspecten die we willen aanpakken. We begrijpen je verzoek, maar andere verzoeken zien we vaker terugkomen en krijgen hogere prioriteit. Ik geef het door! Of hier iets mee gedaan gaat worden en - wanneer wel op welke termijn - kan ik je niet zeggen.

Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Die prio kan ik helemaal inkomen. Maar hij is gelogd begrijp ik. Bedankt.

Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Hier nog iemand die het terecht raar vindt dat dit niet kan.

 

En hier een voorbeeld van een idioot stappenplan omdat het niet normaal kan. Sterker nog, het werkt niet eens om die andere bug te omzeilen. De ab blijft gewoon IR uitzenden, wat je ook doet.

viper1955

Level 1
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Als Ziggo hier niets mee gaat doen ben ik weg. Mijn geduld is eigenlijk al op.Klaar er mee.

mathhein

Level 16
  • 1919Posts
  • 11Oplossingen
  • 1065Likes

Ik zou hier ook graag een oplossing voor zien ik steun jou verzoek Dolf,  zeker ook en vind dat er meer prio aan zou moeten gegeven worden los het SAP. op ziggo.Was een aantal dagen weg zie nu div. nieuwe topics….

Dolfff
Topicstarter
Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Dank voor de bijdragen.

Ziggo lijkt niet te kijken naar VERBANDEN. Dit zien ze gewoon als een losstaand verzoekje. Ze zien dat niemand nog eerder dit verzoek heeft gemeld. En dus hele lage prio, onderste la. Het is gelogd als ik Michael goed begrijp en dus moeten we maar wachten en hopen en bidden tot st juttemis.

 

Kijk beste Ziggo, hoe zou je het vinden als je een telefoon koopt waarop je je bluetooth wel kunt AAN zetten maar nooit meer UIT? En dat de fabrikant dan zegt: ach ja, iedereen gebruikt toch bluetooth tegenwoordig? Dus een functie om uit te zetten heeft bij ons geen prio.

JAAPVDHAM

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nee, dit begreep je verkeerd. Deze link leidt naar het koppelen. Niet naar ontkoppelen.

Ik vind het ook erg vervelend dat ik nu niet meer de baas over mijn eigen apparatuur ben. Vannacht heb ik de batterijen er de hele nacht uitgelaten maar dat maakt niets uit.

Het vervelende is dat de originele ab het niet meer doet, behalve volume.

Ik zag trouwens , dat ik versie 5.05 heb.

Gewoon een simpele procedure voor ontkoppelen is toch niet zo moeilijk. Ik krijg sterk de indruk, dat Ziggo hiermee afhankelijkheid van Ziggo  kweekt. Dat vind ik nog vervelender. Hoezo keuzevrijheid?

JAAPVDHAM

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

welke is de combiknop?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

@JAAPVDHAM  schreef:

Nee, dit begreep je verkeerd. Deze link leidt naar het koppelen. Niet naar ontkoppelen.

Ik vind het ook erg vervelend dat ik nu niet meer de baas over mijn eigen apparatuur ben. Vannacht heb ik de batterijen er de hele nacht uitgelaten maar dat maakt niets uit.

Het vervelende is dat de originele ab het niet meer doet, behalve volume.

Ik zag trouwens , dat ik versie 5.05 heb.

Gewoon een simpele procedure voor ontkoppelen is toch niet zo moeilijk. Ik krijg sterk de indruk, dat Ziggo hiermee afhankelijkheid van Ziggo  kweekt. Dat vind ik nog vervelender. Hoezo keuzevrijheid?


dan moet je een nieuwe aanvragen via de ziggo klantenservice , of een nieuw topic openen ipv deze uit 2019 met verouderde info

Garihd

Level 16
  • 2024Posts
  • 72Oplossingen
  • 1106Likes

Hier is niks aan verouderd, want zover ik weet is deze optie van het makkelijk ontkoppelen er nooit gekomen.

Uitgelicht topic