Beantwoord

Verspringende kleuren bij resolutiewisseling van opnames/Replay - Mediabox Next

• 18 augustus 2019
  • 87 Reacties
  • 5070x Bekeken

Reputatie 5
Badge +2
Goedemiddag

Ik heb een Samsung UE40NU7190 4K tv nu verspringen steeds de kleuren in het beeld dat gebeurt alleen met de ziggo next box via ps4 niet

weet iemand hier meschien een oplossing voor ik heb de tv al paar keer gerest maar helaas werk dat niet en de box ook
icon

Best beantwoord door Anne B Ziggo 10 september 2019, 17:09

@AoxoMoxoA , @AlexHelpt , @K_Hlo ,

Bedankt voor de nieuwe voorbeelden. Graag vul ik het ticket aan met zoveel mogelijk concrete voorbeelden en informatie. Zoals het nu lijkt is het dus bij Replay/recordings/pauzeren. Het probleem is eigenlijk tweeledig, het (replay/opname/gepauzeerde) programma speelt soms op een lage resolutie/bitrate af terwijl de diagnose van de box wel aangeeft dat er genoeg bandbreedte is. En als tweede dat er een kleurverschil is te zien in de bitrate profielen. Dus als de het programma van een lage naar een hoge bitrate schakelt (of andersom) zie je een kleurverschil wat voornamelijk zichtbaar is in de gezichten.

Ik hoor graag of jullie je kunnen vinden in dit storingsbeeld en of jullie nog aanvullingen hebben. Daarnaast ontvang ik nog steeds concrete voorbeelden, bijvoorbeeld: Ik keek DWDD terug op 9 september en om 21:04 wisselden de kleuren in de gezichten vaak.

Alvast bedankt.
Bekijk origineel

87 Reacties

Reputatie 7
Hallo Mark. Probeer eens of je mijn capture kunt downloaden. Zou moeten kunnen. Dan met VLC afspelen. Daarmee heb ik goed resultaat (ik zie op de laptop wat ik ook op tv zie). Via windows mediaplayer wil je nog wel eens slecht beeld krijgen door de player zelf. In dat filmpje, direct vanaf de Next, zie je het gezicht en beeld wazig worden en het springen van de kleuren. Dit gebeurd iedere avond in min of meerdere mate. Soms gewoon wazig beeld soms de kleur sprongen. Maar die zie je het best bij statische beelden zoals de weer kaarten,
Soms is het blauw soms groen dat vervelend doet.

Ja hoor, ik heb het filmpje opgeslagen en hierin is de wisseling duidelijk zichtbaar (bijv. rond 1min28sec). Ik zal hem toevoegen aan het ticket als voorbeeld (het filmpje van @K_Hlo staat daar al in, mooi ge-edit trouwens!).
Reputatie 7
@AoxoMoxoA , @AlexHelpt , @K_Hlo ,

Bedankt voor de nieuwe voorbeelden. Graag vul ik het ticket aan met zoveel mogelijk concrete voorbeelden en informatie. Zoals het nu lijkt is het dus bij Replay/recordings/pauzeren. Het probleem is eigenlijk tweeledig, het (replay/opname/gepauzeerde) programma speelt soms op een lage resolutie/bitrate af terwijl de diagnose van de box wel aangeeft dat er genoeg bandbreedte is. En als tweede dat er een kleurverschil is te zien in de bitrate profielen. Dus als de het programma van een lage naar een hoge bitrate schakelt (of andersom) zie je een kleurverschil wat voornamelijk zichtbaar is in de gezichten.

Ik hoor graag of jullie je kunnen vinden in dit storingsbeeld en of jullie nog aanvullingen hebben. Daarnaast ontvang ik nog steeds concrete voorbeelden, bijvoorbeeld: Ik keek DWDD terug op 9 september en om 21:04 wisselden de kleuren in de gezichten vaak.

Alvast bedankt.
Badge +6
Gisteren voetbal Fey -AZ teruggekeken , was niet om aan te zien. Om de 20 sec verspringen de kleuren en de scherpte. Kan me niet voorstellen dat als er zoveel mensen last van hebben, jullie het niet kunnen reproduceren. Kom anders een keer langs met een monteur of ict-er.
Robin

Vind ik eerlijk gezegd ook vreemd ja. Ook dat de aanbeveling is om UTP te gebruiken, terwijl het via WiFi gewoon goed moet werken. Met andere streamingdiensten zijn er geen problemen, maar met de Next wel. Dan kan het simpelweg niet aan de verbinding liggen, maar verdenk ik eerder de infrastructuur en de manier waarop er met de stream wordt omgegaan.

Hopelijk heeft Ziggo het binnenkort opgelost en kunnen we eindelijk probleemloos TV kijken.
Reputatie 7
Badge +4
Hi allemaal, dit probleem heeft de laatste tijd veel meer impact aangezien resolutiewisselingen in de afgelopen weken veel vaker voorkomen (daarbij ook de 'Momentje...' meldingen). Dat de resolutie terugschakelt of de stream moet bufferen is natuurlijk niet OK, daar wordt aan gewerkt (updates in het Momentje... topic). Maar het kleurverschil is een apart issue wat ook opgelost moet worden.

Een eerste test in ons lab heeft dit kleurverschil probleem niet kunnen reproduceren helaas, maar daar leggen we ons nog niet bij neer. Hopelijk kan de oorzaak snel gevonden worden, als er nieuws is zal ik in dit topic een update plaatsen.

Hallo Mark. Probeer eens of je mijn capture kunt downloaden. Zou moeten kunnen. Dan met VLC afspelen. Daarmee heb ik goed resultaat (ik zie op de laptop wat ik ook op tv zie). Via windows mediaplayer wil je nog wel eens slecht beeld krijgen door de player zelf. In dat filmpje, direct vanaf de Next, zie je het gezicht en beeld wazig worden en het springen van de kleuren. Dit gebeurd iedere avond in min of meerdere mate. Soms gewoon wazig beeld soms de kleur sprongen. Maar die zie je het best bij statische beelden zoals de weer kaarten,
Soms is het blauw soms groen dat vervelend doet.

https://www.dropbox.com/s/62tqbsjiku6ffne/RTL-Weer-15-9-2019.mp4?dl=0

twee plaatjes met de kleur en scherpte verschillen.
Eerst wazig.

Nu scherp

Reputatie 2
@bloemen64 Het lijkt inderdaad op een capaciteitsprobleempje. Iemand van Ziggo in deze of een ander draadje zei dat het er uit zag alsof het systeem tussen verschillende bitrates schakelt. Dat ze dat inbouwen geeft al aan dat ze hadden voorzien dat daar problemen mee zouden komen.
Het van kleur verspringen lijkt iets van de laatste week en alleen bij opnames/terugkijken. Valt het andere mensen ook op dat je de laatste dagen steeds vaker een melding ‘momentje’ krijgt?

het lijkt dat Ziggo niet de netwerk- of servercapaciteit heeft om iedereen tegelijk TV te laten kijken via IP. Van de gladgetrokken smoelen van de next ‘beeldverbeteraar’ werd al gezegd dat het een maatregel was om minder opvallend de bitrate te kunnen verlagen. Toen klonk dat vreemd omdat er voldoende bandbreedte is voor live tv. We zwemmen met zijn allen lekker de ‘next’-fuik in 🤨.
Temperaturen liepen op tot boven de 25 jaren? : 🤔
Maar ontopic, ik ervaar dus ook hetzelfde hier bij meerdere programma's/zenders.
Reputatie 5
Badge +2
Hier ook getest met UTP. Op zowel de Next als de Extra Next en de problemeN met het verspringen vd kleuren bleven.
Is nog geen succes de next ik denk dan test eerst beter voor dat je zo box naar de klanten toe stuur
Hier gebeurd dat ook weer bij meerdere opnames (NPO,SBS6,MTV) sinds gisterenavond. Kleuren verspringen, rood dan weer geelachtig, haperingen en 'momentje' in beeld. Ik heb dit ook al in een ander topic gemeld. Is toch niet normaal dat dit nog niet opgelost is. Bah.
Reputatie 3
Badge +1
Verdorie ja! Heb het zojuist ook ontdekt... Dat kan er nog wel bij, met die out-of-sync en mislukte opnames ☹️ Ziggo, kom op!!
Reputatie 7
Badge +4
@bloemen64

Ik heb de opname van Nick & Simon ook ook gezien hier was de opname al voltooid, hier ook geen haperingen maar wel zeer slecht beeld en ondertiteling.

Klopt maar dat is off-topic hier denk ik. Laten we proberen om dit to2point te houden.
Ik begrijp uit het "momentje" forum dat afgelopen nacht de servers gereset zijn en de cloud weer opgeruimd is. Ik verwacht dat deze actie ook de kleursprongen en resolutie veranderingen weg zijn. Zo niet dan gaan we gewoon verder.
Nick en Simon heb ik gekeken tijdens de opname. Nu was het in dat programma moeilijk te zien of de bron al slecht was door het gebruik van een vlog camera en meer van dat soort snelle acties. Maar het zien van blokjes en artifacten rondom de ondertitels geeft wel reden om de uitzending vanuit de cloud te verdenken.

Laten we hopen dat het issue opgelost is nu.
Reputatie 7
Badge +4
@PeterOo de beeldkwaliteit is een ander onderwerp maar ik heb ook het gevoel dat er testjes bezig zijn om te zien hoe laag de bitrate kan gaan voordat het door de gebruikers gezien wordt.
Dat punt is al voorbij nu. De ondergrens is bereikt. Het lijkt momenteel op een 720p beeld dat door de Next wordt verbeteterd. De "momentjes" en steeds waziger wordend beeld bij opnames en replay zegt mij genoeg. Het wordt nu tijd dat we verlost worden van de "storingen".
Reputatie 7
Badge +4
Toevallig heb ik gisteravond ook en wel rechtstreeks gekeken van de uitzending Nick & Simon in Maleisië via de MBXL. Ik kan in ieder geval terugkoppelen dat het beeld perfect was, ook tijdens de vlog-filmpjes. Het probleem lijkt derhalve zuiver verband te houden met de NEXT.
Reputatie 1
Gisteren voetbal Fey -AZ teruggekeken , was niet om aan te zien. Om de 20 sec verspringen de kleuren en de scherpte. Kan me niet voorstellen dat als er zoveel mensen last van hebben, jullie het niet kunnen reproduceren. Kom anders een keer langs met een monteur of ict-er.
Robin
Reputatie 5
Badge +2
Vind ik eerlijk gezegd ook vreemd ja. Ook dat de aanbeveling is om UTP te gebruiken, terwijl het via WiFi gewoon goed moet werken. Met andere streamingdiensten zijn er geen problemen, maar met de Next wel. Dan kan het simpelweg niet aan de verbinding liggen, maar verdenk ik eerder de infrastructuur en de manier waarop er met de stream wordt omgegaan.

Hopelijk heeft Ziggo het binnenkort opgelost en kunnen we eindelijk probleemloos TV kijken.

Bij mijn is die aangesloten met de utp kabel maar toch steeds dezelfde problemen via de next
Reputatie 2
Badge
Bij gewoon terug kijken uit de gids gebeurt het ook.
Ik kijk al een paar keer Masterchef Australia terug via de gids en ook dan is het beeld erg slecht van kwaliteit.
Lijkt wel of de bitrate gehalveerd wordt.
Zonet via replay Verkopen of verbouwen op SBS6 gekeken dus tussen 19:00 en 20:00. Resolutie wisselde, kleuren versprongen en ook de framerate leek te wisselen, soms was het beeld gewoon schokkerig. Dat ging daarna door bij De grote verbouwing Australië, gekeken om 20:00.

Gisteravond hetzelfde met Ik hou van Holland trouwens. Gekeken rond 21:30.
Gebeurd nu bij bijna alle opnames en replay, word dus elke dag erger.
Reputatie 3
Ligt helaas niet aan het internet en monteur ken er ook niks aan doen er zit een fout in het software dat moeten ze keer grondig aan pakken duurt nu te lang dat kleuren verspringen en dan heb je nog alle onderliggende problemen helaas hopen dat snel verbetering in kom !

peter

Nou ten principale ligt het aan beschikbare capaciteit. Is dit voldoende dan heb je de hoogste resolutie en zie je geen kleurverschillen. De kleurverschillen treden alleen maar op omdat de next tussen resoluties schakelt en die hebben hun eigen kleurenschema (zo blijkt). Oftewel: het eerst probleem is hier capaciteit aan ziggo kant, want anders zou je nooit op een lagere resolutie belanden. Daarnaast zou ziggo de kleurschema's van verschillende resoluties op elkaar aan moeten laten sluiten zodat je het minder merkt. Overigens: door dit probleem kunnen we allemaal scherp zijn op de capaciteitsproblemen van Ziggo (wat ik echt onvoorstelbaar vind, en al best lang speelt).
Reputatie 7
Badge +4
Vanavond zat het RTL Weer bericht weer vol met kleur en scherpte wisselingen. Heb de aflevering nu wel gecaptured. Nog even kijken hoe ik > 200 Mbyte aan mp4 kan delen. Dat kan voorlopig:

Daarna "Nick en Simon" gekeken die opgenomen was. Liep maar een paar minuten achter live aan maar het was bijna niet om aan te zien. Zelfs de ondertitels werden onscherp en geregeld "een momentje". Dit speelde rond 21.15 - 21.30. Het programma ervoor over de boeren was ook verre van scherp. Geen "momentjes" gezien wel af en toe wazig/scherp/wazig beeld. Waren niet echt statische beelden dus kleur overgangen waren er niet echt.

Ik hoop dat morgen de performance van opname en reply omhoog gaat.
Twee dagen weer de Next geprobeerd. Ik heb mijn portie wel weer gehad. Voorlopig maar alleen voor live beeld gebruiken.
Reputatie 7
Badge +4
De link ging fout.
https://www.dropbox.com/s/62tqbsjiku6ffne/RTL-Weer-15-9-2019.mp4?dl=0

Kijk naar molenwieken op ~25 sec. Het strand verscherpt. En daarna vooral "groen".
Opgenomen van hdmi uitgang. 1080i tijdens uitgesteld kijken.
Reputatie 7
Ik heb het voorbeeld (ik kon het flmpje eerder niet zien, maar nu wel. Geweldig goed gemaakt, @K_Hlo ) ook doorgezet naar @Anne B Ziggo , die nauw betrokken is bij de ontwikkeling van de mediabox.
Reputatie 2
Hier ook bij opnames van Beste Zangers en Ik hou van Holland.
Komt inderdaad steeds vaker voor. Next is bekabeld aangesloten.
Hopelijk snel een oplossing
Reputatie 6
Badge +3
Hier ook slecht beeld via replay tv. Onscherp beeld kleur veranderingen. Box heeft goede verbinding via utp
Reputatie 7
Tot dit topic werd gestart had ik dit fenomeen al regelmatig bij vooral Jinek opgemerkt. Netwerkdiagnoses waren altijd in orde. Een paar dagen later kwam ik dit verschijnsel nauwelijks meer tegen. Aansluiting van de Next is bedraad en niet wireless.

Nu anderen er veel meer last van lijken te hebben dan hier nu het geval is, hou ik het goed voor mogelijk dat dit te maken kan hebben met (tijdelijk?) beperkte capaciteit in de backend, die waarschijnlijk regionaal kan verschillen.

@Anne B Ziggo ,

Vanavond na enkele weken rust op dit front, ben ik dit fenomeen weer teveel tegengekomen, zowel bij DWDD en Jinek. Beiden hebben gemeen dat we ze hier gepauzeerd gekeken hebben (cloud) en dat het programma's zijn met flinke kijkcijfers.

Mijn speculatieve theorie dat het aan krappe capaciteit van de backends uit de cloud ligt wordt steeds waarschijnlijker.
Let wel: Next is bedraad aangesloten, netwerkdiagnose geeft aan dat alles in UHD bekeken kan worden, Netflix geeft bij netwerkcontrole een snelheid van rond 270 Mbps aan.
Hier gisteren weer bij bijna alle opnames/replay, van meerdere zenders 'momentje' haperingen, kleuren verspringen enz.
Ziggo weet zelf niet hoe ze het moeten oplossen volgens mij dus moeten we het er voorlopig maar mee doen.

Reageer