Beantwoord

Verspringende kleuren bij resolutiewisseling van opnames/Replay - Mediabox Next

  • 18 augustus 2019
  • 87 Reacties
  • 5070x Bekeken

Reputatie 5
Badge +2
Goedemiddag

Ik heb een Samsung UE40NU7190 4K tv nu verspringen steeds de kleuren in het beeld dat gebeurt alleen met de ziggo next box via ps4 niet

weet iemand hier meschien een oplossing voor ik heb de tv al paar keer gerest maar helaas werk dat niet en de box ook
icon

Best beantwoord door Anne B Ziggo 10 september 2019, 17:09

@AoxoMoxoA , @AlexHelpt , @K_Hlo ,

Bedankt voor de nieuwe voorbeelden. Graag vul ik het ticket aan met zoveel mogelijk concrete voorbeelden en informatie. Zoals het nu lijkt is het dus bij Replay/recordings/pauzeren. Het probleem is eigenlijk tweeledig, het (replay/opname/gepauzeerde) programma speelt soms op een lage resolutie/bitrate af terwijl de diagnose van de box wel aangeeft dat er genoeg bandbreedte is. En als tweede dat er een kleurverschil is te zien in de bitrate profielen. Dus als de het programma van een lage naar een hoge bitrate schakelt (of andersom) zie je een kleurverschil wat voornamelijk zichtbaar is in de gezichten.

Ik hoor graag of jullie je kunnen vinden in dit storingsbeeld en of jullie nog aanvullingen hebben. Daarnaast ontvang ik nog steeds concrete voorbeelden, bijvoorbeeld: Ik keek DWDD terug op 9 september en om 21:04 wisselden de kleuren in de gezichten vaak.

Alvast bedankt.
Bekijk origineel

87 Reacties

Bij terugkijken van de samenvatting van de eredivisie op NPO1 veranderd de kleur van het beeld geregeld. Om de zoveel seconcen wordt het gras weer fel groen, dan weer donker groen. Bij het “live” kijken heb ik dit nog niet geconstateerd en ook nog niet op andere zenders of terugkijken van andere programma’s

Reputatie 7
Badge +4
Ik heb hier sinds een paar dagen last van. Voorheen werkte het gewoon goed.
Bij vertraagd kijken verspringt de beeldkwaliteit constant. Ik ben via wifi verbonden maar dat lijkt het probleem niet want anders zou ik bij live TV kijken ook problemen moeten ondervinden.
Het lijkt bij alle kanalen voor te komen.
Zojuist om 21:00 vertraagd gekeken naar de champions league wedstrijd op ziggo sport.

Live tv gaat niet via Wi-Fi of Lan. Dat kan alleen via de coax. Zodra je live beeld maar even stopt ga je over van coax signaal naar internet. Spoel je weer vooruit dan komt er een melding dat je ook live kunt kijken. Doe je dat, dan schakelt de Next weer terug naar coax.
Zou je niets van moeten merken. Met nadruk op "zou".
Reputatie 2
Ik heb hier sinds een paar dagen last van. Voorheen werkte het gewoon goed.
Bij vertraagd kijken verspringt de beeldkwaliteit constant. Ik ben via wifi verbonden maar dat lijkt het probleem niet want anders zou ik bij live TV kijken ook problemen moeten ondervinden.
Het lijkt bij alle kanalen voor te komen.
Zojuist om 21:00 vertraagd gekeken naar de champions league wedstrijd op ziggo sport.
Reputatie 7
Hi @pjcdebruijn, ik heb jouw topic samengevoegd met deze, dit is een bekend issue wat wordt onderzocht. Zou je nog kunnen vermelden welk merk & type TV je hebt en hoe je Mediabox Next verbinding maakt met internet (wifi of bekabeld)? Dan voeg ik jouw voorbeeld toe aan het onderzoek.
Wij hebben precies hetzelfde probleem. Hierbij de foto’s

Hallo Bert,
Bedankt voor je reactie. Mijn Next is via WiFi aangesloten. In andere topics geeft men aan dat het ook gebeurt met een netwerkkabel. Bovendien is het alleen met streamen met replay. Andere streamingsdiensten (Netflix, HBO of tv kijken via app bv. franse tv) hebben er totaal geen last van. Dus enkel streamen van replay van Ziggo.
gr. Peter
Reputatie 7
Badge +35
Dat heb ik ook een paar keer zien gebeuren hier, maar nu is het weer voorbij.
Even een paar vragen om mogelijk de oorzaak te vinden.

Hoe is je Next aangesloten met het modem?
Via Wifi of een netwerkkabel?
Sinds kort Next box. Op bijna alle vlakken zeer tevreden alleen de replay geeft problemen. Bij replay of na pauzeren gaat het beeld verspringen naar onscherp en de kleur verandert. Uitermate irritant zeker als het vaak gebeurt (soms om de paar seconden). Al gehoord dat het met een veranderende bitrate te maken zou hebben. Kan die misschien vast ingesteld worden of is er een andere oplossing?
Reputatie 5
Badge +2
sinds vanavond in zwarte gedeeld van het beeld flikkeringen wat ik eerste nooit had heeft iemand dit ook ?
Reputatie 3
Ligt helaas niet aan het internet en monteur ken er ook niks aan doen er zit een fout in het software dat moeten ze keer grondig aan pakken duurt nu te lang dat kleuren verspringen en dan heb je nog alle onderliggende problemen helaas hopen dat snel verbetering in kom !

peter

Nou ten principale ligt het aan beschikbare capaciteit. Is dit voldoende dan heb je de hoogste resolutie en zie je geen kleurverschillen. De kleurverschillen treden alleen maar op omdat de next tussen resoluties schakelt en die hebben hun eigen kleurenschema (zo blijkt). Oftewel: het eerst probleem is hier capaciteit aan ziggo kant, want anders zou je nooit op een lagere resolutie belanden. Daarnaast zou ziggo de kleurschema's van verschillende resoluties op elkaar aan moeten laten sluiten zodat je het minder merkt. Overigens: door dit probleem kunnen we allemaal scherp zijn op de capaciteitsproblemen van Ziggo (wat ik echt onvoorstelbaar vind, en al best lang speelt).
Reputatie 5
Badge +2
T.o.v. De Mediabox XL is dit een hele grote verbetering. Ik ben er iig eeg blij mee. En ik ga er vanuit dat men de problemen ook gaat oplossen, al ben ik het met je eens dat er beter getest en gerekend had mogen worden, om dit soort problemen te voorkomen.
het is zeker een verbetering dat zeg ik ook niet en tuurlijk zou het vast goed komen !
Badge +6
Is nog geen succes de next ik denk dan test eerst beter voor dat je zo box naar de klanten toe stuur

T.o.v. De Mediabox XL is dit een hele grote verbetering. Ik ben er iig eeg blij mee. En ik ga er vanuit dat men de problemen ook gaat oplossen, al ben ik het met je eens dat er beter getest en gerekend had mogen worden, om dit soort problemen te voorkomen.
Reputatie 5
Badge +2
Hier ook getest met UTP. Op zowel de Next als de Extra Next en de problemeN met het verspringen vd kleuren bleven.
Is nog geen succes de next ik denk dan test eerst beter voor dat je zo box naar de klanten toe stuur
Badge +6
Bij mijn is die aangesloten met de utp kabel maar toch steeds dezelfde problemen via de next
Hier ook getest met UTP. Op zowel de Next als de Extra Next en de problemeN met het verspringen vd kleuren bleven.
Reputatie 5
Badge +2
Vind ik eerlijk gezegd ook vreemd ja. Ook dat de aanbeveling is om UTP te gebruiken, terwijl het via WiFi gewoon goed moet werken. Met andere streamingdiensten zijn er geen problemen, maar met de Next wel. Dan kan het simpelweg niet aan de verbinding liggen, maar verdenk ik eerder de infrastructuur en de manier waarop er met de stream wordt omgegaan.

Hopelijk heeft Ziggo het binnenkort opgelost en kunnen we eindelijk probleemloos TV kijken.

Bij mijn is die aangesloten met de utp kabel maar toch steeds dezelfde problemen via de next
Badge +6
Gisteren voetbal Fey -AZ teruggekeken , was niet om aan te zien. Om de 20 sec verspringen de kleuren en de scherpte. Kan me niet voorstellen dat als er zoveel mensen last van hebben, jullie het niet kunnen reproduceren. Kom anders een keer langs met een monteur of ict-er.
Robin


Vind ik eerlijk gezegd ook vreemd ja. Ook dat de aanbeveling is om UTP te gebruiken, terwijl het via WiFi gewoon goed moet werken. Met andere streamingdiensten zijn er geen problemen, maar met de Next wel. Dan kan het simpelweg niet aan de verbinding liggen, maar verdenk ik eerder de infrastructuur en de manier waarop er met de stream wordt omgegaan.

Hopelijk heeft Ziggo het binnenkort opgelost en kunnen we eindelijk probleemloos TV kijken.
Reputatie 5
Badge +2
Gisteren voetbal Fey -AZ teruggekeken , was niet om aan te zien. Om de 20 sec verspringen de kleuren en de scherpte. Kan me niet voorstellen dat als er zoveel mensen last van hebben, jullie het niet kunnen reproduceren. Kom anders een keer langs met een monteur of ict-er.
Robin

Ligt helaas niet aan het internet en monteur ken er ook niks aan doen er zit een fout in het software dat moeten ze keer grondig aan pakken duurt nu te lang dat kleuren verspringen en dan heb je nog alle onderliggende problemen helaas hopen dat snel verbetering in kom !

peter
Reputatie 1
Gisteren voetbal Fey -AZ teruggekeken , was niet om aan te zien. Om de 20 sec verspringen de kleuren en de scherpte. Kan me niet voorstellen dat als er zoveel mensen last van hebben, jullie het niet kunnen reproduceren. Kom anders een keer langs met een monteur of ict-er.
Robin
Reputatie 7
Hallo Mark. Probeer eens of je mijn capture kunt downloaden. Zou moeten kunnen. Dan met VLC afspelen. Daarmee heb ik goed resultaat (ik zie op de laptop wat ik ook op tv zie). Via windows mediaplayer wil je nog wel eens slecht beeld krijgen door de player zelf. In dat filmpje, direct vanaf de Next, zie je het gezicht en beeld wazig worden en het springen van de kleuren. Dit gebeurd iedere avond in min of meerdere mate. Soms gewoon wazig beeld soms de kleur sprongen. Maar die zie je het best bij statische beelden zoals de weer kaarten,
Soms is het blauw soms groen dat vervelend doet.

Ja hoor, ik heb het filmpje opgeslagen en hierin is de wisseling duidelijk zichtbaar (bijv. rond 1min28sec). Ik zal hem toevoegen aan het ticket als voorbeeld (het filmpje van @K_Hlo staat daar al in, mooi ge-edit trouwens!).
Temperaturen liepen op tot boven de 25 jaren? : 🤔
Maar ontopic, ik ervaar dus ook hetzelfde hier bij meerdere programma's/zenders.
Bij Nieuwsuur is het dagelijks zichtbaar
Reputatie 5
Badge +2

Hi allemaal, dit probleem heeft de laatste tijd veel meer impact aangezien resolutiewisselingen in de afgelopen weken veel vaker voorkomen (daarbij ook de 'Momentje...' meldingen). Dat de resolutie terugschakelt of de stream moet bufferen is natuurlijk niet OK, daar wordt aan gewerkt (updates in het Momentje... topic). Maar het kleurverschil is een apart issue wat ook opgelost moet worden.

Een eerste test in ons lab heeft dit kleurverschil probleem niet kunnen reproduceren helaas, maar daar leggen we ons nog niet bij neer. Hopelijk kan de oorzaak snel gevonden worden, als er nieuws is zal ik in dit topic een update plaatsen.
Hallo Mark. Probeer eens of je mijn capture kunt downloaden. Zou moeten kunnen. Dan met VLC afspelen. Daarmee heb ik goed resultaat (ik zie op de laptop wat ik ook op tv zie). Via windows mediaplayer wil je nog wel eens slecht beeld krijgen door de player zelf. In dat filmpje, direct vanaf de Next, zie je het gezicht en beeld wazig worden en het springen van de kleuren. Dit gebeurd iedere avond in min of meerdere mate. Soms gewoon wazig beeld soms de kleur sprongen. Maar die zie je het best bij statische beelden zoals de weer kaarten,
Soms is het blauw soms groen dat vervelend doet.

https://www.dropbox.com/s/62tqbsjiku6ffne/RTL-Weer-15-9-2019.mp4?dl=0

bekend probleem heb ik ook !
Reputatie 7
Badge +4
Hi allemaal, dit probleem heeft de laatste tijd veel meer impact aangezien resolutiewisselingen in de afgelopen weken veel vaker voorkomen (daarbij ook de 'Momentje...' meldingen). Dat de resolutie terugschakelt of de stream moet bufferen is natuurlijk niet OK, daar wordt aan gewerkt (updates in het Momentje... topic). Maar het kleurverschil is een apart issue wat ook opgelost moet worden.

Een eerste test in ons lab heeft dit kleurverschil probleem niet kunnen reproduceren helaas, maar daar leggen we ons nog niet bij neer. Hopelijk kan de oorzaak snel gevonden worden, als er nieuws is zal ik in dit topic een update plaatsen.


Hallo Mark. Probeer eens of je mijn capture kunt downloaden. Zou moeten kunnen. Dan met VLC afspelen. Daarmee heb ik goed resultaat (ik zie op de laptop wat ik ook op tv zie). Via windows mediaplayer wil je nog wel eens slecht beeld krijgen door de player zelf. In dat filmpje, direct vanaf de Next, zie je het gezicht en beeld wazig worden en het springen van de kleuren. Dit gebeurd iedere avond in min of meerdere mate. Soms gewoon wazig beeld soms de kleur sprongen. Maar die zie je het best bij statische beelden zoals de weer kaarten,
Soms is het blauw soms groen dat vervelend doet.

https://www.dropbox.com/s/62tqbsjiku6ffne/RTL-Weer-15-9-2019.mp4?dl=0

twee plaatjes met de kleur en scherpte verschillen.
Eerst wazig.


Nu scherp

Reputatie 5
Badge +2
Hi allemaal, dit probleem heeft de laatste tijd veel meer impact aangezien resolutiewisselingen in de afgelopen weken veel vaker voorkomen (daarbij ook de 'Momentje...' meldingen). Dat de resolutie terugschakelt of de stream moet bufferen is natuurlijk niet OK, daar wordt aan gewerkt (updates in het Momentje... topic). Maar het kleurverschil is een apart issue wat ook opgelost moet worden.

Een eerste test in ons lab heeft dit kleurverschil probleem niet kunnen reproduceren helaas, maar daar leggen we ons nog niet bij neer. Hopelijk kan de oorzaak snel gevonden worden, als er nieuws is zal ik in dit topic een update plaatsen.

Bedank voor het berichtje ! Nu hopen dat er snel de oplossing kom
Reputatie 7
Hi allemaal, dit probleem heeft de laatste tijd veel meer impact aangezien resolutiewisselingen in de afgelopen weken veel vaker voorkomen (daarbij ook de 'Momentje...' meldingen). Dat de resolutie terugschakelt of de stream moet bufferen is natuurlijk niet OK, daar wordt aan gewerkt (updates in het Momentje... topic). Maar het kleurverschil is een apart issue wat ook opgelost moet worden.

Een eerste test in ons lab heeft dit kleurverschil probleem niet kunnen reproduceren helaas, maar daar leggen we ons nog niet bij neer. Hopelijk kan de oorzaak snel gevonden worden, als er nieuws is zal ik in dit topic een update plaatsen.

Reageer