Dairybeat

Level 1
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Upscaling Next 'automatisch' 4K

In de recentere reacties wordt tegengestelde Next stand automatisch upscaling informatie gegeven.

Anne B. Ziggo, zegt dat de tv dan de upscaling verzorgt, enkele anderen zeggen dat de Next dan de upscaling verzorgt.

Wie heeft er nu gelijk…!?

67 Reacties 67
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Beide. De next kan upscalen naar 4k, maar u kunt ook de TV het 1080p signaal laten upscalen. Zolang er weinig 4k aangeboden wordt via de Nextbox, kunt u kijken wat voor u het beste resultaat oplevert.

Dairybeat
Topicstarter
Level 1
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Jan F. wrote:

Beide. De next kan upscalen naar 4k, maar u kunt ook de TV het 1080p signaal laten upscalen. Zolang er weinig 4k aangeboden wordt via de Nextbox, kunt u kijken wat voor u het beste resultaat oplevert.

Beste Jan, dat geeft nog geen antwoord op mijn vraag wie de upscaling verzorgt in de Next stand ‘Automatisch'!

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dairybeat wrote:
Jan F. wrote:

Beide. De next kan upscalen naar 4k, maar u kunt ook de TV het 1080p signaal laten upscalen. Zolang er weinig 4k aangeboden wordt via de Nextbox, kunt u kijken wat voor u het beste resultaat oplevert.

Beste Jan, dat geeft nog geen antwoord op mijn vraag wie de upscaling verzorgt in de Next stand ‘Automatisch'!

Jawel. Als er een resolutie van 1080I op de Next binnenkomt, zal deze dit signaal alleen de-interlacen naar 1080P. De 4K Tv voert dan de upscaling uit naar UHD/4K.

Als er lagere resoluties worden aangeboden zal de Next deze upscalen naar 1080P.

Bij een 4K uitzending, als deze er al is, stuurt de Next uit in 4K, en hoeft de Tv dus de upscaling niet te verzorgen. 

Beiden doen dus hun werk. 
 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Als je de Resolutie van de Next op Automatisch zet en je hebt een 4k-TV, dan is Automatisch gelijk aan de 4k-instelling, die eronder staat. Nogal verwarrend, eigenlijk.
De Next doet dan met een bron alles wat nodig is incl 4k Upscale, als dat moet. Bij SD en HD bronnen gebeurt dat. Bij de schaarse 4k bronnen is Upscale niet nodig.

Omdat HD bronnen 1080i zijn, wordt ook gekozen voor 1080i. Dan doet de TV een deinterlace en de 4k Upscale daarvan. Veel gebruikers vinden dit het beste beeld geven, maar niet iedereen.
Klein nadeel. Bij de weinige bronnen die 4k zijn, moet de Resolutie naar 4k/Automatisch worden gezet.
Anders: 4k-bron->Downscale Next naar 1080i->Upscale TV naar 4k.

Je kunt ook voor 1080p ipv 1080i kiezen op de Next. Dan doet de Next eerst nog een deinterlace van een HD-bron, die anders door de TV wordt gedaan.

Voor de rest is het kijken en experimenteren. Daarna kiezen wat je het beste bevalt.
Let op: er kunnen technische kwaliteitsverschillen zijn bij HD bronnen. Test met de Live NPO zenders. Opnames en Replay daarvan is weer een afwijkend verhaal. De kwalileit daarvan is lager dan bij LIve-TV in HD.

SD bronnen heb ik voor het gemak maar buiten beschouwing gelaten. De mindere kwaliteit daarvan, ligt voor de hand. Dat begint al bij Live-TV, laat staan bij Replay en Opnames.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Inderdaad @hanh 

Dat deeltje over de 4K instelling van de Next bij ‘automatisch’ , aangesloten op een 4K Tv nog even vergeten. Maar omdat men doorgaans aanraad de Next op 1080I/P te zetten ben ik daarvan uitgegaan.

Maar het moet nu wel duidelijk hoe het werkt.

Ik zie overigens graag dat een Tv een progressieve resolutie krijgt aangeboden, maar dat stamt ook nog een beetje uit het ‘verleden’ omdat veel Tv's toen niet zo goed waren in de de-interlacing. Dat gaat nu een stuk beter. De Humax 5500c/5550c is ook de eerste Humax welke kan de-interlacen en in 1080P kan weergeven. De andere modellen doen dat ook niet en doorgaans is het beeld dan uitstekend. Destijds wat dat wel anders en kon een Tv lelijk in de war raken van een Interlaced signaal.  

Dairybeat
Topicstarter
Level 1
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Allen bedankt voor de reacties!

Als ik het dus goed begrijp kan ik de Next instelling voor al die beeld types het beste op Automatisch laten staan.

Met de beelden op mijn Sony-KD-65S9005B uit 2015, in combinatie met de Connectbox en de Next ben ik ook zeer tevreden.

Het is ook erg moeilijk om al die Next instellingen te vergelijken. Je moet dan een beeldweergave in je hoofd opslaan, daarna een andere instelling kiezen, en dat gaan vergelijken met beelden die ondertussen verandert zijn…

Wat was het vroeger eenvoudig met die ouderwetse buis tv's. Gelukkig is de beeldkwaliteit nu wel enorm verbeterd!

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@Dairybeat Als je Automatisch=4k in orde vindt, dan is dat de makkelijkste oplossing.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
hanh wrote:

@Dairybeat Als je Automatisch=4k in orde vindt, dan is dat de makkelijkste oplossing.

En anders kijken wat in jou geval het beste is. Ik zie hier vaak dat men 1080I/P kiest, maar dat komt denk ik ook omdat er zelden 4K content te zien valt. Maar inderdaad, het is niet altijd eenvoudig te vergelijken. Dat moet je dan ook al doen bij dezelfde beelden. Ik doe het vaak met opnames. Even spoelen en nogmaals kijken, en dat een keer of wat herhalen. 

“Het is ook erg moeilijk om al die Next instellingen te vergelijken. Je moet dan een beeldweergave in je hoofd opslaan, daarna een andere instelling kiezen, en dat gaan vergelijken met beelden die ondertussen verandert zijn…

mathhein

Level 16
  • 1919Posts
  • 11Oplossingen
  • 1065Likes

Het zou allemaal veel makkelijker zijn als de Next echt automatisch het juiste inkomende signaal 1 op 1 zou doorgeven wat technisch via een aanpassing mogelijk is.Met andere woorden Passtrough via HDMI het beeld doorgeven als er HD content wat indd. meestal 1080 Intelaced is dan doet de Tv de upscaling en als er dan 4k content ( wanneer dit eindelijk eens zou komen behalve Love Nature nog geen 4k zender )  wordt doorgegeven de Next dit dan ook echt automatisch upscaled.

Dairybeat
Topicstarter
Level 1
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Willem-A wrote:
hanh wrote:

@Dairybeat Als je Automatisch=4k in orde vindt, dan is dat de makkelijkste oplossing.

En anders kijken wat in jou geval het beste is. Ik zie hier vaak dat men 1080I/P kiest, maar dat komt denk ik ook omdat er zelden 4K content te zien valt. Maar inderdaad, het is niet altijd eenvoudig te vergelijken. Dat moet je dan ook al doen bij dezelfde beelden. Ik doe het vaak met opnames. Even spoelen en nogmaals kijken, en dat een keer of wat herhalen. 

“Het is ook erg moeilijk om al die Next instellingen te vergelijken. Je moet dan een beeldweergave in je hoofd opslaan, daarna een andere instelling kiezen, en dat gaan vergelijken met beelden die ondertussen verandert zijn…

Bestaat het ‘ouderwetse’ testbeeld nog steeds op een van de kanalen?

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Dairybeat wrote:

Bestaat het ‘ouderwetse’ testbeeld nog steeds op een van de kanalen?

Jazeker, kanaal 997 (hd)

 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
mathhein wrote:

Het zou allemaal veel makkelijker zijn als de Next echt automatisch het juiste inkomende signaal 1 op 1 zou doorgeven wat technisch via een aanpassing mogelijk is.Met andere woorden Passtrough via HDMI het beeld doorgeven als er HD content wat indd. meestal 1080 Intelaced is dan doet de Tv de upscaling en als er dan 4k content ( wanneer dit eindelijk eens zou komen behalve Love Nature nog geen 4k zender )  wordt doorgegeven de Next dit dan ook echt automatisch upscaled.

 

Maar het is wel dan wel de vraag of de Tv de upscaling echt beter verzorgt. Met het gebruik van een Full-HD Tv hoeft dat helemaal niet zo te zijn. De scalers in de 4K toestellen zijn doorgaans erg goed, maar in de oudere Full-HD toestellen is dat niet altijd het geval. En er zullen ook mensen zijn die de de Next daarop aansluiten. Zelf ben ik in dit geval dus niet zo van de pass-trough. 

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

De human 5050 had toch al de keuze uit alle resoluties en original? Alleen geen 4K in die tijd uiteraard. Als de next dat ook krijgt is het voor velen opgelost.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes


Ook de Next is al jaren oud, namelijk van medio 2016 en de chipset is dus nog ouder. Tevens is ook e.e.a. afhankelijk van de software in de Next.

Als de Next een Pass-through optie krijgt, dan is de keuze qua resolutie simpel. Heb je een tv die nieuwer is dan de Next, dan is de kans groot dat die tv een betere upscaling heeft dan de Next. Die techniek wordt namelijk ieder jaar beter en de daarvoor gebruikte hardware sneller. Tevens voorkom je zo ook, dat er onnodige aan de resolutie ‘gerommeld’ wordt, want een tv zal alleen maar upscalen, als de aangeboden resolutie lager is dan de default resolutie van diezelfde tv.

Heb je een tv die ouder is dan de Next, dan kan je de upscaling misschien beter aan de Next overlaten. Maar ook dan heb je voordeel aan een Pass-through optie. Het is dan namelijk vrij eenvoudig om te controleren of de Next of je tv beter scaled, door heen en weer te switchen van een bepaalde resolutie naar Pass-through.


Maar, volgens mij krijgt de Next geen volledige/transparante Pass-through optie, omdat ik niet verwacht dat Ziggo dit voor elkaar krijgt. Natuurlijk hoop ik ( voor de vele huidige, maar ook toekomstige Next gebruikers ) dat ik het helemaal fout hebt, maar dat ik verwacht ( in dit geval ) niet. Want waarom zou die optie er dan niet standaard al inzitten?

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
superaart wrote:

De human 5050 had toch al de keuze uit alle resoluties en original? Alleen geen 4K in die tijd uiteraard. Als de next dat ook krijgt is het voor velen opgelost.

Ja, de Humax is in te stellen op alle resoluties, maar dat doet niemand denk ik. Want die instelling is dan wel vast. Geen echte pass-trough dus zoals hier word geopperd. Stel je de Humax dus in op 576, dan worden de andere uitzendingen, uitgezonden in 1080I, dus eerst gedownscaled door de Humax, en later weer ge-upscaled door de Tv. En dat wil je niet. 

Wat @mathhein bedoeld is dat elke resolutie ook zo word uitgestuurd. Dus een zender met 720P moet dan ook zo worden uitgestuurd door de Next. En dat is dus wat anders als elke resolutie vast kunnen zetten. De stand ‘auto’ houdt ook bij de Humax in, dat deze ‘ziet’ welke Tv er wordt gebruikt en de resolutie daarop aanpast Dus ook dan staat die resolutie vast als de Humax ‘ziet’ dat er een Full-HD Tv wordt gebruikt. 

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

Er zat ook een original instelling op de humax toch? Dus geef de originele resolutie door. 

mathhein

Level 16
  • 1919Posts
  • 11Oplossingen
  • 1065Likes

Het zou vind ik een echte verbetering zijn Passtrough en voor de klanten die een ouder normaal HD Tv toestel hebben de keuze om dit uit te zetten klaar iedereen tevreden ...toch ?

Maar al zo vaak gevraagd zal wel niet gebeuren vrees ik ...jammer.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
superaart wrote:

Er zat ook een original instelling op de humax toch? Dus geef de originele resolutie door. 

Nee, die zit er niet op. Die info is dus niet juist. Is ook nog steeds niet zo. 

Dairybeat
Topicstarter
Level 1
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes

Ik heb een Sony-KD-65S9005B 4K Tv uit 2015. Met het testbeeld op kanaal 997, heb ik alle instellingen van de Next vergeleken met die van de Tv, en ik kan geen significant verschil ontdekken tussen die van de Next en mijn Tv met mijn 72,5 jaar oude ogen...

Ik laat dus de instelling van de Next maar op ‘automatisch’ staan. De HD beelden zijn erg mooi en rustig, en het 4K beeld van het 'Love Nature’ kanaal is prachtig; zelfs op 1 meter afstand is er een volledig rustige weergave!

Helaas had ik wel 2 storingen gisteren, de eersten sinds mijn abonnement per 20-01-20. Ik had geen 4K Love Nature beeld, maar wel een grote grijze 4K afbeelding op het scherm. Daarop de Ziggo Next box herstart, welke daarna een CS2000 kabel(s) foutcode op het scherm toonde. Toen de modem en de box uitgezet en een minuut of zo van het stroom gehaald. Daarna eerst de modem volledig opgestart en als tweede de box; toen werkte alles weer normaal. Ik gebruik enkel alle Ziggo kabels en verder heel goede 4K kabels, tevens heb ik sinds vorige maand niets veranderd.

De andere storing betrof het in serie opnemen. Mijn vrouw meldde dat er een BBC uitzending niet was opgenomen; dat gedoe hadden wij ook bij KPN…! Wellicht is het misschien beter om alles steeds alleen éénmalig op te nemen, of het lag aan mijn bovenstaande omschreven andere storing?

Uitgelicht topic