Beantwoord

Update 4.19 nog steeds geluid out-of-sync. Geluid loopt achter, vooral bij opname. Wat een enorme teleurstelling.

• 25 oktober 2019
  • 687 reacties
  • 28699 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +12

Met 4.19 zou de sync bug zijn opgelost? Niet dus. Het lijkt wel iets verbeterd.

Mijn geluid komt via tv. Mediabox is aangesloten met hdmi op tv.

Dolby staat uit.

Bij live tv npo1: ca 100ms vertraging.

Bij opname vandaag gemaakt van npo1: ca 200 a 300 ms vertraging.

Of de vertraging verergert na enige tijd, weet ik nog niet. Lijkt mee te vallen.

Uitvoerig gesproken met helpdesk. Het volgende reeds geprobeerd zonder resultaat:

• Mediabox uitgeschakeld (schakelaar) en weer aan.
  • Dolby ingeschakeld en weer uitgeschakeld.
  • Gespeeld met audio vertraging instelling. Uiteraard maakt dat het probleem alleen maar erger want het geluid IS al vertraagd. Dus staat op 0 ms.

Al zou ik audio kunnen versnellen via deze instelling (wat dus niet kan), dan nog zou het probleem niet verholpen zijn. De vertraging is immers bij opname VEEL erger dan bij live tv. Een vaste versnelling zou het probleem dus alleen maar verplaatsen.

Tevens heb ik nog getest via de analoge audio uitgang van de mediabox zelf. Hier geen sprake van audio vertraging maar juist van vervroeging (100 ms bij live tv kijken). Die uitgang wil ik echter niet gebruiken omdat die geluidskwaliteit echt zeer zeer belabberd is.

Als ik mijn laptop via hdmi op mijn tv aansluit om youtube of video te kijken, heb ik NOOIT problemen! Ligt dus zeker niet aan mijn tv.

Beste Ziggo, 100ms is natuurlijk al erg slecht maar nog net “leefbaar”. De lip sync ziet er dan nog redelijk uit. Echter, die kwart seconde bij opnames is ronduit rampzalig. Het verknoeit echt mijn plezier in tv kijken. Een actiefilm met veel “klappen” en “schoten” is niet om aan te zien bv. Ook de lip sync is dan raar. Ik ben echt zéér teleurgesteld. Hiervoor wil ik géén kleine €90 pm betalen!

icon

Best beantwoord door Mark Ziggo 1 november 2019, 14:03

Hallo allemaal! Dit topic stond bij een collega moderator in de wachtrij, maar die is druk met andere zaken momenteel dus neem ik het over. Sorry dat we hierin nog niet hebben gereageerd.

@Dolfff - Allereerst een pluim voor jou. Ik lees dat je hier al veel moeite in hebt gestoken en je blijft (ondanks alles) constructief en on-topic. Hulde!

Beeld en geluid synchroon, dat was onze verwachting bij de uitrol van softwareversie 4.19. Helaas blijkt in de praktijk dat dit nog niet volledig de wereld uit is.

Onze engineers hebben ook metingen gedaan en op basis daarvan zijn er in de volgende softwareversie (een patch op 4.19) alweer verbeteringen doorgevoerd. De eerste feedback van onze testers hierop is positief en als daarin geen nieuwe fouten worden ontdekt zal deze z.s.m. worden uitgerold naar alle mediaboxen.
Er is niet één oorzaak aan te wijzen welke voor synchronisatie-problemen zorgt, er zijn verschillende oorzaken en het is erg afhankelijk van de gebruikte apparatuur. Het kan dus zijn dat na de volgende update jouw specifieke probleem nog niet opgelost is en dat horen we dan ook graag (na de volgende update).

Bekijk origineel

687 Reacties

Reputatie 7
Badge +6

Is gewoon een cynisch grapje, denk ik. Ook wel een wensdroom. Zou helemaal niet raar zijn als die zou kunnen uitkomen. De Next is in potentie best een aardig kastje. Als je pech hebt krijg je m.i teveel ongemakkelijk gedoe, om niet aan compensatie te gaan denken.
Je betaalt immers voor een produkt dat, in alle redelijkheid beoordeelt, goed genoeg voor je moet werken. 100% zal het nooit zijn. Wat is acceptabel? Dat zal per persoon kunnen verschillen, maar er is een grens, die Ziggo niet laat weten. Lastig, dus.

Yep eens Han...

Mijn probleem: beeld loopt vóór op geluid.

Ik word er inmiddels zo knettergek van dat ik mijn abo op ga zeggen en over ga op KNP glasvezel.

Ik heb alle kabels vervangen, omgewisseld, ingekort, originele kabels gebruikt, rechtstreeks gekoppeld, omwegen ingebouwd om het beeld later te laten arriveren, tv geupdated, scart, hdmi, optisch, met extra audio er tussen en zonder, Dolby aan/uit, herstarts, zappen, beeldformaten aanpassen, alle effecten van de tv aan (om het beel dte vertragen), etc. etc….

Beeld blijft voor lopen op audio. Waardeloos.

Mijn oplossing: kabel uit de muur meteen in de Philips smarttv en die de zenders laten installeren. Digitaal TV kijken zonder Next box dus. Je hebt dan maar een fractie van je peperdure abonnement, alles werkt langzamer en de fijne gids is er niet meer, maar och, och,  och wat is het fijn om weer normaal tv te kijken.

Ik begrijp niet dat na zo veel maanden dit probleem nog steeds niet opgelost is. Kwestie van het inbouwen van beeldvertraging, net zoals ze met audio vertraging gedaan hebben.

Reputatie 7

Update 4,22 is uit, geen out-of-sync oplossing gezien bij de bug fixes, lekker dan!

Instellingen na dagen zoeken op tv kunnen aanpassen en alles loopt als een zonnetje nu ik zal twee foto s plaatsen van mijn instellingen nu ik heb een Sony tv in combi met Sonos soundbar hopelijk kan ik hier meer mensen mee helpen..…

Kreeg t niet voor elkaar maar nu na deze instellingen totaal geen vertraging meer.

Reputatie 2

Ik vind het onvoorstelbaar dat er een mail verstuurd word met allerlei zaken over de 4.22 update (ik zit overigens op 4.19 wat is er dan tussendoor gebeurt) zonder dat er ook maar iets vermeld word over het sync probleem. @ziggo hoe kan dat nou?

Reputatie 7
Badge +11

@Martijn1976 Kijk hier eens: https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/update-4-19-nog-steeds-geluid-out-of-sync-geluid-loopt-achter-vooral-bij-opname-wat-een-enorme-teleurstelling-47770/index26.html#post556606

En dan met name het antwoord.

Reputatie 1

@Mark Ziggo 

Goedemorgen Mark,

We zijn ondertussen alweer een paar maanden verder. Is er nog steeds geen zicht op een werkende oplossing voor het audio sync probleem? Ook weer niet na de aangekondigde softwareupdate? Komt er wel een oplossing en wordt er uberhaupt wel aan gewerkt?

Aangezien Ziggo elke maand wel het volle abonnementsbedrag incasseert, voor een dus zoals bij Ziggo bekend niet volledig goed werķend product, heeft Ziggo mij maanden geleden aangegeven eea te zullen compenseren maar dat pas te doen of te kunnen op het moment dat het probleem is opgelost.... Dit betekent dus concreet dat er niet gecompenseerd wordt zolang het probleem aanhoudt wat 'niet zo netjes' overkomt als er geen oplossing komt…

Kun jij svp de status van de actuele situatie mbt dit issue geven vanuit Ziggo?

Dank en groet

Reputatie 7

We zijn ondertussen alweer een paar maanden verder. Is er nog steeds geen zicht op een werkende oplossing voor het audio sync probleem? Ook weer niet na de aangekondigde softwareupdate? Komt er wel een oplossing en wordt er uberhaupt wel aan gewerkt?

Kun jij svp de status van de actuele situatie mbt dit issue geven vanuit Ziggo?

Niet heel concreet helaas, maar ja er wordt aan gewerkt en er komt een oplossing voor. In welke update deze verbeteringen meegenomen worden kan ik niet voorspellen.

Met betrekking tot compensatie even een samenvatting van onze algemene voorwaarden, alleen als een product of dienst volledig niet functioneert gedurende een periode langer dan 12 uur heb je recht op een compensatieregeling nadat de storing is opgelost. Daar valt dit probleem dus niet onder, want het is geen volledige uitval van een dienst.

Reputatie 1

@Mark Ziggo 

Beste Mark,

Vriendelijk bedankt voor je reactie.

Aangezien je reactie inhoudelijk helaas nu al heel lang steeds hetzelfde is en er nog steeds niets concreets te melden blijkt, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat Ziggo nog geen idee heeft hoe dit op te lossen en een oplossing waarschijnlijk nog lang op zich zal laten wachten.

V.w.b. je opmerking over de compensatie. Deze wijkt af van de informatie die ik maanden geleden van de Ziggo klantenservice ontving. Tevens hebben we naast de algemene voorwaarden waar jij aan refereert gelukkig ook nog consumentenrecht dat leidend is en de nodige bepalingen van toepassing zijn hoe gehandeld dient te worden i.g.v. een geleverd ondeugdelijk/niet volledig werkend product en de plicht van de leverancier daar binnen redelijke termijn een oplossing voor te bieden na melding hiervan door de klant. De klantenservice van Ziggo erkende na mijn melding destijds het technische probleem volledig, erkende ook dat dit een vervelend probleem is en ten koste gaat van een normale ‘kijkbeleving’ wat 1 van de belangrijkste functies is van de Ziggonext, en gaf ook aan dat Ziggo op korte termijn geen (technische) oplossing konden bieden om het geleverde (en door Ziggo aan mij geadviseerde) product geheel goed werkend te krijgen. ‘Terug’ naar het oude pakket tegen dezelfde voorwaarden bleek ook niet mogelijk, vandaar de compensatie gedurende de periode dat de Ziggonext niet volledig voldoet. Aangezien deze exacte periode pas definitief vastgesteld kan worden nadat het probleem is opgelost, werd mij nadrukkelijk geadviseerd (pas) weer contact op te nemen op het moment dat het probleem verholpen is door Ziggo. 

N.a.v. jouw opmerking zal ik nu toch alvast weer contact opnemen met Ziggo en checken of Ziggo zich inderdaad aan de toegezegde compensatie zal houden of dat ik onjuist ben geïnformeerd en dus feitelijk aan het lijntje ben gehouden, want de toegezegde compensatie als alternatieve oplossing is de enige reden dat ik niet al maandenlang geregeld aan de bel hang voor een oplossing waar ik als gebruiker binnen redelijke termijn recht op heb.

Vooralsnog ga ik er van uit, zoals mij maanden geleden werd verkondigd, dat nog steeds bij Ziggo begrepen wordt dat niet het volle pond gerekend kan worden voor een product dat buiten de schuld van de gebruiker op een belangrijk bij Ziggo bekend punt niet volledig functioneert, zonder een klantvriendelijke oplossing te bieden.

Groet

Reputatie 6
Badge +4

Heerlijk, stel je voor dat je naar de bioscoop gaat en het geluid doet het niet. “Sorry meneer in onze algemene voorwaarden staat dat u alleen uw geld terugkrijgt als ook het beeld het niet had gedaan!”

Reputatie 2

@NLTOSP dat is een hele sterke reactie. Ook mij is compensatie belooft echter enkel vast te stellen nadat het probleem verholpen is. En dat lijkt een hele lange kwestie te gaan worden..

@Mark Ziggo zou je eens kunnen aangeven hoe jouw contact dan opgebouwd is met Ziggo? Spreek je elke dag iemand van de helpdesk? Of eens per week? Of van het ontwikkelteam? Ik dacht eens dat je een mooie gestructureerde verbinding zou zijn tussen consument en Ziggo maar langzaam vraag ik me af of je rol niet meer een zoethouder is.. wat ik dan weer jammer zou vinden..

Reputatie 3
Badge +1

V.w.b. je opmerking over de compensatie. Deze wijkt af van de informatie die ik maanden geleden van de Ziggo klantenservice ontving. 

Juist… er zou inderdaad nadat het probleem of problemen opgelost zou zijn een compensatie komen!

Reputatie 7

Het kan best zijn dat er individuele afspraken gemaakt worden tussen een klant en Ziggo, maar dat geldt niet automatisch voor alle klanten. Dat wilde ik benadrukken. Verder heeft het weinig zin om een discussie te voeren over de algemene voorwaarden, die kan ik ook niet veranderen. Als je dat toch wilt doen, start daar aub een nieuw topic voor, zodat we hier over synchronisatie problemen kunnen blijven praten.

Reputatie 1

Het kan best zijn dat er individuele afspraken gemaakt worden tussen een klant en Ziggo, maar dat geldt niet automatisch voor alle klanten. Dat wilde ik benadrukken. Verder heeft het weinig zin om een discussie te voeren over de algemene voorwaarden, die kan ik ook niet veranderen. Als je dat toch wilt doen, start daar aub een nieuw topic voor, zodat we hier over synchronisatie problemen kunnen blijven praten.

@Mark: ik vind het echt top dat jij als werknemer van Ziggo tenminste nog de ballen hebt om te reageren, zouden eindverantwoordelijken ook eens moeten doen, waar blijven de heren directie over klanten die klachten hebben. Taal nog teken! Toch een klein puntje van kritiek Mark, ga je ook nog antwoord geven op de vragen die we stellen en dan liefst geen dooddoeners dat er aan gewerkt wordt, want een issue welke al zolang open staat (n.a. al sinds annoncering van de Next!) verdient toch wel enige prioriteit?! Overigens top dat de laatste versie waar toch geen update voor lip sync in zit niet is doorgevoerd in deze periode (dit bedoel ik een keer niet sarcastisch) want een beetje TV kijken in deze dagen is toch wel erg lekker, jammer alleen van dat lip sync probleem (is wel sarcastisch bedoelt). Wat mij wel bevreemd Mark is dat hoe is het nu mogelijk dat het lip sync probleem niet in de laatste nog niet uitgerolde update zit. Als Ziggo niet in staat is om dit op te lossen huur dan iemand in die wel verstand van zaken heeft en meld het in de begeleidende tekst van de update dat er nog steeds geen oplossing is. Kun je er niet voor zorgen (er zal vast een intern escalatieprocedure zijn binnen Ziggo) dat een directielid zijn commitment afgeeft dat er binnen een nog te stellen deadline een oplossing komt. Ik zit zelf in de IT en geloof mij deadlines en commitment van hoger hand zijn de oplossing voor elk technisch probleem. Het gaat simpelweg om geld en impact. Wil je ons een plezier doen en ons helpen om duidelijkheid te creëren. GELOOF MIJ IEDEREEN HIER ZAL JOU VOOR EEWIG DANKBAAR ZIJN!. Wij doen een goed woordje voor je voor promotie of salarisverhoging :-)  

Reputatie 7

Wil je ons een plezier doen en ons helpen om duidelijkheid te creëren. GELOOF MIJ IEDEREEN HIER ZAL JOU VOOR EEWIG DANKBAAR ZIJN!. Wij doen een goed woordje voor je voor promotie of salarisverhoging 🙂  

Als ik dat zou kunnen, zou ik het doen. Maar ik kan nu niet zeggen in welke update deze verbeteringen meegenomen gaan worden. Er zijn meerdere verbeteringen die op dit moment getest worden maar alleen als het resultaat positief is gaat het mee in een update natuurlijk. Daar is absoluut commitment voor, dit is een van de speerpunten in het ontwikkeltraject op dit moment.

@Mark ZiggoIs er dan een optie om terug te gaan naar de UPC-box in ieder geval voorlopig? Ik zit me consequent dood te ergeren aan het geluid en heb zo onderhand echt spijt van de overstap naar de Next.

Ik zie dat ik  mijn abonnement niet meer kan wijzigen naar de mediabox xl aangezien ik dan een error krijg.

Reputatie 7

@Mark ZiggoIs er dan een optie om terug te gaan naar de UPC-box in ieder geval voorlopig? Ik zit me consequent dood te ergeren aan het geluid en heb zo onderhand echt spijt van de overstap naar de Next.

Ik zie dat ik  mijn abonnement niet meer kan wijzigen naar de mediabox xl aangezien ik dan een error krijg.

Die mogelijkheid heb je inderdaad, omdat het een technisch probleem is in de mediabox welke we niet direct kunnen verhelpen.

Jammer dat het lipsync probleem niet is verholpen met de 4.22 update

Jammer dat het lipsync probleem niet is verholpen met de 4.22 update

Bij mij ook niet.. zelfs nog slechter geworden. Enige remedie is om dolby uit te zetten…. Wat een drama zeg

hardware: sonos installatie incl beam - arc - next 

@LennertP 
Je bedoelt waarschijnlijk:
beam - HDMI-ARC - TV- HDMI - next
Ook al eens een Optische Audio koppeling geprobeerd met TV of Next?
Next rechtstreeks optisch aan Soundbar is vaak een workaround voor lip-sync via een ARC audio koppeling met de TV. Leuk is wellicht anders, maar als je dan geen last meer hebt van lip-sync…….

@LennertP 
Je bedoelt waarschijnlijk:
beam - HDMI-ARC - TV- HDMI - next
Ook al eens een Optische Audio koppeling geprobeerd met TV of Next?
Next rechtstreeks optisch aan Soundbar is vaak een workaround voor lip-sync via een ARC audio koppeling met de TV. Leuk is wellicht anders, maar als je dan geen last meer hebt van lip-sync…….

Klopt! Weet het van optisch .. nog niet geprobeerd. Alles zit nu netjes met kabels weg gewerkt enzo. Voor nu is dolby uitzetten een workaround 😂 

Reputatie 2

Ik moest net weer mijn abo betalen: 120 euronen voor een product dat aan alle kanten hapert. 
Toen ik over ging van Horizon, waardeloos ding, naar Next was ik heel blij. 

Nu is tv kijken een teleurstelling met beeld en geluid dat met geen mogelijkheid synchroon te krijgen is. 
Ik ben al die Posts aan het doorspitten of iemand wellicht een idee heeft hoe en wat in te stellen, maar helaas. 
De volle mep betalen voor iets dat niet deugt voelt heel erg verkeerd. 

Op mijn adres is helaas geen alternatief mogelijk anders was ik allang naar Glasvezel gegaan. 

Ziggo beloofd van alles, zo ook om met de “ volgende “ update het lip sync probleem op te lossen, maar helaas komen weer van een kouwe kermis thuis.

Reageer