Beantwoord

Update 4.19 nog steeds geluid out-of-sync. Geluid loopt achter, vooral bij opname. Wat een enorme teleurstelling.

  • 25 oktober 2019
  • 639 Reacties
  • 21560x Bekeken


Toon eerste bericht

639 Reacties

Reputatie 1
Badge +1

@Dolfff Bij het terug kijken van een programma opname lijkt het wel of het geluid daar iets “out of sync” loopt.

Reputatie 7
Badge +12

Ik ervaar laatste tijd ook meer lip sync error bij opnames. Dit verschil was voorheen veel erger maar leek opgelost ca 2 mnd geleden. We houden het in de gaten.

Ik ervaar  ook al lange tijd (aantal maanden vanaf het begin) de out of sync problemen. Dolby uitzetten werkt wel bij een live uitzending. Maar dat is geen oplossing omdat ik dan het surround geluid kwijt ben. 

Hopelijk is dit item nog onder de aandacht van Ziggo want verder ben ik erg tevreden over de functionaleit van de Next box. Als vrienden langs komen is het uiteraard geen reclame als het geluid niet synchroon loopt...

Reputatie 7

Ik ervaar  ook al lange tijd (aantal maanden vanaf het begin) de out of sync problemen. Dolby uitzetten werkt wel bij een live uitzending. Maar dat is geen oplossing omdat ik dan het surround geluid kwijt ben. 

Hopelijk is dit item nog onder de aandacht van Ziggo want verder ben ik erg tevreden over de functionaleit van de Next box. Als vrienden langs komen is het uiteraard geen reclame als het geluid niet synchroon loopt...

Dit is zeker nog onder de aandacht. Er staan verbeteringen gepland in verschillende toekomstige updates!

Reputatie 1

Das mooi, gaat Ziggo dit keer dan ook de aanpassingen voor de uitrol laten testen door klanten met dit chronisch synchro probleem. Als het bij 100 test klanten, die dit specifieke probleem ook daadwerkelijk hebben werkt dan pas uitrollen. Anders worden er weer veel klanten blij gemaakt met een dode mus. Ik garandeer als het bij alle 100 klanten is opgelost dan werkt het voor minstens 95% van de slachtoffers, want af en toe voel ik mij in elk geval zo. Wat een irritatie levert dit op, echt waardeloos! Als Ziggo nu echt eens wil laten zien dat bestaande klantbeleving belangrijk vindt i.p.v. alleen nieuwe klanten werven, los het dan een keer echt op! Pakken jullie die uitdaging nu echt een keer op??????

@stuurjans schreef: “Das mooi, gaat Ziggo dit keer dan ook de aanpassingen voor de uitrol laten testen door klanten met dit chronisch synchro probleem.”

Dat wordt constant gedaan door een grote groep klanten.

Als je in de toekomst mee wilt testen?

Ziggo producttesten: Hoe werkt het?

Kan ik me hier ook voor aanmelden?
Dat kan zeker! Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er op korte termijn geen nieuwe testers nodig zijn, maar dit kan natuurlijk snel veranderen. Dus wil jij ons in de toekomst helpen?

Reputatie 5
Badge +3

@stuurjans schreef: “Das mooi, gaat Ziggo dit keer dan ook de aanpassingen voor de uitrol laten testen door klanten met dit chronisch synchro probleem.”

@Be rt  schreef: “Dat wordt constant gedaan door een grote groep klanten.”

 

Maar hebben al die huidige testers de specifieke (lypsinc) problemen waar @stuurjans op doelt, of slechts enkelen? 

 

Reputatie 7
Badge +11


Resultaten m.b.t. de testen mogen niet in het openbare gedeelte besproken worden :zipper_mouth: .

Reputatie 5
Badge +1

...

Dus wil jij ons in de toekomst helpen?

Dus toch Bert. Toch medewerker van Ziggo. Ik had al mijn vermoedens.

Niet te cynisch, graag.

Met een redelijke populatie van testers, mag je verwachten dat er testers zijn die ook last hadden van 4.19 AV Lip Sync issues. Dat is niet uit de school klappen over de test maar eenvoudige statistiek/kansberekening. Of ze er nu in de test nog zijn, blijft onbekend. Er is wel common sense over het pijnlijke gegeven dat een nieuwe Update uitblijft. Er is kennelijk nog teveel mis. Wat de redenen precies zijn voor uitstel, moet giswerk blijven.

Iedereen mag inmiddels uit dit Topic weten wat de workaround is voor problemen met lip-sync en die getest heeft. Dat is dus geen oplossing, maar slechts een workaround, waar je wel of niet blij mee kunt zijn.

And don’t get me wrong folks. Het is niet te verteren dat je met de huidige versie nog steeds niet je audio kunt aansluiten, naar eigen wens. En zo weet ik nog wel wat andere ‘dingetjes’, waar hetzelfde voor geldt. Raad eens.

...

Dus wil jij ons in de toekomst helpen?

Dus toch Bert. Toch medewerker van Ziggo. Ik had al mijn vermoedens.

Dan blijken de “vermoedens” onjuist te zijn en “dus toch” alleen een uiting van een rijke fantasie.:relaxed:

Badge

Met 4.19 zou de sync bug zijn opgelost? Niet dus. Het lijkt wel iets verbeterd.

...


Bij mij is het geluid via de TV ( TV speakers ) qua synchroon lopen ok. Via mijn Sony  sound bar HT-SF 200 ( aangeloten via HDMI-Arc van de TV naar de Soundbod HDMI Arc aansluiting) is er een hinderlijke vertraging. Die de ene keer erger is dan de andere keer. Andere configuratie via toslink next box naar toslink soundbar, maakt het alleen maar erger. Dus ik zet de soundbar uit en kijk TV met geluid uit de TV speakers . Mooi synchroon maar niet zo vol als via de soundbar. Dolby uit. Als ik die aanzet word het geluid erg zacht. Dus Dolff ook ik wacht met smart op een update of patch hier voor.

Reputatie 7
Badge +12

@Nils940GL  Mijn tip aan jou is dit (en staat al meermaals te lezen in dit topic):

Het geluid via Next-toslink loopt vóór op beeld. Dat kun je compenseren met de audiovertraging instelling vd Next. Begin es bij 120ms, dan zit je waarschijnlijk al in de goeie richting. Ik weet niet of je soundbar ook een vertraging instelling heeft maar dat telt natuurlijk op dus let daar op.

De verschillen bij uitzendingen / opnames verhelp je hiermee natuurlijk niet. Maar de bug van achterlopend geluid via hdmi kun je hiermee perfect omzeilen. Om zenderonafhankelijk te testen kun je deze methode proberen.

By the way, het heeft niet zoveel zin om mijn stokoude startpost te quoten. Sowieso hoef je meestal niet te quoten.

De work-around m.b.t. de optische kabel is tot nu toe wel een kleine oplossing, al is het wel nog steeds een gedoe met de instellingen hiervan. Als ik bv het geluid van de PS4 wil horen, moet ik de tv-output instelling weer terugzetten naar "Automatisch" ipv "optisch" op mijn soundbar.

Het valt mij op dat als ik nu de NEXT gebruik via de HDMI kabel ipv toslink, het geluid iets meer synchroon loopt dan voorheen. Ook met de opnames is het best te doen. Het lijkt er op dat Ziggo (stiekem?) toch iets aan het proberen is. Wat en hoe ze dit doen is voor mij een raadsel. Het is in elk geval niet via een update neem ik aan? Zijn er meer mensen die deze verbetering is opgevallen?

Reputatie 7
Badge +12

Er is geen update geweest. Maar server-side kunnen wel dingen veranderen. Deel vh probleem ligt aan de servers.

Reputatie 7
Badge +5

Er is geen update geweest. . . . . Deel vh probleem ligt aan de servers.


Is dat een gok of veronderstelling?

Als je live kijkt dan doen de servers helemaal niets. Bij de Next kan Ziggo rommelen met de opnames in de cloud die alleen naar de Next gaan (en nog naar de ZigogGo app mischien). Ieder ander gerommel zou ik gemerkt hebben op de Humax of TV. Ik denk dat er niet veel gerommeld wordt. Er is door een mod gemeld dat er in de komende updates “iets” opgelost kan zijn. Dus niet “het is opgelost”. We gaan dus gewoon door zoals het nu is. Meld een klacht en het blijft stil. Er valt ook niets te melden volgens mij zolang er geen oplossing is. Pas als die oplossing klaar is en goed werkt dan zal er iets over gemeld worden. 

Reputatie 7
Badge +12

Nee, een feit. Ik bedoelde: geen update van Next software (al kunnen wel configuratie updates plaatsvinden). Nog altijd dezelfde 4.19 sinds 13 november.

De term server klopt niet bij live maar er zit wel apparatuur tussen die lip sync kan beïnvloeden (zowel bij de zender als bij Ziggo).

Reputatie 7
Badge +5

..... De term server klopt niet bij live maar er zit wel apparatuur tussen die lip sync kan beïnvloeden (zowel bij de zender als bij Ziggo).

Laat Ziggo er gewoon afblijven. Dan werkt het misschien wel goed. Ik heb niet zo'n goede ervaringen met aanpassingen die Ziggo doet op hardware. TTX en ondertitels bijvoorbeeld.

 

Er is een 4.21.x versie in het wild waargenomen. Zal wel niet lang meer duren nu totdat die uitkomt op de Next.

Reputatie 1

Bij mij is het lip sync probleem sterk verbeterd na het inschakelen van hdmi cec op de apparaten. Ik had dit altijd zonder problemen uit omdat ik logitech harmony hub ab heb, maar de next is lastig. Next-hdmi-x3600h receiver-hdmi-philips 43pus7303 tv.

Het beeld is sterk verbeterd door de next output op 4k te zetten. Dan rommelt de next veel minder met het beeld, ondanks de upscaling.

Reputatie 7
Badge +12

We moeten natuurlijk alles serieus nemen maar CEC heeft echt helemaal niets met het audiosignaal te maken. Dat daardoor de lip sync verbetert lijkt me onwaarschijnlijk. Resolutie setting daarentegen, heeft er wel invloed op.

Je kunt es proberen met deze methode een nauwkeurigere meting te doen van de lip sync met CEC aan en uit.

Reputatie 1

Tsja en toch he. Ik keek al even 4k via de tv en met optisch kabeltje met mijn oude receiver. (Want die had maar een hdcp 2.2 input, die ik voor mijn shieldtv gebruikte). Toen was de lip sync ook een probleem en ook met alle andere mogelijke geluidsaansluitingen. Met cec is er misschien toch een andere / betere hdmi handshake.

Ik zie het verschil duidelijk, heb geen tijd om als een malle blokjes te tellen etc. Sorry ;-)

FYI hdmi 2.0 gebruikt cec voor dynamic lip sync correction, maar dat is nu niet de issue, want de next heeft geen hdmi 2.0

Reputatie 7
Badge +5

......

FYI hdmi 2.0 gebruikt cec voor dynamic lip sync correction, maar dat is nu niet de issue, want de next heeft geen hdmi 2.0

FYI. De Next heeft wel hdmi 2.0 uitgang met HDCP 2.2 beveiliging. Kan dus wel iets uitmaken. CEC staat buiten de interface. Daar gaat alleen apparaat controle overheen. Zonder of met CEC zou niets uit moeten maken. Het kan natuurlijk zo zijn dat door CEC iets eerder omschakeld van ingang dan dat je dat zelf doet.

Reputatie 7
Badge +12

CEC loopt zelfs letterlijk via een apart draadje. Geen enkel verband met de video / audio.

Maar ja, “ik zie het duidelijk” is helaas een slechte graadmeter. Elders in dit topic heb ik uitleg gegeven over de waarneembaarheid en hoe makkelijk onze hersenen ons bedotten met dit issue.

Ik heb bijvoorbeeld meermaals mensen gezien die hun lip sync via hdmi goed kregen met de audiovertraging instelling van de Next. Maar wat blijkt? Deze instelling heeft helemaal geen invloed op de sync via hdmi. Alleen op de toslink en analoge uitgangen.

Moraal vh verhaal: wantrouw je waarneming. Als je het echt wilt weten, zul je je moeten verdiepen in het topic wat ik gelinkt heb of andere meetmethodes hanteren die in onderhavige topic staan beschreven. Héél veel gedoe inderdaad.

Reputatie 1

Dwingende persoonlijkheid. Maar ik bewonder je inzet. Ik nodig andere mensen met het probleem eens uit het te testen met cec, zoveel moeite is het niet. (Ook al hebben misschien maar weinigen er baat bij). Ik gebruik nu dus cec ondanks dat het een irritant neveneffect heeft dat soms toch apparaten mee uit of aan schakelen (waardoor de harmony hub van slag raakt). 

Onderschat mensen niet direct aub. Ik ben wetenschappelijk opgeleid, weet hoe onze waarneming werkt, ben medisch specialist, drummer (timing?) en av nerd. Dingen testen/meten is wellicht de beste manier, maar dit is echt zonneklaar. Het verschil is fors (niet 30ms ofzo, maar eerder 150-200ms).

 

Verder zoals ik al aangaf is de nieuwe versie van auto lip sync wel onderdeel van de cec van hdmi 2.0, dus het aparte kabeltje verhaal gaat niet meer op. Leest u maar eens in.

HDMI Synchronisatie zorgt ervoor dat Audio en Video exact aankomen zoals de streams aangeboden worden. Als er aan de aanbodkant een lyp-sync probleem is, dan blijft dat.

Reageer