Beantwoord

Update 4.19 nog steeds geluid out-of-sync. Geluid loopt achter, vooral bij opname. Wat een enorme teleurstelling.

• 25 oktober 2019
  • 689 reacties
  • 28952 keer bekeken

Toon eerste bericht

689 Reacties

Reputatie 4
Badge +2

@hanh Sorry hanh ik heb je reactie niet helemaal goed gelezen :frowning2:

Niks sorry. Niet goed gelezen? Heb ik ook last van. We zijn in diskussie & dat gaat prima zo. Klaar nu, toch? Anders krijgen we misschien van ons aller strenge Lycke op ons donder off-topic te gaan:wink:

Reputatie 7
Badge +12

… maar een normale klant wil deze ongein niet….

…..

En zeker niet als de klant het probleem niet had ( want die zijn er ook ) en dit probleem hier door wel gaan krijgen

….

Dus ik ben geen normale klant? Tja, klopt ook wel eigenlijk  :grin::grin:

Maar met alle respect, dan heb je mijn voorstel toch niet goed gelezen? Zoals ik het omschrijf merkt NIEMAND een verschil (mits alles tegelijk wordt uitgerold wat wel lastig is). We krijgen gewoon meer instel mogelijkheid. En dat is niet alleen als workaround maar ook omdat er bv tv’s / receivers kunnen zijn die hun latency fout of niet doorgeven. Waarom denk je dat je bijna op alle receivers (voor zover ik weet) de audio vertraging kunt instellen? En ook op veel tv’s dacht ik.

En je gaat ook voorbij aan mijn argument dat er problemen in de content zitten, daar kan Ziggo niets aan doen. Nou zullen de meeste (normale :wink: ) klanten niet gaan blijven sleutelen aan de instelling bij verschillende zenders / programma’s maar sommigen wel zoals een leip als ik.

Dus ja, dit geeft gewoon meer instelmogelijkheid. Natuurlijk moeten ook de bestaande sync bugs zo goed mogelijk worden opgelost. Tot die tijd kan deze uitgebreidere instelling als workaround dienen zodat we in elk geval weer het tv plezier snel terugkrijgen. En na 100% fix kan de instelling zo blijven voor nerds als ik. Iedereen blij.

Reputatie 4
Badge +2

@Dolfff met alle respect maar nee  ik vind jou geen normale klant, jij test graag alles uit en als het niet werkt zoals het hoort bijt jij je erin vast net zolang tot het werkt ( volgens mij zit ik aardig goed ). Ik zie mezelf ook niet zo zeer als een normale klant, want ik heb het zelfde ik bel pas de helpdesk als ik er zelf niet meer uit kom, en dat duurt heel lang. Maar goed ik had het misschien wat beter kunnen verwoorden.

Mijn vrouw zie ik wel als normale klant en die wil al die instellingen niet, die wil gewoon dat het werkt out off the box.

Dat er versterkers / recievers zijn die het kunnen en misschien ook tv’s klopt wel, maar ook hier geld dat vaak de klant wil dat het out off the box werkt.

Daarom zitten die tv’s versterkers/recievers vaak in het hogere segment, en kom vaak bij mensen uit die het leuk vinden om er mee aan de gang te gaan.

En natuurlijk kan het aan content liggen en dat is dan ook niet de schuld van ziggo, maar of dit heel vaak gebeurt geen idee eerlijk gezegd. ik heb je voorstel wel goed gelezen maar lijkt me dat je dan ook gewoon een lip sync krijgt, en dat je het dan makkelijker kan bijstellen, en nogmaals dit is niet wat de meeste klanten willen.

Reputatie 7
Badge +12

Beste @kruijf  ,

Mijn voorstel verandert niets aan de lip sync error die men al had. Dat moet je er even los van zien.

En ja, in principe ben ik het uiteraard met je eens dat het out of the box zou moeten werken. Ik heb me inmiddels verdiept in het lip sync issue en kan je verzekeren dat het probleem gecompliceerd is, niet alleen aan Ziggo ligt en wereldwijd voorkomt in toenemende mate. We moeten dus maar proberen pragmatisch zijn in dit geval. In dat kader moet je mijn voorstel zien.

Jij doet het steeds voorkomen alsof ik mijn voorstel als een oplossing zie en dat is zeker niet zo. Het is een extra instelling die niemand hoeft te gebruiken die dat niet wenst. Los daarvan moeten de sync bugs opgelost worden.

Verder zeg je letterlijk: “Het geluid voor te laten lopen is daarom in mijn ogen ook geen oplossing, zeker niet voor de klanten die het probleem niet hebben, en dan met jou “oplossing” het in eens wel hebben.” Dan heb je mijn voorstel gewoon echt niet goed gelezen of althans niet goed begrepen. Geeft niks hoor, ik ga zelf ook vaak de fout in, wie niet. Maar herlees dan nog een keer goed. Anders ontstaat een verkeerd beeld hier en dat zou jammer zijn en dat veroorzaakt ook veel ruis.

Reputatie 7
Badge +12

@Dolfffmet alle respect maar nee  ik vind jou geen normale klant, jij test graag alles uit en als het niet werkt zoals het hoort bijt jij je erin vast net zolang tot het werkt

Oh, enne, met de kwalificatie van het soort klant dat ik ben zit je dan weer WEL helemaal 100% spot-on. :blush:

Reputatie 7
Badge +12

Hier mijn screenshots in de @bloemen64  stijl van de huidige situatie bij mij.​

Uiteraard audio vertraging ingesteld op 0.

Geen Dolby

resolutie vast op 1080i. Maar andere resoluties maken niet of nauwelijks verschil. 4k kan ik niet testen.

Alleen Panasonic hd tv, geen soundbar, geen AVR.

Deze meetmethode is gecalibreerd met een nulmeting! Meetfout bedraagt -5 ms (audio 5ms vroeger dan video). Bij deze afwijkingen is dat gelukkig verwaarloosbaar. De onnauwkeurigheid zit em vooral in de fps. Daarom +/- 20 ms meetonnauwkeurigheid aanhouden.

Via HDMI. Geluid loopt ca 2,5 frame achter. Dus ca 100ms. Niet te corrigeren.

Via analoge audio uitgang van de Next. Audio loopt hier voor en wel met 4,5 frame dus ca 180ms. Te vroege audio is geen groot probleem want te corrigeren met de “audio vertraging” instelling. Hieraan zien we dat de audio wel vroeg genoeg binnenkomt in de Next.

Dat betekent dus dat ofwel de Next, ofwel m’n TV ofwel de combinatie de audio met 100+180=280 ms vertraagt! Mijn tv heeft met andere bronnen nog nooit problemen gegeven. Mijn DAC is stuk dus kan toslink nog niet testen.

Deze metingen zijn consistent met mijn eerdere bevindingen. Het fijne is dat ik deze meting ook nog op een hele andere manier heb gedaan: Op het oog met behulp van een karton met 2mm spleet. Daarmee kom ik op EXACT dezelfde resultaten uit. Deze methode vergt wel de nodige oefening en is minder objectief dan bovenstaande methode.

Ik benadruk nog een keer: testbeeld is leuk maar niet representatief voor alle zenders. En helaas kan ik daarmee de extra vertraging van replay niet meten. Nogmaals mijn verzoek aan Ziggo om dit kanaal replay-baar te maken.

Meeste zenders zoals npo en rtl zijn nog ca 60 ms slechter dan bovenstaand (60 ms meer vertraagde audio). Ziggo sport komt overeen met testbeeld. En ik weet natuurlijk niet of dat de hele dag zo is met alle programma’s.

Reputatie 4
Badge +1

bij mij ook nog steeds niet sync, heb een samsung qled tv, em eem lg soundbar, staan via de samsung hub (arc) aangesloten, maar als ik replay tv kijk is het drama, gewoon live is prima, hoop dat het snel wordt opgelost, is echt niet zo leuk meer

Mijn Mediabox Next hangt gewoon via HDMI aan de Samsung TV en ook ik merk dat het geluid bij Replay TV hinderlijk achterloopt op het beeld (je zou dus een negatieve audio delay nodig hebben om het recht te trekken).

Wat mij echter opvalt is dat het geluid bij het terugkijken van live programma's (DWDD, journaal, etc.) veel erger uit sync loopt dan bij programma's die bij wijze van spreken 'vanaf tape' zijn uitgezonden. Is dat ook jullie ervaring?

Reputatie 4
Badge +1

Mijn Mediabox Next hangt gewoon via HDMI aan de Samsung TV en ook ik merk dat het geluid bij Replay TV hinderlijk achterloopt op het beeld (je zou dus een negatieve audio delay nodig hebben om het recht te trekken).

Wat mij echter opvalt is dat het geluid bij het terugkijken van live programma's (DWDD, journaal, etc.) veel erger uit sync loopt dan bij programma's die bij wijze van spreken 'vanaf tape' zijn uitgezonden. Is dat ook jullie ervaring?

Ja is idd veel erger en out of sync moet je 2 kanten op kunnen sturen, maar bij de mediabox xl was dit nooit. Dus echt een sw probleem

Reputatie 7
Badge +12

Nee en ik heb veel getest en gemeten. Mijn ervaring is juist dat ALLE replay dezelfde extra vertraging heeft tov live. En met alle replay bedoel ik dan:

• Uitgesteld kijken van meer dan 3 minuten (schakelt van coax naar internet)
  • Programma terugkijken
  • Opname

Verder is mijn ervaring dat de extra audio vertraging bij replay vandaag juist weer een stapje beter is geworden.

Het was anderhalve week geleden was het verschil met live nog: ca 140 ms

Sinds afgelopen weekend is het: ca 60 ms

En sinds vandaag is het verschil nog maar ca 20 ms, amper nog verschil dus.

Wat ik ook heb gemerkt is dat eveneens live nu minder is vertraagd. Ik kan niet alle zenders meten natuurlijk maar bv op npo zenders had ik steeds een audio vertraging van zo’n 120 ms en dat is vandaag ineens nog maar 20 ms (en replay dus 40 ms). Dit gaat enorm de goede kant op! Ik vermoed dat er vandaag net als vorige week iets is aangepast aan de server kant want op mijn Next heb ik nog altijd dezelfde versie zitten (4.19AT).

Alle mensen die juist vandaag de indruk hebben dat het erger is geworden, raad ik aan om de instelling “Audio vertraging” op te hogen. Alle audio komt wat vroeger uit de server zo heb ik vandaag gemeten dus dat kan bij sommigen (waar het goed was) nu juist een te vroege audio opleveren. En die kunnen we gelukkig corrigeren.

Verder vraag ik aan@Mark Ziggo  of er inderdaad, net als vorige week, weer iets is verbeterd op de server vandaag.

Reputatie 7
Badge +12

Ja is idd veel erger en out of sync moet je 2 kanten op kunnen sturen, maar bij de mediabox xl was dit nooit. Dus echt een sw probleem

Erger dan wat of wanneer? Als het vooral sinds vandaag is, lees mijn vorige bericht.

Reputatie 7
Badge +12

Nog even een aanvulling: onze hersens kunnen vaak WEL een sync fout zien maar NIET of het achter of voor loopt. Ook als het voorloopt denken onze hersenen vaak dat het achterloopt (tenzij het verschil groot wordt natuurlijk).

Reputatie 7
Badge +12

Wel loopt mijn HDMI nog steeds ca 250 ms achter op de analoge uitgang. Dat is natuurlijk logisch aangezien dat in de Next fout gaat en ik heb nog geen nieuwe update. Ik wil het alleen toch nog even zeggen omdat dit echt een andere bug is en misschien wel in een apart topic thuishoort.

Reputatie 1

Bij mij zie ik het verschil al met YouTube. De app van Ziggo loopt hopeloos out of sync terwijl de app van mijn LG tv gewoon netjes op tijd is. Dat hoef ik niet te meten.

Dus het kan niet anders dat de Next niet lekker loopt, toch?

Reputatie 7
Badge +12

Bij mij zie ik het verschil al met YouTube. De app van Ziggo loopt hopeloos out of sync terwijl de app van mijn LG tv gewoon netjes op tijd is. Dat hoef ik niet te meten.

Dus het kan niet anders dat de Next niet lekker loopt, toch?

Zeker, bij mij loopt Youtube ook out of sync. Ca 250 ms loopt de audio achter.

Mijn update van vandaag gaat over server side verbeteringen en dat staat los van de Next. Het sync probleem bestaat uit een paar onafhankelijke problemen. Sommige server-side, sommige in de Next.

Reputatie 7
Badge +12

Zou Ziggo dit per kanaal aanpassen? Heb net weer gemeten op kanaal 20 met snooker (dat meet zo lekker) en daar is de vertraging nog altijd enorm: zo richting de 400ms! (Live). Kan ook nog aan de snooker uitzending zelf liggen natuurlijk. Ik kan onmogelijk alles meten mensen maar ik doe m’n best om een beetje globaal beeld te schetsen.

Ook testbeeld is nog hetzelfde (ca 100 ms vertraging). Dus blijkbaar is Ziggo inderdaad dingen per zender aan het aanpassen.

Reputatie 7
Badge +12

Nog een aanvulling. SBS6 opnames (utopia) hebben nog hoorbaar meer audio vertraging. Die zit in de richting van de 150ms.

Reputatie 1

Als ik dit allemaal zo lees dan heeft de "vertraging knop" weinig zin. Een beetje een doekje voor het bloeden.

Reputatie 5
Badge +1

Alle mensen die juist vandaag de indruk hebben dat het erger is geworden, raad ik aan om de instelling “Audio vertraging” op te hogen. Alle audio komt wat vroeger uit de server zo heb ik vandaag gemeten dus dat kan bij sommigen (waar het goed was) nu juist een te vroege audio opleveren. En die kunnen we gelukkig corrigeren.

Ik merk verschillen in de Lipsync op LiveTv en Replay/Bewaard.
Nu kan ik de Audio vertraging ophogen bij het een, maar dan moet ik hem weer bijstellen bij de ander. En dat schiet natuurlijk niet op, dat ge jojo.

Sonos playbar (bedraad internet)

Sonos play 1 als surround (wifi)

het beeld van de tv loopt voor op het geluid. Onlangs heeft een update plaatsgevonden waardoor je het geluid kan beïnvloeden tot 300ms. Dit is echter te weinig.

het is erg irritant dat je eerst in  beeld iemand ziet spreken en geluid er achteraan komt.

Reputatie 7
Badge +12

Ik merk verschillen in de Lipsync op LiveTv en Replay/Bewaard.
Nu kan ik de Audio vertraging ophogen bij het een, maar dan moet ik hem weer bijstellen bij de ander. En dat schiet natuurlijk niet op, dat ge jojo.

Da’s niet de bedoeling inderdaad. De verschillen tussen live en replay zijn heel fors afgenomen heb ik gemeten. Op welke zender zie jij dan nog duidelijk verschil?

En wat betreft die instelling, die WERKT bij mij NIET! Hij werkt alleen op de analoge uitgang. Heb hier nieuw topic voor aangemaakt:

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/optie-audio-vertraging-heeft-geen-effect-op-geluid-via-hdmi-48372

Reputatie 5
Badge +1

@Dolfff 

Gisteravond bij NPO1 het journaal van 18.00 uur livetv lipsync was maar heel iets en op Replay veel meer. 

Reputatie 4
Badge +1

Erger dan wat of wanneer? Als het vooral sinds vandaag is, lees mijn vorige bericht.

durf ik niet meer te zeggen is steeds sinds ik de next heb , al is het de laastste tijd op de commerciele minder dan op de NPO zenders, maar waarom gaat het op de xl box wel goed en hier niet???, is gewoon software ,moet een techneut makkelijk kunnen oplossen denk ik 

Reputatie 7
Badge +12

Mijn tip om evt de instelling “Audio vertraging” op te hogen na de server verbeteringen moet ik weer intrekken. Deze setting werkt niet via HDMI. Heeft alleen invloed op analoge audio uitgang. Lijkt me een bug, daarom apart topic voor gemaakt.

Reageer