Tips voor de beste beeldkwaliteit

Toon eerste bericht

150 Reacties

Reputatie 2
Gisteren de nieuwe Ziggo Next box geinstalleerd. Wat mij meteen opviel was dat de beeld kwaliteit slechter was dan de die van m'n "oude" Ziggo Horizon box.
Veel minder details in gezichten. Het lijkt wel of iedereen onder een dikke laag make-up zit.

Ook loopt het geluid niet altijd synchroon met het beeld.

Wel een positief puntje: de bediening is een stuk sneller geworden.
Hier en hier meer klachten over de slechtere beeldkwaliteit van de Next.
Ik mag de link naar andere topics over de slechte beeldkwaliteit hier niet plaatsen.
Krijg steeds een melding dat het eerst goedgekeurd moet worden door de moderators.

zoek dus naar deze topics:
Mediabox Next: minder scherp HD beeld
beeldkwaliteit next nog steeds ergenis
Reputatie 7
Ik mag de link naar andere topics over de slechte beeldkwaliteit hier niet plaatsen.
Krijg steeds een melding dat het eerst goedgekeurd moet worden door de moderators.

De spamfilter verslikt zich nog wel eens in posts met linkjes, ik heb je posts hersteld (en dubbele verwijderd).
Oké bedankt @Mark Ziggo
Reputatie 2
TV = LG 55" 4k OLED

Zondag m'n Next box geinstalleerd afgezien van een paar positive punten (reageert snel en laag stroomverbruik) ben ik nu al behoorlijk teleurgesteld en verlang weer terug naar m'n oude Horizon box.😂

De beeldkwaliteit van de Next box is ronduit slecht. Ik had met m'n vorige Horizon box nooit klachten over de beeldkwaliteit
Met de Next lijkt het beeld op grote afstand scherp. Echter op normale kijkafstand (3m) ziet het er niet uit
Bijv. veel minder tot geen details in gezichten. Het lijkt wel of iedereen onder een dikke laag make-up zit. Alles ziet er heel onnatuurlijk uit. Het beeld lijkt wel een aquarel.
Terug zetten naar 1080p/1080i haalt niet uit.

Live TV geeft al een slecht beeld, maar bij "opnames" is het nog veel erger!
Gisteren de opname van Expeditie Robinson gekeken. De beeldkwaliteit van deze "opname" was werkelijk schandalig (soms lijkt 't wel VHS...). Totaal geen details in gezichten.

Met de huidige settings van m'n TV heb ik altijd prima beeld gehad met alle bronnen die ik gebruik (BluRay speler, oude Horizon box, NetFlix app van TV).

Ook loopt het geluid niet altijd synchroon met het beeld.
Reputatie 2
Badge +1
Het lijkt er op, dat er wellicht verschillende hardware versies van de Next box in omloop zijn.
IK heb een superstrak beeld, vloeiend geluid, kortom een topbox.

Hoe kan men verklaren dat een deel anominabele beeldkwaliteit heeft en een deel van de Next bezitters dus een strak HD beeld en goed geluid?
Reputatie 7
Badge +2
Ik vraag mij al jaren af waarom er zoveel verschillen zijn tussen ervaringen met de apparatuur. Vanaf de Horizon testomgeving viel het mij al op dat bijv bij mij ingeplande opnames altijd problemen opleverden en anderen geen klagen of hele andere klachten hadden.
Vaak al hier aangegeven of het aan omgevingsfactoren ligt i.c.m. apparaat en infra Ziggo. Ofwel randapparatuur. Verloopt audio/ video doorgave van Next direct naar TV of via bijv. surround systeem. Is de Next aangesloten op een electragroep/ WCD waar andere apparatuur op geschakeld is? Welk abo heeft men (internetsnelheid). Zit men in voormalig Ziggo gebied of UPC gebied. En inderdaad, zijn er verschillende types "nexten" in omloop?
Ik heb een plasma TV (al jaren) omdat beeldkwaliteit voor mij van belang is. Wanneer ik soms bij anderen de huiskamer in loop en zie waar men naar zit te kijken dan schieten de tranen (letterlijk!!) in de ogen. Blijkt men tevreden te zijn met een beeldkwaliteit van 0,0! Dus dat telt ook mee. Ikzelf ben slechthorend. Dus stereo of Dolby? Maakt niet uit. Mijn TV levert audio dus staat die ingesteld op spraak. Iets wat velen afschuwelijk vinden. Ofwel wat is de "gebruiker" gewend t.a.v. kwaliteit op gebied van video/ audio of waar neemt men genoegen mee.
Wat wel van belang is, lijkt mij, dat Ziggo steeds meer via "koper" gaat versturen en er dus steeds meer op zaken als bandbreedte moet worden geknepen. En dat komt wellicht niet ten goede aan de kwaliteit.
En mijn beeldkwaliteit? Ja iets minder dan die oude decoders of XL box - maar zeker het aanzien waard qua kleur, scherpte en detail😉
Reputatie 7
Badge +5
Yep alles bekend bij ziggo er wordt aan gewerkt en er moet een oplossing komen voor de matige beeldkwaliteit tot nu toe van de Next ff wachten nog he...😁🤔
Ik hoop dat er nu snel iets aan gedaan word .....
Reputatie 5
Badge +2
Yep alles bekend bij ziggo er wordt aan gewerkt en er moet een oplossing komen voor de matige beeldkwaliteit tot nu toe van de Next ff wachten nog he...😁🤔

Is er specifiek iets veranderd dat jij verwacht dat er snel iets aan gedaan wordt? Loopt al heeeeel erg lang en ik heb onlangs niet iets voorbij zien komen waar die verwachting onderbouwt.
Reputatie 7
Badge +5

Is er specifiek iets veranderd dat jij verwacht dat er snel iets aan gedaan wordt? Loopt al heeeeel erg lang en ik heb onlangs niet iets voorbij zien komen waar die verwachting onderbouwt.

Niet dat ik weet helaas nee maar ik bedoel ook meer van dat het indd. hoog tijd wordt yep het duurt al veel te lang maar we zullen geduld moeten hebben.
Reputatie 4
Het zou ook zo leuk zijn als er bij Youtube HDR eens doorgezet werd en de geluidsproblemen dat er een echte Dolby +++ Athmos doorgegeven word en op Stereo gaat wanneer er geen Dolby word uitgezonden op live uitzendingen van TV ,waarom kan het bij Netflix wel? Duurt ook al zolang moet dan weer naar de Tv met de kaart en module voor de echte uitzendingen om fijn te luisteren.
Iik heb de ziggo next sinds 3 weken in huis. Wat een enorme domper is de beeldkwaliteit. Deze was vele malen beter bij de mediabox XL. Je verwacht een verbetering wanneer je een nieuw geïntroduceerd systeem aanschaft voor een meerprijs als klant. Dat het geluid van het systeem ook niet altijd synchroon loopt is al irritant maar de slechte beeldkwaliteit slaat alles. Al weken ben ik op zoek om het beeld zo mooi mogelijk te krijgen. Het blijft slecht.

Ik ben in het bezit van een bijna 1 jaar oude samsung ue55mu8000 televisie waarbij de kwaliteit in combinatie met de horizon box uitstekend was. Een monteur vertelde mij dat de slechte kwaliteit aan mijn tv zou liggen omdat hij een lagere bit snelheid zou hebben. Hebben jullie hier ook ervaring mee en zou het kunnen kloppen wat hij zegt?

Heeft iemand een idee wat de beste instellingen zouden kunnen zijn qua veel in combinatie.met mijn tv?

Ik word gewoon bijna misselijk van het kijken naar bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd. Ronduit slecht te noemen.
Pakt Ziggo met de nieuwe update 4.18 ook de beeldkwaliteit aan?

Hoor het graag van iemand.

Bjorn
Reputatie 7
Badge +5
@Bjornenanja
Tja hier zullen wij het nog vrees ik een hele tijd mee moeten doen ook ik erger mij al maanden aan de slechte beeldkwaliteit.
Jou TV instellen op het meest natuurlijke beeld alle beeldverbeteraars op uit Kleurtemperatuur beeld op Warm of Warm 2 indien mogelijk Contrast op 95 % kleur rond de 50% enzv....kijk eens bij Rtings.com hier vind je de beste instellingen voor vrijwel alle actueele TVs QLED OLED LCD zoek op jou Type...succes.
En nee het ligt echt niet aan je TV de Next geeft tot nu toe helaas een zeer matig beeld en wat dat betreft was de oude XL veel beter mee eens...tja...
Kijk hier maar een en lees je in:

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-minder-scherp-hd-beeld-39514
zegt genoeg he.
Reputatie 4
Iik heb de ziggo next sinds 3 weken in huis. Wat een enorme domper is de beeldkwaliteit. Deze was vele malen beter bij de mediabox XL. Je verwacht een verbetering wanneer je een nieuw geïntroduceerd systeem aanschaft voor een meerprijs als klant. Dat het geluid van het systeem ook niet altijd synchroon loopt is al irritant maar de slechte beeldkwaliteit slaat alles. Al weken ben ik op zoek om het beeld zo mooi mogelijk te krijgen. Het blijft slecht.

Ik ben in het bezit van een bijna 1 jaar oude samsung ue55mu8000 televisie waarbij de kwaliteit in combinatie met de horizon box uitstekend was. Een monteur vertelde mij dat de slechte kwaliteit aan mijn tv zou liggen omdat hij een lagere bit snelheid zou hebben. Hebben jullie hier ook ervaring mee en zou het kunnen kloppen wat hij zegt?

Heeft iemand een idee wat de beste instellingen zouden kunnen zijn qua veel in combinatie.met mijn tv?

Ik word gewoon bijna misselijk van het kijken naar bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd. Ronduit slecht te noemen.
Pakt Ziggo met de nieuwe update 4.18 ook de beeldkwaliteit aan?

Hoor het graag van iemand.

Bjorn

Hoi Bjorn,

Geloof mij, ik ben erg kritisch qua beeldkwaliteit.
Ik heb een LG OLED 4K tv.

De NEXT op 4K zetten, is schrikbarend slecht beeld. Ook al druist dat tegen alles in.
De NEXT op 1080P dan wel 1080i zetten, geeft bij mij een veel beter en scherper beeld.
Ik had een verbazend goede / scherpe championsleague voetbalwedstrijd gister.

Ik denk dat als ik de NEXT op 4K zet, dat zowel mijn TV upscaled en de NEXT ook upscaled. Daar gaat dan iets mis, je verwacht dan UITERST mooit beeld, maar het beeld wordt juist vager.

Nu ik het LIVE-TV beeldkwaliteit heb ondervangen, ben ik echter nog niet tevreden over de OPNAME beeldkwaliteit. Daar kan ik ook weinig aan doen vrees ik, maar ligt aan de serveruitgifte van ZIGGO.
Reputatie 7
Badge +5
Simpel he content ....lees TV beeld komt in de meeste gevallen als interlaced beeld in 1080i binnen dus Next op 1080i bij HD en op 4k bij echt 4k content thats it.
En wat er dan nog te verbeteren valt is aan je Tv instellingen sleutelen en perfectioneren niet meer en niet minder en uiteraard wachten op een betere Next beeldkwaliteit middels een fatsoenlijke Software update.
Reputatie 7
Badge +2
Ik zit eigenlijk te wachten op een tip (of beter tips) van Ziggo. Ofwel kunnen zij met de hun bekende gebruikerservaringen aan hun klanten niet eens aangeven wat goede instellingen zijn i.c.m. de Next. Ik denk dan aan inderdaad 1080i of p, 4k upscaling aan of uit op tv c.q. Next, beeldverbeteraars aan/ uit op TV etc.
Reputatie 4
Ik zit eigenlijk te wachten op een tip (of beter tips) van Ziggo. Ofwel kunnen zij met de hun bekende gebruikerservaringen aan hun klanten niet eens aangeven wat goede instellingen zijn i.c.m. de Next. Ik denk dan aan inderdaad 1080i of p, 4k upscaling aan of uit op tv c.q. Next, beeldverbeteraars aan/ uit op TV etc.

Ja Ziggo kan tippen wat ze willen, maar ik zie zelf heel duidelijk beeldverbetering als ik de NEXT op 1080P zet ipv 4K.
Mt wat kleurinstellingen op mijn tv heb ik nu wel redelijk beeld.

Ik hoop in een update nog beter beeld, en uiteraard automatische schakeling van 1080P naar 4K bij resp. 1080P en 4K uitzendingen. Dat handmatig switchen is niks.
Reputatie 5
Badge +2

Ik zit eigenlijk te wachten op een tip (of beter tips) van Ziggo. Ofwel kunnen zij met de hun bekende gebruikerservaringen aan hun klanten niet eens aangeven wat goede instellingen zijn i.c.m. de Next. Ik denk dan aan inderdaad 1080i of p, 4k upscaling aan of uit op tv c.q. Next, beeldverbeteraars aan/ uit op TV etc.Ja Ziggo kan tippen wat ze willen, maar ik zie zelf heel duidelijk beeldverbetering als ik de NEXT op 1080P zet ipv 4K.
Mt wat kleurinstellingen op mijn tv heb ik nu wel redelijk beeld.

Ik hoop in een update nog beter beeld, en uiteraard automatische schakeling van 1080P naar 4K bij resp. 1080P en 4K uitzendingen. Dat handmatig switchen is niks.

Theoretisch is instelling 1080i nog beter dan 1080p. Dit, omdat de zenders in 1080i worden uitgezonden. Zodoende doet de Next helemaal geen upscaling en doet de tv alles (en die kan dat vèèl beter...). Bij instelling 1080p door de Next eerst een upscaling van 1080i naar 1080p en geeft dat dan door naar de tv die hem upscalet naar 4k.
In de praktijk echter is dit verschil in instelling 1080i of 1080p voor de meesten niet zichtbaar.
Reputatie 7
Badge +2
Met excuses. Teruglezend ben ik niet helemaal duidelijk.
Mijn vraag is: hoe kan ik mijn TV het beste afstemmen op het gedrag/ mogelijkheden van de Next.
Ja - dus anders om🤔🤔🤔
De Next box geeft momenteel zoveel problemen dus ben benieuwd hoe de
TV INSTELLINGEN (Led, Plasma, Qled, Oled) het beste omgaan met de (on)mogelijkheden van de Next.
Reputatie 7
Badge +5
Alle beeldverbeteraars uit....beeld Warm enzv. kijk hier eens voor de beste instellingen en testen van Tv's Oled Lcd en Qled....Rtings.com
Succes ....😉 maar het Next beeld moet snel beter dat is de crux ......
Ik zit eigenlijk te wachten op een tip (of beter tips) van Ziggo.

Ja de tips vanuit Ziggo slaan echt nergens op, sinds de uitrol van de Next (over de test periode mag ik HELAAS niks zeggen) is het gewoon drama met de beeldkwaliteit, en Ziggo probeerd de boel te bagatelliseren door dit soort tips. Het word gewoon hoogtijd dat ze er echt wat aan gaan doen...
@Bjornenanja
Tja hier zullen wij het nog vrees ik een hele tijd mee moeten doen ook ik erger mij al maanden aan de slechte beeldkwaliteit.
Jou TV instellen op het meest natuurlijke beeld alle beeldverbeteraars op uit Kleurtemperatuur beeld op Warm of Warm 2 indien mogelijk Contrast op 95 % kleur rond de 50% enzv....kijk eens bij Rtings.com hier vind je de beste instellingen voor vrijwel alle actueele TVs QLED OLED LCD zoek op jou Type...succes.
En nee het ligt echt niet aan je TV de Next geeft tot nu toe helaas een zeer matig beeld en wat dat betreft was de oude XL veel beter mee eens...tja...
Kijk hier maar een en lees je in:

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-minder-scherp-hd-beeld-39514
zegt genoeg he.

Bedankt voor je reactie. We wachten dan maar af hé!!!
Hopen dat ze snel met een aanpassing komen. Mega irritant. Zal naar mijn instellingen kijken

Hier iemand met een ouderwetse full HD plasma. Bij een direct vergelijk tussen de MBXL/CI+/Humax lijkt de Next een mooi scherp beeld te geven bij live tv en NetFlix.

Het is alleen te scherp. Er komen randjes om tekst. Terugschroeven van de scherpte voor de Next hdmi input helpt niet. Het wordt wel waziger maar de vervorming blijft. Ik gebruik dezelfde instellingen voor de Next als de MBXL. THX beeld instelling en verder geen enhancements voor zover deze tv dat heeft. Scherpte staat op 6. Overscan staat uit. Ik krijg dus het beeld 1:1 te zien. Soms zwerven er losse witte pixels rond. Er lijkt iets te zijn met de uitsturing. Niet iets om over te vallen maar de scherpte mag ietsje minder.

Kleuren lijken iets bonter maar dat is moeilijk te vergelijken.

Next staat op "volg TV" resolutie. Weet momenteel niet of dat 1080p of 1080i is geworden. De MBXL heb ik vast gepint op 1080i. De Next heeft nog even zijn vrijheid.

Enige dat ik zie is dat het te scherp is. En dat lijkt haaks te staan op wat anderen melden.

Dit heb ik dus ook! Komt hier een firmware update voor? Want deze kunstmatige scherpte is niet om aan te zien.

Oke.... dan zal ik de spits afbijten.
Op sony 4k uhd hdr tv (65xe9305) staat de resolutie op "van je tv".
Op de tv alle filters uit behalve local dimming op hoog en de beeldmodus op "bioscoop thuis".
. . .
Als er nu mensen met een lg, samsung, panasonic etc etc zijn. Graag hier uw instellingen en bevindingen plaatsen voor uw mede forummers.

Reputatie 5
Badge +2

Hier iemand met een ouderwetse full HD plasma. Bij een direct vergelijk tussen de MBXL/CI+/Humax lijkt de Next een mooi scherp beeld te geven bij live tv en NetFlix.

Het is alleen te scherp. Er komen randjes om tekst. Terugschroeven van de scherpte voor de Next hdmi input helpt niet. Het wordt wel waziger maar de vervorming blijft. Ik gebruik dezelfde instellingen voor de Next als de MBXL. THX beeld instelling en verder geen enhancements voor zover deze tv dat heeft. Scherpte staat op 6. Overscan staat uit. Ik krijg dus het beeld 1:1 te zien. Soms zwerven er losse witte pixels rond. Er lijkt iets te zijn met de uitsturing. Niet iets om over te vallen maar de scherpte mag ietsje minder.

Kleuren lijken iets bonter maar dat is moeilijk te vergelijken.

Next staat op "volg TV" resolutie. Weet momenteel niet of dat 1080p of 1080i is geworden. De MBXL heb ik vast gepint op 1080i. De Next heeft nog even zijn vrijheid.

Enige dat ik zie is dat het te scherp is. En dat lijkt haaks te staan op wat anderen melden.

Dit heb ik dus ook! Komt hier een firmware update voor? Want deze kunstmatige scherpte is niet om aan te zien.

Oke.... dan zal ik de spits afbijten.
Op sony 4k uhd hdr tv (65xe9305) staat de resolutie op "van je tv".
Op de tv alle filters uit behalve local dimming op hoog en de beeldmodus op "bioscoop thuis".
. . .
Als er nu mensen met een lg, samsung, panasonic etc etc zijn. Graag hier uw instellingen en bevindingen plaatsen voor uw mede forummers.

Mijn beeld instelingen Samsung UE40NU7190& UE43NU7190

film

45
1
36
6
25
0

alle
uit
uit
uit