Tips voor de beste beeldkwaliteit

• 10 mei 2019
  • 85 Reacties
  • 20982x Bekeken

Toon eerste bericht

85 Reacties

Reputatie 4
Badge +1
iedereen heeft het over een slechte beeld kwaliteit schakel het consumenten programma
kassa in en laat Ziggo verantwoording afleggen voor deze nieuwe next-box met een
beeld wat niet goed is
dan bereik je tenminste meer klanten van Ziggo dan op het form
Ook ik kreeg ter vervanging van mijn media box XL een Next.
Het zekere voor het onzekere liet ik deze door een Ziggo monteur "installeren".
Binnen 10 minuten was alles klaar en zat ik met een nieuwe splitter en 15 meter utp kabel achter mijn meubel. Alles werkt prima en voor de rest moest ik het zelf uitzoeken was de boodschap. Weg was hij.
Enigszins overdonderd ging ik er maar eens goed voor zitten en kon alleen maar constateren dat de beeldkwaliteit achteruit gegaan was. Beetje prutsen aan mijn TV (Samsung 4K), maar het werd er niet beter op. Verder kreeg ik op mijn radiosignaal ineens een ruis op de achtergrond mee, wat voorheen niet het geval was.
Heel de avond tv. gekeken en aan verschillende mensen gevraagd naar de kwaliteit van het tv beeld. Negatief.
Volgende ervaring was het niet kunnen uitzetten van de mediabox! Vervelend, maar ik ging toch al met Ziggo bellen over mijn klachten.
Ziggo gebeld en mijn probleem met het uitzetten werd opgelost door de box even te resetten (uit/aan) Voor de rest van de klachten zou ze een nieuwe monteur sturen. Een echte!
Alles bekeken en die wist meteen de oplossing: niet alleen de splitter moest vervangen worden, maar ook de huisinstallatie (zes jaar oud, nieuwbouw woning). Het was blijkbaar sinds oktober 2018 policy om die meteen te vervangen. Zo gezegd en gedaan en alle problemen opgelost.
Prima beeld en geen ruis meer op mijn radiosignaal.
Ziedaar meteen de reden waarom ik de installatie niet zelf wilde doen.
Een kortere UTP kabel heb ik zelf maar gekocht....
Kunnen we op korte termijn een firmware update verwachten om de beeld kwaliteit op de Samsung modellen 4K te verbeteren waardoor we met UHD Color aan de juiste kleur weergave hebben.
Is het advies voor nu de mediabox instellen op 1080p?
Hoop dat er snel een oplossing gevonden wordt zodat de Next echt tot zijn recht komt en dat we niet steeds moeten schakelen tussen 1080 en 4K

Kun je hier iets meer over vertellen? Ik heb nu ook mijn Samsung UHD teruggezet naar 1080p wat iets betere beeldkwaliteit oplevert. HD via 4K output is waardeloos. Ik heb UHD color aanstaan, bij de 4K resolutie en als ik naar 1080p terug schakel. Ik ben al maanden actief in een topic bij de Samsung community over hlg via HDMI bij de KS serie. Weet niet of deze twee issues met elkaar gerelateerd zijn?
Reputatie 7
Badge +35
@transatlanticism18 Even hardop denken, mogelijkheden uitproberen en uit interesse, wat gebeurt er als je UHD color uit hebt staan en de Next op Van je TV?
Of heb je dat al geprobeerd?☺
Reputatie 3
Badge
Ok, even een amateuristische test. Ik heb het beeld stilgezet en vervolgens een foto gemaakt op resoluties 1080i, 1080p, 4k en Van tv.
2 foto's bijgevoegd: 1 waarop ik de 4 foto's heb samengebracht en 1 waarin ik heb ingezoomd op een deel van het gezicht.
Wat vinden we van de kwaliteit(sverschillen)? Ik vind de 1080 foto's qua kleur het mooiste. Ook zijn de beelden hiervan wat scherper (zie bv. in oor).

TV: Samsung UE65NU8000, UHD Color aan, alle kleurverbeteringen uit.
Foto's: Samsung Galaxy Note 8.
Opname: Replay van Formule 1 café.

Foto 1: https://drive.google.com/open?id=1X7Z7Q7MANpXgdGiNqmYZTC2Uj7acKXfF
Foto 2: https://drive.google.com/open?id=1BYOkJ7DLxy5pQRvGlu7sERFaXd9DVZuI
Gisteren mijn mediabox next binnen gekregen. Had de xl. Out of the box aangesloten op mijn LG oled C8 was de resolutie door de box ingesteld op TV resolutie 4k. Ik vond het beeld aanmerkelijk slechter als van de XL.
Vervolgens Meerdere resolutie settings uitgeprobeerd en tot de conclusie gekomen dat de upscaling van de mediabox slechter presteert als mijn TV.
Setting mediabox resolutie nu dus 1080I en de TV verzorgt de upscaling naar 4k.
Had hier meer van verwacht. Daarintegen wel lekker snel boxje, geen hittebron meer.
Ook de guide een aanzienlijke verbetering.
Reputatie 7
Badge +35
@TjerkVisser Hoer staat meer over de LG die een nieuwe update nodig heeft om 4K goed te laten zien.

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/tips-voor-de-beste-beeldkwaliteit-40055

Alles up to date?
Zorg altijd dat al je apparatuur de nieuwste software-update heeft geïnstalleerd. Zo hebben we onlangs een probleem gesignaleerd waarbij specifiek enkele modellen LG televisies flets beeld gaven up de 2160p (4K), 50Hz resolutie. Zij hebben hier onlangs een update voor uitgebracht (zie ook hier).
@Be rt Bedankt voor je reactie. Dit gaat over de C7, als vermeld heb ik de C8. Kleuren was bij mij niet zo zeer de issue als wel de beeld kwaliteit.(Scherpte)

Ben op zich nu tevreden met de huidige instelling. Maar als gezegd meer verwacht van de upscalling. Zeker gezien het feit dat mijn TV dat vele malen beter doet.

Groet Tjerk
Reputatie 6
Badge +2
Ook hier Panasonic Plasma. Dus geen 4K!
Beste instelling is box op 1080i en TV beeld instelling op Normal of THX.
Overigens vind ik beeldkwaliteit van HD content toch een stuk minder dan de oude Samsung decoders. Ik zie al snel een "soap-opera effect" verschijnen met deze Next box.
Samsung Qled 2018

De beeld kwaliteit van LiveTV is op dit moment via de Next gewoon slechter (lees, glad gestreken gezichten / minder detail) dan rechtstreeks via de TV, welke beeld-instellingen ik ook probeer. Bij 1080i wordt het wel iets beter omdat dan de TV de upscaling naar 4K doet, maar dat is nu geen optie, want de Next zet dit automatisch elke keer weer terug naar 4K bij het opstarten van de Next. Ook de beeld kwaliteit van Netflix vind ik via de TV app een stuk beter dan via de Neflix app van de Next (bij de Next is het beeld soms heel schokkerig). Het mooiste zou zijn als de Next een extra optie zou hebben in het resolutie menu, waar je kunt kiezen voor "originele bron" (zonder enige upscaling/beeldbewerking) om door sturen naar de TV, net als bij rechtstreeks via de coax > TV/Ci+. Aangezien dat toch de beste beeld kwaliteit geeft...

Ik ben ook benieuwd wanneer de optie “originele bron” wordt toegevoegd. Vooral ook omdat het onduidelijk is in welke kwaliteit de uitzending is.

Of is dit eenvoudig ergens te zien? Zijn alle “HD” zenders 1080i? Of is ziggo sport toch 1080p? En hoe zit dat bij replay tv? Bij replay kon in onlangs enkel 720p selecteren bij Eurosport2. Bij opnieuw opstarten van de box (stroom er af) kon ik opeens wel weer alles selecteren.
@Be rt Bedankt voor je reactie. Dit gaat over de C7, als vermeld heb ik de C8. Kleuren was bij mij niet zo zeer de issue als wel de beeld kwaliteit.(Scherpte)

Ben op zich nu tevreden met de huidige instelling. Maar als gezegd meer verwacht van de upscalling. Zeker gezien het feit dat mijn TV dat vele malen beter doet.

Groet Tjerk

De B6 geeft ook een beetje platte kleuren wanneer ik de upscaling van de next gebruik. Vooral bij SD content lijkt het. Ook als ik de box 1080i heb staan en de uitzending is 720i/p? zijn de kleuren niet zoals het hoort. Een beetje alsof de gamma instelling op 1.9 staat of de helderheid op 70 oid.
Reputatie 6
Badge +3
Of is dit eenvoudig ergens te zien? Zijn alle “HD” zenders 1080i? Of is ziggo sport toch 1080p? En hoe zit dat bij replay tv? Bij replay kon in onlangs enkel 720p selecteren bij Eurosport2. Bij opnieuw opstarten van de box (stroom er af) kon ik opeens wel weer alles selecteren.
Ik heb nog niet kunnen ontdekken of je de bron resolutie kunt zien. Belgie en Duitsland zenden 720p uit. Als je die info te zien krijgt dan is het goed. De rest zal wel upscalen of native 1080i uitzenden.
HD Broadcast streams zijn 1080i. Zie plaatje 1.
De SD stream van bv TV5 is 576i. Zie plaatje 2.
Er wordt daarin niet duidelijk of het i of p is.
Plaatje 3 geeft uitsluitsel.
Bronnen zijn opnames met een Humax 5200.

Wat er precies in SD, HD of 4k streams via Internet zit, weet ik niet.
Ik heb begrepen dat de bitrate adaptief is en dus afhangt van de actuele snelheid waarmee de stream kan worden getransporteerd. Dat kan wisselende kwaliteit opleveren.
Reputatie 6
Badge +3
HD Broadcast streams zijn 1080i. Zie plaatje 1.
De SD stream van bv TV5 is 576i. Zie plaatje 2.
Er wordt daarin niet duidelijk of het i of p is.
Plaatje 3 geeft uitsluitsel.
Bronnen zijn opnames met een Humax 5200.

Wat er precies in SD, HD of 4k streams via Internet zit, weet ik niet.
Ik heb begrepen dat de bitrate adaptief is en dus afhangt van de actuele snelheid waarmee de stream kan worden getransporteerd. Dat kan wisselende kwaliteit opleveren.

Niet alle HD is 1080i. Onze buurlanden hebben daar niet voor gekozen. Wat RTL Duitsland uitzend heb ik niet bekeken.

De vraag was volgens mij of je de uitzendnorm op de Next kunt zien. Aangezien de Next de TV resolutie volgt of zelf bepaald wat hij er van maakt denk ik niet dat je "ergens" kunt zien wat er uitgezonden wordt. Niet op de hdmi uitgang tenminste.
Mijn TV laat het gewoon zien als info zodra je van zender/ingang veranderd.
De Humax kan het beeld 1:1 doorgeven of upscalen. De Next ???
Niet alle HD is 1080i
Klopt. Ik bedoelde ook alleen die van Ziggo.
Nu heb niet alle Ziggo HD zenders bekeken.
HD zenders waarvan in de loop der tijd opnames werden gemaakt waren allemaal 1080i.
Dat zijn: NPO, NL commerciele zenders, Canvas, Een, ......

Om scherp te krijgen wat de Next precies levert, is lastig.
Hij levert een stream af met de resolutie die je op de Next kiest, lijkt me.
Dat kan een Upscale of Downscale zijn, afhankelijk van de bron die binnenkomt.
1080i op de Next zou voor een HD-Zender meteen kunnen worden doorgestuurd.
Voor 1080p is deinterlacing nodig op de Next.

Van wat de Next levert maakt een 4k-TV met een Upscale 4k, als dat nodig is.
Alleen bij de stand 4k op de Next is dat niet nodig.

Geintje:
https://www.quantumdata.com/980_hdmi_20_pa_vg.html
Reputatie 2
Samsung QLED 855QFN, 2018. Upscaler van de TV is veruit superieur.
MAAR... als ik de Next op 1080(i) zet om de TV aan upscaling te laten doen, 'vergeet' de Next dir en zet weer 4k met slechtere upcaling aan bij het aanzetten van de box, bij naar On Demand gaan en weer terug enz.
Die bug moet er uit: de Next moet de instelling natuurljk wel onthouden, beter nog een Pass Through van het signaal inderdaad naar de TV.
Reputatie 3
Badge
Samsung QLED 855QFN, 2018. Upscaler van de TV is veruit superieur.
MAAR... als ik de Next op 1080(i) zet om de TV aan upscaling te laten doen, 'vergeet' de Next dir en zet weer 4k met slechtere upcaling aan bij het aanzetten van de box, bij naar On Demand gaan en weer terug enz.
Die bug moet er uit: de Next moet de instelling natuurljk wel onthouden, beter nog een Pass Through van het signaal inderdaad naar de TV.

Eens, bug is al vaak gemeld. Blijkbaar is het erg lastig om die op te lossen. Geduld...
Gisteren een CI+ 1.3 module rechtstreeks in de LG C9 65 inch geplaatst, kan melden dat de LG zelf een veel mooier beeld geeft als de Next, en ik zou zweren dat het geluid (Auro 3D) er ook van opknapt.
De Next Box enkele dagen in huis en via gigabit netwerkaansluiting bekabeld aangesloten.
De beeldkwaliteit van live beeld is op mijn 55 inch Full HD Samsung over het algemeen goed, al is het brightness/contrast niet fijn (te fel/hoog). Bijstellen via de TV levert helaas onvoldoende verbetering. De Horizon Box gaf een veel gebalanceerder beeld.
Het wordt bij terugkijken van opnames echter een stuk slechter. Dit lijkt een gevolg van te hoge beeldcompressie te zijn. Details raken deels weg, kleurruimte verminderd. Niet echt fraai, met name bij lichtere beeldsituaties.
Reputatie 6
Badge +2
@Gronaldo heb je al geprobeerd box op 1080i in te stellen i.p.v. 1080p?
Als je niet wilt dat je TV na elke keer opstarten weer op 4k springt zou je een andere HDMI poort op je tv kunnen proberen. Bij mijn Samsung TV heeft alleen poort 3 MHL ondersteuning en ziet dan de box als 4k bron, in de overige 3 poorten ziet hij de box alleen als HD 1080. Moet zeggen dat ik blij was dat ik door hem in poort 3 te pluggen eindelijk 4k kon selecteren, maar ik heb hem maar naar 1080 teruggezet omdat het beeld beduidend minder scherp was in 4k.
@Gronaldo heb je al geprobeerd box op 1080i in te stellen i.p.v. 1080p?
Ja, maakt niets uit. Bovendien zou het effect hiervan niet afhankelijk kunnen zijn van live of terugkijken, cq. wisselen per zender.
Er is een serieus probleem met volledig verzadigd (dus ontbrekende details) wit (hooglichten in Adobe terminologie). Vergeleken met Apple TV en Netfilx via TV app is het verschil dramatisch.
Reputatie 7
Badge +4

@Gronaldo heb je al geprobeerd box op 1080i in te stellen i.p.v. 1080p?Ja, maakt niets uit. Bovendien zou het effect hiervan niet afhankelijk kunnen zijn van live of terugkijken, cq. wisselen per zender.

Tip alle beeldverbeteraars op je TV in de beeldinstellingen uitzetten zo krijg je een natuurlijker beeld en de Next op 1080i bij HD kijken vrijwel alle zenders worden in deze resolutie doorgegeven met uitzondering van de Duitse zenders die geven alles in 720p is a progressive HDTV signal format door.En bij kijken na een 4K signaal uiteraard de Next dan op 4k zetten.
Kijk hier eens Rtings.com hier vind je per moderne TV de perfecte setting en er valt veel winst mee te halen...succes.😉
Ik heb een Samsung UE65HU8200L TV. Met De Samsung Horizon Box was dit geen gelukkig huwelijk. Na een uur of twee kijken liep het geluid van de TV niet meer lipsynchroon en moest ik De horizon en/of de TV opnieuw opstarten. Ik heb omdat ik dit heel vervelend vond een Cam voor €2.- p/m bijbesteld bij Ziggo om voortaan met de ingebouwde TV ontvanger te kunnen kijken. Die ingebouwde kabel ontvanger geeft nu trouwens een beter beeld als ik alle details bekijk dan de nieuwe Mediabox Next. HD van de TV is in mijn ogen scherper dan de HD van de Next en 4K Ultra HD is met de YouTube app in mijn TV beter dan 4K Ultra YouTube app via de Next. Toch verder wel blij met de next. Zappen en stroomverbruik zijn veel beter. Hopelijk komt er nog wel een keer een update van de next zodat het beeld wat beter wordt. Vind het wel wat hinderlijk dat ik de next handmatig op 1080i moet zetten voor het beste HD beeld en op 4K als ik Ultra HD wil kijken. Als ik de next op 4K laat staan is het HD beeld echt niet om aan te gluren. Het menu en de opnames zijn verder oké en werken in mijn ogen perfect. Het is een kastje met potentie in mijn ogen, maar ze zijn er nog niet met de next bij Ziggo in mijn ogen.

Reageer