Tips voor de beste beeldkwaliteit

Toon eerste bericht

274 Reacties

@MaxH Dat moet het dan wel zijn.

Wanneer komt er eigenlijk 4k aanbod? Lekker reclame maken voor 4k, maar uiteindelijk kijkt iedereen nog naar HD. Ik vind het bijvoorbeeld raar dat ziggo 14 nog niet in 4k. Kom op! Zit hier al verbetering in?

Reputatie 5
Badge +2

Wanneer komt er eigenlijk 4k aanbod? Lekker reclame maken voor 4k, maar uiteindelijk kijkt iedereen nog naar HD. Ik vind het bijvoorbeeld raar dat ziggo 14 nog niet in 4k. Kom op! Zit hier al verbetering in?

Ze zenden nog niet eens de helft in HD uit regionale omroepen zijn allemaal sd net als npo extra en verschillende kinderzenders dus laten ze eerst alles in HD zetten ik persoonlijk hoop ook snel dat er 4K zenders komen maar ben er bang voor 

Er zijn nu eenmaal weinig aanbieders van DVB-C HD Streams, die ook een 4k Live Internet stream beschikbaar stellen, zoals Love Nature HD dat doet. De 4k variant van deze zender kan op de Next icm een 4k-TV bekeken worden.
Wat er niet is, kan niet als 4k-bron aangeboden worden via de Next. Dat was vooraf bekend.

Ziggo Sport (kanaal 14) zou het net als Love Nature kunnen gaan doen, maar dan is het nog maar de vraag of alles dat wordt uitgezonden 4k bronnen kunnen zijn. Dat zal meestal nog in HD zijn, dat dan een 4k Upscale krijgt. Tel uit je winst.

4k-bronnen moet je voorlopig vooral nog halen uit het On-Demand 4k aanbod van Movies en Series XL en via Apps zoals Netflix (Premium Plan).

Reputatie 5
Badge +2

Voor mensen met Sony tv uit 2018-2019 zijn. Deze beeldinstelingen goed super beeld ! Via de next 

beeldmodus Standaard 

helderheid 50

scherpte 60

Neutraal 

contrast 95

Kleur. 52

Beeldmodus auto Gamma 0 Zwart Aanpassen uit Contrastversterker uit  Kleurtemp. 0 Live Kleur uit Realiteit Creatie auto Willekeurig NR auto Digitaal NR auto Vloeiende gradatie laag Filmmodus hoog HDR-modus auto HDMI videobereik auto Kleurruimte auto

Vanaf 13 november heb jij de volledige controle om het beeld via de instellingen van je tv te finetunen.

Goed nieuws! De Mediabox Next geeft vanaf 13 november het beeld natuurgetrouw door. Dit betekent dat er géén beeldfilters meer worden toegepast. Jij hebt de volledige controle om het beeld via de instellingen van je tv te finetunen. Laat een reactie achter en deel jouw ideale instellingen in dit topic! Hieronder lees je tips over hoe de Mediabox Next werkt en wat jij kunt doen om alles optimaal in te stellen.

Upscaling?
De meeste omroepen in Nederland zenden uit in een resolutie van 1080i. De resolutie geeft aan uit hoeveel pixels (beeldpunten) het beeld bestaat en dus hoe scherp het beeld is. Heb je een 4K televisie en de mediabox ook ingesteld op de 4K resolutie? Dan verzorgt de Mediabox Next de upscaling van de orginele resolutie (vaak 1080i) naar 4K. Upscalen is simpel gezegd het proces waarbij een beeld met een lagere resolutie wordt omgezet naar een beeld met een hogere resolutie. Met slimme technieken worden er pixels bij 'bedacht'. Uiteraard is het beeld wel minder scherp dan wanneer de orginele resolutie 4K is. Dus:

• Stel je de mediabox in op een resolutie van 1080i/p? Dan verzorgt jouw 4K televisie de upscaling naar 4K.
  • Stel je de mediabox in op 4K dan verzorgt de box de upscaling.

Probeer het maar eens en kies zelf voor de optie waarbij je het beste beeld 

En wat doet de instelling "Automatisch"?

Reputatie 5
Badge +2

Vanaf 13 november heb jij de volledige controle om het beeld via de instellingen van je tv te finetunen.

Goed nieuws! De Mediabox Next geeft vanaf 13 november het beeld natuurgetrouw door. Dit betekent dat er géén beeldfilters meer worden toegepast. Jij hebt de volledige controle om het beeld via de instellingen van je tv te finetunen. Laat een reactie achter en deel jouw ideale instellingen in dit topic! Hieronder lees je tips over hoe de Mediabox Next werkt en wat jij kunt doen om alles optimaal in te stellen.

Upscaling?
De meeste omroepen in Nederland zenden uit in een resolutie van 1080i. De resolutie geeft aan uit hoeveel pixels (beeldpunten) het beeld bestaat en dus hoe scherp het beeld is. Heb je een 4K televisie en de mediabox ook ingesteld op de 4K resolutie? Dan verzorgt de Mediabox Next de upscaling van de orginele resolutie (vaak 1080i) naar 4K. Upscalen is simpel gezegd het proces waarbij een beeld met een lagere resolutie wordt omgezet naar een beeld met een hogere resolutie. Met slimme technieken worden er pixels bij 'bedacht'. Uiteraard is het beeld wel minder scherp dan wanneer de orginele resolutie 4K is. Dus:

• Stel je de mediabox in op een resolutie van 1080i/p? Dan verzorgt jouw 4K televisie de upscaling naar 4K.
  • Stel je de mediabox in op 4K dan verzorgt de box de upscaling.

Probeer het maar eens en kies zelf voor de optie waarbij je het beste beeld 

En wat doet de instelling "Automatisch"?

Dan verzorg jou tv de upscaling naar 4K 

@Anne B Ziggo 

zie reactie@Peter van der Meiden

Wat is dan het verschil met instelling 1080i/p ?

Reputatie 7
Badge +5

@Petertje001 en @Dirkse als je automatisch kiest op de Next en je hebt een 4k tv dan zal de Next ervoor zorgen dat hij 4k naar buiten stuurt. De Next doet dan de upscaling.

Wil je hebben dat de tv de upscaling doet bij normale tv uitzendingen die in 1080i zijn dan pin je de Next vast op 1080i. 

Dat werkt goed voor normale tv kanalen.

Ga je echter iets kijken op de Next dat 4k beeld is, youtube, Netflix, of een serie/movie in 4k dan moet de Next op 4k staan of automstisch. Anders maakt de Next van het 4k beeld dat binnenkomt eerst 1080i en je tv weer 4k. Dat zal niet echt mooi beeld meer zijn.

"Automatisch" kijkt naar je max tv resolutie niet naar het beeld dat aangeboden wordt. Niet handig en verwarrend. 

Heb je een HD tv dan heb je de keuze tussen 1080i en 1080p. De Next zal bij automatisch de 1080p stand kiezen en dan de upscaling doen. Zet je de Next op 1080i dan blijft de Next van het beeld af en doet je tv de upscaling.

Wat de tv als info geeft op het scherm is het invoer signaal. Een HD tv zal er altijd 1080p van maken ook al zie je 1080i. Idem voor een 4k tv. Bied je 1080i aan dan meldt de tv dat als input. Zelf maakt de tv daar 2160p van. 

Dus "what you see is not what you get" om het in Microsoft taal te zeggen.

Laat de Next met mijn LG Oled TV dan maar op 4K staan (ik kijk Netflix via Apple TV). Dan verzorgt de TV de upscaling als ik het goed begrepen heb.

Bedankt voor de reactie!

Reputatie 4
Badge +2

Laat de Next met mijn LG Oled TV dan maar op 4K staan (ik kijk Netflix via Apple TV). Dan verzorgt de TV de upscaling als ik het goed begrepen heb.

Bedankt voor de reactie!

Nope. Als de next op 4k staat doet de next de upscaling.

Reputatie 4
Badge +2

Nog 1x maal voor de liefhebbers.

Onderstaand schema hangt van de max resolutie van de gebruikte tv af.

Automatisch = Next kijkt naar de beste en hoogst mogelijke resolutie van de tv en stelt dan de hoogste resolutie in. Next doet dus de upscaling.

4K = De next doet indien mogelijk alle inkomende resoluties upscalen naar 4K

1080p = Next doet indien mogelijk alle inkomende (HD) resoluties upscalen naar 1080p. (de 4K tv doet de upscaling) 4K van bijv: Netflix app werkt nu niet meer. Dit geldt ook voor onderstaande instellingen.

1080i = Dit is de standaard resolutie van de Ziggo Full HD kanalen (de 4K tv doet de upscaling)

720p = Doet alle inkomende resoluties downscalen. Alleen belangrijk als men een oudere HD tv heeft.

720i = Zie 720p

Nog 1x maal voor de liefhebbers.

Onderstaand schema hangt van de max resolutie van de gebruikte tv af.

Automatisch = Next kijkt naar de beste en hoogst mogelijke resolutie van de tv en stelt dan de hoogste resolutie in. Next doet dus de upscaling.

4K = De next doet indien mogelijk alle inkomende resoluties upscalen naar 4K

1080p = Next doet indien mogelijk alle inkomende (HD) resoluties upscalen naar 1080p. (de 4K tv doet de upscaling) 4K van bijv: Netflix app werkt nu niet meer. Dit geldt ook voor onderstaande instellingen.

1080i = Dit is de standaard resolutie van de Ziggo Full HD kanalen (de 4K tv doet de upscaling)

720p = Doet alle inkomende resoluties downscalen. Alleen belangrijk als men een oudere HD tv heeft.

720i = Zie 720p

Dus in mijn situatie (4K TV) maakt het eigenlijk weinig uit of ik de instelling 4K of Automatisch kies?

Reputatie 7
Badge +5

Dus in mijn situatie (4K TV) maakt het eigenlijk weinig uit of ik de instelling 4K of Automatisch kies?

inderdaad. In beide gevallen doet de Next de upscaling, Automatisch = 4k bij jou. Als dat een beter beeld geeft dan 1080i uit de Next sturen dan kun je daar voor kiezen. Het is niet het beste wat mogelijk is.

Een van de twee apparaten zal de upscaling doen. In het algemeen is dat de tv. Dan is 4k of Automatisch niet de beste instelling. Het gaat erom wat je zelf de beste beeld instelling vindt.

inderdaad. In beide gevallen doet de Next de upscaling, Automatisch = 4k bij jou. Als dat een beter beeld geeft dan 1080i uit de Next sturen dan kun je daar voor kiezen. Het is niet het beste wat mogelijk is.

Een van de twee apparaten zal de upscaling doen. In het algemeen is dat de tv. Dan is 4k of Automatisch niet de beste instelling. Het gaat erom wat je zelf de beste beeld instelling vindt.

Moet nog uitzoeken of upscaling door Next of mijn 4K TV onderling veel verschilt. Weet wel dat bij de 1080 instellingen de Next geen 4K kanalen doorgeeft. Dat is er nu nog maar 1 maar dat kan in de nabije toekomst veranderen. Netflix kijk ik via Apple TV.

Reputatie 7
Badge +5

Klopt ook. Ook dit is uitgebreid aan de orde geweest. Er is eigenlijk maar 1 reden om 4k te kiezen zoals ik zie als Next resolutie. En dat is om het speciale 4k kanaal Love Nature te kunnen zien in 4k. Alle andere apps heeft je tv ook en vaak beter dan de Next.

Als de Next niet zo eigenwijs was dan zou je ook de Next kunnen gebruiken voor de Apps maar dan moet je steeds schakelen als je gewone tv kanalen wilt bekijken.

Het is dus afhankelijk van hoe je de Next gebruikt en waarvoor. Het makkelijkst is 4k of Automatisch. Dan kun je alles kijken via de Next. Maar niet in de beste kwaliteit. 

Misschien wordt de Next minder eigenwijs en iets meer slim. Dat kan eenvoudig en had er al een jaar eerder in moeten zitten. Vragen daaromlijkt me daarom niet zo nuttig. Iemand bij Ziggo denkt daar anders over.

Mee eens! Jammer dat je nog steeds afhankelijk bent van door Ziggo aangeboden apparatuur. Ik dacht er regelgeving kwam waarin dat vrijgegeven zou worden aan ook andere marktpartijen, is blijkbaar in de ijskast gestopt.

Bedankt allemaal voor de feed back.

@Dirkse Je bent niet alleen afhankelijk van door Ziggo aangeboden apparatuur, je kunt voor TV, de producten van Humax zelf kopen en gebruiken, al dan niet met een Ziggo smartcard voor interactieve TV in oud-Ziggo gebied en allerlei andere apparatuur met een DVB-C tuner en allerlei apps op die apparatuur.

Mogelijk binnen afzienbare tijd ook de Ziggo Go app Apple TV en Android smart TV.

Reputatie 7
Badge +3

@Dirkse en @Be rt hieraan toevoegend dat je bij de aanschaf van Humax en Samsung en andere Ziggo decoders je het beste aan kan kloppen als 2e hands product. En dat je afhankelijk bent van door Ziggo aangeboden apparatuur is niet meer als normaal. Je maskt immers gebruik van een Ziggo dienst. Toch???

@Dirkse en @Be rt En dat je afhankelijk bent van door Ziggo aangeboden apparatuur is niet meer als normaal. Je maskt immers gebruik van een Ziggo dienst. Toch???

Zo normaal vind ik dit niet. Ik stel hoge eisen aan de apparatuur die ik wil gebruiken en daar voldoet de Next (nog) niet aan. Andere apparaten zoals van Humax of Samsung zijn geen alternatief voor mij, ze bieden bijv. geen 4K ondersteuning.

Netflix levert ook een dienst maar laat het aan de abonnee over welke apparaten je gaat gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

@Dirkse sorry ik denk dat ik mijzelf onvolledig uitdrukte. Het ging mij om afname van diensten. 

Ikzelf ben alles behalve blij met de Next. Als plasma gebruiker heb ik een mooi plaatje met de Next. Geluid? Zal wel - ik ben slechthorend dus Dolby etc. gaat aan mij voorbij. Ik zie klachten t.a.v. beeld (4k upscaling), geluid (dolby en lip sync) en boxen die spontaan aan/ uit gaan en foutcodes weergeven. Ikzelf baal verschrikkelijk van ondertiteling slechthorenden en Teletekst op de Next. Heb tegenwoordig ook een probleem met 1080p instelling op de Next.

Dus. Wat mij betreft is de Next een mislukt product dat veel te vroeg op de markt is gebracht - vol met (kinder??) ziektes. Hoop dat KPN z.s.m. met glasvezel bij me aanklopt - ben ik gelijk weg bij Ziggo.

Badge

Is de Netflix app op de Next gelijk aan Netflix op zender 150?

Indien zo, dan neem ik aan dat ik via beiden Netflix in 4K kan bekijken met hun betreffende abonnement.

Reputatie 7
Badge +5

Is de Netflix app op de Next gelijk aan Netflix op zender 150?

Indien zo, dan neem ik aan dat ik via beiden Netflix in 4K kan bekijken met hun betreffende abonnement.

Is dezelfde functie. Idem voor Videoland. ipv de App opstarten ga je naar het kanaal nummer.

Reputatie 7
Badge +11

Sterker nog, door Netflix op kanaal 150 te starten, wordt de Netflix app gestart.

Reageer