Beantwoord

Software Update 4.18

  • 29 augustus 2019
  • 48 reacties
  • 13574 keer bekeken

Weet iemand waarom zojuist het topic "Software update 4.18" is weggehaald dat vanochtend gestart werd door joepke-m?
icon

Best beantwoord door Sander Ziggo 3 oktober 2019, 10:28

Hoi iedereen,

Ik zie in dit topic wat vragen over software-update 4.18. En terechte vragen, want eerder hebben we aangegeven dat het ons doel is om elke 6 weken een nieuwe update uitbrengen. Dus waar blijft software-update 4.18?

Als we een update uitbrengen willen we de mediabox uiteraard verbeteren. De afgelopen weken is software-update 4.18 uitvoerig getest door ons Ziggo Community klantpanel. We hebben veel waardevolle feedback ontvangen van onze testers en op basis van hun bevindingen is er besloten deze software-update niet uit te brengen. Dit betekent dat we nu beginnen met de test van software-update 4.19. Ook daar zullen we onze beslissing om de software-update uit te brengen weer baseren op de bevindingen van testers.
Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, stel dan je vraag in een nieuw topic.

48 Reacties

Reputatie 2
Badge
@AngryBear39 schreef: "Synchronisatie van beeld en geluid, maanden lang wat her en der kan verschillen, maar praktisch bij iedereen aanwezig."

Gelukkig niet, anders had Ziggo al een paar honderd duizend mensen op haar/zijn dak.
Dat lijkt nog een kwestie van uitzoeken en dat gebeurd al, wat die out of sync triggert.

Hier met een soundbar met Toslink aan de Next en een HDMI kabel naar het beeldscherm alleen 1 keer bij een foutief replay programma, out of sync gezien, in 15 maanden op de Next.


Bij mij en zo’n minimaal 15000 anderen is dit letterlijk ieder uur aan de gang bij alles.
gewoon hdmi tv naar next.

kijk maar naar het topic hier in de community, 40k keer bekeken, dat zijn geen paar honderd mensen die 10x per uur kijken of er een update te lezen is.
Reputatie 2
Badge
Ziggo kan beter overwegen de next terug te roepen.

Hardware matig werkt het niet.
Zoveel problemen, maanden lang.
Synchronisatie van beeld en geluid, maanden lang wat her en der kan verschillen, maar praktisch bij iedereen aanwezig.

Tenzij gebruiker puur toevallig met blijkbaar zeer specifieke hardware, zoals bepaalde soundbars of andere externe geluidssetups, het zelf als het ware regelt tussen de hardware en tv qua beeld en geluid.

Als de next “dominant” is in de setup, loopt het geheid uit sync.

Nog nooit van gehoord uberhaupt dat zoiets basis als tv kijken zoveel gelazer oplevert. (En zo weinig reactie vanuit ziggo behalve we weten er vanaf)
KPN heeft ook kastjes met netflix en youtube etc, geïntegreerd, geen enkel probleem bij dat bedrijf.
Omdat hij toch wel tester bleek te zijn 😄

Hopelijk zijn de andere testers beter op de hoogte waar ze mee bezig zijn...
Reputatie 7
Badge +10
.......
Bij een kennis van me die KPN heeft werkt de screensaver van de KPN box wel zoals gewenst is

Bedankt voor het aanmaken. Het is niet alleen Oled vergeet ook Plasma niet. Ik heb in beide hoeken logo's staan. Zou niet moeten kunnen maar toch.

Had Ziggo's hardware team maar een beetje om zich heen gekeken naar andere aanbieders dan waren een hoop issues voorkomen en verbeteringen nu niet nodig geweest.
Maar dat is te laat nu.
Reputatie 4
Badge +2
@AngryBear39 je hebt helemaal gelijk, er zijn problemen genoeg. Maar dat past niet in ieders straatje, als ze er zelf geen last van hebben bestaat t niet.
Reputatie 7
Omdat hij toch wel tester bleek te zijn 😄


Hopelijk zijn de andere testers beter op de hoogte waar ze mee bezig zijn...


Ziggo heeft inmiddels aangegeven dat (on)bewuste tester niet was geïnformeerd dat hij toegelaten was tot de test. Vandaar het misverstand.
Reputatie 7
Badge +10
@Sander Ziggo bedankt voor de informatie. Geen nieuws waar we op zaten te wachten maar beter dit dan afwachten op iets dat niet meer komt.
maar ja begrijp het ook wel want er werden grote geheimen prijs gegeven haha 🤣🤣

Ja alles wat de "klanten" Next nog niet heeft bereikt is groot geheim toch 😂
Reputatie 4
Badge +2
Ik was inderdaad niet geinformeerd. Maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat ik 9 dagen zonder diensten heb gezeten...

Ergo, ik ben tester en heb de NDA onbewust geschonden. Vanaf nu zal ik me aan de regels houden, die ik wel zeker ken, maar als je niet weet of je aanmelding succesvol was houdt het al snel op
Reputatie 7
@mgm.arts,

29 augustus was in eerste instantie ook de doelstelling om de software uit te rollen. De versie 4.18 is nog niet goed bevonden waardoor het nog voor onbepaalde tijd is uitgesteld.
Reputatie 1
Hier ook nog steeds problemen met de sync. Ziggo belooft veel maar komt niets na.
met versie 4.17 zou het opgelost zijn, nee dus. Nu wachten op 4.18

Weer contact gehad met Ziggo en ja we weten weten ja we zijn ermee bezig. Wacht al vanaf 1 mei op een oplossing. Maar goed ze hebben weer belooft en in mijn dossier staat dat ik een compensatie krijg als de problemen opgelost worden. En wel vanaf 1 mei.

Tv kijken was nog nooit zo leuk met Ziggo Next .😫
Ik denk dat er je vanuit mag gaan dat het November gaat worden

Persoonlijk heb ik liever dat het iets langer duurt en alles goed is getest en ook werkt zoals het moet werken, dan een firmware waar alles mee mis is als hij uitgerold word.
@AngryBear39 schreef: "Synchronisatie van beeld en geluid, maanden lang wat her en der kan verschillen, maar praktisch bij iedereen aanwezig."

Gelukkig niet, anders had Ziggo al een paar honderd duizend mensen op haar/zijn dak.
Dat lijkt nog een kwestie van uitzoeken en dat gebeurd al, wat die out of sync triggert.

Hier met een soundbar met Toslink aan de Next en een HDMI kabel naar het beeldscherm alleen 1 keer bij een foutief replay programma, out of sync gezien, in 15 maanden op de Next.
Reputatie 7
Beeldkwaliteit is volgens de Belgen dus geen gekend probleem waaraan gewerkt wordt...
Reputatie 7
Badge +10
Ik hoop dat ik hier goed zit ☺ voor firmware advies. Graag zou ik de volgende optie zien in een toekomstige firmware zeker voor Oled tv's. Als je het beeld pauzeerd op de next dan komt er geen screensaver na een tijdje. Gisteren stond mij tv dus bij 30 min gepauzeerd , is niet al te best tegen inbranden op een Oled TV.
Die discussie is al geweest een keer.
Weet zo even niet waar maar is al maanden geleden.
Sommige zijn voor anderen tegen. Ik heb het idee dat het niet op de Radar van ziggo staat.
De screensaver op de Next radio blijft ook denk ik. Zelfde grap. Sommige willen die anderen niet.

Probeer een nieuwe topic te starten over de screensaver. Dit is niet de juiste.
Of het helpt weet ik niet. Proberen kan altijd.

Ik ben voor afschaffen van de drukke screensaver op de radio en voor een screensaver op de Next voor het beeld.
Gewoon zwart zonder Ziggo logo's.

En ja, mijn TV heeft een mooie screensaver die dimt na x minuten. Maar dat doet hij alleen als ik het TV beeld stilzet. Hij reageert niet op externe stilstaande beelden.
Reputatie 5
Badge +9
In dat geval, sorry @joepke-m . Waar bemoei ik me ook mee. 😔

Ziggo, ben ik toevallig ook tester geworden ?
Reputatie 6
Badge +7
Zag dat @Folkert Ziggo gereageerd had in het verplaatste topic, misschien had het handig geweest dat iedereen gewoon zijn reactie had kunnen lezen en hij dan het topic had gesloten, maar ja begrijp het ook wel want er werden grote geheimen prijs gegeven haha 🤣🤣

Maar serieus wanneer is de update voor iedereen beschikbaar?
Reputatie 7
Badge +10
Beeldkwaliteit is volgens de Belgen dus geen gekend probleem waaraan gewerkt wordt...
Hier wel dan?
Er is wel een hoop gedoe over maar dat er iets opgelost gaat worden heb ik niet gezien. Hier stompt het ook af omdat het lijkt dat het toch geen zin heeft om erover door te blijven gaan.

Ik wacht rustig de update af en kijk steeds meer via de Humax en CI+ als ik goed beeld en geluid wil.
Reputatie 7
Badge +10
@Ruud R. ik hoop ook dat het via hdmi gaat werken. Als het inderdaad alleen via optisch werkt dan wordt de optimale manier van aansluiten niet verbeterd.
Alleen mensen met een Soundbar hebben er dan iets aan. Ik kan het niet geloven. Eerst zien of het ook hier zo gaat werken.

Nog een weekje wachten heb ik in een topic gelezen. Info van helpdesk die zelfs de datum van 4.19 al wist te vertellen.
Die man zit vast op de verkeerde plek😊
Reputatie 3
Badge +2
Quote: Bij mij en zo’n minimaal 15000 anderen is dit letterlijk ieder uur aan de gang bij alles.
Kun je aangeven waar je dat aantal vandaan haalt?
Als dit door een aantal views op een topic hier en wellicht andere fora komt vind ik dit nogal een wilde gok.

En ook ikzelf heb last van het sync probleem! Ook ik heb al minimaal 88keer in het audio sync topic gekeken.
Maar ook weet ik dat een issue oplossen soms een tijd duurt helaas.
Reputatie 7
Badge +10
Als, ik zeg "als" we de zelfde versie krijgen als de "Belgen" dan zouden we binnenkort onderstaand kunnen verwachten:

Sinds dinsdag 3 september wordt software versie 4.18 geleidelijk aan uitgerold op de TV-box. Heeft je TV-box de update nog niet binnen gehaald? Geen zorgen, de komende dagen kan de update nog steeds binnen komen. Niet alle TV-boxen worden namelijk op hetzelfde moment geüpdatet.

Nieuwe features

Audiovertraging
Bij het gebruik van een externe geluidsinstallatie kan het voorvallen dat beeld en geluid niet synchroon lopen. Dankzij de nieuwe instelling audiovertraging kan je de timing van het geluid aanpassen. De functie werkt voorlopig alleen als je versterker of soundbar aangesloten is op de optische uitgang van je Telenet TV-box, nog niet via HDMI. Je vindt deze instelling terug in het instellingen-menu > beeld en geluid.



Eenmaal ingesteld, verdwijnt het instellingen-menu en kan je de juiste waarde kiezen.




Opgeloste problemen

Profielen
Suggestie voor 'meest bekeken zender' houdt vanaf nu wel rekening met het geselecteerde profiel.

Stabiliteit en prestatie
Er werden een aantal crashes in de user interface opgelost.

HDMI
HDCP problemen met bepaalde tv-modellen opgelost.

Zoekfunctie en stembesturing
Er werden kleinere aanpassingen doorgevoerd voor specifieke zoektermen.

Netflix/YouTube
Geen zwart scherm meer bij het opstarten.

Live tv
  • Geen korte onderbrekingen meer in audio- en radiokanalen
  • Geluid en beeld op sommige momenten niet meer synchroon (lipsync) is opgelost
Opnames
Incorrecte (in tijd verschoven) thumbnails in opnames opgelost.

Gekende problemen

Zoals bij elke update vermeld, blijft Telenet werken aan oplossingen en verbeteringen op de nieuwe TV-box. Ik geef jullie bij deze een overzicht van de grootst gekende problemen waaraan men nog werkt:

  • In een aantal profiel scenario's is er een (kleine) kans dat verdere taalkeuze onmogelijk wordt
  • Een aantal detail pagina's neemt soms verschillende seconden om te tekenen
  • TV-box hangt soms vast in stand-by (herstart nodig)
  • Automatische HDMI toestel selectie duurt te lang
  • Verlies van communicatie tussen de afstandsbediening en de TV-box
  • Een groot verschil tussen de zoekresultaten van toetsenbord- en stemgestuurde opdrachten
  • Netflix/YouTube
  • Problemen bij het opstarten (crashes, draaiende cursor)
  • Netflix streaming die (in zeldzame gevallen) vast hangt (typisch op 20%)
  • Geaccentueerde karakters breken ondertitels af
  • Terugkijk-tv/opnames
  • CS2x12 fouten
  • CS5600 fouten bij het verwijderen van opnames
  • Ontbrekende of zwarte thumbnails (bij het doorspoelen)
Reputatie 7
Badge +10
Ik heb ook zo'n oudje. Ook geen sync issues. Soms lijkt het niet gelijk te lopen maar even later wel weer. Maar er zijn mensen die 300 ms of meer uit sync zitten dat is vervelend.

De audio sync schuif zit in Zwitserland al in 4.17. De andere features zijn wel in NL gekomen. Het kan dus zijn dat nu Belgie aan de beurt is en hier weer geen schuifje komt. Volgende week meer volgens de geruchten.
@joepke-m Wil je wel eerst heel goed lezen voor je allerlei aannames doet en woorden volledig verdraaid en anderen beschuldigd van zaken die niet waar zijn.

Het issue out of sync wordt door niemand ontkent, ook niet door mij.
ik stel ook vaak de vraag, hoe is het aangesloten?
Enerzijds om proberen te achterhalen of er een overeenkomst is bij diegene die wel problemen hebben en bij diegene die geen problemen hebben.
Dit is ook de vraag die Ziggo moderators stellen en willen weten om achter de vele wijzen van aansluiten te komen te komen en dit dan samen met de ontwikkelaars gebruiken om de oorzaak te vinden waarom het bij de één wel fout gaat en bij de ander niet.
Reputatie 2
@Be rt Hoi B ert mijn tv heeft een eigen screensaver maar die gaat alleen aan als ik in de apps van de tv zit of in het TV menu. Op de een of andere manier ziet hij het stilstaande beeld van de ziggo next box niet als stilstand. Heb even naar het probleem gegoogeld maar er zijn meer mensen ( verschillende tv merken) waarbij de pauze van een ziggo next box niet de screensaver van de tv opstart
Reputatie 7
Badge +10
@Mano Bakker de conclusie dat de Next het geluid zelf al vertraagd heb ik maanden geleden ook al gemeld. Toch merk ik geen echt probleem tussen de verschillende zenders. Ik denk dat mijn receiver de verschillen netjes recht trekt net als jou player. Mijn TV doet dat blijkbaar ook goed. In de begin tijd toen de Next direct op een hdmi ingang zat was er geen sync issue.
Het lijkt tv of instelling afhankelijk of je last hebt of niet. Het lijkt niet massaal voor te komen anders waren er wel veel meer klachten geweest.
Als jij verschillen in delay kunt zien in de stream dan kan een goede decoder dat ook en maakt het niet uit hoeveel delay ertussen zit. Het wordt toch rechtgetrokken.
Ik verwacht daarom dat een audiodelay schuif niet iedereen van de sync issue afhelpt. Alleen mensen waar altijd het geluid te vroeg komt zoals mensen met een Soundbar die direct op de Next is aangesloten. Dit lijkt ook precies wat er zou kunnen komen. Een deel oplossing