Beantwoord

Software Update 4.18

  • 29 augustus 2019
  • 48 reacties
  • 13572 keer bekeken

Weet iemand waarom zojuist het topic "Software update 4.18" is weggehaald dat vanochtend gestart werd door joepke-m?
icon

Best beantwoord door Sander Ziggo 3 oktober 2019, 10:28

Hoi iedereen,

Ik zie in dit topic wat vragen over software-update 4.18. En terechte vragen, want eerder hebben we aangegeven dat het ons doel is om elke 6 weken een nieuwe update uitbrengen. Dus waar blijft software-update 4.18?

Als we een update uitbrengen willen we de mediabox uiteraard verbeteren. De afgelopen weken is software-update 4.18 uitvoerig getest door ons Ziggo Community klantpanel. We hebben veel waardevolle feedback ontvangen van onze testers en op basis van hun bevindingen is er besloten deze software-update niet uit te brengen. Dit betekent dat we nu beginnen met de test van software-update 4.19. Ook daar zullen we onze beslissing om de software-update uit te brengen weer baseren op de bevindingen van testers.
Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, stel dan je vraag in een nieuw topic.

48 Reacties

Reputatie 2
En nu maar hopen dat de testfase van 4.19 ook geen 10 weken gaat duren en dan een langzame dood sterft, waarna het circus weer opnieuw met 4.20 gaat beginnen....
Reputatie 7
Badge +10
@Sander Ziggo bedankt voor de informatie. Geen nieuws waar we op zaten te wachten maar beter dit dan afwachten op iets dat niet meer komt.
Reputatie 7
Hoi iedereen,

Ik zie in dit topic wat vragen over software-update 4.18. En terechte vragen, want eerder hebben we aangegeven dat het ons doel is om elke 6 weken een nieuwe update uitbrengen. Dus waar blijft software-update 4.18?

Als we een update uitbrengen willen we de mediabox uiteraard verbeteren. De afgelopen weken is software-update 4.18 uitvoerig getest door ons Ziggo Community klantpanel. We hebben veel waardevolle feedback ontvangen van onze testers en op basis van hun bevindingen is er besloten deze software-update niet uit te brengen. Dit betekent dat we nu beginnen met de test van software-update 4.19. Ook daar zullen we onze beslissing om de software-update uit te brengen weer baseren op de bevindingen van testers.
Reputatie 1
Hier ook nog steeds problemen met de sync. Ziggo belooft veel maar komt niets na.
met versie 4.17 zou het opgelost zijn, nee dus. Nu wachten op 4.18

Weer contact gehad met Ziggo en ja we weten weten ja we zijn ermee bezig. Wacht al vanaf 1 mei op een oplossing. Maar goed ze hebben weer belooft en in mijn dossier staat dat ik een compensatie krijg als de problemen opgelost worden. En wel vanaf 1 mei.

Tv kijken was nog nooit zo leuk met Ziggo Next .😫
Reputatie 7
Badge +10
Laten we niet verder verzanden in de sync issues zelf hier. Daar zijn tig andere topics over. Volgens de software release in Belgie komt er een delay schuif en zijn allerlei sync issues opgelost. Zoniet dan wordt het later of nooit opgelost.
Dat de delay functie niet op de hdmi uitgang zou werken blijft vreemd. Dat is de optimale verbinding. Er is volgens mij geen tv die een optische ingang heeft om het geluid te ontvangen. Heb je een SB met 1 optische ingang dan kan daar alleen de Next op. Gebruik je de tv ook voor andere zaken dan kan die niet meer optisch naar de SB. Tenzij met hdmi arc maar dan moet je steeds schakelen en een SB hebben met twee of meer ingangen en dat zit niet op de meeste SB's. Ik zie of hdmi of optisch.

Sluit je de Next optisch aan op een receiver dan heeft die receiver vaak een audio delay functie en is die functie op de Next overbodig. Ik snap het daarom nog niet.

Binnenkort meer.
Reputatie 7
En hier altijd serieuze sync-troubles wanneer Dolby is ingeschakeld. Rara hoe heet ie die pet ook alweer?
@bloemen64 schreef: "Alleen mensen waar altijd het geluid te vroeg komt zoals mensen met een Soundbar die direct op de Next is aangesloten."

Hier een Bose Solo 5 soundbar op de Next met een Toslink, geen sync troubles gezien met Dolby aan, gelukkig.
Reputatie 7
Badge +10
@Mano Bakker de conclusie dat de Next het geluid zelf al vertraagd heb ik maanden geleden ook al gemeld. Toch merk ik geen echt probleem tussen de verschillende zenders. Ik denk dat mijn receiver de verschillen netjes recht trekt net als jou player. Mijn TV doet dat blijkbaar ook goed. In de begin tijd toen de Next direct op een hdmi ingang zat was er geen sync issue.
Het lijkt tv of instelling afhankelijk of je last hebt of niet. Het lijkt niet massaal voor te komen anders waren er wel veel meer klachten geweest.
Als jij verschillen in delay kunt zien in de stream dan kan een goede decoder dat ook en maakt het niet uit hoeveel delay ertussen zit. Het wordt toch rechtgetrokken.
Ik verwacht daarom dat een audiodelay schuif niet iedereen van de sync issue afhelpt. Alleen mensen waar altijd het geluid te vroeg komt zoals mensen met een Soundbar die direct op de Next is aangesloten. Dit lijkt ook precies wat er zou kunnen komen. Een deel oplossing
Het probleem zit 'm in de dolby digital 5.1 surround audiostreams. Daar zit meer delay in dat bij het mpeg stereo streampje bij het zelfde kanaal. En bij de NPO HD kanalen is dat weer net iets meer dan bij alle andere HD kanalen. Daarbij de hardware en/of software fout in de Next die het audio nog later onder het video zet, zonder de optie deze naar elkaar toe te trekken maakt het feest compleet. Alle apparatuur die het geluid moet weergeven kan enkel het geluid later zetten, dus zal geen oplossing bieden. Ik heb met een Humax5300c alle hd kanelen opgenomen en bekeken met tsMuxer en daar zal ik dat de NPO HD kanalen de laagste offset hebben voor de dolby digital geluidsstream. Ook op de Humax loopt de NPO HD dolby digital stream te laat. De andere kanalen zijn sync. Kijk ik de opgenomen fragmenten terug op de Humax dat is het dolby digital audio van de NPO HD kanalen nog steeds te laat. En nu komt het... Speel ik deze opnames af met een Eminent 7680 mediaplayer dan blijf alles sync... rara politiepet.
Reputatie 7
Badge +10
Ik heb ook zo'n oudje. Ook geen sync issues. Soms lijkt het niet gelijk te lopen maar even later wel weer. Maar er zijn mensen die 300 ms of meer uit sync zitten dat is vervelend.

De audio sync schuif zit in Zwitserland al in 4.17. De andere features zijn wel in NL gekomen. Het kan dus zijn dat nu Belgie aan de beurt is en hier weer geen schuifje komt. Volgende week meer volgens de geruchten.
Reputatie 4
Badge +1
Ik ben waarschijnlijk 1 van de gelukkigen die nauwelijks tot geen problemen heeft met de Next. Zeker geen audiodelay tijdens live tv, af en toe bij Netflix. Bij afspelen van een opname van NPO wel kleurverandering maar daar houdt het ook mee op. Geen foutcodes, en al waar de rest nog meer over klaagt.

Misschien scheelt het dat ik een wat oudere FullHD Plasma tv heb.
Next via WiFi en aangesloten met de bijgeleverde HDMI kabel.
Reputatie 2
Badge
De beste man scheef, als we de zelfde versie als de Belgen krijgen.
De uitrol is hier dus nog helemaal niet op begonnen.


Ik was te enthousiast, ik zag het te laat inderdaad.

maar dan nog, zelfde rijtje “oplossingen”, gaat dus niet helpen.
audio delay zit qua fout simpelweg ingebakken in de next.
Iemand een tijd terug in de sync topic, had gelijk, probleem zit em in de hdmi, vandaar dat ze daar geen oplossing nog voor hebben.

dat klinkt echt als een hardware matige fout.
Reputatie 4
Badge +1
De beste man scheef, als we de zelfde versie als de Belgen krijgen.
De uitrol is hier dus nog helemaal niet op begonnen.
Reputatie 2
Badge
Sinds 3 september?

zit hier nog op 4.17 week later blijkbaar, vreemd.

en audio delay alleen als je externe apparatuur hebt?
Het probleem komt voor in alle vormen.. hoe zit dat dan als je alleen tv - next hebt?

blij als het contract er op zit, wat slecht allemaal.
Reputatie 7
Badge +10
@Ruud R. ik hoop niet dat het die kant op gaat maar de cloud geeft aardig wat problemen de laatste tijd. Of de tvgids. Een hoop dat buiten de controle van Ziggo is nu. Of dat zo'n slim idee was??
Binnenkort toch weer opnemen op een externe Usb disk? Wie weet.
Reputatie 5
Badge +3
@bloemen64

Als alleen met een optische aansluiting het lip-sync probleem kan worden verholpen is dat slechts een beperkte oplossing, want HDMI-ARC is juist een mooi en handig iets. Maar hopen dat de techneuten hier een oplossing voor vinden. De Horizon (Mediabox XL) werd in 2012 door UPC ook te vroeg op de markt gebracht, die liep om de haverklap vast, had (toen) een bijna nutteloze afstandsbediening, een waardeloos menu, etc., dat duurde ook een flinke tijd voordat die probleemloos werkte. Buiten dat lip-sync probleem werkt de Next bij mij wel goed, maar het is frustrerend dat om normaal TV te moeten kijken je de mooie soundbar uit moet zetten om via de TV-speakertjes het ongelijk lopen te omzeilen. Alleen bij de radiozenders is lip-sync geen probleem. 😉
Reputatie 7
Badge +10
@Ruud R. ik hoop ook dat het via hdmi gaat werken. Als het inderdaad alleen via optisch werkt dan wordt de optimale manier van aansluiten niet verbeterd.
Alleen mensen met een Soundbar hebben er dan iets aan. Ik kan het niet geloven. Eerst zien of het ook hier zo gaat werken.

Nog een weekje wachten heb ik in een topic gelezen. Info van helpdesk die zelfs de datum van 4.19 al wist te vertellen.
Die man zit vast op de verkeerde plek😊
Reputatie 7
Badge +10
Beeldkwaliteit is volgens de Belgen dus geen gekend probleem waaraan gewerkt wordt...
Hier wel dan?
Er is wel een hoop gedoe over maar dat er iets opgelost gaat worden heb ik niet gezien. Hier stompt het ook af omdat het lijkt dat het toch geen zin heeft om erover door te blijven gaan.

Ik wacht rustig de update af en kijk steeds meer via de Humax en CI+ als ik goed beeld en geluid wil.
Reputatie 7
Beeldkwaliteit is volgens de Belgen dus geen gekend probleem waaraan gewerkt wordt...
Reputatie 5
Badge +3
"AudiovertragingBij het gebruik van een externe geluidsinstallatie kan het voorvallen dat beeld en geluid niet synchroon lopen. Dankzij de nieuwe instelling audiovertraging kan je de timing van het geluid aanpassen. De functie werkt voorlopig alleen als je versterker of soundbar aangesloten is op de optische uitgang van je Telenet TV-box, nog niet via HDMI."

Dat is jammer, want HDMI-ARC zorgt er juist voor dat je geen 2 afstandsbedieningen hoeft te gebruiken om de soundbar en TV te bedienen. Ik heb vanwege dat gemak daarom speciaal een soundbar met HDMI-ARC gekocht. Een typisch probleem, want ik heb beiden in gebruik, de 'gewone' Mediabox en de Next, bij dezelfde opstelling en aansluitingen heb ik met de oude box geen lyp-sinc problemen bij gebruik van mijn soundbar en met Next wél. Wanneer ik via de TV-speakers het programma kijk en beluister zijn er geen problemen met lip-sync, een duidelijk bewijs dat het aan de Next ligt en niet aan de manier van aansluiten oid. Ik ben benieuwd of het ooit opgelost gaat worden voor de HDMI-ARC aansluiting op de externe apparatuur, want dit probleem speelt nu toch al zolang de Next is uitgeleverd.
Reputatie 7
Badge +10
Als, ik zeg "als" we de zelfde versie krijgen als de "Belgen" dan zouden we binnenkort onderstaand kunnen verwachten:

Sinds dinsdag 3 september wordt software versie 4.18 geleidelijk aan uitgerold op de TV-box. Heeft je TV-box de update nog niet binnen gehaald? Geen zorgen, de komende dagen kan de update nog steeds binnen komen. Niet alle TV-boxen worden namelijk op hetzelfde moment geüpdatet.

Nieuwe features

Audiovertraging
Bij het gebruik van een externe geluidsinstallatie kan het voorvallen dat beeld en geluid niet synchroon lopen. Dankzij de nieuwe instelling audiovertraging kan je de timing van het geluid aanpassen. De functie werkt voorlopig alleen als je versterker of soundbar aangesloten is op de optische uitgang van je Telenet TV-box, nog niet via HDMI. Je vindt deze instelling terug in het instellingen-menu > beeld en geluid.



Eenmaal ingesteld, verdwijnt het instellingen-menu en kan je de juiste waarde kiezen.




Opgeloste problemen

Profielen
Suggestie voor 'meest bekeken zender' houdt vanaf nu wel rekening met het geselecteerde profiel.

Stabiliteit en prestatie
Er werden een aantal crashes in de user interface opgelost.

HDMI
HDCP problemen met bepaalde tv-modellen opgelost.

Zoekfunctie en stembesturing
Er werden kleinere aanpassingen doorgevoerd voor specifieke zoektermen.

Netflix/YouTube
Geen zwart scherm meer bij het opstarten.

Live tv
  • Geen korte onderbrekingen meer in audio- en radiokanalen
  • Geluid en beeld op sommige momenten niet meer synchroon (lipsync) is opgelost
Opnames
Incorrecte (in tijd verschoven) thumbnails in opnames opgelost.

Gekende problemen

Zoals bij elke update vermeld, blijft Telenet werken aan oplossingen en verbeteringen op de nieuwe TV-box. Ik geef jullie bij deze een overzicht van de grootst gekende problemen waaraan men nog werkt:

  • In een aantal profiel scenario's is er een (kleine) kans dat verdere taalkeuze onmogelijk wordt
  • Een aantal detail pagina's neemt soms verschillende seconden om te tekenen
  • TV-box hangt soms vast in stand-by (herstart nodig)
  • Automatische HDMI toestel selectie duurt te lang
  • Verlies van communicatie tussen de afstandsbediening en de TV-box
  • Een groot verschil tussen de zoekresultaten van toetsenbord- en stemgestuurde opdrachten
  • Netflix/YouTube
  • Problemen bij het opstarten (crashes, draaiende cursor)
  • Netflix streaming die (in zeldzame gevallen) vast hangt (typisch op 20%)
  • Geaccentueerde karakters breken ondertitels af
  • Terugkijk-tv/opnames
  • CS2x12 fouten
  • CS5600 fouten bij het verwijderen van opnames
  • Ontbrekende of zwarte thumbnails (bij het doorspoelen)
Reputatie 7
Badge +10
.......
Bij een kennis van me die KPN heeft werkt de screensaver van de KPN box wel zoals gewenst is

Bedankt voor het aanmaken. Het is niet alleen Oled vergeet ook Plasma niet. Ik heb in beide hoeken logo's staan. Zou niet moeten kunnen maar toch.

Had Ziggo's hardware team maar een beetje om zich heen gekeken naar andere aanbieders dan waren een hoop issues voorkomen en verbeteringen nu niet nodig geweest.
Maar dat is te laat nu.
Reputatie 2
@bloemen64 heb een nieuw topic gestart onder de titel : ziggo next beeld pauzeren en stilstaand beeld Oled tv.
hoop wel dat ziggo dit oppakt want om regelmatig de familieleden hier te waarschuwen voor pauzeren is ook niet wat.
Zou niet blij worden als er inbrand problemen komen , zelfs televisieland (RTL, SBS enz )hebben hun logo’s aangepast voor de oled tv’s.
Bij een kennis van me die KPN heeft werkt de screensaver van de KPN box wel zoals gewenst is
Reputatie 7
Badge +10
Ik hoop dat ik hier goed zit ☺ voor firmware advies. Graag zou ik de volgende optie zien in een toekomstige firmware zeker voor Oled tv's. Als je het beeld pauzeerd op de next dan komt er geen screensaver na een tijdje. Gisteren stond mij tv dus bij 30 min gepauzeerd , is niet al te best tegen inbranden op een Oled TV.
Die discussie is al geweest een keer.
Weet zo even niet waar maar is al maanden geleden.
Sommige zijn voor anderen tegen. Ik heb het idee dat het niet op de Radar van ziggo staat.
De screensaver op de Next radio blijft ook denk ik. Zelfde grap. Sommige willen die anderen niet.

Probeer een nieuwe topic te starten over de screensaver. Dit is niet de juiste.
Of het helpt weet ik niet. Proberen kan altijd.

Ik ben voor afschaffen van de drukke screensaver op de radio en voor een screensaver op de Next voor het beeld.
Gewoon zwart zonder Ziggo logo's.

En ja, mijn TV heeft een mooie screensaver die dimt na x minuten. Maar dat doet hij alleen als ik het TV beeld stilzet. Hij reageert niet op externe stilstaande beelden.
Reputatie 2
@Be rt Hoi B ert mijn tv heeft een eigen screensaver maar die gaat alleen aan als ik in de apps van de tv zit of in het TV menu. Op de een of andere manier ziet hij het stilstaande beeld van de ziggo next box niet als stilstand. Heb even naar het probleem gegoogeld maar er zijn meer mensen ( verschillende tv merken) waarbij de pauze van een ziggo next box niet de screensaver van de tv opstart