angelos

Level 4
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Smart TV en mediabox communiceren slecht via HDMI

Hallo, 

Ik weet niet of iemand dit al eerder mee heeft gemaakt. Wij kochten op 23 oktober een nieuwe Smart TV van samsung; de UE50RU7470SXXN. 

Diezelfde dag probeerde ik het toestel natuurlijk aan te sluiten. Wat bleek; in eerste instantie kwam de internet verbinding heel moeizaam tot stand. Ten tweede wilde de beide apparaten via de HDMI ingang geen verbinding met elkaar maken. Ik heb ALLES geprobeerd; resetten van zowel de modem als de mediabox NEXT. Andere hdmi-kabels geprobeerd. De TV terug naar de fabrieksinstellingen gezet.

Niets werkte. Na een paar uur, het was al 8 uur 's avonds gaf ik het op. Ik heb het ding uitgezet, en had visioenen dat ik die giga-tv van 50 inch weer terug moest slepen naar de winkel. 

Een uur later probeerde ik het weer; en ineens was er verbinding. Recht tegen alle logica in. 

Echter, nu al een paar keer gehad dat je dan de melding krijgt dat of; de voeding van het aangesloten apparaat niet werkt, of dat er gewoonweg geen verbinding gemaakt kan worden met het aangesloten apparaat op HDMI 1 ( ik heb ook 2 en 3 geprobeerd0

Verder heb ik op de website gekeken of het toestel geschikt is voor digitale televisie van Ziggo; Ja, dus. 

 

Iemand advies? Want morgen zal Ziggo even bellen, en wordt vanaf afstand de boel doorgemeten. Wat als er niets te vinden is? Moet ik dan maar een ander toestel halen? Dat is toch onzin?

Bedankt alvast!

 

 

56 Reacties 56
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@angelos Ik zou adviseren om de aangesloten apparatuur/mediaboxen even als test als deze in een standby modes  staan NIET qua energiegebruik op laag of eco te zetten, maar op hoog. Iets duurder in gebruik,  maar verbinding en opstarten gaat dan stukken sneller. Dit dus evt. aanpassen in het menu van de mediabox. Test dit dus even uit. Welke media box heb heb je ? 

angelos
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Hoi, 

Okee. Dank je wel. volgens mij een Arris media box. 

Hoe kom ik overigens in het menu vd mediabox?

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@angelos  Ha je gaf al aan de Next( even over het hoofd gezien)> op de ab> toets de hometoets in. ( toets met huisje) in dat menu naar het tandwieltje scrollen en bevestigen met ok. Ga naar het menu Systeem. Selecteer daar “verbruik in standby”

Selecteer daar hoog. Gr Rob

angelos
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ok, bedankt zover Rob. Ga ik eens uitproberen. Morgen belt Ziggo zelf nog om de boel door te meten, en als mij dat niet tevreden stelt, zal ik contact opnemen met Samsung. Die kunnen op afstand ook je TV doormeten.

Ik hou contact. 

Bedankt zover! 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Ik heb er vertrouwen in dat dit het waarschijnlijk is…  Hier veel mensen mee geholpen.

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Ik dacht dat die “verbruik in Stand-by” stand problemen vooral betrekking hadden op het verschijnsel:

wel geluid / geen beeld of omgekeerd

??

angelos
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Hallo Rob,

Helaas stond deze instelling al reeds op ‘Hoog’. 

Dus daar ligt het niet aan.

Toch bedankt

 

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes
angelos wrote:

Hallo Rob,

Helaas stond deze instelling al reeds op ‘Hoog’. 

Dus daar ligt het niet aan.

Toch bedankt

 

Het zou mij verbaasd hebben als het daaraan lag. Het lijkt mij toch eerder een hardware probleem met ofwel je Next ofwel je Samsung. En aangezien je de Next al had is de Samsung toch eerste verdachte. Normaal gesproken zou ik zeggen: waarschijnlijk je kabel, of: probeer andere hdmi ingang. Dat heb je beide al geprobeerd dus…..

Ik ben benieuwd wat de conclusie is morgen. Ik betwijfel trouwens of Samsung op afstand je hdmi kan doormeten. Ik hoop dat je de doos nog hebt….

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@Dolfff Ook eco instellingen kan ook ea met opstarten /verb.signaal problemen geven. Is mijn ervaring bij hulp aan andere. Onlangs nog kennis die idem problemen had . Na op hoog zetten probleem over . Maar dit ter zijde nu speelt in dit geval iets anders.. nu even afwachten op de reactie van ziggo/ Samsung  

angelos
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Hoi Rob. Ben ook benieuwd. Ik verlang naar de oude tijd met een eenvoudige Coax kabel. Wat een gedoe, zeg.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Het klopt als de Media Box Next uit staat dat de TV Samsung een melding geeft Ziggo HDMI 1 - voeding van apparaat controleren. Dit is een gebruikelijke melding, omdat de Next in dit geval gewoon uit staat.

 

Ik heb er ook voor gekozen, mijn Samsung Afstandsbediening niet te koppelen aan de Next of andere HDMI Apparaten, want dan springen deze aan, vind het lekkerder werken met de Next AB of een andere AB van apparaat.

Dat het even duurt voor je beeld krijgt klopt ook, Eco stand = 20 seconden Normaal is 10 seconden en Hoog staat op 5 seconde beeld. Gelukkig scheelt het weinig, de Next is een vrij zuinige Media Box.

 

Even op TV terug te komen die niet op Wifi wilt, dat was de eerste keer hier ook het geval, daarvoor heb ik even modem 30 seconde van de stroom gehaald, toen opgestart en daarna de TV weer opnieuw opgestart en deze opnieuw verbonden met Wifi toen was het geslaagd. de 5GHz band wordt aanbevolen omdat deze vrijwel stabiele verbinding geeft (Althans hier bij ons)

 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
angelos wrote:

Hoi Rob. Ben ook benieuwd. Ik verlang naar de oude tijd met een eenvoudige Coax kabel. Wat een gedoe, zeg.

Als je een Splitter in de Aansluiting plaatst en een Coax naar de Next en 1 naar de TV kan toch ook. Coax heb je alleen nog nodig voor de Next, HDMI doet zijn werk. Misschien even de HDMI verwisselen met een andere zou een optie zijn.

 

En op de Samsung TV bij Algemeen - ECO Oplossing heet dit, even bij  Energie besparing functie wel goed staat. Ik heb hem uitgezet, want het geeft je een minder scherp beeld. 

angelos
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Beste allemaal,

Heb contact gehad met Ziggo. 

Het probleem is dus dat mijn Samsung dermate nieuw is, dat hij de mediabox als een onbetrouwbaar apparaat ziet. Het enige dat ik kan doen is de mediabox handmatig invoeren in het systeem van de TV. 

Daarnaast stuurt Ziggo mij een 4k-HDMI kabel op, dat het signaal dermate verbetert tussen TV en mediabox, dat hiermee het probleem ook gedeeltelijk getackeld kan worden.

Van de week neem ik contact met Samsung, waar ik dit ‘luxeprobleem’ zal voorleggen, en die mij mogen gaan vertellen hoe je dan handmatig een mediabox invoert.  Tevens zal het nog beter gaan wanneer Samsung met een systeemupdate komt waardoor de mediabox wel direct herkend wordt.

Dus…. wordt vervolgd

Groet,

angelo

 

 

 

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Dank voor je update. De spanning stijgt…..

Gelukkig dat je dan waarschijnlijk toch niet terug hoeft naar de winkel met die tv.

Het verbaast me wel weer dit. HDMI is toch gewoon een standaard? Zou niet zo moeten zijn dat apparaten elkaar bij naam moeten kennen of zo.

angelos
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Haha Dolf,

De spanning stijgt inderdaad… 

Vind het ook zo absurd in feite. Maar dit alles laat wel weer zien dat wij middels fabrikanten, in feite middels een technologische vooruitgang gedwongen worden deze hele ergernis te moeten doorstaan. Luxe problemen weliswaar, maar toch… 

 Het is eigenlijk net zo als toen de LP werd afgeschaft en de CD zijn intrede deed. Zoveel Nederlanders die ineens met een stapel LP’s zaten waar ze niets meer aan hadden. We moesten ineens aan de CD's . Of wat te denken aan de Videorecorder die overbodig werd? Ik heb nog steeds een stapel videobanden boven op zolder liggen waar we uiteindelijk niets meer aan hadden. 

Een klein kapitaal heeft dat gekost, al die banden van Disney voor onze kinderen. 

Je kan nog proberen het te rekken, maar uiteindelijk staat ineens die nieuwe technologie op de deur te bonken, terwijl jij met het zweet op je kop uit alle macht nog probeert de werking van de techniek van gisteren tracht te doorgronden.

Dat dus… 

En ja, HDMI zou een standaard techniek moeten zijn voor ALLE apparatuur.

Ik hou jullie op de hoogte. Ook voor toekomstige ‘slachtoffers’  die te maken krijgen met onwillige apparatuur.. ; - )

Groet,

Angelo

 

 

 

 

 

 

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Ja mooi en leuk gezegd @angelos . Maar als ik dan tv opnames zie uit de jaren 80 of zo dan zou ik toch niet meer terug willen hoor. En wat was ik blij dat ik de beeldbuis bij het vuilnis kon zetten, daar kreeg ik zulke vierkante ogen van. Feit is wel dat al die vooruitgang ontzettend veel nieuwe problemen met zich meebrengt. Veelal luxe problemen wat jij al zegt ja, gelukkig wel.

Aitmesss

Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Als u de meegeleverde HDMI gebruikt dan zit het wel goed. 

 

TIP: Niet alle poorten HDMI-1 zijn communicatie geschikt tussen  2 apparaten.

 - Bij de poort staat de aanduiding die aangeeft of die poort geschikt is. ARC, CEC  of anderszins. Het kan dus ook HDMI-2 of anderszins zijn.

Voorwaarde is dat deze opties op de TV aan of soms juist uit staan. Het ligt voor de hand om opties als " communicatie of bediening door andere apparaten toestaan" aan te zetten.

Bij LG kan je de opties aan of uit zetten maar vaak moet je via de AB ook nog eens handmatig de bediening weer aan/uit zetten.

 

Het is raadzaam TV naar fabrieksinstellingen terug te zetten, om de energiestanden van de mediabox en tv uit of hoog te zetten. En dan aanpassingen van de HDMI settings te doen. Soms zit er toch nog iets in de weg voor de nieuwe instellingen. 

 

Meer weten over HDMI en CEC?

https://www.homecinemamagazine.nl/2013/03/wat-is-hdmi-cec-simplink-anynet-bravia-sync-easy-link-etc/

 

 

 

 

 

 

janjanendekids

Level 7
  • 191Posts
  • 6Oplossingen
  • 36Likes

Het is wel een lachende antwoord van ziggo

een apparaat op de markt zetten die niet werkt met elk merk tv 

lijkt weer een beetje te worden als met horizon en philips tv waren ook in het begin veel problemen 

de next is ook al wat oudere box  

dus gewoon wat oudere tv gebruiken hebben we ook goed beeld meteen ?

de ontwikkeling vsan de tv gaat harder dat de next kan bijbenen 

angelos
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ja inderdaad Janjan,

Maar je weet gewoonweg niet welk tv-toestel je moet kiezen. En kun je dan van de aanbiedingen gebruik maken, zeg maar, of ben je verplicht daardoor een duurder toestel te kopen dat dan wel compatibel is met de media-box. 

Maar het is wel, ja. De televisie loopt stappen voor op de media-box.. 

 

Uitgelicht topic