Beantwoord

radio luisteren via soundbar vanuit ziggo next

• 21 december 2019
  • 12 Reacties
  • 308x Bekeken

Wil graag radio luisteren vanuit de Ziggo Next box, zonder de tv aan te zetten, maar heb op de soundbar alleen nog een “ aux “ ingang over en op de Ziggo box alleen een audio ingang...Kan ik dan toch radio luisteren zonder mijn tv aan te zetten ?

icon

Best beantwoord door Dolfff 21 december 2019, 14:04

Dat kan zeker. De Next heeft 2 audio uitgangen, een toslink en een analoge (3,5 mm jack). Is je aux ingang analoog? (tulp of jack). Of heb je nog een zo’n vierkante toslink ingang over? Kwaliteit van toslink is stukken beter dan via analoog dus dat heeft wel de voorkeur.

Als je dan de spraakcommando's gebruikt van de afstandsbediening hoef je zelfs je tv niet aan te zetten om van radiostation te wisselen.

Bekijk origineel

12 Reacties

Reputatie 7
Badge +12

Dat kan zeker. De Next heeft 2 audio uitgangen, een toslink en een analoge (3,5 mm jack). Is je aux ingang analoog? (tulp of jack). Of heb je nog een zo’n vierkante toslink ingang over? Kwaliteit van toslink is stukken beter dan via analoog dus dat heeft wel de voorkeur.

Als je dan de spraakcommando's gebruikt van de afstandsbediening hoef je zelfs je tv niet aan te zetten om van radiostation te wisselen.

Hoi Dolf, allebei de uitgangen zijn “jacks” de toslink heb ik al gebruikt op de soundbar voor de verbinding naar de tv en dus is alleen de aux-Jack over op de soundbar… Op de ZiggoNeXT heb ik nog wel de toslink over en de audio-jack....

Reputatie 7
Badge +12

Oké dan dus een jack-jack kabeltje gebruiken. Hoe je dan de juiste ingang selecteert op je soundbar weet ik niet.

Als je echt per se via toslink wilt dan zou je een toslink switch met remote kunnen aanschaffen.

Heeft je soundbar geen hdmi arc ingang die je op tv kunt aansluiten? Dan zou je de toslink overhouden.

Ok Dolf, dank je wel zover, ga ik eerst een Jack Jack kabeltje bestellen.…

soundbar heeft geen HDMI …

nogmaals, dank je wel...

Reputatie 7
Badge +12

Graag gedaan. Laat nog maar weten of het is gelukt, dat is altijd leuk en leerzaam voor anderen (en mij).

Reputatie 4
Badge +2

Hoi Dolf, allebei de uitgangen zijn “jacks” de toslink heb ik al gebruikt op de soundbar voor de verbinding naar de tv en dus is alleen de aux-Jack over op de soundbar… Op de ZiggoNeXT heb ik nog wel de toslink over en de audio-jack....

De verbinding met een Toslink voor audio is niet zo’n goede keuze naar de TV; een HDMI-kabel ondersteunt een veel breder spectrum aan audioformaten omdat de informatiestroom (bitrate) vele malen hoger is.

https://finddiffer.com/optical-vs-hdmi-which-digital-audio-connection-should-you-use/

Veel mensen gaan er onterecht van uit dat Toslink superieur is aan HDMI, maar het omgekeerde is het geval. Dus naar je surroundversterker of soundbar kun je beter een HDMI (ARC) verbinding toepassen.

Voor muziek is de Toslink een prima keuze omdat dit veelal stereo is, maar voor andere formaten is te beperkt. Toslink is wel beter dan cinch- of jack-verbinding.

Reputatie 7
Badge +12

Prachtig gezegd (en helemaal waar) maar TS heeft geen HDMI ingang op de soundbar. Daar kom je pas achter als je het topic leest….

Reputatie 7
Badge +12

@Kroontje58  Werkt alles nu zoals gewenst?

Reputatie 4
Badge +2

Prachtig gezegd (en helemaal waar) maar TS heeft geen HDMI ingang op de soundbar. Daar kom je pas achter als je het topic leest….

Ik heb het topic gelezen, TS heeft nergens gezegd dat hij geen HDMI op de soundbar heeft. TS heeft gezegd:

….

de toslink heb ik al gebruikt op de soundbar voor de verbinding naar de tv

….

Daarom schreef ik:

….
De verbinding met een Toslink voor audio is niet zo’n goede keuze naar de TV

….

Sommige mensen sluiten een Toslink EN HDMI aan omdat ze denken dat Toslink beter voor audio is.

soundbar heeft geen HDMI

nogmaals, dank je wel...

Nou, dit lijkt me wel duidelijk.
Je hebt er kennelijk overheen gelezen.

Reputatie 7
Badge +12

TS heeft nergens gezegd dat hij geen HDMI op de soundbar heeft.

Toch wel dus :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Reputatie 4
Badge +2

TS heeft nergens gezegd dat hij geen HDMI op de soundbar heeft.

Toch wel dus :stuck_out_tongue_closed_eyes:

soundbar heeft geen HDMI

nogmaals, dank je wel...

Nou, dit lijkt me wel duidelijk.
Je hebt er kennelijk overheen gelezen.

Ah, Ik zie nu pas het tussenliggende bericht van TS, inderdaad overheen gelezen/gescrolld/gemist.

@Dolfff en @hanh : THANX!

Reageer