RePo

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Radio luisteren met de Next zonder dat de TV steeds aangaat

Ik heb sinds een aantal weken nu de next en hij bevalt op zich prima alleen vind ik het vreemd dat als ik naar een radiozender luister en dan de box uitschakel en hem vervolgens de volgende dag weer aan zet hij niet meer op een radiozender staat maar op een tv zender en dan gaat ook nog eens mijn tv aan. Is hier een oplossing voor?
18 Reacties 18
EnergieBoy

Level 19
  • 11405Posts
  • 577Oplossingen
  • 1871Likes
Hoi RePo
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Ziggo.

Volgens mij is hier geen oplossing voor. Het klopt in ieder geval wel dat je na het uitzetten de Next bij een volgende keer, als je hem weer aanzet, je de TV weer krijgt te zien. En als je deze hebt gekoppeld met je TV dan zal die ook aan gaan.

Het is natuurlijk wel een hele goede TIP voor de moderatoren om mee te nemen. Wie weet kunnen ze daar iets mee en zou het mooi zijn als ze het kunnen aanpassen 🙂 Dus de TIP is altijd handig en zal Ziggo ook zeker waarderen.

Veel plezier in ieder geval met de Next 🙂
RePo
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ok, dan wil ik graag weten hoe ik het automatisch van de tv aan gaan kan uitschakelen want ik kan via de voice control wel naar een radio station.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo RePo welkom op de Community! Na uitzetten zal de box weer opstarten op een TV kanaal.

Het automatisch aangaan van de TV kun je binnenkort vanuit het menu van de Next uitzetten, door het gedrag van de Aan/Uit knop aan te passen. Blader na de firmware upgrade (van 4.16 naar 4.17) eens door de instellingen, wij hebben het zo gemaakt dat het eenvoudig te vinden moet zijn 🙂
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Uitgangspunt: Next is met HDMI op de TV aangesloten.

HDMI-CEC uitschakelen op je TV.
https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/waarom-gaat-mijn-tv-ook-uit-bij-het-uitschakelen-van-de...
Geen geluk of je wilt dit niet uitzetten?
HDMI-CEC Killer aan de HDMI kabel Next->TV.
https://www.onlinekabelshop.nl/hdmi-cec-killer

Zonodig ook extra doen: Next-AB niet op de TV richten resp hand voor IR-venster van de Next-AB houden.

Evt harde maatregel: Next-AB koppelen aan TV die je niet hebt. Nadeel: Channel Up/Down en TV-source werken dan ook niet met de Next-AB.
Volume Up/Down idem tenzij die ipv aan de TV aan een audio device zijn gekoppeld.

Je kunt natuurlijk ook alles laten zoals het is en de TV meteen weer uitzetten met de witte Power Button op de Next-AB. Is misschien wel het makkelijkst.
RePo
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Bedankt voor het antwoord. Ik doe het nu ook zoals je schrijft als laatste maar ik vraag me af of dat niet schadelijk is voor mijn tv. Misschien komt er ooit nog eens een update.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Er komt vrijwel zeker een fix. Wanneer is onbekend.
RePo
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Anne H Ziggo wrote:
Hallo RePo welkom op de Community! Na uitzetten zal de box weer opstarten op een TV kanaal. Het automatisch aangaan van de TV kun je in het menu van de Next uitzetten, door het gedrag van de Aan/Uit knop aan te passen. Blader eens door de instellingen, wij hebben het zo gemaakt dat het eenvoudig te vinden moet zijn 🙂


Helaas kan ik nergens de mogelijkheid vinden om het gedrag van de aan/uit knop vinden.
RePo
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
hanh wrote:
Uitgangspunt: Next is met HDMI op de TV aangesloten.

HDMI-CEC uitschakelen op je TV.https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/waarom-gaat-mijn-tv-ook-uit-bij-het-uitschakelen-van-de...Geen geluk of je wilt dit niet uitzetten?
HDMI-CEC Killer aan de HDMI kabel Next->TV.https://www.onlinekabelshop.nl/hdmi-cec-killer
Zonodig ook extra doen: Next-AB niet op de TV richten resp hand voor IR-venster van de Next-AB houden.

Dit werkt helaas niet. Ik heb een HDMI-CEC Killer gekocht. Dit werkte helaas een keer en vandaag ging de TV gewoon weer mee aan. Ik krijg een nieuwe toegezonden dus hopen dat deze het langer vol houdt. Laat Ziggo maar snel met een update komen. 🙂

Sarco

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik las op de site een post van 2 dagen geleden van een Ziggo moderator dat er een update aankomt voor de CEC uitdaging van de NEXT afstandsbediening. Dat is mooi zodat mensen geen CEC killer meer hoeven te kopen. Kan ZIGGO aangeven wanneer deze update (ongeveer) beschikbaar komt? Met een stip op de horizon zou het al wat meer duidelijkheid verschaffen en minder irritatie omtrent dit onderwerp. Verder is de NEXT snel, mooie interface en duidelijk. VEEL beter dan de horizon box.

M.vr.gr.
G.Sar
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo RePo je hebt helemaal gelijk! Ik heb verzuimd te beschrijven dat je dat binnenkort kan doen. Wij hebben op dit moment die functie namelijk af. De verwachting is dat deze wijziging in de volgende firmware versie (4.17) zit. Ik pas mijn eerdere antwoord hierop aan.
RePo
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Anne H Ziggo wrote:
Hallo RePo je hebt helemaal gelijk! Ik heb verzuimd te beschrijven dat je dat binnenkort kan doen. Wij hebben op dit moment die functie namelijk af. De verwachting is dat deze wijziging in de volgende firmware versie (4.17) zit. Ik pas mijn eerdere antwoord hierop aan.

Hoi, heb je ook enig idee wanneer de nieuwe firmware er komt? Ik heb nu mijn 2e HDMI killer en dit werkt helaas niet. Ik heb hem achter in de box geplaatst en toch ook maar ff in de tv maar beide keren gaat de tv automatisch aan als ik de box aan zet en ook weer uit. :tired_face:


*Bericht verplaatst door moderator ten behoeve van overzicht*
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Wij proberen om elke 6 weken een nieuwe release uit te geven, maar mocht het nodig zijn dan gaan we daar wel flexibel mee om.

Wanneer een HDMI-CEC killer niet werkt dan ligt het aangaan van je TV niet meer aan de Next zou ik zeggen. Een HDMI-CEC killer houd het CEC signaal tegen. Wanneer de TV dan nog steeds aan gaat komt dat niet door de Next. Ik zeg dit wel stellig, feedback vanuit de Community op deze stelling is natuurlijk welkom!


Er komen een aantal vragen in me op wat kan helpen om de oorzaak te ontdekken: Is de firmware van je TV wel up to date? Wat voor toestel is het precies? Op welke poorten is alles aangesloten (Next maar ook geluidsapparatuur)?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Een HDMI-CEC killer lost het aan/uitprobleem deels op.
Naast aan/uitzetten van de TV door de Next via CEC, worden door de Next-AB ook IR-Codes naar de TV verzonden voor het aan/uitzetten. Dat is dubbelop en dat heb ik van het begin af aan erg merkwaardig gevonden.
Mogelijke redenering: als CEC niet lukt dan lukt het alsnog met IR.
Soms werkt het via IR ook niet helmaal zoals de bedoeling is, omdat er een verkeerde IR code wordt gebruikt.

Met je hand op het IR venster van de Next-AB of hem expres niet op de TV richten kun je dat probleem ook onderdrukken.
Het blijft dus modderen.

Ik kwam dit probleem tegen vorig jaar zomer en heb me toen suf getest om te begrijpen hoe de boel in elkaar zit. Het is jammer dat klanten daar nu nog mee moeten worstelen. Je loopt er nl meteen tegenaan, als je pech hebt en/of speciale wensen doordat je meer apparatuur aan je TV hebt hangen dan de Next. Of een Receiver gebruikt etc.
In simpele resp specifieke aansluitsituaties kan het met wat geluk naar wens van een klant werken zonder rare truuks met een killer enzo.

Een Update van de Firmware met een fix voor dit probleem is zeer welkom.
Ik begrijp dat die er snel aankomt. Mooi zo.
Mr-P

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wanneer ik naar de radio aan het luisteren ben springt steeds, na een tijd de tv uitzichzelf op een tv zender. Is dit ergens in de settings uit te schakelen?
RePo
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Mr-P wrote:
Wanneer ik naar de radio aan het luisteren ben springt steeds, na een tijd de tv uitzichzelf op een tv zender. Is dit ergens in de settings uit te schakelen?


Ik heb dus hetzelfde probleem en toen ik het een paar weken geleden melde bij de klantenservice was deze storing nog niet bekend. Ik hoop dat ze hier nu gauw eens wat aan gaan doen want het is knap irritant.
RePo
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Anne H Ziggo wrote:
Hallo RePo je hebt helemaal gelijk! Ik heb verzuimd te beschrijven dat je dat binnenkort kan doen. Wij hebben op dit moment die functie namelijk af. De verwachting is dat deze wijziging in de volgende firmware versie (4.17) zit. Ik pas mijn eerdere antwoord hierop aan.


Intussen zijn we een paar maanden verder en nog steeds is er niets verandert wat betreft het automatisch aan gaan van de tv samen met de next. De functie is af maar wanneer kunnen we dit gebruiken??
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
RePo de Functie waarmee je HDMI-CEC uit kan schakelen is live. Deze kan iedereen nu al gebruiken. Wij hebben deze optie "Het gedrag van de aan / uit knop bepalen" genoemd. Hiermee kan Next het TV toestel niet meer aanzetten.

De bug waardoor tijdens radio luisteren de Next naar TV beeld schakelt bij een hapering in de radio stream is niet opgelost. Hier zijn de ontwikkelaars nog volop mee bezig.
fwt

Level 5
  • 61Posts
  • 1Oplossingen
  • 12Likes

Ik zie nog steeds geen juist antwoord op de vraag. Mijn probleem is als volgt:

Ik kijk eerst `s morgens tv via de mediabox next en wil daarna dan de hele dag naar een radio zender luisteren. 
Dan kies ik bijvoorbeeld voor de radio zender arrow classic rock (via huisje of voice control) en ik hoor de radio. Prima.

Maar de tv blijft aan en het logootje van de radio zender blijft continue in beeld circuleren.

Waarom kan ik de tv bij Ziggo niet op standby zetten?

Naast dat het me stroomverbruik kost is het ook slecht voor de tv zelf. (ik ben ex-kpn gebruiker en daar kon ik de tv wel op standby zetten via de afstandsbediening) Waarom kan ik dit niet bij de ab van Ziggo? Wie kan me helpen?

Uitgelicht topic