Hoi
EnergieBoy,
Even voor de context, zodat we misschien wat makkelijker met elkaar kunnen praten: ik ben als technieker werkzaam in de product ontwikkeling van consumenten producten, en heb een redelijk beeld van wat er op de markt te krijgen is. De app is mij bekend.
Zeker kan ik naast de Next box nog een IP radio aansluiten. Echter de Next box, heeft alles in huis om de gevraagde radio functionaliteit aan te bieden, het vraagt enkel een software aanpassing (volgens mij te overzien kwa grootte, maar dat hangt natuurlijk af van de SW architectuur in de Next box). En dat scheelt mij en veel Ziggo klanten de aanschaf van een IP radio.
Daarnaast speelt bij mij nog de gedachte van de minder technische mensen onder ons (ga oma maak eens uitleggen wat een IP radio is en hoe je die weer bedient), en het feit dat het er steeds meer gebruik gemaakt wordt van een AV-versterker waarbij je natuurlijk je geluid over deze versterker wilt laten lopen. Ik was erg blij met de komst van de Harmony, welke ik dan ook bij verschillende mensen heb geconfigureerd, zodat ze idd met een-druk-op-de-knop de TV/digitale ontvanger/versterker enz, aan en uit kunnen schakelen, en automatisch op de juiste input bronnen kunnen zetten. En dan niet enkel voor TV kijken, maar ook radio luisteren, een CD spelen enz. Gelukkig heeft de Next een IR interface! Minder gelukkig ben ik dan weer met de trend van menu-structuren in de bediening, of sequentiële draai/schakelknoppen (elke klik is een functie verder, zodat je klikken moet gaan tellen als je wilt automatiseren), in plaats van directe IR codes voor de belangrijkste functies, zoals bv het schakelen tussen bronnen.
Voor de technisch onderlegde mensen, en waarschijnlijk ook veel jeugd, is het allemaal nog wel te begrijpen. Alleen geldt dat niet voor de meerderheid van de bevolking. De rest puzzelt zich een ons over hoe nu ook alweer alles zo aan te zetten dat ze nadat ze digitale TV gekeken hebben ook alweer naar een CD kunnen luisteren (waarom spring de TV nu weer aan, en hoe krijg ik die weer uit zonder dat de rest ook uitgaat...). De consumenten producten die ontwikkeld worden worden nog steeds te veel vanuit de techniek ontwikkeld, en niet met de mens centraal. En als ze goede kwaliteit combineren met simpele bediening zijn ze meestal behoorlijk aan de prijs.
Ik vind de Next een behoorlijke stap vooruit vergeleken met zijn voorganger. Veel mogelijkheden en een flink stuk responsiever. Ook de ondersteuning van apps is helemaal goed. Alleen zou de Next misschien twee modi mogen ondersteunen: een voor de mensen die geinteresseerd zijn in en gebruik willen maken van alle opties, en een voor de wat minder technische medemens, die graag kwaliteit wil gecombineerd met een wat vriendelijkere bediening. En zeker het liefst gecombineerd in een enkel apparaat, zodat het hele gezin van dit ene apparaat gebruik kan maken.
Over het aanlaten van een radio in huis, of het automatisch aan/uit schakelen als je voor langere tijd weg bent, tesamen met verlichting enz, heeft de agent bij mij op de hoek een heel andere mening hoor.
🙂