1
Vraag
2
Reageer en help mee
SKC

Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 27Likes

Radio luisteren met de Next

Nu analoge radio via de kabel binnen afzienbare tijd gaat verdwijnen, en de analoge radio-ontvanger niet meer gebruikt kan worden, is het grote gemis op de Next de single button radio mode (met een druk op een knop op de afstandbediening de radio aanzetten - liefst in IR zodat mijn Harmony er ook mee overweg kan). Motivatie:
* Het is niet van deze tijd (denk aan energiebesparing) dat de TV aan moet om naar de radio modus te gaan en om een station te selecteren, of van station te wijzigen.
* Niet iedereen is thuis in Spotify, Chromecast enz. Zeker oudere mensen zijn gewend om met een druk op de knop radio te kunnen luisteren.
* Bij afwezigheid de radio inschakelen, zodat het lijkt alsof er iemand thuis is, is aanbevolen door diverse instanties. Dit is onmogelijk met de Next.
Mogelijk zijn er nog meer redenen te verzinnen.
En inderdaad een display (al was het maar een 16-character LCD) is gemis in deze. Ik zie het steeds meer terug op consumenten audio/video apparatuur. Het scheelt kosten bij de productie van een apparaat voor de fabrikant, en de consument betaald die kosten weer in veelvoud aan energie (en slijtage) omdat de TV aan moet.

Mijn vraag aan Ziggo: Kan er een IR (en evt een RF) code geïmplementeerd worden zodat met-een-druk-op-de-knop radio luisteren mogelijk wordt?
8 Reacties 8
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes
Hoi SKC
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Ziggo.

Wat een paar leuke vragen en wie weet kan ik je er wel mee helpen. Muziek luisteren kan je tegenwoordig ook op een IP Radio (of wel, Internet radio). Die zijn heel eenvoudig aan te sluiten op internet en kan je ook gewoon radio luisteren zonder dat je je TV aan hoeft te hebben. En die dingen heb je al voor een leuke prijs.



Daarnaast heeft een radio aanzetten in huis denk ik niet zoveel zin als je niet thuis bent. Instanties zeggen juist: Laat je TV aan, dan zien mensen beelden en denken ze dat je thuis bent. En laat dit nu kunnen bij de Next box 🙂 Je kan namelijk op afstand je box aanzetten, en als je de juiste TV hebt, dan springt die ook aan. Tenminste, bij ons wel 🙂

Hoe doe je dat?
Open de Ziggo Go app - Rechts (boven in beeld naast de loop) klik je op het beeldje (monitor met een afstandsbediening). Dan krijg je de vraag met welke Next je je wilt verbinden. Kies de Next die je aan wilt zetten. Nu krijg je een nieuw scherm en dan druk je op PLAY en kijk maar eens, je TV staat aan en geeft beweging 😉

Wil je deze weer uitzetten, klik dan op dat scherm, rechts boven in beeld, op de AAN/UIT button en je TV gaat weer uit, net zoals je Next box. Moet je natuurlijk wel even goed opletten wat de volume van je TV is als je weggaat. Maar zo kan het ook!

En natuurlijk altijd leuke opmerkingen voor Ziggo.
De moderatoren zullen het naar de juiste afdeling doorzetten. Wie weet komt het wel 🙂
SKC
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 27Likes
Hoi EnergieBoy,

Even voor de context, zodat we misschien wat makkelijker met elkaar kunnen praten: ik ben als technieker werkzaam in de product ontwikkeling van consumenten producten, en heb een redelijk beeld van wat er op de markt te krijgen is. De app is mij bekend.

Zeker kan ik naast de Next box nog een IP radio aansluiten. Echter de Next box, heeft alles in huis om de gevraagde radio functionaliteit aan te bieden, het vraagt enkel een software aanpassing (volgens mij te overzien kwa grootte, maar dat hangt natuurlijk af van de SW architectuur in de Next box). En dat scheelt mij en veel Ziggo klanten de aanschaf van een IP radio.

Daarnaast speelt bij mij nog de gedachte van de minder technische mensen onder ons (ga oma maak eens uitleggen wat een IP radio is en hoe je die weer bedient), en het feit dat het er steeds meer gebruik gemaakt wordt van een AV-versterker waarbij je natuurlijk je geluid over deze versterker wilt laten lopen. Ik was erg blij met de komst van de Harmony, welke ik dan ook bij verschillende mensen heb geconfigureerd, zodat ze idd met een-druk-op-de-knop de TV/digitale ontvanger/versterker enz, aan en uit kunnen schakelen, en automatisch op de juiste input bronnen kunnen zetten. En dan niet enkel voor TV kijken, maar ook radio luisteren, een CD spelen enz. Gelukkig heeft de Next een IR interface! Minder gelukkig ben ik dan weer met de trend van menu-structuren in de bediening, of sequentiële draai/schakelknoppen (elke klik is een functie verder, zodat je klikken moet gaan tellen als je wilt automatiseren), in plaats van directe IR codes voor de belangrijkste functies, zoals bv het schakelen tussen bronnen.

Voor de technisch onderlegde mensen, en waarschijnlijk ook veel jeugd, is het allemaal nog wel te begrijpen. Alleen geldt dat niet voor de meerderheid van de bevolking. De rest puzzelt zich een ons over hoe nu ook alweer alles zo aan te zetten dat ze nadat ze digitale TV gekeken hebben ook alweer naar een CD kunnen luisteren (waarom spring de TV nu weer aan, en hoe krijg ik die weer uit zonder dat de rest ook uitgaat...). De consumenten producten die ontwikkeld worden worden nog steeds te veel vanuit de techniek ontwikkeld, en niet met de mens centraal. En als ze goede kwaliteit combineren met simpele bediening zijn ze meestal behoorlijk aan de prijs.

Ik vind de Next een behoorlijke stap vooruit vergeleken met zijn voorganger. Veel mogelijkheden en een flink stuk responsiever. Ook de ondersteuning van apps is helemaal goed. Alleen zou de Next misschien twee modi mogen ondersteunen: een voor de mensen die geinteresseerd zijn in en gebruik willen maken van alle opties, en een voor de wat minder technische medemens, die graag kwaliteit wil gecombineerd met een wat vriendelijkere bediening. En zeker het liefst gecombineerd in een enkel apparaat, zodat het hele gezin van dit ene apparaat gebruik kan maken.

Over het aanlaten van een radio in huis, of het automatisch aan/uit schakelen als je voor langere tijd weg bent, tesamen met verlichting enz, heeft de agent bij mij op de hoek een heel andere mening hoor. 🙂
EnergieBoy

Level 19
  • 11406Posts
  • 577Oplossingen
  • 1873Likes
Dan heeft mijn wijk agent ook een andere mening. Die zegt dat je beter een TV in de avond aan kunt laten, met geluid, dan een radio. Natuurlijk wel met verlichting aan, maar als normaal de TV kleuren geeft door het gordijn, dan is het ook handig als dit aan kan als je er niet bent.

Dus een geweldige uitkomst, dat het zo werkt op de app. Mooi dat je de app volledig kent, dan is uitleg niet nodig geweest.
SKC
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 27Likes
Helder. 🙂

Kent U de anti-inbraak LED-TV-simulatoren? Gebruiken maar een fractie van de energie van een TV, en bereiken hetzelfde effect. Zeer makkelijk te schakelen middels bv. een schakelklok.
Ricardo Ehv

Level 7
  • 140Posts
  • 1Oplossingen
  • 58Likes
SKC wrote:
Nu analoge radio via de kabel binnen afzienbare tijd gaat verdwijnen, en de analoge radio-ontvanger niet meer gebruikt kan worden, is het grote gemis op de Next de single button radio mode (met een druk op een knop op de afstandbediening de radio aanzetten - liefst in IR zodat mijn Harmony er ook mee overweg kan). Motivatie:
* Het is niet van deze tijd (denk aan energiebesparing) dat de TV aan moet om naar de radio modus te gaan en om een station te selecteren, of van station te wijzigen.
* Niet iedereen is thuis in Spotify, Chromecast enz. Zeker oudere mensen zijn gewend om met een druk op de knop radio te kunnen luisteren.
* Bij afwezigheid de radio inschakelen, zodat het lijkt alsof er iemand thuis is, is aanbevolen door diverse instanties. Dit is onmogelijk met de Next.
Mogelijk zijn er nog meer redenen te verzinnen.
En inderdaad een display (al was het maar een 16-character LCD) is gemis in deze. Ik zie het steeds meer terug op consumenten audio/video apparatuur. Het scheelt kosten bij de productie van een apparaat voor de fabrikant, en de consument betaald die kosten weer in veelvoud aan energie (en slijtage) omdat de TV aan moet.

Mijn vraag aan Ziggo: Kan er een IR (en evt een RF) code geïmplementeerd worden zodat met-een-druk-op-de-knop radio luisteren mogelijk wordt?


Heb dezelfde opmerking ook al gemaakt. Ben het helemaal met je eens!
visionmaster

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Mee eens. Ziggo is de weg totaal kwijt. Nieuwe software; opnames weg; 8xx kanalen weg; analoge radio weg; prijs verhoging per 1 juli ... vanwege verbeteringen?!?

 

In oude situatie had ik radio overal in huis en zonder extra apparaten aan te zetten en/of aan te zetten. Nu weer aparte afstand bediening nodig en radio alleen in woonkamer met TV aan van ochtend tot avond ... 

 

Ziggo lijkt realiteit van smart bediening kompleet vreemd te zijn.

HBO Fan

Level 12
  • 729Posts
  • 9Oplossingen
  • 565Likes

Niet de weg kwijt maar proberen de heel snel veranderende wereld, vooral voor de jongere mensen, bij te benen door snelle product ontwikkeling in de cloud. Alles online... Vergeten daarbij dat andere grote deel van hun klanten. 

RudyBol

Level 3
  • 17Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Moet toch inderdaad niet moeilijk zijn om single button radio toe te voegen. Dat zou een verbetering zijn.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic