crineke

Level 8
  • 220Posts
  • 1Oplossingen
  • 155Likes

Problemen met (slechthorenden) ondertiteling op de Mediabox Next

Ik post dit onderwerp overal omdat dit voor ons zeer belangrijk is,
En hierdoor behoorlijk spijt heb dat ik mijn Humax al heb weg gedaan.
Heb zeker nog meer irritaties met de next.

Als eerste even voor de duidelijkheid we kijken nooit live ,neem alle programma's op.

Betreft Ondertitel slechthorenden
Deze doet het tijdens 1 programma de helft van de tijd niet ,dus paar minuten wel en dan weer een tijdje niet,niet te volgen dus als je SH bent
Het ergst bij rtl 4,5, sbs 6.
De ondertitel werkt alleen nog via het contextmenu de ouderwetse 888 teletekstondertitel kan niet aan bij opgenomen programma's

Er word gezegd moet je bij de omroepen zijn die zenden ondertitel mee ,maar heb dit probleem nog nooit gehad.
Is begonnen toen ik de next heb gekregen
Had het alleen niet direct door,kijk natuurlijk niet alleen maar nederlandse programma's
Kan toch niet dat in de week dat ik overstap van de Humax naar de Next de zenders toevallig slechte ondertitels meezenden?
Maar goed toch contact gehad met RTL en Sbs
Deze herkennen dit probleem totaal niet er zijn geen meldingen
.Krijg van sbs bijv.het andwoord dat moet je de horizon box nemen die werkt wel,dat zou toch triest zijn.

Al meerdere keren terug gezet naar fabrieksinstellingen

Wie kan hier nog wat mee??
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Er spelen verschillende problemen in de ondertiteling (voor doven en slechthorenden) op de Mediabox Next, met dank aan jullie feedback is de prioriteit hiervan flink opgeschroefd en is dit één van de belangrijkste verbeterpunten op dit moment.

Mocht je ook problemen ervaren met de ondertiteling op de Mediabox Next, check onderstaande lijst of jouw probleem hier al tussen staat. Op dit moment hebben we geen voorbeelden nodig om de bekende problemen verder te onderzoeken.
Ervaar jij misschien een ander probleem? Dan zijn we natuurlijk erg benieuwd naar jouw ervaring om te kijken of dat inderdaad een nieuw probleem betreft, zodat we dat verder kunnen onderzoeken.

Workaround: Vaak is de ondertiteling in Ziggo GO wel goed, heb je de ondertiteling echt nodig? Kijk het programma dan via Ziggo GO.
Workaround (wisselend succesvol): Switch van het huidige profiel naar een ander profiel en weer terug, zet de ondertiteling uit en aan, of reset de mediabox zelfs naar fabrieksinstellingen. Helaas werken deze workarounds niet altijd.

 

Bekende problemen bij ondertiteling op de Mediabox Next, hier wordt aan gewerkt:

Live TV

  • Wanneer je ondertiteling instelt voor slechthorenden in het menu staat het niet standaard aan op RTL 4 bij live TV kijken
  • Afwijkende weergave SH ondertiteling. Bij live uitzendingen worden de letters enigszins samengedrukt weergegeven. Als ondertiteling via teletekstpagina 888 wordt aangeroepen speelt het weergave probleem niet. Ook bij opnames en Replay TV speelt dit issue niet

 

Live + Replay/opnames

  • Ondertiteling voor SH verdwijnt plotseling, dezelfde tekst blijft terugkomen, is te kort of te lang in beeld.
  • Soms levert de zender een leeg ondertitelingsspoor aan. Het lijkt dan alsof je ondertiteling aan kunt zetten terwijl die er helemaal niet is
  • Verschillende benaming van de ondertitelingssporen tussen live en opname. Heet de ondertiteling tijdens de live uitzending Nederlands dan kan het zijn dat dezelfde ondertiteling bij de opname van dat programma een andere naam heeft in het context menu (via de … knop)

 

Replay/opnames

  • Wanneer je een opname of replay programma vooruit spoelt met de pijltoetsen (ca. 8x skippen) dan stopt de ondertiteling voor doven en slechthorenden. Workaround: zet de ondertiteling uit en aan
  • Text-based ondertiteling (BBC) is niet goed getimed bij opnames

 

On Demand

  • Mediabox Next en Ziggo Go: Speciale leestekens ontbreken in de ondertiteling van Movies & Series (XL) content
  • Ondertiteling bij On Demand films is van slechte kwaliteit (korrelig, onscherp)

Bekijk in context

751 Reacties 751
Flitskikker

Level 10
  • 486Posts
  • 17Oplossingen
  • 549Likes
crineke
Heb je een voorbeeld van een programma/tijdstip waarin dit erg voorkomt? Dan test ik het op mijn box even, en kan ik gelijk de ondertitelstream analyseren.
crineke
Topicstarter
Level 8
  • 220Posts
  • 1Oplossingen
  • 155Likes
Geen bepaalde tijden gewoon bijna bij elke uitzending.
Neem een Utopia bijvoorbeeld heeft meestal de halve uitzending maar ondertitel 15 min.wel dan weer niet,,net it takes two gekeken maar 20 minuten ondertitel en ga zo door,sbs6 het ergst daarna rtl4
Fijn dat je wat wilt proberen
Flitskikker

Level 10
  • 486Posts
  • 17Oplossingen
  • 549Likes
crineke
Ik heb voor je gekeken naar It takes two (S 1, Afl 2; 10 aug, 20:30 - 21:55).
Je hebt helemaal gelijk, op een gegeven moment is er geen ondertiteling meer.

Om een weergaveprobleem uit te sluiten, heb ik het ondertitelbestand geanalyseerd. Dat is het bestand waarin de weer te geven teksten staan, samen met de tijdstippen wanneer ze in en weer uit beeld moeten komen. Een screenshot zie je hieronder:


Zoals je ziet, zijn er na 24 minuten opeens geen ondertitels meer, en daarna precies 1 uur later weer wel. Dat wekt de indruk dat er iets niet helemaal goed gaat op de servers van Ziggo. Misschien iets met zomertijd/wintertijd omrekenen? Volgens mij was op dat moment precies 21:00 toch?
Dit klopt precies met wat jou is opgevallen.

Het is in ieder geval geen probleem met de mediabox. Die doet precies wat hem wat opgedragen door het ondertitelbestand. Het bestand zegt: van minuut 24 t/m 1u24 is er geen tekst. De mediabox laat daarom ook braaf niks zien.

Voor een oplossing kunnen we alleen op Ziggo wachten.

Laat het weten als je nog meer concrete voorbeelden hebt.
crineke
Topicstarter
Level 8
  • 220Posts
  • 1Oplossingen
  • 155Likes
Super van jou zeg ?Ik ga zeker mijn voorbeelden noteren en aan je doorsturen.
Ja de tijden weet ik niet want heb vanmiddag gekeken kijk nooit iets live.
Hoe kunnen we op de Ziggo wachten wat kan ik doen?
Gebeld, gemaild ,andwoord het ligt bij de zenders
Bedankt
Flitskikker

Level 10
  • 486Posts
  • 17Oplossingen
  • 549Likes
crineke
Graag gedaan.

Jij kunt niks doen. De zenders ook niet. Het probleem ligt echt bij het (nieuwe) systeem van Ziggo. Hopelijk ziet een moderator dit (Anne B Ziggo, Folkert Ziggo) en wordt het doorgezet naar de juiste mensen.

Overigens heb ik reeds soortgelijke problemen doorgegeven, dus er wordt al naar gekeken, maar dit probleem met een gat van precies 60 minuten is weer iets nieuws.
crineke
Topicstarter
Level 8
  • 220Posts
  • 1Oplossingen
  • 155Likes
Een mail van Ziggo gehad dat het probleem (gelukkig )bekend is, ook contact met een moderator gehad.
Dus plaats nog maar even niets ,denk,hoop dat het word opgelost
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo crineke bedankt voor deze melding. Een goede, soepele weergave van ondertiteling is natuurlijk belangrijk voor slechthorenden. Je wil niet elke keer dat je een programma start gedoe hebben met instellen. En je wil al helemaal niet dat het halverwege stopt. Dat hoeft maar een paar keer te gebeuren en het wordt een irritatie. Sorry daarvoor! Het probleem is bekend dus we gaan het oplossen. Mocht je toch een handvol voorbeelden hebben dan mag je die hier ook plaatsen.

Flitskikker dank voor de mooie verdieping in dit onderwerp. De sprong van 60 minuten is opvallend, dat kan geen toeval zijn.

  • Hoe heb je dit bestand kunnen isoleren? Dat is misschien voor anderen ook leuk om te lezen. Ik vind het namelijk briljant!
  • Je schrijft "S 1, Afl 2; 10 aug, 20:30 - 21:55". Bedoel je misschien mei in plaats van augustus? Ik heb getest op Ziggo GO en die aflevering had geen problemen met ondertiteling rond de klok van 21:00.
  • Mocht crineke met meer voorbeelden komen, zou je dan op dezelfde manier naar die tijd sprongen kunnen kijken?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Hoe heb je dit bestand kunnen isoleren? Dat is misschien voor anderen ook leuk om te lezen. Ik vind het namelijk briljant!

Wil dit graag weten Flitskikker
Flitskikker

Level 10
  • 486Posts
  • 17Oplossingen
  • 549Likes
Anne H Ziggo hanh
Je schrijft "S 1, Afl 2; 10 aug, 20:30 - 21:55". Bedoel je misschien mei in plaats van augustus?

Ah, ja, natuurlijk. Geen idee waar ik zat met m'n gedachten. :sweat_smile:


Ik heb getest op Ziggo GO en die aflevering had geen problemen met ondertiteling rond de klok van 21:00.

Hoe heb je dit precies gecontroleerd? Via de website of app? Loopt bij jou de ondertiteling wel door na de zin "Meteen met warmte, met klant, met attitude."?


Hoe heb je dit bestand kunnen isoleren? Dat is misschien voor anderen ook leuk om te lezen. Ik vind het namelijk briljant!

Dat is een beetje een ingewikkeld verhaal. Ik wilde het nogmaals controleren, maar ik kan de betreffende uitzending nu opeens niet meer openen in Replay TV op de Ziggo GO-app en -website. Vreemd genoeg kan het op de box wel. Waar zou dat aan kunnen liggen?
Hoe dan ook, op de box gebeurt hetzelfde; de ondertitels stoppen bij de zin "Meteen met warmte, met klant, met attitude." (op tijdcode 18:53). Ik weet niet hoe laat het toen was bij de originele uitzending. Ik neem aan dat ze, volgens het bestand, op tijdcode 1:18:53 weer terugkomen, maar ik kan niet doorspoelen. ?


Mocht crineke met meer voorbeelden komen, zou je dan op dezelfde manier naar die tijd sprongen kunnen kijken?

Ik neem graag een kijkje als crineke meer voorbeelden heeft. Maar dan moet de Ziggo GO-app ook meewerken natuurlijk. :yum:
crineke
Topicstarter
Level 8
  • 220Posts
  • 1Oplossingen
  • 155Likes
Anne H Ziggo Jij zegt tegenFlitskikker Je schrijft "S 1, Afl 2; 10 aug, 20:30 - 21:55". Bedoel je misschien mei in plaats van augustus? Ik heb getest op Ziggo GO en die aflevering had geen problemen met ondertiteling rond de klok van 21:00.

Ben ook verbaasd over de datum ,maar de ondertitel(de tekst die je leest) die er staat klopt precies met het programma van mijn datum dus het gaat om de goede uitzending,wat ook klopt hoe lang ik geen ondertitel heb.
Het probleem is gelukkig dus bekend . Maar zal van de week nog wat voorbeelden doorgeven
Vind het ook superknap hoe hij dat heeft gedaan

Maar heb jij een replay of opgenomen versie bekeken want ik had toch echt geen ondertitel,misschien zit daar nog een verschil in?
crineke
Topicstarter
Level 8
  • 220Posts
  • 1Oplossingen
  • 155Likes
Oke samen met Flitskikker aan het typen krijg je een apart verhaal?
HIer dan toch nog wat voorbeelden:
Allemaal opgenomen niets live bekeken.
8 mei 11 mei rtl zwakste schakel stukjes missen
9 mei RTL beau five days inside stukjes missen
10 mei gtst rtl stukjes missen
12 mei handhavers sbs zinnetje wel zinnetje niet
Utopia sbs nog nooit volledig ondertiteld, gisteren voor het eerst volledig ondertiteld,toeval of?
Flitskikker

Level 10
  • 486Posts
  • 17Oplossingen
  • 549Likes
crineke
Heb even gekeken. Veel kon ik niet precies vinden; zou je de originele uitzenddatum én -tijd erbij kunnen noemen (zichtbaar bij de opname)? Dan weet ik welke ik moet hebben.

8 mei 11 mei rtl zwakste schakel stukjes missen

Ik kan geen uitzending vinden van 11 mei. Van 8 mei zijn er twee (middag en avond). Welke bedoel je?

9 mei RTL beau five days inside stukjes missen

Ik zie geen uitzending op 9 mei van dit programma.

10 mei gtst rtl stukjes missen

Ik zie heel veel uitzendingen op deze datum. Welke bedoel je?

12 mei handhavers sbs zinnetje wel zinnetje niet

Ik heb aflevering 12 van zondag 12 mei bekeken. Het handige hierbij is dat de aflevering op Kijk.nl is terug te kijken mét DSH-ondertitels, dus kon ik ze mooi vergelijken.
Beide hebben 589 ondertitels, dus er ontbreken geen regels. Het enige probleem is dat alles na 3 seconden uit beeld verdwijnt (door een andere bekende bug). Bedoel je dat wellicht?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Flitskikker
Dat is een beetje een ingewikkeld verhaal.

Ja, dat begrijp ik. Ik vermoedde al : mbv Ziggo Go. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Zou niet nog niet weten hoe je dit precies flikt.
Aftappen van de Next lukt niet, denk ik zo.
Het ergste is dat er een verschil kan zijn tussen Ziggo Go & Next op het punt van ondertitels.
Weet dat niet 100% zeker.
Sorry voor het melden van deze mogelijke complicatie.
crineke
Topicstarter
Level 8
  • 220Posts
  • 1Oplossingen
  • 155Likes
Zo je bent super snel. Je maakt me duidelijk dat ik niet zo zorgvuldig alles heb genoteerd dus begin maar even met een hele duidelijke..
13 mei 2 doc npo2 20.30
13 mei Steenrijk Straatarm sbs6 20.30
Bij deze programma's valt iets duidelijk op Doc 2 na 20 minuten gestopt wegens irritatie bijna geen ondertitel.
Het andere programma begon ook om half 9 en had dezelfde irritatie na de eerste reclame ongeveer na 20,25 min.gewone goede ondertitels
Handhavers miste ik toch echt constant zinnen
GTST 20.00 uur 10 mei
Zwakste schakel 8 mei avond
Flitskikker

Level 10
  • 486Posts
  • 17Oplossingen
  • 549Likes
crineke
Ik heb weer even voor je gekeken:

13 mei 2 doc npo2 20.30

Een uitzending van NPO, dus de ondertiteling is op NPO Start te vinden en zo makkelijk te vergelijken op ontbrekende titels.
Beide bestanden bevatten 926 ondertitels. Bij deze uitzending ontbreekt er dus niets.


13 mei Steenrijk Straatarm sbs6 20.30

Geen bestand op Kijk ter vergelijking dit keer, maar ik zie 721 ondertitels verdeeld over de hele uitzending, redelijk snel achter elkaar, geen grote gaten. Ik durf te stellen dat ook hier niets ontbreekt.


GTST 20.00 uur 10 mei

Hier kon ik vergelijken met het ondertitelingsbestand op Videoland. Beide 318 ondertitels, dus ook deze is compleet.


Zwakste schakel 8 mei avond

Ook hier kon ik vergelijken met Videoland. Beide 829 ondertitels, dus compleet.

Ik heb dus bij deze uitzendingen geen problemen gevonden. Dat wil zeggen dat volgens de bestanden die ik heb gecontroleerd er niets op het beeld zou moeten wegblijven. De box zou alles gewoon moeten laten zien, ook al is het maximaal voor 3 seconden.

Het kan natuurlijk zijn dat de opnamen/replay op de server in de tussentijd zijn gecorrigeerd. Ik had vanavond pas tijd om ernaar te kijken. Wat je kunt doen is kijken of het probleem bij jou nu nog steeds voorkomt bij deze uitzendingen.

Of het kan natuurlijk alsnog een weergaveprobleem zijn geweest. Bij veel zenders zijn er soms wel 4 opties bij Ondertiteling waarvan er misschien maar 1 werkt. Een bekend probleem is dat deze instelling vaak wordt gereset, dus dan zou hij zomaar weer eens op een van de 3 andere, niet-werkende opties kunnen staan.

Ik hoor het graag. Mocht je nog meer hebben, dan kijk ik er weer graag naar. Al is het maar om uit te sluiten dat het hieraan ligt.
crineke
Topicstarter
Level 8
  • 220Posts
  • 1Oplossingen
  • 155Likes
Zelf ook even via replay tv gekeken en inderdaad volledige ondertitel.
Dus lijkt mij weinig nut om nog meer te plaatsen ,doet het dus niet bij opname maar wel via replay,maar ja dat is natuurlijk niet mijn bedoeling.
Opnames kan ik niet terug kijken want die wis ik direct na het kijken.
Maar zal ook vreemd zijn want ik kijk ook alles een paar dagen later

Over die opties bij ondertitels dat verhaal begrijp ik niet.
Maar wat kan ik nog doen want dit begint natuurlijk te irritant te worden
Kan jij het nu enigszins verklaren ?
Flitskikker

Level 10
  • 486Posts
  • 17Oplossingen
  • 549Likes
crineke
Meer plaatsen heeft wel degelijk nut lijkt me. Opnamen en Replay zijn namelijk dezelfde server.
Mocht het nog eens voorkomen, meld het dan gerust zodat ik ernaar kan kijken. Wel wil ik je dan vragen om de opname niet meteen te wissen, zodat we het achteraf nog kunnen controleren.

Over de opties bij ondertitels: de box springt vaak uit zichzelf terug naar een andere instelling voor ondertiteling. Sommige zenders hebben meerdere 'talen' waarvan er maar één werkt. En de 'taal' die werkt is ook niet bij alle zenders hetzelfde. Daarom kan het voorkomen dat de ondertiteling soms opeens niet meer werkt. Dat komt dan niet door een fout op de server, maar doordat de box opeens op een verkeerde instelling staat.

Ik zal zelf ook eens wat uitzendingen van SBS met ondertiteling gaan kijken, om zelf te zien of alles goed gaat.
crineke
Topicstarter
Level 8
  • 220Posts
  • 1Oplossingen
  • 155Likes
Raar hoor dat de 1 dan wel en de ander geen ondertitel geeft

Zal ik vanaf nu niet meer wissen

Misschien een idee als je dat ziet zitten even dezelfde programma's opnemen als ik kunnen we vergelijken,bewaar ik ze en zet de tijd er bij zodat jij dan op die tijd kan kijken hoe het er bij jou uit ziet
crineke
Topicstarter
Level 8
  • 220Posts
  • 1Oplossingen
  • 155Likes
Wat betreft die verschillende ondertitels kan ik daar zelf iets mee?
Zoals bijv.als hij wegvalt naar instellingen gaan of zo volgens mij niet toch?

Uitgelicht topic