Onderstaande heb ik laatst via het contactformulier gemeld aan Ziggo, maar het antwoord vind ik niet helemaal bevredigend; kan iemand hier meer over zeggen ?
"Sinds midden juli j.l. (2019) heb ik een abonnement bij Ziggo met een MEDIABOX NEXT. Als ik mijn TV inschakel en dan de mediabox gaat daarop normaal gesproken een blauw lichtje branden en verschijnt er op de TV de tekst PLEASE WAIT en kort daarna heb ik beeld. Al vrij snel ging dat af en toe fout: in plaats hiervan duurde het langer en dan ging er een ORANJE lampje branden op de mediabox, kwam de tekst WELCOME in beeld, ging de TV na een tijdje op standby (rood lampje) en ging de mediabox over op een PAARS lampje en na lang wachten UIT, en moest ik opnieuw beginnen. De tweede poging ging dan wel goed. Dit ging steeds vaker gebeuren, ook soms na twee foutpogingen pas beeld, soms reageerde de box tussendoor helemaal even niet (= ging niet eens AAN). Ook de box met het knopje achterop uit doen en een tijdje later weer aan heeft niet geholpen. Een tijdje terug was er een Software-Update, daarna leek dit probleem voorbij te zijn. Helaas begon het na enige tijd weer zo. Momenteel overkomt het me bijna elke dag wel een keer, het duurt soms wel een minuut of 10 voordat ik eindelijk TV kan kijken. [ Even ter verduidelijking: als ik stop met TVkijken, doe ik de TV en de Mediabox altijd UIT, ik ben iemand die geen apparaten onnodig op standby aan laat staan, en per dag kijk ik 2 - 4 x TV ]. Ik ben er nu behoorlijk zat van. Het lijkt me toch dat ik niet de enige kan zijn die dit probleem met de Mediabox Next heeft ? Moet de box vervangen worden omdat het een slecht exemplaar is ? Of kan de box(-software) "op afstand" hersteld worden ? "
Het volgende kreeg ik als antwoord: "Je geeft aan dat je de tv en mediabox helemaal uitschakelt als je geen tv kijkt. Dit is ook direct de oorzaak van de problemen die je omschrijft. Als de mediabox helemaal uitgeschakeld wordt is hij de verbinding met het netwerk kwijt. Als je hem dan weer aan zet moet de mediabox eerst verbinding maken met het netwerk. Vervolgens moet hij verbinding maken met het internet en daarna werken alle diensten weer. Dit kan soms een aantal minuten duren en er ook voor zorgen dat je eerst een foutmelding in beeld krijgt. Mijn advies is dan ook om de mediabox 's nachts in stand-by te laten staan, want dan start hij een stuk sneller op. Dit is uiteraard een keuze, maar bovenstaand is wel een gevolg. Daarnaast kun je het energieverbruik in stand-by aanpassen. Je kunt hierbij kiezen voor eco, normaal of hoog. Als hij op hoog staat ingesteld start hij het snelst op. Als je hem in stand-by hebt staan en het energieverbruik staat op hoog, dan kun je binnen een aantal seconden tv kijken. Dit check je door te gaan naar menu - instellingen - systeem - verbruik in stand-by. "
Mijn reaktie daarop: "ik blijf het vreemd vinden dat zo'n modern apparaat niet elke keer hetzelfde doet bij dezelfde handeling. Waarom de ene keer normaal en de andere keer niet ? Hij kan het dus wel, het goed doen. Als ik liever niet 24/7 de box aan wil laten staan, is het dus elke dag als ik de eerste keer de tv / de box aan doe weer een gok. Voor een apparaat wat het nieuwste van het nieuwste is bevreemdt mij dat. Daarbij klopt het verhaal niet helemaal: als ik de box wél op standby laat staan gebeurt het ook af en toe dat, als ik de tv weer aan doe (die ook op standby stond) er helemaal geen beeld komt. Dan moet ik de tv eerst helemaal uit doen en dan weer aan, dan is er pas beeld. Dat zegt toch wel iets over de (on)deugdelijkheid van de box ?"
Het antwoord daarop: "De mediabox moet elke keer contact maken met het internet, het coax signaal en de verwerking van beeld en geluid door middel van de HDMI-kabel. Dit signaal is beïnvloedbaar door de energieverbruik in stand-by en de stand-by functie op zichzelf. Daarom ook de vraag van mijn collega om de energieverbruik in stand-by aan te passen naar hoog om zo snel mogelijk deze verbinding weer te laten ontstaan met het aanzetten van de mediabox."
Helaas werd in dit antwoord, zoals zo vaak bij klantenservices, niet (meer) op mijn punt ingegaan, maar alleen iets herhaald. Ik heb de standby in ECOstand, die zit er niet voor niks op, en het maakt mij niet uit of de box er 5 of 20 seconden over doet om op te starten. Dat is het probleem niet.
Het probleem is dat er GEEN BLAUW lichtje gaat branden, met PLEASE WAIT op het scherm en daarna beeld. Er gaat na een tijdje niks een ORANJE lampje branden met de tekst WELCOME op het scherm, dan na een tijdje heel even het BLAUWE lampje met PLEASE WAIT, dan gaat de TV op ROOD ( standbymodus, dus), de Box krijgt PAARS licht en na lang wachten GAAT DIE HELEMAAL UIT. Na weer aanzetten gaat het meestal wel goed, maar dit herhaalt zich ook wel eens. Ook moet ik wel eens twee of drie keer proberen voordat er überhaupt een lampje aan gaat. Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is, als je in een tijd van energiebesparing e.d. je box tussen de tvsessies door UIT wilt hebben. Ook gemeld: het gaat (momenteel) de helft van de keren ook WEL goed, dus waarom dat verschil ? Is deze Box echt niet ondeugdelijk ? Hopelijk kan iemand hier meer duidelijkheid geven ? Vriendelijke groet