Vraag

next springt steeds terug van 1080p naar automatisch

• 22 mei 2020
  • 10 reacties
  • 739 keer bekeken

Next spring steeds naar automatisch resolutie na opstarten als ik 1080p instel!

10 Reacties

Reputatie 7

Hallo @Paul 1952 een verspringende resolutie is erg vervelend, lekker ontspannen kijken is anders zeg maar.

Het kan meerdere oorzaken hebben. Kun je ons wat meer vertellen? Dan krijg je hier sneller respons van andere leden, en kunnen we de oorzaak beter pin-pointen: Wat voor merk en type tv heb je? Is de box rechtstreeks op de tv aangesloten? Heb de 1080p in de box of in de tv ingesteld? Wat gebeurd er als je eerst de box aanzet en dan na even wachten de tv?

Hallo Anne, de next is aangesloten met HDMI aan een Teufel cinedeck Soundbar en van de cinedeck wederom met HDMI aan een Samsung qled tv. Ik stel de resolutie in de next box naar 1080p (omdat ik de upscaling van de tv beter vind dan dat van de next) echter als ik de volgende dag de next weer aanzet staat de resolutie weer op automatisch. De next staat ingesteld op snel opstarten(hoog). Inmiddels zet ik het niet meer op 1080p omdat het een paar keer fout is gegaan => paars scherm en langdurig wachten waarna alleen uit- en aanzetten van de box helpt. De software versie is 4.22 waar oa het verspringen van radio naar tv zou zijn opgelost. Helaas gebeurt dit ook nog steeds.

Groeten, Paul.

Reputatie 7
Badge +11

Paul, voor de zekerheid, krijg je na het kiezen voor 1080p nog wel het pop-up menu dat je het zeker weet(incl de teller) waar je alsnog de keuze moet bevestigen?

Reputatie 7
Badge +24

“ Heb de 1080p in de box of in de tv ingesteld? “ Even een aanvulling: De tv zal altijd zijn resolutie aanhouden ( tv is dan ook niet instelbaar. @Anne H Ziggo . ( tv scaled up of downsc.  bij bv 720 p tv. ) Bij instelling automatisch/of tv aanhouden in het menu van de next > houd in dat je bv bij instelling 1080i de tv upscaled naar de 1080p. Of 4k als dit een 4k tv is. 

Kies je bv voor tv aanhouden /automatisch  in het menu dan laat je de tv het werk doen. Stel je 1080p of 4k  op de next, dan doet de next zijn werk inz scalen. 

Hoi Max, ja inderdaad de bevestiging heb ik ook gegeven in het pop up menu ( de teller kan ik niet herinneren). Behalve de laatste paar keer want toen kwam na de keuze een paars scherm en daarna niets waardoor ik de box uit- en weer aan moest zetten.

groeten, Paul.

Reputatie 7
Badge +11

Ok, heb je de mogelijkheid om de Next via HDMI rechtsreeks aan de TV aan te sluiten en de TV optisch of HDMI aan de soundbar? Het lijkt er op dat de Next niet op tijd de resolutie kan bepalen omdat de soundbar deze niet(op tijd) doorlaat. 

Zeker Max, maar daar heb ik expres niet voor gekozen omdat ik graag naar de radio wil luisteren zonder dat de tv aanstaat!

ik heb ook het gevoel dat dit euvel is ontstaan na  de laatste firmware update. Want voorheen bleef de box staan op de geselecteerde resolutie.

grieten, Paul.

Reputatie 7
Badge +11

Tja, het heeft ook voor en nadelen, maar je kan ook nog de Next via optisch aan de soundbar en via HDMI aan de TV aansluiten. De radio is dan via de spraakbesturing van de Next te bedienen. V.w.b. de firmware, daar kan ik je helaas niet bij helpen. Dan kom je weer bij Anne terecht.

Hey @Paul 1952! Top dat @MaxH en @robbo zo fijn met je meedenken :-) Ik durf je niet te zeggen of dit probleem is ontstaan door de laatste update maar ik kan mij wel voorstellen dat je dit gevoel hebt als het probleem rond dezelfde tijd is ontstaan. 

Heb je de opties die @MaxH hierboven geeft wel uit kunnen testen? Ik ben ontzettend benieuwd of de ingestelde resolutie dan wel juist blijft staan. 

Hoi Mariska,

De aanpassingen welke aangegeven door Max heb ik niet getest want dat beperkt het gebruik van verschillende invoerapparaten => te weten a) ik wil radio kunnen luisteren zonder dat de tv aan is en ook b) de Blu-ray speler zowel met (DVD) TV als zonder (CD) TV gebruiken.

Deze manier van aansluiten heeft al een behoorlijke tijd uitstekend gewerkt met de resolutie instelling op 1080p.

Maar zoals gemeld recent (lijkt sterk na firmware update) dus niet meer!

Ook is de fout van het terugvallen naar de tv bij radio gebruik nog steeds aanwezig.

Met vriendelijke groet, Paul.

Reageer