Vraag

Next reageert even niet op afstandsbediening

• 27 november 2019
  • 28 Reacties
  • 655x Bekeken

Reputatie 7
Badge +12

Het gebeurt spontaan en lijkt niet af te hangen van de precieze handelingen: de Next reageert plots totaal niet op de afstandsbediening. Dit duurt niet lang, een seconde of 20 schat ik. Dan werkt alles weer normaal. Toetsen die tijdens de blackout zijn ingetoetst worden niet alsnog uitgevoerd.

Batterijen kort eruit al es geprobeerd. Lang (uur) eruit nog niet.

Vraag me af of er meer mensen zijn die dit probleem hebben gemerkt?

Het gebeurt niet heel vaak. Maar toch wel 1 of 2 x per dag gemiddeld.

Het valt me pas op sinds een maand of 2 maar ik weet niet met zekerheid wanneer het nou echt begonnen is.

28 Reacties

Batterijen doorgemeten?

Nieuwe batterijen al eens geprobeerd?

Reputatie 7
Badge +12

Goh Bert, ik voel me een beetje stom. Maar ik ga toch even een uitleg geven.

Ik heb een maand of 3 geleden een nieuwe afstandsbediening ontvangen. Het bovenbeschreven probleem merkte ik vrij korte tijd daarna. De gedachte dat de batterijen leeg raakten heb ik daarom nooit serieus overwogen. Typisch gevalletje van tunnelvisie :flushed:

Dus ja, heb nu toch maar es even gemeten en die lopen inderdaad nu al op hun eindje (1,33V p st). Het rare is, dan zou je ook verwachten dat het probleem in de afgelopen 2 maanden erger zou worden en dat merk ik niet. Dus ook daardoor ging geen bel rinkelen.

Maar helemaal overtuigd ben ik nog niet. 1.33V is ook niet echt overtuigd leeg nog. Wellicht is deze ab erg kritisch wat betreft de spanning. Batterijen in afstandsbedieningen gaan in mijn geval meestal jaren mee, ook de veel gebruikte.

Ik vind ook het verschijnsel niet zo herkenbaar. Meestal gaan er toetsaanslagen verloren bij lege batterijen. Maar deze ab doet het perfect alleen neemt hij af en toe 20 sec pauze. Raar toch.

Afijn, heb verse erin gedaan en ik hou het in de gaten.

Bert, dank voor je diepgaande technische begeleiding :blush:

Er is nu wel weer een zorg bijgekomen: is deze ab echt zo’n batterijvreter? Zag toevallig wel zo'n topic voorbij komen ergens.

YEP, het is een redelijke batterijen vreter en daarmee ook een goede batterijen tester.
De bijgeleverde zijn redelijk snel leeg als je veel bezig bent met de Next.

Er komen vragen binnen op het forum om het licht langer aan te laten van de knoppen, maar dan gaat het nog harder, mogelijk komt er een eigen keuze van tijdsduur?

Ik heb hier nogal wat verschillende merken batterijen liggen van grofweg dezelfde prijs de ene is binnen no time leeg en de ander gaat 5+ keer zo lang mee.

Misschien een leuk topic over welke batterijen het langs meegaan?
Ik gebruik Panasonic Pro power nu en ik maar wachten en wachten tot die leeg raken, maar dat gebeurt nog steeds niet, ook niet in de pepermolen, die blijft maar draaien.

Reputatie 7
Badge +19

Ik ben van de Duracell @Be rt 

Er was destijds een test op Tv dat er weinig tot geen verschil zou zijn, maar dat is echt niet de praktijk. Die goedkope, vaak eigen-merk krengen gaan vaak nog onwijs snel lekken ook. Een Duracell houd niet alleen zijn spanning lang vast, maar ook zijn stroom. Maar de Panasonic doet het inderdaad ook goed.

Een batterij kun je eigenlijk ook niet echt goed doormeten, want die moet al heel erg leeg en uitgeput zijn wil je niets meer meten. Je moet ze bij twijfel dus ook niet los gaan meten, want dan meet je bijna altijd nog 1,5 Volt. Maar worden ze dan ook maar een beetje belast gaat het mis en klapt de spanning meteen in elkaar. Stroom leveren is er dus niet meer bij. Je moet ze dus, uiteraard niet te zwaar, belast doormeten als je dat al doet. Bij een afstandsbediening meet ik ze bij twijfel nog wel eens door in de afstandsbediening zelf. Je meet ze dan dan één voor één terwijl je een van de toetsen ingedrukt houdt. 

Reputatie 7
Badge +19

@Dolfff 

een batterij levert niet altijd exact 1,5 Volt. Voor het doormeten; zie mijn tekst van zonet. Oplaadbare batterijen lijken een mooie oplossing; laden, en weer klaar voor gebruik. Maar vaak zie je dat deze maar 1,2 Volt leveren. Kan goed gaan in een afstandsbediening, maar ik pleit er niet voor. Ik heb een Marantz systeemafstandsbediening met display, waarvan het display mooi niets laat zien met dergelijke batterijen. In een telefoon gaat het doorgaans wel prima, maar deze zijn dan ook gemaakt voor het werken met oplaadbare types. En ook dan zijn deze zelfs niet altijd blij met alle beschikbare soorten. 

Reputatie 3
Badge +1

Dat zgn “hangen” van de Next, heb ik ook al ondervonden.
Het manifesteert zich te pas en te onpas.
Ik betwijfel of het aan mijn AB ligt, want deze “licht” gewoon op.
Ik vind het nog niet storend, zal eens een paar verse batterijen er in gaan doen en dan eens afwachten!

Reputatie 7
Badge +11

Ik gebruik Panasonic Pro power nu en ik maar wachten en wachten tot die leeg raken, maar dat gebeurt nog steeds niet, ook niet in de pepermolen, die blijft maar draaien.

Google er maar eens op. Tig (ook onafhankelijke) testen.

Reputatie 7
Badge +19

Die test laatst op Tv sloeg echt nergens op. Dan was de uitkomst dat alle batterijen eigenlijk hetzelfde zijn. Vergeet het maar! Koop maar eens van die krengen van het kruidvat uit de aanbieding. Snel leeg, en snel lek… En bepaalde Philips modellen kunnen daar ook wat van. En zo zijn er meer.

Reputatie 7
Badge +11

Die test laatst op Tv sloeg echt nergens op. Dan was de uitkomst dat alle batterijen eigenlijk hetzelfde zijn. Vergeet het maar! Koop maar eens van die krengen van het kruidvat uit de aanbieding. Snel leeg, en snel lek… En bepaalde Philips modellen kunnen daar ook wat van. En zo zijn er meer.

Be rt is slim genoeg om goede en niet goede testen van elkaar te onderscheiden denk ik:wink: .

Reputatie 7
Badge +19

Maar ik doel niet op @Be rt , ik doel gewoon op testen die zoal voorbij komen.

Reputatie 7
Badge +11

Maar ik doel niet op @Be rt , ik doel gewoon op testen die zoal voorbij komen.

Begrijp ik en daarin heb je ook groot gelijk, daarom ook de knipoog.

Reputatie 7
Badge +12

** dubbel **

Reputatie 7
Badge +12

** dubbel **

(sorry mijn bericht werd paar keer niet geplaatst dus was aan het experimenteren of het aan merknamen lag. Maar mss was het een hickup van de server dus ineens 3x dubbel).

Reputatie 7
Badge +12

Oh leuk, een batterijen discussie. Heeft dit topic toch nog nut. Ik haak effies aan hoor. Heb daar ook wel een mening over, gebaseerd op praktijk en tests.

Er zijn echt wel GOEIE tests gedaan in de afgelopen jaren. Waarin capaciteit bij zowel een laag als een hoog stroomverbruik wordt gemeten.

Een goeie is bijv deze:

https://nl.hardware.info/artikel/7167/penlite-aa-batterijen-review-21-exemplaren-getest

21 merken maar helaas geen Panasonic. Echter geeft dit een goed beeld.

Voor ons is alleen low-power van belang aangezien een ab een low power device is. Very low power zelfs (hoewel je dat misschien bij Next moet betwijfelen :laughing: ).

Wat blijkt uit de test (en dat is al jaren niet veel anders) is dat het capaciteitsverschil tussen de beste en slechtste alkaline batterij niet zo groot is als de prijs doet vermoeden. De beste en duurste batterij is de Duracell Ultra power. Deze gaat (bij lage stroomsterkte) 40% langer mee dan de slechtste uit de test (Maxell). Bij hoge stroomsterkte is het verschil iets groter maar voor ab en veel andere toepassingen niet van belang. Kanttekening bij deze test is wel dat 0,8V als afslag punt wordt genomen. Een spanningscurve zou nog interessanter zijn, vooral voor devices die snel kuren krijgen bij iets verminderde spanning (zoals misschien de Next ab).

Waar komt dan dat “gaat VIJF keer langer mee” verhaal vandaan?? Lees maar es heel goed de kleine lettertjes onderaan een duracell tv reclame: in vergelijking met zink kool batterij! Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken. Zink kool batterijen zijn echt totaal achterhaald maar worden nog steeds verkocht (tja, die fabrieken doen het gewoon nog dus ach). Je kunt net zo goed een stuk houtskool in je ab proppen. Ik denk dat daar een deel van de slechte verhalen over goedkope batterijen vandaan komen.

Maar als we de zink kool buiten beschouwing laten (alsmede die ene peperdure lithium die daadwerkelijk 2x beter is) dan zijn de onderlinge verschillen dus niet zo groot maar de prijsverschillen wel. En als we dan de prijs afzetten tegen het aantal wattuur, komt er één bovendrijven (en dat is al jaren zo): die van dat bekende woonwarenhuis. Kwa prestaties behoort die tot de slechtste van deze 21 maar ga je de prijs per wattuur bekijken dan steekt deze met kop en schouders boven de rest uit.

En lekken? Ja, ALLE batterijen gaan lekken als ze (te lang) leeg zijn, ook de allerduurste. Er zullen verder best verschillen zijn qua lekbescherming en ook qua zelfontlading en temperatuurafhankelijkheid e.d. Dat boeit voor de meeste toepassingen niet zo. Weet je wat echt snel lekt trouwens? Goedkope zink kool batterijen! (En borstimplantaten maar dat terzijde). Dus nogmaals: laat die liggen!

TLDR;

Capaciteitsverschil tussen slechtste en beste alkaline batterij is beperkt. Prijsverschil wel groot. Kijk daarom naar prijs per wattuur (hoera Ik*a). Slechte verhalen komen vooral van zink kool  batterijen: hele lage capaciteit en ze lekken als een gebruikte t*mpon.

Reputatie 7
Badge +7

Mijn AB batterijen zijn nu na een maand of 5 leeg. Ik gebruik de AB en Next niet echt veel. Je krijgt eerst meldingen dat de batterij leeg is. Dat kun je negeren maar uitendelijk na een week of zo is het echt over. Dan komt de melding niet meer en is de AB dood. Licht niet meer op. Heb ze niet gemeten. Ik heb wel volle oplaadbare batterijen erin gestopt. Dat werkt niet. De spanning is te laag. Volle oplaadbare zijn iets van 1.3V en lege penlites ook. Dat lijkt dus wel te kloppen met elkaar.

Er moeten dus volle penlites in en die gaan niet lang mee. Ook niet de duracell.

Dat de AB soms niet regaeert heb ik ook. Dan licht hij niet op en kun je drukken wat je wilt. Na een poosje, minuut of zo, werkt hij weer. Ook met volle batterijen. De RF link lijkt soms weg. Went na een tijdje.:disappointed: Is blijkbaar normaal gedrag van de Next @Dolfff 

Reputatie 7
Badge +12

Hm oké, interessant. Wel een bevestiging van mijn veronderstelling dat de Next ab erg kritisch is met spanning. Dat betekent eigenlijk dat batterijen eerder “leeg” zijn dan dat ze werkelijk leeg zijn. Mijn advies: bewaar de batterijen voor minder veeleisende apparaten.

Maar ja, ik heb dus die melding niet gehad. Misschien dan toch gewoon het zoveelste Next issue.

En 5 maanden voor een ab die je niet veel gebruikt vind ik echt belachelijk. Zelfs al zijn het “maar” Ikea alkalisk cellen.

Reputatie 7
Badge +7

De besparing in elektriciteit moet natuurlijk ergens gecompenseerd worden. Als het niet uit het stopcontact komt, dan maar uit de batterijen.

Ik denk dat ik 1x nieuwe batterijen in de MBXL AB heb gestopt (in 4 jaar ofzo). Die werkte ook via RF. Deze AB is beduidend slechter. Maar dat is al vanaf het begin bekend. Al voor de softrelease kwamen meldingen dat ze na een paar weken al leeg waren. Ik gebruik bijna nooit VC dat maakt het nog erger denk ik.

Je had wel berichten rechts boven in beeld moeten hebben. Die komen 1x na aanzetten daarna niet meer. Ook niet iedere keer, maar wel geregelder. Totdat de AB niets meer doet. Van het ene op het andere moment. Daarna is het over. Het begon spontaan met 1x. Toen dacht ik van "Goh, hij geeft nuttige info. Wist niet dat de Next dan kan. Goed apparaat".
Daarna een paar weken niet meer. Daarna om de paar dagen. Ik denk dat ik het 5 of 6 keer gezien heb. Je kunt ze allemaal gemist hebben. Mijn beeld op TV begint altijd met het welkom in allerlei talen (ECO stand). Het kan zijn dat je TV te laat beeld geeft en je ze daarom gemist hebt.

Reputatie 7
Badge +12

Als de melding ná Welkom komt, kan ik hem onmogelijk gemist hebben.

De besparing in elektriciteit moet natuurlijk ergens gecompenseerd worden. Als het niet uit het stopcontact komt, dan maar uit de batterijen.

Zo'n soort grap zat ik ook al te bedenken, je bent me voor. :smile:

Reputatie 7
Badge +12

Het lag dus niet aan de batterijen want het probleem doet zich nog steeds voor.

Reputatie 7
Badge +7

Vanavond ook weer een keer gehad. Geen reactie. Na een paar seconden wel weer. Ik verdenk de RF link. Even weg of zo. Laatste week niet eerder gemerkt.

Ligt inderdaad niet aan de batterijen.

Reputatie 2
  • Was een tijdje weg, maar zoveel narigheid als ik de laatste dagen ondervind heb ik niet eerder meegemaakt:
    - Next reageert tijdje niet op ab (ondanks nieuwe batterijen). Na zo'n halve minuut voert hij plotseling alle opdrachten (die ik ingaf omdat hij niet reageerde) achter elkaar uit.
  • Laatste dagen tijdens terugkijken van een opgenomen programma (maakt niet uit welke zender) komt het bekende draaiend rondje in beeld, en vervolgens de melding met CS2212 ‘opname afspelen mislukt’ probeer een andere opname of later nog eens. Hetzelfde gebeurt momenteel bij de 2e Next (slaapkamer). Alleen als ik kies : kijken vanaf begin werkt het weer. Dan versneld doorspoelen naar het punt waar ik was. Dat gaat goed tot ik weer pauzeer of terugspoel, zelfde ellende opnieuw.
    Omdat het op allebei de next’en gebeurt denk ik aan een serverfout. Maar dit is niet leuk meer. Ik hoor graag of er meer deze ervaring hebben.
Reputatie 7
Badge +12

Dat vertraagd reageren op je ab is wel een ander issue. Bij mij (ea) is de verbinding echt even helemaal dood en worden de opdrachten ook niet achteraf uitgevoerd. Bij jou lijkt de Next even te druk met andere dingen. Een keer uit/aan zetten kan misschien helpen. Of fabrieksinstellingen.

Wb CS2212, ik heb die vandaag idd al een keer voorbij zien komen:

https://community.ziggo.nl/audio-en-tv-apparatuur-97/afspelen-opgenomen-opnames-geeft-ineens-cs2212-50893#post530548

Je kunt dit beter in bovenstaand topic melden want hier is het off-topic.

Reputatie 2

Bedankt voor de tip, ik vervolg het daar. Wbt de ab, de aan/uit, reset -riedel kennen de deelnemers hier onderhand wel, ik vermeld al niet eens meer dat die uiteraard zijn uitgevoerd. Maar evengoed bedankt voor de herinnering...

Reputatie 7
Badge +12

Ja klopt maar ik wist natuurlijk niet of je dat al geprobeerd had :blush:

Als je hier last van blijft houden is er wel iets goed mis. Misschien goed om dan meer details te vertellen. Zoals: hoe vaak gebeurt dit? Sinds wanneer?

Misschien toch ook maar es de batterijen vervangen? En/of je ab resetten door alle vier de batterijen er een uur uit te halen (daarna opnieuw koppelen met knopjes TV en 0 tegelijk indrukken gedurende 10 sec).

Reputatie 7
Badge +7

Gisteren ook weer een paar keer gehad. Gewoon tijdens het selecteren van een opname om af te spelen. Wat opvalt is dat er geen enkele reactie van de AB komt. De verlichting van de toetsen blijft uit. Na een 10 tal seconden reageren ze weer en kun je verder. Bij mij wordt er niets onthouden gelukkig.

Het is wel een bijna dagelijks terugkerend issue. De link met de Next lijkt te verdwijnen. Dat kan de Next zijn of de AB.

Reageer