Vraag

Next maakt automatisch een koppeling met receiver

• 24 december 2019
  • 40 Reacties
  • 1248x Bekeken

Toon eerste bericht

40 Reacties

Reputatie 7
Badge +14

Nee CEC via Toslink kan niet. Een Soundbar kan uit standby komen tgv een Audio signaal op de Toslink, zag ik hier en daar. Of dat met een Receiver ook zou kunnen, weet ik niet.
Maar is er niet ook nog een HDMI keten Next-TV-Receiver, waarlangs CEC, evt onverwacht, kan verlopen? Dat is me bij snelle lezing niet duidelijk geworden.

Klopt mijn soundbar aangesloten via toslink gaat aan als hij audio ziet.

Overigens via cec gebeuren er wel rare dingen , mijn apple TV 4 K zit met hdmi aangesloten op mijn Philips android tv , als ik voor via de tv de bron hdmi 1 kies waar de next op aangesloten is gaat mijn apple TV NIET aan als ik de aan knop indruk op de ab van de apple.

Kies ik hdmi bron 2 via de ab van de TV dan gaat de apple tv aan.

Dus ik kan de apple tv niet aanzetten als de bron keuze op de tv niet is gekozen.

In 1e instantie alle keuze opties geprobeerd en uitgezet die je in de apple os kan kiezen en dat hielp niet.

Nu een cec killer tussen de tv en de apple tv gezet en dit door mij ongewenste gedrag is verleden tijd, nu kan ik weer de apple tv aanzetten als de tv niet op die source/bron staat. 

Reputatie 7
Badge +12

Saillant detail: CEC is ontworpen om ons leven makkelijker te maken…..

:confounded:

Reputatie 7
Badge +14

ehhe nee niet echt ;-) maar ik ben van de oude stempel die gewoon een manier van doen met ab's en tv's en reciver's heeft ontwikkeld ;-) 

Reputatie 7
Badge +11

ehhe nee niet echt ;-) maar ik ben van de oude stempel die gewoon een manier van doen met ab's en tv's en reciver's heeft ontwikkeld ;-) 

Of gewoon een Logitech Harmony. Alle vormen van CEC uit en de Ziggo AB zonder batterijen opbergen. Alle aan/uit problemen opgelost.:grinning:

Reputatie 4
Badge +2

@Ronihd ook een vaag iets zeg, gemak dient niet altijd de mens zo blijkt wel weer.

@Ronihd  e.a.

Ook alweer iets raars met CEC, dat Apple-TV gedoe.
Zal wel te maken hebben met dat CEC weliswaar een ‘soort’ standaard is, maar elke fabrikant daar een eigen invulling en naam aan geeft, die wel zal werken icm andere eigen apparatuur en sommige andere apparatuur.
Je zou zeggen dat uitzetten van Easylink=CEC op de Philips TV hetzelfde effect zou moeten hebben als het gebruik van een CEC-Killer.

Dat de Next iets met CEC bleek te kunnen doen, heb ik vanwege matige standaardisatie altijd gevaarlijk genoemd: daar komt maar gedonder van; gooi het eruit of maak het een optie. Nou ja, je ziet het.

-----------------------------------------------------------------

In mijn eigen simpele opzet is er overigens niet veel aan de hand. Ik heb alleen via HDMI Next->Samsung TV.  Audio gaat analoog van TV naar ouderwetse Stereo versterker.
Het werkt alsvolgt.

-- Anynet=CEC aan op TV
TV gaat uitsluitend gelijk aan/uit met Next, als 1 knop voor aan/uitzetten aan staat op de Next. Dat is volgens verwachting.
Dat doet CEC want met de hand op het IR-venster van de Next-AB is er geen verschil.

-- Anynet=CEC uit op TV
Opnieuw: TV gaat uitsluitend gelijk aan/uit met Next, als 1 knop voor aan/uitzetten aan staat op de Next.
Dat kan HDMI-CEC nu niet doen. Het gaat nu optioneel met IR-signaal van de Next-AB naar de TV.

Conclusie: simpele aansluitopzet, complexe werking waarbij IR ook een rol kan spelen.

Je vraagt je dan meteen af: hoe werkt dit allemaal als er, naast TV en Next, ook nog een Receiver of Soundbar in een aaneengesloten HDMI keten zit? Eenvoudiger wordt het er dan niet op. Ook niet om te bepalen waar en hoe iets mis gaat om het evt op te kunnen lossen.

@MaxH

Of gewoon een Logitech Harmony.

Gebruik ik ook. Next-AB voor incidenteel Voice Control.

Reputatie 4
Badge +2

Ik vermoed dat door de hdmi verbinding van next-tv-receiver, de next de receiver heeft gedetecteerd door de tv heen. Waarom de next dit doet weet ik niet, maar is absoluut niet aanvaardbaar gedrag. Een optie om arc én cec uit te schakelen in de "next" update zou zeer welkom zijn.

Reputatie 4
Badge +2

Andere verklaring zou ik ook niet weten @kwelgeest 

avond allen,

Nieuw hier en een beetje digibeet.

Wel erg tevreden met de Next, zeker in vergelijk met 1 vd eerste Horizon boxen die ik al een jaar of 9/10 had.

Heb 'mijn’ probleem hierboven ook al een beetje voorbij zien komen maar de oplossing ervan is me nog niet helemaal duidelijk:

Mijn next via HDMI naar Marantz SR7008 receiver, dan met HDMI naar Panasonic plasma. Zodra ik de rode knop vd AB van Next indruk gaat TV en Next maar ook de receiver aan. Niets zo irritant als dat want deze setup gebruik ik alleen voor films of muziek Blu Rays. Het journaal mag van mij gewoon over de TV.

Iets gelezen over meerdere apparaten met elkaar verbinden etc, maar wat moet ik nu doen om de SR7008 niet aan te laten gaan als ik de rode AB knop indruk en dat dus dan alleen de TV en de Next box aangaan ?

PS, zoals gezegd, hiervoor had ik de Horizon box in exact dezelfde opstelling en de receiver ging NOOIT aan als ik de TV en Horizon aanzette. Dus een CEC probleem in de receiver (wat dat ook mag wezen) kan het niet zijn. 

alvast bedankt voor de reacties!

gr Rene

Reputatie 7
Badge +12

Houd eens je hand voor de afstandsbediening. Gaat ie nu niet aan? Dan is het IR en dan is je ab ongewenst gekoppeld (of misschien zelf gedaan). Wat je dan kunt proberen is bij de instellingen expres een verkeerde receiver koppelen. Alleen zal dan volume via Next ab ook niet werken.

Gaat ie toch aan met hand ervoor, dan gebeurt het via CEC.

Hallo Dolfff,

Heb het maar anders opgelost door de koppeling van de AB voor meerdere apparaten op uit te zetten. Moet nu weliswaar de linker en rechter bovenknoppen vd AB indrukken om de TV en de Next aan te zetten maar in ieder geval gaat nu de tuner niet automatisch aan.

Alleen nog even testen of het geluid vd tuner - als ik die later besluit toch aan te zetten - dan nog wel geregeld wordt met de Next AB… Alleen nu even niet thuis om te testen.

gr Rene

Reputatie 7
Badge +12

Je kunt de koppeling niet uitzetten helaas (heb dat verzoek wel ingediend dus misschien dat die optie er over 1000 jaar in zit). Wat wel kan is de instelling “Een knop voor aan- en uitzetten” op Uit zetten en ik vermoed dat dat is wat je bedoelt. Dat heeft geen invloed op volumeregeling dus dat zou moeten werken nog.

Reputatie 4
Badge +2

De situatie die @blackmolley  schetst gebruik ik ook. Als ik nu de receiver aan zet en op de next ingang schakel dan gaat tv geluid uit en neemt de receiver het over. Receiver staat trouwens arc aan en cec uit.

Net even geprobeerd of de next AB de geluidsregeling overneemt als ik de tuner aanzet maar helaas. Ik blijk op dat moment 2 volume regelaars te hebben als ik de receiver later aanzet met de marantz AB; kan met de next AB de tv harder zetten en met de marantz AB gaat het geluid over de boxen harder. Zit me niet in de weg dat ik de receiver AB dan zal moeten gebruiken maar bijzonder is het wel ...

Reageer