Vraag

Next maakt automatisch een koppeling met receiver

• 24 december 2019
  • 40 Reacties
  • 1264x Bekeken

Reputatie 4
Badge +2

Bij ons gebeurt er sinds een paar weken dat als wij de next aanzetten de receiver ook mee aangaat, wij hebben zelf deze koppeling niet gemaakt in het menu van de next.

De next zit bij ons via een toslink verbonden met de receiver, en via een hdmi kabel naar de tv. Als ik ook in het menu bij de next kijk zie ik de receiver niet staan als gekoppeld apparaat.

Iemand enig idee hoe dit kan?

40 Reacties

Reputatie 7
Badge +12

Is je receiver (behalve met de Next) ook met je tv verbonden? En met welke kabel?

Het kan zijn dat bepaalde IR codes in je ab hetzelfde zijn voor tv en receiver. Dus wat je es kunt proberen is je tv opnieuw te koppelen waarbij je het typenr invoert (dus niet Next zelf laten zoeken). Mocht dit inderdaad helpen (laat je het weten?) dan is het vervolgens de vraag of dit zo blijft na standby.

Wat je ook kunt proberen is een verkeerde tv te koppelen (maar dan werkt volume regeling niet via je tv). Je tv zal dan nog steeds aan gaan als je de CEC functie in Next en tv hebt ingeschakeld.

Ik schaar me wel achter de ongewenstheid van geforceerd koppelen van apparatuur in het algemeen. Automatisch detecteren is prima (bv binnen het koppel menu) maar dit geforceerd toepassen zonder tussenkomst van de gebruiker is absoluut ongewenst. Bij mij werd geforceerd mijn Panasonic tv gekoppeld na een update terwijl ik dat NIET WIL. Een ontkoppelfunctie ontbreekt vooralsnog. Wel voorgesteld (en opgepakt met lage prio).

Reputatie 4
Badge +2

Helaas is het ontkoppel topic gesloten maar dat zou wel een ideale functie zijn.

Hier loopt alles in principe met uitzondering van de next na, via de receiver dus de receiver zit via een hdmi kabel verbonden met de tv.

Ik acht de kans niet groot dat de IR codes het zelfde zijn i.v.m leeftijd en merken, als ik de aankomende dagen thuis ben kan ik hier wel eens naar kijken.

De koppeling is trouwens wel een keer spontaan weg geweest, maar helaas ook weer terug gekomen.

Reputatie 7
Badge +12

Weet je wat ik dan eigenlijk vermoed? Dat je receiver aan gaat door CEC via tv.

Wat gebeurt er als je de boel inschakelt met rode knop van Next ab terwijl je je hand voor de ab houdt (om alle IR tegen te houden)? Gaat je receiver dan toch ook aan? En je tv?

Reputatie 4
Badge +2

Zou wel heel apart zijn CEC staat uit in de tv, maar ik ga het eens proberen met mijn hand ervoor.

Reputatie 7
Badge +12

Oké, dat zou dan niet moeten kunnen idd. Maar de hand-ervoor test is nuttig dus we horen het wel.

Reputatie 4
Badge +2

Net met het aan zetten mijn hand er voor gehouden, de Next ging aan de receiver ging aan en de tv bleef uit.

Reputatie 7
Badge +12

Oké, met je hand ervoor gaat de receiver toch aan dus. Dat kan alleen maar CEC zijn dan. CEC gaat niet via Toslink. Dus dan gaat het over hdmi via je tv (die uit blijft) naar de receiver. Echt tamelijk absurd. Maar het kan niet anders. Het is IR of CEC en IR is het dus niet met hand ervoor. CEC dus, zelfs al staat CEC in je tv uit zoals je zei. Blijkbaar is de tv dan passief en gaat het CEC signaal via je tv naar je receiver. Zo zie je maar dat CEC een hoop ellende kan veroorzaken. Daar waren we allang achter.

Waarop staat de instelling “Één knop voor aan- en uitzetten” in de Next? Zet deze es voorlopig uit? Dan zou er geen CEC verstuurd moeten worden. Je tv moet je dan apart aanzetten met de witte knop. En check nog even of de CEC functies in je tv en receiver allebei uit staan.

Reputatie 4
Badge +2

Waar het mis gaat geen idee in de tv staat het uit en de receiver ook, een knop voor aan en uit zetten staat aan.

Morgen ga ik toch even iets anders aan sluiten (switch rechtstreeks naar de tv) en duik ik weer eens het menu van de receiver in.

Reputatie 7
Badge +12

Oké mijn advies is om “één knop voor aan- en uitzetten” voorlopig Uit te zetten, desnoods alleen als test.

Reputatie 4
Badge +2

Ik laat weten hoe het uitgepakt heeft

Reputatie 4
Badge +2

Oké mijn advies is om “één knop voor aan- en uitzetten” voorlopig Uit te zetten, desnoods alleen als test.

Dit werkt bij mij ook als enige optie.

Hoewel mijn (huidige) opzet iets anders is.

Next - receiver - tv via hdmi.

Receiver op passtrough (hoge standby) en de optie arc aan maar cec uit. Bij mij op de receiver zit bij het cec gedeelte ook een optie voor in en uitschakelen van de receiver via hdmi en die staat uiteraard uit. Nu gaat de next en tv aan met de rode en witte knop met geluid via de tv. Schakel ik de receiver aan dan schakelt de tv het geluid om naar receiver en als ik dan de receiver op de ingang van de next zet, heb ik meteen geluid in dolby digital plus. Hoop dat iemand hier iets aan heeft.

Reputatie 4
Badge +2

Ik weet dat mijn receiver dezelfde opties heeft, alleen arc loop ik zelf altijd mee te klooien daarom gebruik ik het niet.

De tv is nog even bezet dus kan nog niks uit testen, er word volop mario kart gespeeld vandaag.

Reputatie 7
Badge +12

Ook belangrijk :smile::smile:

Reputatie 4
Badge +2

Een knop voor aan en uit uit dat werkt dan gaat de receiver niet aan, waarom die het anders wel doet geen idee.

Weet alleen dat mijn vrouw hier al blij mee is.

Reputatie 7
Badge +12

CEC gaat op z'n BEK. Niets meer niets minder.

Mooi dat mijn workaround helpt. (Graag gedaan :innocent: ).

Alleen hoop ik nou niet dat Ziggo dit als “opgelost” beschouwt. Dit is gewoon ongewenst gedrag.

Reputatie 4
Badge +2

Opgelost is het zeker niet en ook voor ziggo niet hoop ik.

Dat het fout gaat bij CEC is duidelijk maar CEC werkt zover ik weet niet via toslink, soms blijven dingen onverklaarbaar denk ik.

Nee CEC via Toslink kan niet. Een Soundbar kan uit standby komen tgv een Audio signaal op de Toslink, zag ik hier en daar. Of dat met een Receiver ook zou kunnen, weet ik niet.
Maar is er niet ook nog een HDMI keten Next-TV-Receiver, waarlangs CEC, evt onverwacht, kan verlopen? Dat is me bij snelle lezing niet duidelijk geworden.

Reputatie 4
Badge +2

De aansluiting is als volgt: de next zit verbonden met een hdmi kabel naar de tv, en met een toslink naar de receiver, dan zit er nog een hdmi kabel van de tv naar de receiver. Dit is omdat al het andere (ps4, blu-ray en andriod boxje) via de receiver lopen, omdat ik die apparaten met dolby geluid gebruik.

De anynet+ (CEC) van de tv staat uit zoals die ook in de receiver uit staat.

Ok. Bedankt. Ik vroeg dit nog voor alle zekerheid.
Omdat het zo bizar is. CEC zou zo uitgesloten moeten zijn.
Dan dus IR, maar dat is het ook niet.

Pfff.

Reputatie 4
Badge +2

Nee het is iets heel aparts de kabel van de tv naar de receiver heb ik ook geprobeerd in een andere hdmi ingang op de tv, maar ook dit maakt totaal niet uit de receiver gaat gewoon aan.

Nu met een knop voor aan en uit op uit blijft die wel uit, dus mijn vrouw is blij en ik blijf nog even in ongewis hoe dit nu komt.

Reputatie 7
Badge +12

Oké, met je hand ervoor gaat de receiver toch aan dus. Dat kan alleen maar CEC zijn dan. CEC gaat niet via Toslink. Dus dan gaat het over hdmi via je tv (die uit blijft) naar de receiver. Echt tamelijk absurd. Maar het kan niet anders. Het is IR of CEC en IR is het dus niet met hand ervoor. CEC dus, zelfs al staat CEC in je tv uit zoals je zei. Blijkbaar is de tv dan passief en gaat het CEC signaal via je tv naar je receiver. Zo zie je maar dat CEC een hoop ellende kan veroorzaken. Daar waren we allang achter.

Dit dus.

Reputatie 4
Badge +2

Daar gaan we maar gewoon van uit inderdaad.

Reputatie 7
Badge +12

Je kunt het ook nog op een andere manier aantonen: zet een CEC killer tussen je tv en receiver. Ik garandeer je dat het probleem dan ook weg is.

Dat zou kunnen. Dan werkt de uit-stand van Anynet mogelijk niet zoals je zou verwachten tussen TV en Receiver.
Met mijn Samsung TV komt er geen CEC van Next bij de TV terecht als Anynet uit staat, maar dan is de TV Slave..
Een Receiver heb ik niet (Analoge Audio TV ->Stereo versterker).

Reputatie 4
Badge +2

Ik laat het wel gewoon zo zoals het nu is voor ons is het prima zo.

Reageer