1
Vraag
2
Reacties
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Next lijkt niet te werken zonder Coax verbinding

Zie: https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/waarom-mediabox-next-aanbieden-maar-geen-toegang-voor-e...
AlexHelpt heeft dit m.i beter = langduriger getest dan ik.
Bij mij ging het bij kortere tests goed.
Dat is wat je mag verwachten van de Next en is m.i dus een Bug.
Als dit probleem er niet zou zijn, zou dat een uitkomst kunnen zijn voor diverse klanten, die het alleen bij een UTP of Wireless netwerkverbinding zouden willen laten.
We zijn met IP-TV bezig, toch?

Noot.
Zonder coax kun je via Internet bijna Live kijken op de Next via Replay of geplande opname. Kort na het begin van een uitzending starten, dan.
Met coax is iets handiger, omdat je bij gebrek aan Replay vooraf een opname moet gaan plannen voor bijna Live willen kijken op de slaapkamer ofzo. Dat is best te doen.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Na een test van ruim drie weken zonder coax aan de Nexrt, blijkt ie prima te blijven werken.
Case Closed.

Bekijk in context

52 Reacties 52
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Meerdere Next ontvangers per huishouden gaat voor Ziggo een probleem worden vooral als die extra Nexten per huishouden alleen maar via IPTV content kunnen tonen. Stel dat er alleen nog maar met IPTV gewerkt zou worden, dan heeft iedere Ziggo klant zo'n Next geval nodig om TV te kijken, dus ook de klanten die nu alleen maar TV afnemen. Coax segmenten hebben zo'n 1000 aangesloten huizen en laten we er voor het reken gemak even van uit gaan dat ze ook allemaal Ziggo klant zijn (de natte droom van sales). In de huidige coax segmenten is er een EuroDOCSIS downstream capaciteit van zo'n 1200 Mbps. Ofwel 1.2 Mbps per huishouden. Dat wordt in de toekomst nog veel meer knijpen van de bitrates, zeker als klanten verwachten dat hun kabel internet abonnementssnelheid prime time ook haalbaar moet zijn. Als er dan straks gemiddeld twee van die Next gevallen per huishouden gebruikt zouden moeten kunnen worden komt het kabel netwerk van de toekomst piepend en krakend tot stilstand. Lineair TV kijken via DVB-C i.p.v. al dat uitgestelde kijken via IPTV is zo gek nog niet voor kabel infrastructuren met gedeelde capaciteit.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
De next werkt nu in principe voor live TV via coax dus niks aan de hand met het verhaal dat er te weinig capaciteit zou zijn.

Alleen het ondemand kijken, kort na het begin van een uitzending starten kijken en kan 205 4 K love nature maakt gebruik van de internet capaciteit.

Ik kan me niet voorstellen dat de knappe koppen van Ziggo en Liberty Global het verhaal van ArChie.DVB niet kennen en daar geen rekening mee houden dat zou ongehoord zijn !
Er is zeker weten in de toekomst genoeg bandbreedte beschikbaar.

Voor nu hanh denk ik niet dat live via coax kijken een bug is 😉

Voor nu is coax en utp kijken een en en dingetje en voor de toekomst zal kijken via IP, Lan , internet of hoe je het dan ook wil noemen het wel worden , ik denk dat we in het begin van een overgangs fase zitten.
hanhoo

Level 1
  • 102Posts
  • 2Oplossingen
  • 24Likes
Live TV is via Coax, en de beeldkwaliteit is ook stukken beter dan replay of uitgesteld kijken.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ronihd

mist er iets uit deze zin?

"Alleen het ondemand kijken, kort na het begin van een uitzending starten kijken en kan 205 4 K love nature maakt gebruik van de internet capaciteit".

Het leest nl. wat vreemd. Heb het idee dat er wat ontbreekt...
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Waar het mij om draait is, dat je niet verwacht, dat de Next niet zonder Coax-verbinding zou kunnen functioneren.
Je kunt dan uiteraard alleen gebruik maken van diensten via het Internet. Live-TV is er niet bij, maar je kunt, als je dat wenst, altijd wel bijna Live naar iets gaan kijken mbv Replay of een geplande Opname, bij gebrek aan Replay voor een programma.

Dat heb ik dan ook een avondje getest en dat werkte prima.
AlexHelpt heeft dat wat langer getest dan ik en loopt na verloop van tijd tegen een naar mijn smaak onverwacht en onnodig probleem aan.

Er zijn meldingen van klanten die liever geen coax naar bv de slaapkamer gaan trekken. Dit komt in het bijzonder voor in situaties waar er een MBXL Extra in gebruik is met een UTP-verbinding aan de hoofdBox zonder aanwezigheid van coax.

Het moeten aanleggen van coax zou volgens mij dan ook niet strikt noodzakelijk horen te zijn.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ik zie de grootste uidaging bij de gamers liggen. Meerdere Next boxen die allemaal via IPTV (kunnen) werken én online games waarbij zelfs een paar ms latency al verschil kunnen maken.
Nog afgezien van de bandbreedte, zul je hoe dan ook (en bij meerdere Next boxen) flink met QOS moeten werken. Maar ook dat is geen ideale oplossing. Want je moet (en dat gaat waarschijnlijk gebeuren) óf voorrang geven aan IPTV en dus meer latency op de game, óf je moet de game voorrang zetten met mogelijk nadelige gevolgen voor je IPTV streams.
Ik ben dus erg benieuwd hoe dat gaat lopen.

het coax probleem wat Alex aangeeft, was te verwachten omdat alle apparaten in principe via coax (tftp) worden geupdate en niet vanaf de UTP kant.
Als die updates een bepaalde TTL hebben dan valt inderdaad, zodra de TTL is bereikt, de box stil in afwachting van de nieuwe updates. (iets wat je tegenwoordig ook steeds meer bij software/comsoles ziet die minstens 1x per maand of per 2 maanden aan het internet moeten hangen om te blijven werken)
broekhua

Level 9
  • 240Posts
  • 4Oplossingen
  • 57Likes
Ik heb mijn Coax kabel doorgetrokken tot in alle slaapkamers van mijn huis. In elk vertrek een DVB-C ontvanger.
Resultaat: overal perfect beeld zij het dan de FTA zenders in SD kwaliteit.
Voor mij ruim voldoende op de slaapkamers omdat ik daar TV's heb staan niet groter dan 32 inch.
Deze mogelijkheid is voor mij de belangrijkste reden om bij Ziggo te blijven.
Live TV kijken werkt bij mij hoegenaamd altijd perfect via Ziggo. Beter dan via KPN omdat die kastjes nog wel eens een reset nodig hebben.
Verder heb ik voor Internet een KPN abonnement via DSL. 50/30 Mb/s wat voor mij ruim voldoende is, snelheid altijd beschikbaar, lage ping, en betrouwbaar.
Verder heb ik een der toestellen uitgerust met een chromecast om bv. Netfix te kunnen kijken.
Misschien iets duurder in totaal maar ik kan altijd TV kijken. Zowel via Ziggo (Live stream) als via KPN (Internet)
Wat wil je nog meer in deze tijd.
Gr, Arie
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
hanh wrote:
Waar het mij om draait is, dat je niet verwacht, dat de Next niet zonder Coax-verbinding zou kunnen functioneren.



Het moeten aanleggen van coax zou volgens mij dan ook niet strikt noodzakelijk horen te zijn.


Niet om je af te vallen hanh maar Ziggo bied van oudsher een dienst aan via de Coax kabel.
Alle vorige decoders en ook de TV toestellen hadden en hebben een coax kabel nodig, zelfs de nieuwere modellen.
Dat is de core van de dienstverlening/content en wat er aangeboden wordt alhoewel Internet tegenwoordig een noodzakelijk iets is wat bijna net zo belangrijk is als het aanbieden van Electra , water en gas.....< o ja dat mag niet meer ............;-)

De next is de 1e box die Ziggo aanbied waar men gebruik gaat maken van een en en omgeving ,dus via IP en via coax content aanbieden en als het dan zo is dat voor de autorisatie coax nodig is dan is dat niet anders.
(De Horizon leunt daar een beetje tegenaan )

In de toekomst zal de elektronica meer en meer gaan leunen op de internet variant , internet of things en wat er niet meer op ons afkomt alles heeft straks een verbinding via het internet nodig ( 5 g )

Maar voor nu zitten we in het begin van een overgangsfase.
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
het coax probleem wat Alex aangeeft, was te verwachten omdat alle apparaten in principe via coax (tftp) worden geupdate en niet vanaf de UTP kant.

Nick999
tftp is een Internet protocol. Het veronderstelt een Internetverbinding als een update met tftp zou moeten worden gedaan.

Bij de MBXL is er daarvoor een aparte Internetverbinding met Ziggo beschikbaar over de coax-aansluiting. Dat moet wel, omdat de MBXL ook los moet kunnen worden gebruikt ipv tevens als Modem/Router, zoals dat nog wel voorkomt in voormalig UPC gebied. Die speciale Internetverbinding is verder nodig om On-demand diensten te kunnen leveren op de MBXL (Replay, Movies & Series).

Bij de Next is via coax geen Internetverbinding nodig. Coax levert de Zender steams op de kabel. Meer niet. Zie geen andere rol. Vind het daarom vreemd waarom een coax-aansluiting zou moeten omdat je anders in de problemen komt. De voor wat dan ook benodigde internetverbinding is er immers al voor de Next via bekabelde of draadloze aansluiting aan je lokale netwerk. Zonder dat heb je uiteraard heel weinig aan de Next.
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ronihd Op de Next zou net zo makkelijk gebruik hebben kunnen worden gemaakt van de de beschikbare On-demand Live streams via Internet, zoals die voor de Zenders op de kabel bij Ziggo Go worden toegepast.

Men heeft nog gekozen voor een hybride aanpak, waarbij de zenders op de kabel ook nog een rol spelen naast Ip-tv. De overgang tussen stream via Internet en stream via de kabel verloopt vrijwel onopgemerkt, als er geen pop-up zou zijn je daarop te wijzen als je bv Replay doorspoelt naar Live uitzending.

Vermoedelijk is het hybride geworden omdat die Live streams thans nog wel eens instabiel kunnen zijn en nog een lagere bitrate = mindere beeldkwaliteit opleveren dan via de streams van de zenders op de kabel.
Naarmate het gebruik van de streams op de kabel verder zal dalen tgv meer en meer uitgesteld kijken, komt er een moment, dat zenders op de kabel qua ruimtebeslag een te weinig efficientie methode wordt om zo content aan te blijven bieden. Die weg zijn we ingeslagen.
De zender streams gaan van de kabel af, maar het zal nog flink lang gaan duren alvorens dit verstandig is en kan, omdat er vrijwel geen klanten meer over zijn die afhankelijk zijn van die streams voor DVB-C Tuner ontvangst van het aanbod. Het in alle redelijkheid kunnen verwijderen van Analoge TV heeft ook erg lang geduurd.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Ronihd wrote:
De next werkt nu in principe voor live TV via coax dus niks aan de hand met het verhaal dat er te weinig capaciteit zou zijn.

Het was je misschien niet opgevallen, maar ik gebruik het woord "Stel" om aan de hand van een uitgewerkt voorbeeld juist aan te geven wat de gevolgen kunnen zijn voor Ziggo indien men volledig over zou gaan op IPTV i.p.v. TV via DVB-C. Daarmee probeer ik dus duidelijk te maken dat met de huidige gedeelde capaciteit in de coaxsegmenten (1200 Mbps of 1.2 Gbps) alles via IPTV gaan doen geen verstandig besluit zou zijn van Ziggo omdat het niet past bij de gebruikte kabel techniek.

Ik kan me dus om die reden voorstellen dat Ziggo juist kiest voor lineaire TV via DVB-C op de Next box om te voorkomen dat men in de situatie terecht komt dat iedereen volop van IPTV-achtige content gebruik gaat maken zoals hanh zich afvraagt. Meer gebruik van IPTV-achtige content zal immer zorgen voor meer belasting van die capaciteit in de coaxsegmenten waardoor ook de kans groter wordt dat weer meer klanten zullen gaan klagen over het niet behalen van hun kabel internet snelheden en slechte kwaliteit IPTV streams omdat er teveel geknepen moet worden als gevolg van een capaciteitsgebrek.

Alleen het ondemand kijken, kort na het begin van een uitzending starten kijken en kan 205 4 K love nature maakt gebruik van de internet capaciteit.

Je vergeet hier de overige IPTV-achtige content zoals Netflix, Youtube en wat voor video diensten er nog meer via de Next kastjes worden aangeboden. Al die voorzieningen zorgen voor belasting van de capaciteit in het coaxsegment.

Ik kan me niet voorstellen dat de knappe koppen van Ziggo en Liberty Global het verhaal van ArChie.DVB niet kennen en daar geen rekening mee houden dat zou ongehoord zijn !

Zijn dat dezelfde koppen die ook de Mediaboxen en Connectboxen geselecteerd hebben? Die bedacht hadden dat ze het voor 4G interferentie gevoelige deel van de frequentieband zouden gaan inzetten voor EuroDOCSIS downstreams en proefondervindelijk moesten vaststellen dat dat geen handige keuze was? Die continu zaken uitbrengen die nog niet af zijn? Vervang dan het woord knappe maar door dom aangezien ik niet de indruk heb dat ze de gevolgen van hun wijzigingen overzien en vooral reactief handelen op zaken die verkeerd uitpakken.

Er is zeker weten in de toekomst genoeg bandbreedte beschikbaar.

Ja, Ziggo heeft geroepen dat ze naar DOCSIS 3.0 gaan toewerken naar 10 Gbps capaciteit. Ofwel gemiddeld 10 Mbps per klant i.p.v. 1.2 Mbps per klant. Dan kunnen alle klanten in een coaxsegment tegelijk een geknepen HD content stream bekijken zolang ze maar niet ook gaan internetten tijdens de prime-time TV kijk momenten.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Nick999 wrote:
het coax probleem wat Alex aangeeft, was te verwachten omdat alle apparaten in principe via coax (tftp) worden geupdate en niet vanaf de UTP kant.
Als die updates een bepaalde TTL hebben dan valt inderdaad, zodra de TTL is bereikt, de box stil in afwachting van de nieuwe updates.

TFTP en TTL zijn in dit kader de verkeerde termen. Over het algemeen wordt RTV content beveiligd middels encryptie om te voorkomen dat consumenten die content kunnen opslaan en eventueel verspreiden. Ook zorgt die beveiligde content ervoor dat je alleen toegang kan krijgen tot content die behoort tot jouw abonnement. Dergelijke abonnementssystemen werken met aan het abonnement gekoppelde tijdelijk geldige sleutels voor de decryptie van de content. Die wordt ook wel Conditional Access (CA) genoemd.

Kennelijk maakt Ziggo ook voor IPTV nog gebruik van een Conditional Access System (CAS) waarvan de abonnementssleutels nog steeds worden verstuurd via de DVB-C transport streams aangezien die sleutels ook nodig zijn voor toegang tot lineaire RTV via DVB-C.
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ronihd ArChie.DVB
Ik schreef:
Vermoedelijk is het hybride geworden omdat die Live streams thans nog wel eens instabiel kunnen zijn en nog een lagere bitrate = mindere beeldkwaliteit opleveren dan via de streams van de zenders op de kabel.

Ik ga ook wel mee met de redenering dat een te voorzien capaciteitsprobleem ook een punt van overweging zal zijn geweest voor de hybride aanpak te gaan.

Wat je niet kunt tegenhouden is de in de in de tijd veranderende kijkgewoonten waarbij de verhouding tussen gebruik van IP-TV en van de zenderstraams op de kabel meer en meer richting IP-TV zal gaan.
Dat de Next voor opnames IP-TV via de cloud gebruikt, draagt daar ook een stevig steentje aan bij. En vergeet de ambities met Ziggo Go niet.
Zo bekeken lijkt het erop, dat Liberty Global/Ziggo makelijk over een capaciteitsprobleem lijken te denken.

Er zal inderdaad hoe dan ook snel iets aan capaciteiten moeten worden gedaan om dit allemaal soepel te kunnen laten blijven verlopen.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
hanh wrote:
Bij de MBXL is er daarvoor een aparte Internetverbinding met Ziggo beschikbaar over de coax-aansluiting. Dat moet wel, omdat de MBXL ook los moet kunnen worden gebruikt ipv tevens als Modem/Router, zoals dat nog wel voorkomt in voormalig UPC gebied. Die speciale Internetverbinding is verder nodig om On-demand diensten te kunnen leveren op de MBXL (Replay, Movies & Series).

Qua EuroDOCSIS is er niets speciaals aan die internet verbinding van de Mediaboxen. Ze koppelen gewoon upstream en downstream kanalen uit dezelfde set van kanalen die gebruikt worden door de EuroDOCSIS modem. Ze krijgen echter andere services toegewezen in de configuratie voor het gebruik van RTV-achtige diensten die een IP verbinding nodig hebben met servers van Ziggo en de gebruikers krijgen geen directe toegang tot het internet indien de Mediabox niet wordt ingezet voor de modem functie bij klanten.

Ik woon in een voormalig Ziggo gebied en ook hier hebben de Mediaboxen dus afhankelijk van het type Mediabox meerdere upstream en downstream kanalen gekoppeld net als in voormalig UPC gebied zodat die Mediaboxen ook gebruik kunnen maken van dezelfde IPTV-achtige RTV diensten.

Bij de Next is via coax geen Internetverbinding nodig. Coax levert de Zender steams op de kabel. Meer niet. Zie geen andere rol. Vind het daarom vreemd waarom een coax-aansluiting zou moeten omdat je anders in de problemen komt. De voor wat dan ook benodigde internetverbinding is er immers al voor de Next via bekabelde of draadloze aansluiting aan je lokale netwerk. Zonder dat heb je uiteraard heel weinig aan de Next.

Zie mijn uitleg over het Conditional Access System (CAS) in een andere reactie voor toegang tot beveiligde content.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
hanh wrote:
Vermoedelijk is het hybride geworden omdat die Live streams thans nog wel eens instabiel kunnen zijn en nog een lagere bitrate = mindere beeldkwaliteit opleveren dan via de streams van de zenders op de kabel.

Die lagere bitrate is geen gevolg van Live streams. Het bron materiaal is immers gelijk voor DVB-C en IPTV. Ziggo kiest er echter voor om dat bronmateriaal voor IPTV te converteren naar een MPEG encoding met een lagere bitrate zodat de IPTV content zo min mogelijk belastend is voor de downstream capaciteit in de coaxsegmenten. De kans dat iedere klant op hetzelfde moment pauzeert is namelijk zeer klein waardoor de content naar iedere klant apart gestreamd moet worden in een coaxsegment i.p.v. één stream voor alle klanten zoals bij DVB-C.
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
ArChie.DVB Ik snap je CAS verhaal en had al een vermoeden dat zoiets een rol zou kunnen spelen bij het kennelijk na een flinke tijd plots staken van IP-TV diensten door de Next zonder coax-aansluiting.
Wat ik nog niet zie, is dat dit op deze manier in elkaar zou moeten steken.
Er zit dan een onwenselijke en vermoedelijk te vermijden afhankelijkheid van IP-TV tov gebruik van Live-TV via de DVB-C Tuner.
Vermoedelijk te vermijden, herhaal ik nog maar ff.
Beschouw het als een gedachtenexperiment en niet als wetenschap!
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
hanh wrote:
Wat je niet kunt tegenhouden is de in de in de tijd veranderende kijkgewoonten waarbij de verhouding tussen gebruik van IP-TV en van de zenderstraams op de kabel meer en meer richting IP-TV zal gaan.

Klopt en dat gaat voor de kabelbedrijven en andere infrastructuren met een gedeelde capaciteit in de wijken in de toekomst dus een probleem worden. Allemaal oplosbaar natuurlijk, maar of het ook rendabel is? Zoals hier ergens in het archief nog wel is terug te vinden gaven enkele Ziggo medewerkers in een blog artikel aan dat het aantal homes passed in een coaxsegment zo'n 1000 stuks was. Tegenwoordig kiezen ze bij nieuwbouw misschien voor kleinere coaxsegmenten, maar dat neemt niet weg dat het gros van de bestaande coaxsegmenten om dat soort aantallen was inricht en de herinrichting naar kleinere coaxsegmenten gepaard zullen gaan met dure graafwerkzaamheden voor de aanpassing van de infrastructuur in de wijken, de aanpassing van CMTS'sen, etc. Niet iets dat Ziggo met wat software herconfiguratie kan realiseren.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
ArChie.DVB wrote:



Alleen het ondemand kijken, kort na het begin van een uitzending starten kijken en kan 205 4 K love nature maakt gebruik van de internet capaciteit.
Je vergeet hier de overige IPTV-achtige content zoals Netflix, Youtube en wat voor video diensten er nog meer via de Next kastjes worden aangeboden. Al die voorzieningen zorgen voor belasting van de capaciteit in het coaxsegment.


Beetje knip gedaan 😉

Nee niet vergeten maar ik heb van niemand nog capaciteit klachten gezien of gehoord en sowieso als je hier het forum volgt zijn er nauwelijks klachten te vinden die capaciteit gerelateerd zijn , op een paar daargelaten waar vaak het een binnenhuis probleem blijkt te zijn.
Serkan Ziggo laat ook vaak weten als hij zo een klacht leest dat hij een capaciteit probleem direct onderzoekt.

Ik kan me niet voorstellen dat de knappe koppen van Ziggo en Liberty Global het verhaal van ArChie.DVB niet kennen en daar geen rekening mee houden dat zou ongehoord zijn !
Zijn dat dezelfde koppen die ook de Mediaboxen en Connectboxen geselecteerd hebben? Die bedacht hadden dat ze het voor 4G interferentie gevoelige deel van de frequentieband zouden gaan inzetten voor EuroDOCSIS downstreams en proefondervindelijk moesten vaststellen dat dat geen handige keuze was?



Hier draai je de zaken om.
Ziggo gebruikt al jaren deze frequenties en omdat de overheid zijn zakken wilde gaan vullen hebben ze de frequenties ( in de ether ) voor dik geld verkocht aan de mobiele telefoon providers en er gewoon lak aan gehad dat dit zou kunnen botsen met de frequenties die Ziggo al jaar en dag op het kabelnet gebruikt. En het kabelnet is zeker weten goed hoogfrequent afgeschermd tegen instraling van buitenaf. Vaak vind de instraling plaats op de in huis apparatuur van de klant zelf en ondeskundig aangebrachte binnenhuis verdelers en nog meer.
De benoemde frequenties waren dus al in gebruik door tv zenders en later heeft Ziggo zelfs zenders laten verschuiven van plek om directe instraling op de tv toestellen tegen te gaan en daarom moesten hele volksstammen hun tv opnieuw inregelen. Dat schijnt bij Eurodocsis niet te kunnen ? dat weet ik niet zeker en dan moet je ook nog maar zien waarheen.

Die continu zaken uitbrengen die nog niet af zijn? Vervang dan het woord knappe maar door dom aangezien ik niet de indruk heb dat ze de gevolgen van hun wijzigingen overzien en vooral reactief handelen op zaken die verkeerd uitpakken.

Mag jij vinden, ik kijk er anders tegenaan 😉
hanh
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Zoals gezegd.
Mijn verwachting is dat goed werken van de Next zonder coax technisch zou moeten kunnen. Ik zie geen goede reden waarom niet.
Er is 1 melding van AlexHelpt dat dit in de praktijk op den duur blijkt mis te gaan. Dat vind ik nog onvoldoende bewijs. Het kan nog een samenloop van omstandigheden zijn geweest.
Daarom ben ik gisteren een test gestart die ik langer laat duren dan de tests van 1 avondje, die ik eerder deed.
Over een week of zoveel eerder als nodig, geef ik een update.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic