Rooverz

Level 6
  • 111Posts
  • 2Oplossingen
  • 49Likes

Netflix audio problemen Dolby 4.19

Geluid bij "volg bron" werkt nu wel goed in het tv gedeelte van de Next. Bij Netflix echter wordt alles nog steeds in DD5.1 doorgeven.

Er zijn drie nadelen bij de Netflix App:

- Geen ondersteuning voor Dolby Digital Plus

- Als het bron signaal van Netflix stereo is mixt de Next het zelf op naar DD5.1 maar alleen op een zeer slechte manier (zoals voorheen ook bij het tv gedeelte werd gedaan).

- Films met Dolby Digital Plus worden door de Next niet herkend als zodanig waardoor Netflix ze in stereo doorstuurt en de Next er dan weer belabberd DD5.1 geluid van maakt.... 

60 Reacties 60
Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Dit klinkt dan weer als een “half geslaagde oplossing”. Wellicht moet dit in de Netflix app zelf aangepast worden. Ik vraag me echt af of Ziggo z'n updates wel goed test en laat testen. Ik bedoel, Netflix is nou niet bepaald iets waarvan je kunt zeggen: oh, gut, ja, Netflix, wat is dat ook alweer? Helemaal niet aan gedacht om dat te testen.

Rooverz
Topicstarter
Level 6
  • 111Posts
  • 2Oplossingen
  • 49Likes

Ik zou best willen beta testen voor Ziggo, maar dan wel met een aparte/tweede Next voor de beta testen. Ik heb jarenlang ervaring met hardware/software beta testen voor Navigon, dus genoeg ervaring met achterhalen van reproduceerbare problemen! 

mathhein

Level 16
  • 1919Posts
  • 11Oplossingen
  • 1065Likes
Rooverz wrote:

Ik zou best willen beta testen voor Ziggo, maar dan wel met een aparte/tweede Next voor de beta testen. Ik heb jarenlang ervaring met hardware/software beta testen voor Navigon, dus genoeg ervaring met achterhalen van reproduceerbare problemen! 

 

Meld je aan zou ik zeggen en wat mij betreft alvast welkom in de testgroep….oeps ik weet natuurlijk niet of dit nog kan.

rudolfbon

Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Helemaal eens met Rooverz: Lossen ze het geluid bij volg bron op in TV dan verplaatsen ze het probleem naar Netflix door standaard alle netfix content om te zetten naar Dolby 5.1 terwijl ook in netflix een aantal films/series in stereo worden uitgezonden die nu daardoor een hol en blikkerig geluid krijgen. Dit heeft niks met testen te maken want het staat duidelijk aan gegeven dat Netflix altijd naar 5.1 wordt omgezet, dus dit is een bewuste keuze van Ziggo waarvan ik de reden totaal niet begrijp. Hopelijk komen ze in de volgende upgrade tot inkeer.

Verder is het lipsync probleem nog steeds niet 100% opgelost.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Loop deze link eens na https://help.netflix.com/nl/node/1887

 

Niet alles is wat het lijkt te zijn 😉

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Dolfff  “Ik vraag me echt af of Ziggo z'n updates wel goed test en laat testen.”

In het volgende topic staat door Anne B Ziggo geschreven: “Ons klantpanel beoordeelt de testsoftware en de vervolgstappen hangen af van hun bevindingen.”

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-minder-scherp-hd-beeld-39514

En wil je het zelf ervaren? Geef je op: Ziggo producttesten: Hoe werkt het?

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes
Be rt wrote:

@Dolfff  “Ik vraag me echt af of Ziggo z'n updates wel goed test en laat testen.”

In het volgende topic staat door Anne B Ziggo geschreven: “Ons klantpanel beoordeelt de testsoftware en de vervolgstappen hangen af van hun bevindingen 

 

Blijkbaar hebben ze dan de Netflix app op de Next niet goed getest, want zoals de TS al meld werkt "volg de bron" wel goed in het tv gedeelte van de Next. Maar bij Netflix app op de Next wordt alles in DD5.1 doorgeven. De nadelen hiervan zijn terug te lezen in de begin posting...

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@DON PAPA schreef: “Blijkbaar hebben ze dan de Netflix app op de Next niet goed getest,”

Hij is wel goed getest, maar zijn eventuele mogelijke vervolgstappen nog niet uitgevoerd.

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes
Be rt wrote:

Hij is wel goed getest, maar zijn eventuele mogelijke vervolgstappen nog niet uitgevoerd.

 

En waar haal jij die wijsheid vandaan ? Want in de topic over deze software update, is daar niks over te lezen, daar staat namelijk alleen:

 

Nieuwe geluidsinstelling
Op verzoek van veel audio fijnproevers is het nu mogelijk om in de Dolby instellingen altijd de bron te volgen. Is de bron van de serie of film die je kijkt in stereo, dan geeft je mediabox stereo door aan je geluidsapparatuur. Dit is voor Dolby hetzelfde. Zo haal je altijd het beste uit je speakers. 

 

Daar hadden ze dan natuurlijk ook even kunnen melden dat deze optie nog niet werkt in de Netflix app op de Next box….

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes
Ronihd wrote:

Loop deze link eens na https://help.netflix.com/nl/node/1887

 

Niet alles is wat het lijkt te zijn 😉

Kun je iets preciezer zijn? Ik kan onmogelijk alle keuzes lezen om te zien wat jij bedoeld met “Niet alles is wat het lijkt te zijn”. Bij dit probleem is NF onschuldig. Nouja, ze zijn de enige die DD+ uitsturen. Dat is niet handig. De rest komt nu door de Next die er fout mee omgaat. Op de een of andere manier zijn de software ontwikkelaars goed in programmeren. Alleen zijn ze niet bekend met de techniek waar ze voor programmeren. Dat is jammer. De optie "volg” lijkt te volgen zoals gevraagd is maar het doet niet meer dan automatisch omschakelen. En dat is anders dan “volgen”. Dan verwacht je DD bij DD , DD+ bij DD+ en stereo bij stereo. Misschien dat ze dit in de eventuele patch kunnen meenemen.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Wat ik bedoelde @bloemen64 is dat ook veel issues betreft geluid aan de instellingen van de gebruikers ligt en niet direct aan de app of welke manier dan ook je gebruikt om Netflix te kijken , en er schijnen verschillen te zijn met op dit apparaat of app of andere apparaat kan het ene wel en het andere niet.

Veel films en series hebben niet alle geluidsopties en je kan zelf met het pull down menu verschillende geluidsopties kiezen , zoals 5.1 , dolby en andere ik weet ze niet allemaal uit mijn hoofd.

Zoals dit voorbeeld :

Ik heb geen 5.1 surround sound.

Je kunt titels in 5.1 surround sound kijken als je een ontvanger hebt die Dolby Digital Plus en een verbindingssnelheid van minstens 3,0 megabit per seconde ondersteunt. Volg de onderstaande stappen voor probleemoplossing als je voldoet aan deze voorwaarden, maar geen 5.1 surround sound hoort:

Speel je een titel af waarin 5.1-audio beschikbaar is?

Voor titels waarin 5.1 surround sound beschikbaar is, wordt een Dolby Digital Plus- of 5.1-pictogram weergegeven op de pagina met de filmbeschrijving.

Pictogramvoorbeelden:

 

Controleer de audio-instellingen van je apparaat

Staat de audio-uitvoer van je apparaat ingesteld op stereo of Linear PCM? Selecteer dan een optie die compatibel is met 5.1. Neem contact op met de fabrikant van het apparaat om deze instellingen te wijzigen.

Is 5.1 audio ingeschakeld wanneer je een titel kijkt?

Als 5.1 beschikbaar is in de serie of film die je kijkt, controleer dan of deze optie is geselecteerd in het menu Audio en ondertiteling (Audio & Subtitles) tijdens het afspelen.

In sommige afleveringen of seizoenen van een serie die 5.1 ondersteunt, is 5.1 mogelijk niet beschikbaar. Je kunt testen of 5.1 in latere seizoenen van een serie beschikbaar is door de vervolgkeuzeoptie op de pagina met de titelbeschrijving te gebruiken. Daarnaast ondersteunt niet elke serie of film 5.1 in elke taal.

Gebruik je een apparaat waarop 5.1-audio wordt ondersteund?

5.1 surround sound wordt momenteel niet ondersteund wanneer je Netflix streamt op een computer met Microsoft Silverlight of HTML5. Het wordt echter wel ondersteund in de Netflix-app voor Windows 8 en Windows 10. Als je wilt controleren of 5.1-audio wordt ondersteund op je apparaat, ga je naar een Netflix Original om te kijken of deze een optie voor 5.1-audio bevat. Zo niet, dan wordt deze functie niet ondersteund op dit apparaat of moet deze worden ingeschakeld. Raadpleeg Hoe pas ik ondertiteling, captions en alternatieve audio aan op mijn apparaat? voor hulp bij het inschakelen van deze functie.

 

Dit heb ik even van de site afgehaald waar de door mijn geposte link je naar doorstuurt.

 

Wat ik dus bedoel te zeggen is dat er verschil zit in aangeboden content door Netflix en dat alle andere randapparatuur < vooral de instellingen daarvan juist moeten staan.

 

Hiermee zeg ik niet dat er geen issue's zijn of kunnen zijn met de next maar dat veel variabelen oorzaak kunnen zijn van. 

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes
Ronihd wrote:

 

Hiermee zeg ik niet dat er geen issue's zijn of kunnen zijn met de next maar dat veel variabelen oorzaak kunnen zijn van. 

 

 

Dus je stuurt mensen door naar een externe link met de suggestie "loop deze link eens na" wat in mijn ogen over komt of dat daar een oplossing te vinden zou zijn. Maar nu blijkt dus dat je helemaal geen idee heb of daar wel een oplossing te vinden is voor het probleem waar de topic starter last van heeft. Nou ik durf je te vertellen dat de oplossing voor het "volg de bron" probleem uit de Next en zijn Netflix app moet komen door een aanpassing aan de software net als dat het nu prima bij het tv gedeelte is gedaan door de Next ontwikkelaars.

 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

@Ronihd  Nu is het al veel duidelijker wat je bedoelt. Maar internet en ook Netflix is niet de enige plek waar je antwoorden kunt vinden op iets dat niet speelt op de Next. Netflix kan op “vanalles” afgespeeld worden en afhankelijk van de bron en afspeler hoor je dan iets of niets. Dat lijkt me een soort samenvatting van Netflix. Netflix gaat dan even voorbij aan de manier waarop de Next omgaat met geluid. Daarom zal je deze issue ook niet vinden daar. Netflix heeft gekozen om niet DD te gebruiken maar een afgeleide daarvan, DD+. Deze zou backwards compatible moeten zijn met DD. Dwz als je geen DD+ kunt afspelen dan zou het toch moeten werken. Helaas pindakaas. De MBXL stuurt netjes DD+ naar buiten en ik had daar geen issues mee. Netjes DD+ op het scherm van de Denon. 

Een aantal mensen konden echter dit DD+ niet afspelen terwijl DD geen probleem was voor hun.

In de alom gekende wijsheid van de Next ontwikkelaars, sorry als het niet zo is, is er blijkbaar besloten om dit DD+ altijd om te zetten in DD om deze problemen te voorkomen op de Next. Goed gedacht. Er zal iets minder surround zijn als in DD+ maar goed genoeg om het toch te horen.

Wat er nu precies met sw 4.19 fout gaat heb ik nog niet getest. Ik denk dat "volg” niet lekker gaat. Tot nu toe had ik een goed vol mooi DD signaal bij Netflix. Niks mis mee. Dat kan nu veranderd zijn of ik heb nooit DD+ op de Next afgespeeld. Ik zie nie twat voor geluid er mee gestuurd wordt. De denon staat in een dichte kast. En als ik het geluid van alle kanten hoor is het geen stereo.

Vanavond zal ik eens zoeken op DD+ en kijken wat er gebeurd.

Als er iemand is met een voorbeeld film waarin 5.1 DD+ zit, en mis gaat op de Next, dan zal ik die met alle plezier eens luisteren. Ik weet dat er films op NF staan die een enorm slecht hol geluid laten horen. Daar heb ik bij een paar de blu-ray versie van ged*load en die geluisterd in *DTS* of *Dolby* via mijn Mediaspeler en ook daar was het een ramp. Een van de laaste spidermannen bijvoorbeeld. Ik kan deze echter niet terug vinden nu. Misschien naar Disney+ verhuisd?

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
DON PAPA wrote:
Ronihd wrote:

 

Hiermee zeg ik niet dat er geen issue's zijn of kunnen zijn met de next maar dat veel variabelen oorzaak kunnen zijn van. 

 

 

Dus je stuurt mensen door naar een externe link met de suggestie "loop deze link eens na" wat in mijn ogen over komt of dat daar een oplossing te vinden zou zijn. Maar nu blijkt dus dat je helemaal geen idee heb of daar wel een oplossing te vinden is voor het probleem waar de topic starter last van heeft. Nou ik durf je te vertellen dat de oplossing voor het "volg de bron" probleem uit de Next en zijn Netflix app moet komen door een aanpassing aan de software net als dat het nu prima bij het tv gedeelte is gedaan door de Next ontwikkelaars.

 

 

Ik denk dat je beter moet leren lezen en ik zeg zeker niet dat daar de oplossing te vinden is.

Wat ik doe is een mogelijkheid aangeven zo van let op, daar kan het probleem wat je ervaart ook te vinden zijn…...ik haal dus een mogelijkheid aan en dat heeft niks te maken of ik een idee heb van wel of niet een oplossing.

Mede omdat ik zelf ervaar dat de netflix app die ik gebruik op een apple TV 4 k  anders ingesteld staat dan de app op de next. Dit dan op het gebied van audio en de instelmogelijkheden.

En als je goed leest zie je dat ik de optie dat er een probleem kan zijn niet uitsluit.

 

 

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
bloemen64 wrote:

@Ronihd  Nu is het al veel duidelijker wat je bedoelt. Maar internet en ook Netflix is niet de enige plek waar je antwoorden kunt vinden op iets dat niet speelt op de Next. Netflix kan op “vanalles” afgespeeld

 

Knip 🙂

Ik download nog wel eens echte bioscoop krakers  met super 7.1 of 5.1 dolby surround en of DTS audio geluid , als ik die dan afspeel via apple TV 4 k Glasvezel TV out naar mijn bose 700 soundbar met sub en satelliet speakers is het vaak niet echt super geluid en dat valt me dan zwaar tegen. 

Ik weet dat het niet aan mijn hardware licht want zo af en toe ( bepaalde films )  klink het echt wel super geweldig wat je verwacht van een audioset van ruim €1700,00 !

Wat ik hier mee wil zeggen is dat ondanks aangeven is dat er prima geluid in zit het vaak gewoon niet klinkt zoals je verwacht.

Dit zal bij netflix zonder meer ook het geval zijn , en als ik de next gebruik met live tv dan klinkt het geluid van de reclame's altijd het beste 🙂 

 

Rooverz
Topicstarter
Level 6
  • 111Posts
  • 2Oplossingen
  • 49Likes

Ik mis een reactie van Ziggo..... 

Ik ben redelijk goed ingelezen/uptodate mbt dit onderwerp. En weet zeker dat het in de Netflix app op de Next "verkeerd zit" (of een bewuste keuze door ziggo). Op mijn chromecast krijg ik wel netjes stereo, of dolby digital plus. Zowel de chromecast als de Next zijn aangesloten op een Marantz receiver die nagenoeg alle gangbare formats ondersteund. De Next stuurt uit in Dolby Digital en niet in Dolby Digital Plus of stereo zoals het aangeboden wordt door Netflix. 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

@Ronihd ik heb vanavond een aantal series getest en films. Eerst op stand "volg". Overal waar 5.1 bijstond ging de receiver op DD 5.1. Ik kon kiezen uit 5.1 en stereo spoor in NF. Koos ik voor stereo dan bleef het geluid DD maar dan 2.0. Zelfde voor stand "altijd". Nederlandse film zonder 5.1 label kwam ook in DD 2.0 op de receiver.

Daarna Next DD op "uit". De 5.1 keuze mogelijkheid in NF is weg. Alleen nog stereo over die in PCM naar buiten komt. Klinkt hetzelfde als de DD 2.0. Niets mis mee.

 

Het kan zijn dat een DD+ film anders werkt maar heb die niet kunnen vinden. Is ook geen ander labeltje voor bij NF blijkbaar.

Wat ik zie en hoor is zoals ik het verwacht. Geen hol geluid.

Als ik een film in DTS of hoger formaat beluister op mijn mediaspeler in 7.1 of 5.1 geluid dan merk ik wel enig verschil nog. Daar kan de Next niet aan tippen. Maar DTS kun je ook niet met DD vergelijken.

 

Voor de Next is er niets veranderd blijkbaar. Is niet goed of zo als het zou moeten maar het klinkt wel hetzelfde. Is net als een vergelijk tussen wav en mp3 voor CD. Er zit verschil in maar het kan ook best gelijk klinken. Ik ben geen audiofiel maar ben best kritisch op het geluid.

Stereo in PCM krijg je alleen en altijd als je DD op uit zet. Volg of Altijd stand is nog steeds altijd DD met 2.0 of 5.1 kanalen audio.

Bij de stand "volg" had ik PCM stereo verwacht. Geen DD 2.0 dat is fout in de Next. Geen issue met de NF app.

Youtube heb ik enkel in DD 2.0 gezien. Nergens 5.1 ook niet bij 5.1 demos in youtube.

 

Mensen die een hol geluid horen bij DD 5.1 moeten de instelling van de center speaker eens checken. Die is best wel belangrijk.

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes
rudolfbon wrote:

…...

Verder is het lipsync probleem nog steeds niet 100% opgelost.

Hallo naamgenoot. Wat je laatste zin betreft: ik hoop dat je jezelf wilt laten horen in het nieuwe topic over dit zeer vervelende en voortslepende lip sync issue. Het is inderdaad nog niet opgelost (maar Ziggo houdt tot nu toe z'n mond sinds 4.19). Het nieuwe topic heb ik op aanraden van de helpdesk aangemaakt. Dat handelt dus specifiek over het probleem sinds de 4.19 update. Is in 3 dagen al 5 pagina's lang (het oude topic is ook al 19 pagina’s). Maar toch: hoe meer mensen hun ervaringen hier posten, hoe beter. Behalve ervaringen staan er ook nuttige suggesties in.

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/update-4-19-nog-steeds-geluid-out-of-sync-geluid-loopt-...

 

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes
Be rt wrote:

@Dolfff  “Ik vraag me echt af of Ziggo z'n updates wel goed test en laat testen.”

In het volgende topic staat door Anne B Ziggo geschreven: “Ons klantpanel beoordeelt de testsoftware en de vervolgstappen hangen af van hun bevindingen.”

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-minder-scherp-hd-beeld-39514

En wil je het zelf ervaren? Geef je op: Ziggo producttesten: Hoe werkt het?

Ja dat is nogal een algemene stelling. Toch heb ik al meermaals gemerkt dat in nieuwe software versies bugs niet zijn opgelost die wel opgelost zouden moeten zijn volgens bijbehorend bericht. En / of dat deze updates nieuwe problemen introduceren die naar mijn idee met een “beetje” testen toch al bemerkt hadden moeten zijn. Ik spreek nu over mijn ervaring van jaren met Ziggo. Dus ook met de Horizon box merkte ik dit. Testen is geen sinecure hoor, laat ik dat erbij zeggen. Heb zelf 25 jaar ICT projecten gedaan dus ik ken het klappen van de zweep wel. Dit kan echt beter.

Mezelf opgeven ga ik wel doen denk ik. Als autist behoor ik tot de beste testers die er zijn 

Uitgelicht topic