Beantwoord

'Momentje...' bij afspelen van opnames en Replay - Mediabox Next


Vooral s avonds en vaak achter elkaar
icon

Best beantwoord door Mark Ziggo 23 september 2019, 09:54

Goedemorgen allemaal, de 'momentje...' meldingen als gevolg van capaciteitsproblemen in onze servers zijn opgelost.

Vrijdag (20-sept) aan het eind van de middag is een update op de servers gedraaid waarmee meer capaciteit beschikbaar is geworden en sindsdien zien we in de data ook weer normale re-buffering niveaus.

Goed om te lezen dat jullie dit ook ervaren!

Bijgevoegd de grafiek van de Love Nature 4k ip stream. Deze zender draait op dezelfde servers als Replay en opnames dus is het ook een goede graadmeter om problemen met deze diensten te spotten.

 

Edit: De melding ‘Momentje...’ zal niet verdwijnen. Als je een Replay uitzending of opname een stuk doorspoelt zal hij even een ‘Momentje...’ nodig hebben om de stream te bufferen, dat is normaal. Maar als je gewoon aan het kijken bent mag je natuurlijk niet steeds gestoord/onderbroken worden door deze melding en het ‘Momentje...’ mag niet te lang duren.

Bekijk origineel

350 Reacties

Reputatie 7

er zijn hier al 2 monteurs geweest, die het beiden nog niet op hebben kunnen lossen.

ze hebben alle bekabeling in de meterkast al vervangen. en ook alles doorgemeten. de laatste monteur heeft ook nog een filter geplaatst bij de coax naar boven. (die zou schijnbaar ruis veroorzaken bij upload) enige wat nog niet gedaan is, is een nieuw next box leveren…of bekabeling voor de deur vervangen. De (storings) monteur wist ook niet meer wat hij er nog aan kon doen… ik hoopte eigenlijk dat Ziggo de server zou verbeteren… 

Verbetering van de server zal geen effect hebben op een probleem wat lokaal veroorzaakt wordt, daar zou ik mijn hoop in dit geval niet op vestigen.

De coaxkabel naar boven is een C18 kabel lees ik in de afmelding van de monteur, die is maar 4,6mm dik terwijl we minimaal 7mm dikte adviseren. Met de sperfilter ertussen zou de ruis hiervan verleden tijd moeten zijn, al zie ik nog steeds een instabiele US SNR. Hoe gaat het als je die te dunne kabel eens loskoppelt (liefst ook de overgebleven ongebruikte aansluiting afdoppen), heb je dan nog steeds zo veel ‘Momentje…’ momentjes?

Zo ja, dan hebben we de invloed van die kabel helemaal uitgesloten en stuur ik met alle plezier een nieuwe Mediabox Next op.

Reputatie 5
Badge +6

Nog een kleine aanvulling voor @Gecko265 . Ik zag  net dat Mark Ziggo een maand geleden ook al aangaf dat het probleem in jouw geval wel es buitenshuis kan liggen (mijn puntjes 3 en 4 dus). En dat je daarvoor een afspraak kunt maken. Maar ze zullen eerst nog wel proberen om de apparatuur te vervangen neem ik aan.

Reputatie 7
Badge +4

@Gecko265 dan zou je bijna je netwerk kunnen uitsluiten dat is duidelijk. Ik zeg nog steeds bijna omdat er meer mensen iets soortgelijks melden als wat jij meldt.

Het kan aan jou verbinding met de cloud server kunnen liggen. Er zijn er meerdere en je kunt op een te drukke terecht komen. Ik denk dat je een Moderator kunt vragen of dit het geval is. Zoniet lijkt het aan jou Next te liggen. 

Heb je een eigen router er tussen zitten of is de lan verbinding direct op de Connectbox aangesloten?

Als je Netflix abonnement hebt check dan op de Next eens wat die voor snelheid geeft. Bij mij meld NF netjes 250 Mb/s. Zou bij jou ook moeten.

Haal je stukken lager dan is dat al een hint om een nieuwe box te krijgen of je modem te laten checken. Dat is het enige dat nog overblijft.

Resetten naar fabrieks instellingen heb je vast al geprobeerd. Wil ook wel eens helpen. Je opnames en programming blijft bewaard.

Misschien kan @Mark Ziggo even voor jou meekijken?

Reputatie 5
Badge +6

@Gecko265  een andere ingang op je Connectbox heb je ook vast al geprobeerd?

En heb je puntje 5 van mij post van 10 dagen geleden al geprobeerd? Ik denk niet dat het dat is in jouw geval maar toch altijd goed om het zeker te weten.

Je hebt 4k zeker? In dat geval: zet je Next resolutie es hard op 1080. Zou me niet verbazen als het dan over is (maar geen oplossing natuurlijk, alleen als test. Het streaming protocol is zo slim om jou geen 4k te sturen als je box dat niet gaat weergeven dus dan daalt de bitrate en zou je “momentje...” moeten verminderen of verdwijnen).

 

Als bovenstaande niks oplevert, kan kan ik nog maar vier dingen bedenken:

  1. Je Connectbox laten vervangen (ook al gaan andere apparaten wel goed via je Connectbox)
  2. Je Next laten vervangen (zoals je al zei)
  3. Een probleem met de coax tussen jouw huis en de wijkkast
  4. Een probleem met de wijkkast.

Dit laatste heeft bij mij ooit een langdurig internet probleem verholpen. Al moet ik erbij zeggen dat ik op alle apparaten last had en dat is bij jou dus blijkbaar niet het geval. Bovendien kun je waarschijnlijk weinig invloed uitoefenen op pt 3 en 4.

Dus dan zou het vervangen van de apparaten toch wel es succes kunnen brengen. De “mazzel” is dat je probleem goed te reproduceren is dus dan moet Ziggo blijven ploeteren tot het is opgelost. Niet opgeven. Om de zoveel minuten “momentje...” is gewoon niet acceptabel.

 

Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt want ik vind dit wel een interessante.

Reputatie 2

beste Bloemen64. 

box is bekabeld aangesloten. via deze kabel test ik gewoon 250mbps. 

bij verbinding meld de box soms echter toch traag..

andere apparatuur werkt prima. ook netflix playstation etc. 

er zijn hier al 2 monteurs geweest, die het beiden nog niet op hebben kunnen lossen.

ze hebben alle bekabeling in de meterkast al vervangen. en ook alles doorgemeten. de laatste monteur heeft ook nog een filter geplaatst bij de coax naar boven. (die zou schijnbaar ruis veroorzaken bij upload) enige wat nog niet gedaan is, is een nieuw next box leveren…of bekabeling voor de deur vervangen. De (storings) monteur wist ook niet meer wat hij er nog aan kon doen… ik hoopte eigenlijk dat Ziggo de server zou verbeteren… 

Reputatie 7
Badge +4

@Gecko265 mijn eerste idee is: Next aangesloten op onstabiel WiFi. Anders onstabiel internet. Maar het moet iets lokaals in huis zijn. Alles wijst op slechte verbinding.

Wat meld de Next in de diagnose bij de verbinding?

Werkt internet op andere apparatuur wel goed?

Hoe is de Next aangesloten op internet?

Reputatie 2

Hier elke avond nog steeds heel vaak Momentje. Altijd bij terugkijken van programma's en ook bij opnames.  en standaard op kanaal 205….  minimaal 20 keer per half uur. 

Reputatie 7
Badge +2

Ik lig in een deuk. Ziggo bezig met z'n Gigabitnetwerk. Via deze digitale super snelweg kunnen vrachtwagens met 300 km per uur vol met honderdduizenden tons aan info razen. Echter de leverancier (lees SERVER) doet er drie dagen over om deze vrachtvervoedertjes te laden😂😂😂😂

Reputatie 5
Badge +6

Goed te lezen dat het wordt gemonitord en dat er actie wordt ondernomen als het teveel toeneemt. Daar moeten we dan maar op vertrouwen. Zelf heb ik amper nog momentje…. de laatste weken.

Hier ook weer regelmatig tijdens spoelen even kort ‘momentje’ in beeld.

 Ik kan me voorstellen dat je dit tot een paar maanden geleden nooit hebt ervaren, maar zoals je zegt is de belasting op de servers inmiddels veel hoger.

 

Dat bedoel ik dus.

Dus kan het probleem zomaar terugkomen als de servers weer overbelast raken en dan zie je  die buffering dus ook weer tijdens bv opnames afspelen en Replay. Dat is dus het nadeel als alles via de cloud gaat…..

 

Reputatie 7

Hier ook weer regelmatig tijdens spoelen even kort ‘momentje’ in beeld.

Dit is niet per se een alarmsignaal, het is vrij normaal dat een video even moet bufferen als je door/terugspoelt. Ik kan me voorstellen dat je dit tot een paar maanden geleden nooit hebt ervaren, maar zoals je zegt is de belasting op de servers inmiddels veel hoger.

Hoe vaak zo'n ‘Momentje...’ melding optreedt wordt gemonitord, heb ik eerder ook al een screenshot van gedeeld, en als dat aantal aanzienlijk stijgt zal er actie op worden ondernomen.

Het wordt wel een alarmsignaal als de melding spontaan optreedt, gewoon tijdens het kijken, of als de melding langer dan een paar seconden duurt.

Reputatie 5
Badge +6

En dat is natuurlijk jammer want juist door te melden komt een probleem op de kaart te staan. Misschien kun je ze een beetje overhalen….

Er hangen nu veel meer boxen in de cloud  dan bv een half jaar geleden en dan kunnen de servers sneller overbelast raken, anders had ik dat eerder ook wel meegemaakt. Dus denk ik dat dat de oorzaak is. Ik ben trouwens niet de enige die dit nu weer meemaakt, ik heb dit van meerdere gehoord maar ja niet iedereen maakt daar een melding van.

Reputatie 5
Badge +6

Oké @twigger  dan hoop ik dat dit voldoende info is voor Ziggo om er iets mee te kunnen.

Paar seconden zie ik dat, gebeurd niet elke keer maar dus voorr die storing nooit gezien.

En filmpje maken lijkt me een beetje overdreven, dus dat gaan we niet doen. 1 a 2 seconden zeggen is net zo duidelijk toch!

Reputatie 5
Badge +6

Ik heb dit dus eerder nooit meegrmaakt zoals ik zei.

Dat was me duidelijk. Echter dat feit op zich is niet voldoende om conclusies aan te verbinden. Bij mijn weten zijn er geen capaciteitsproblemen meer, dan zou dat bij velen merkbaar moeten zijn. Wellicht kan iemand van Ziggo hier nog uitspraak over doen.

Het heeft dus wel zin als je de stappen doorloopt die ik heb voorgesteld. Het kenmerk van iets dat kapot is, is dat het daarvoor nog werkte moet je maar denken. Het kan puur toeval zijn dat het bij jou samenviel met die capaciteitsstoring.

En ik weet niet hoe vaak en hoe lang jij momentje…. ziet, dat is ook wel belangrijk om te weten. Je kunt eventueel een filmpje uploaden waarin het probleem te zien is. Dat is wat concreter voor de forumleden en Ziggo.

Ik heb dit dus eerder nooit meegrmaakt zoals ik zei.

Reputatie 5
Badge +6

Wanneer je een live uitzending terugspoelt dan zul je meestal een keer (kort) momentje… krijgen op het moment dat je de -2:00 minuten passeert (hangt beetje af van de zender bij hoeveel minuten). Dit is nl het moment dat de box overschakelt van coax naar internet dus eigenlijk het replay mechanisme. Dit is bekend. Ik weet niet of Ziggo dat als probleem ziet. En met kort bedoel ik: 1 seconde of zo.

 

Maar voortdurend en langer momentje…. duidt op een probleem met internet. Deze stappen staan al eerder beschreven hier en daar maar hier nog een keer op een rijtje:

  1. Haal de stroom van de modem af gedurende  minuutje of zo. Dan weer laten opstarten.
  2. Sluit bij voorkeur de Next aan met een UTP kabel in plaats van via Wifi (want vaak is Wifi het probleem).
  3. Was dat al zo, test dan een andere UTP kabel.
  4. Nog steeds niet goed? Ga dan eens met je laptop of telefoon regelmatig langs bij een snelheidstest website bv deze: https://www.ziggo.nl/speedtest/  De snelheid moet redelijk overeenkomen met je abonnement. Ook hier geldt als het kan je laptop aansluiten met UTP kabel. Doe de speedtest ook als de Next aan staat. Dat mag niet veel uitmaken.
  5. Nog steeds niet goed? Zet dan (als test) ALLE apparatuur uit in je huis die internet kan gebruiken. Vooral computers. Ja ook die spelcomputer op zolder, alles. Liefst ook alle telefoons. Het kan namelijk zijn dat 1 van deze apparaten heel veel bandbreedte verbruikt door bv torrenting of een onzichtbaar virus. Als dit helpt moet je één voor één de apparaten inschakelen om er achter te komen welke de boosdoener is.
  6. Helpt niks? Dat is er mogelijk iets mis met a) je Next box. b) je modem (connectbox), c) je aansluitpunt met splitters e.d. of d) een storing in de wijkkast.

Meer kan ik even niet bedenken. Als iemand hier succes mee heeft, laat het even weten.

En als het nog steeds mis gaat, omschrijf dan zo precies mogelijk de situatie en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

Hier ook weer regelmatig tijdens spoelen even kort ‘momentje’ in beeld. Het probleem is sinds die grote storing door capaciteits problemen nooit helemaal verdwenen, ging een tijdje goed en nu alweer een paar weken regelmatig die melding. Ik heb dit vóór die grote storing nooit meegemaakt en ik gebruik de box al ruim een jaar. Dus zal er toch weer soms capaciteits /server problemen zijn volgens mij.

Reputatie 2

Nog steeds momentje tijdens spoelen 

ook bij 4:19 

 

Reputatie 5
Badge +6

Ik wist niet dat er een update was in september maar ik heb wel gemerkt dat mijn “momentje” probleem zich al weken helemaal niet meer voordoet:grinning: . Top! (Afkloppen).

Reputatie 2

hier leek het ook een tijdje goed te gaan, echter vandaag weer volop 'momentje’   en kanaal 205 die niet werkt. 

ook geeft de box nog steeds regelmatig aan dat internet traag is. Dit geeft hij ook aan na een factory reset tijdens het installeren. soms geeft hij echter ook aan dat het gewoon prima is. (lijkt willekeurig)  het signaal zelf is door de monteur getest en zou prima moeten zijn. echter de Next vind dus regelmatig dat dit niet zo is...

De laatste keer dat er een monteur geweest is gaf deze aan dat het upload signaal verstoord was. en dat dat mogelijk kwam door de coax die naar de slaapkamer loopt. hij heeft daar een filter tussen geplaatst. dat zou iets moeten helpen.  Echter als ik deze coax in zijn geheel uit het systeem verwijder, blijven nog steeds de  ‘momentjes’  komen.  dus denk niet dat het daar aan gelegen kan hebben...

Reputatie 6
Badge +1

Gisteravond na stukje terugspoelen tijdens DWDD telkens "momentje ". Ook foutcode "kan dit niet afspelen".  Daarna replay DWDD en dat ging iets beter. Het is gelukkig een stuk beter maar nog nietgeheel opgelost, helaas...

Een positief geluid, ik heb al een tijd geen “momentje” gezien.

Ik hoop niet dat dit de kwade geesten wakker maakt:sleeping:

Reputatie 7

Klinkt al beter@Leliekevertje! (Sorry dat iedereen nu weer een email krijgt over een nieuw antwoord, mis-klik :disappointed_relieved: ...)

Reageer