Beantwoord

'Momentje...' bij afspelen van opnames en Replay - Mediabox Next

Toon eerste bericht

349 Reacties

Reputatie 7
Badge +1
Jahoor, het verhaal van de horizon box klopt. Gaan ook naar de cloud.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-geeft-mediabox-xl-dezelfde-cloud-functies-als-mediabox-next/

Ik geef het op. Cloud werkt nog allesbehalve lekker en dan gaan ze zo'n horizon box erop aansluiten en wordt de harde schijf uitgeschakeld. Heeft natuurlijk te maken met de beveiliging van de content. Daarbij kan de horizon dus nooit 4k doorgeven, dus hoeven we voorlopig ook geen 4k te verwachten (op ziggo sport).

Man man man.
Reputatie 7
Tsja zoals ik hier al eerder aangaf, het laatste nieuws over Ziggo lees je het eerst bij Totaaltv, niets te lezen op de website van Ziggo, een schande!
Reputatie 7
Hi @superaart , @Zeeburgia ,

Het is even off-topic, maar ik wil graag nog wel even ingaan op de berichten over beeldkwaliteit en 4.12. Eerder heeft Mark hier al een reactie op gegeven. De berichten van Twigger hebben we ook verwijderd, want die schenden de NDA.

Nu weer on-topic 🙂
Reputatie 6
Badge +1
On topic....Ziggo heeft zijn zaakjes niet voor elkaar blijkt wel weer. Al het hele weekend en gisteravond weer de momentjes en diverse foutcodes. Maar dan moet je op Totaal TV lezen over het 2e leven vd Horizon box. Ziggo, jullie kunnen de Next niet eens fatsoenlijk laten werken en de cloud is helemaal nog niet op orde maar wat doen jullie....
Gewoon nog meer ellende creëren door nog meer boxen op de servers te gooien.
Goed bezig hoor....Voorspel nog veel momentjes en waarschijnlijk nog meer andere foutcodes.
Reputatie 7
Je stelt dat de verminderde capaciteit werd veroorzaakt door een verkeerde configuratie in een routering. Er was niet meer dataverkeer dan normaal, maar we konden de beschikbare capaciteit niet volledig benutten. Kan je nog toelichten waarom Next-gebruikers met name in de avonduren deze storingsmelding in beeld kregen? Duidt dit niet op extra kwetsbaarheid in de kwaliteit van streaming tijdens piekuren?
Omdat in de avonduren het meeste gebruikgemaakt wordt van Replay en Opnames zal een capaciteitsprobleem vooral tijdens die periodes de kop opsteken. Dat is logisch en de capaciteit zal daarop berekend moeten zijn.

Kan je toelichten wat 3 maanden geleden het verschil was in de oorzaak dat Next-gebruikers dezelfde storingsmelding ('momentje') in beeld kregen?

Die informatie heb ik zo niet paraat, er werd in het onderzoek aangegeven dat er geen herhaling was van een eerder geconstateerd probleem, maar dat werd verder niet gespecificeerd. Het zou mij nu te veel tijd kosten om alle oude tickets door te spitten. Die tijd besteed ik liever aan de storingen die nu spelen om die goed in kaart te brengen en zo bij te dragen aan een snellere oplossing daarvan.
Reputatie 7
Badge +4
@Mark Ziggo

Dank voor je reactie op mijn vragen.

Ik concludeer, maar eigenlijk wist ik het wel, dat het via de cloud binnenhalen van Replay en eigen opnamen uiterst kwetsbaar is tijdens piekuren van internetgebruik. Dat stemt mij somber voor de komende periode, waarbij ook nog aangetekend dat gisteren bekend werd dat jullie in de eerste helft van volgend jaar ook op de MBXL Replay en opnamen via de cloud willen integreren.

Je tweede reactie kan ik begrijpen. Maar wel een teken aan de wand dat er afgelopen weekend toch weer meldingen kwamen van 'momentje' tijdens het bekijken van opnamen, c.q. gebruik van replay. Een wat scherpere monitoring van vergelijkbare storingsmeldingen, ook al liggen die een aantal maanden uit elkaar, lijkt wel wenselijk.
Reputatie 7
Deze discussie over de gevolgen van het schenden van de NDA is verplaatst. Dit is mijn laatste waarschuwing aan iedereen, we blijven on-topic.
Reputatie 3
Badge
Goedemiddag allemaal!

Nu eindelijk – voor het eerst sinds een maand – positief gestemd over de Next en de Next Extra op de slaapkamer. Gisteravond hebben mijn vrouw en ik eindelijk mogen beleven hoe die combinatie werkt.

Gisteravond besloot mijn vrouw mij al om 22.00 uur mee te sleuren naar de slaapkamer. Het hete onderonsje duurde maar even, maar hierna besloten wij boven te kijken naar een paar opgenomen programma's als die muziekshow van Humberto en Beau aan de tafel. We bereidden ons alvast voor op weer een hoop ergernis, maar niets bleek minder waar.

Het blijkt dus tóch mogelijk om na de seks op de slaapkamer een bewaarde opname te gaan bekijken. Zonder dat het kastje meerdere malen zijn verbinding verloor, en zonder ergernissen over de traagheid.

Dikke chapeau en duim voor Ziggo, keep up the good work!
Reputatie 7
Badge +4
@Djeez

Juich maar niet te hard. Voor je het weet, zijn er weer nieuwe capaciteitsproblemen op de server.
De eerste meldingen dateren van 3 maanden geleden, begin september stak het probleem weer flink de kop op, na ruim 3 weken kwam er in dit topic een bericht namens Ziggo dat het probleem was opgelost, maar vorige week kwamen er toch weer nieuwe meldingen.
Reputatie 6
Badge +1
@Djeez
Waarschijnlijk was je nog in een roes vanwege het sex gebeuren wat ervoor plaats vondt.
Deze reactie neem ik dan ook met een korreltje zout, met het advies om vanavond de Next te proberen zonder sex vooraf, kijken of je dan nog zo'n positieve ervaring hebt.
Maar nu serieus. Ik heb gisteravond ook geen codes of momentjes gehad en vorige week ook enkele dagen gehad zonder problemen. Echter de volgende avond liep het dan helaas weer fout. Er zit verbetering in maar opgelost nog niet helemaal.
Reputatie 1
Gisterenavond eerst voetbal gekeken, daarna om 20.45 uur naar uitgesteld kijken, lukte niet.
Toen maar opgenomen programma's proberen te bekijken (er stonden 4 programma's klaar)
maar wat ik ook zag GEEN programma afbeeldingen. Maar weer een keer geprobeerd om naar uitgesteld te kijken, lukte ook weer niet. Ten einde raad de NEXT maar uit- en weer aangezet en jullie geloven het of niet, alles werkte weer. Vanmorgen met Ziggo gebeld om te vragen of we de Horizon weer terug konden krijgen, maar ook dat lukt niet meer, je moet binnen 2 weken reclameren, leuk als de NEXT de eerste 2 weken goed werkt en daarna niet meer.

** Aangepast door moderator (Mark) **
Wat er qua abonnementen allemaal mogelijk is bespreken we in een nieuw topic.

Probleem is nog steeds actueel bij mij. Het tijdstip van afspelen maakt hierbij niks uit. Zo heb ik de afgelopen dagen opnames gedurende prime time zitten kijken (het duurt minuten voordat een opname kan starten/eindigen) maar ook vanmorgen vroeg 7 uur (studio sport van gisteravond). Iemand goede suggesties? Want dit is erg vervelend...

Reputatie 4
Badge +5

Hier zie ik af en toe ook ‘momentje’ of na vooruit spoelen duurt het soms een paar sec voor de opname weer gaat spelen

Reputatie 7
Badge +4

Forumlid@Djeez plaatste 15 dagen geleden een jubelend bericht (met ook nog gratis wat info over zijn sexleven ) over het terugkijken van diverse programma’s zonder vervelende storingen. In no time was er een like van Mark Ziggo waarbij de suggestie werd gewekt dat Ziggo een structureel probleem zou hebben opgelost.

Ik schreef toen al dat Djeez niet te hard mocht juichen. Nu ik de laatste 2 berichten lees in dit topic, lijken de problemen echter niet structureel opgelost en spelen er nog steeds storingen tijdens het gebruik van Replay. Ben benieuwd of Mark nu weer net zo snel gaat reageren. Speelt er wederom een capaciteitsprobleem op de server van Ziggo?

Als ik de release notes lees van de Belgische update 4.19 van de Next waarbij dit issue ontbreekt evenals een software aanpassing t.a.v. live TV kijken (optie m.b.t. beeldverbeteraar aan/uit), vrees ik dat het probleem de jaarwisseling zal gaan overleven.:angry:

Reputatie 6
Badge +1

@Zeeburgia .

Belgische update 4.19 van de Next waarbij dit issue ontbreekt evenals een software aanpassing t.a.v. live TV kijken (optie m.b.t. beeldverbeteraar aan/uit), vrees ik dat het probleem de jaarwisseling niet zal gaan overleven.:angry:

Je bedoelde vast dat het probleem de jaarwisseling wel gaat overleven. Ik zie het namelijk niet opgelost worden dit jaar nog. Wat jammer genoeg is, duurt gewoon te lang.

Reputatie 7
Badge +4

@The Fons 

Je hebt gelijk, ik heb mijn bericht zojuist aangepast door 'niet’ te verwijderen:grinning:

Reputatie 7
Badge +35

@Leliekevertje 

@Arnold1310 

Hoe is je Next aangesloten aan het modem?

Via Wifi of via een netwerkkabel of zit er nog een apparaat zoals een router of Wifibooster tussen?

@Be rt

Mijn verbinding ziet er alsvolgt uit. Ziggomodem/router -> netwerkkabel -> router -> netwerkkabel-> mediabox next.

Reputatie 7
Badge +35

@Leliekevertje Het lijkt erop dat ergens een hapering optreedt in de internet stream.

Kun je eens kijken of je in je modem en je router deze opties uitstaan?
In je router zul je even moeten zoeken of plaats hier het merk, model, cijfers en letters, mogelijk is het ergens op het internet te vinden.

Ik heb die altijd (al sinds deze functies in routers zitten, 17+ jaar) uit staan, omdat er eigenlijk op de één of andere manier steeds problemen mee kunnen ontstaan met bepaalde streams.

Reputatie 7

Probleem is nog steeds actueel bij mij. Het tijdstip van afspelen maakt hierbij niks uit. Zo heb ik de afgelopen dagen opnames gedurende prime time zitten kijken (het duurt minuten voordat een opname kan starten/eindigen) maar ook vanmorgen vroeg 7 uur (studio sport van gisteravond). Iemand goede suggesties? Want dit is erg vervelend...

Dit klinkt als een heel ander probleem wat niets met onze capaciteit tijdens piekmomenten te maken heeft, dus zou ik inderdaad eerst de verbinding tussen jouw Mediabox Next en het internet verdenken. Werkt het wel soepel als je de Next eens direct op het modem aansluit? Dan weten we helemaal zeker dat er iets in de router-configuratie niet ok is.

En aan iedereen, de melding ‘Momentje...’ zal niet verdwijnen. Als je een Replay uitzending of opname een stuk doorspoelt zal hij even een ‘Momentje...’ nodig hebben om de stream te bufferen, dat is normaal. Maar als je gewoon aan het kijken bent mag je natuurlijk niet steeds gestoord/onderbroken worden door deze melding en het ‘Momentje...’ mag niet te lang duren. Want minutenlang wachten noem ik in deze setting geen momentje meer (in tegenstelling tot de ervaring in de wachtkamer van de tandarts*).

*geen klachten over mijn tandarts hoor, ben er heel tevreden over.

Dit klinkt als een heel ander probleem wat niets met onze capaciteit tijdens piekmomenten te maken heeft, dus zou ik inderdaad eerst de verbinding tussen jouw Mediabox Next en het internet verdenken. Werkt het wel soepel als je de Next eens direct op het modem aansluit? Dan weten we helemaal zeker dat er iets in de router-configuratie niet ok is.

En aan iedereen, de melding ‘Momentje...’ zal niet verdwijnen. Als je een Replay uitzending of opname een stuk doorspoelt zal hij even een ‘Momentje...’ nodig hebben om de stream te bufferen, dat is normaal. Maar als je gewoon aan het kijken bent mag je natuurlijk niet steeds gestoord/onderbroken worden door deze melding en het ‘Momentje...’ mag niet te lang duren. Want minutenlang wachten noem ik in deze setting geen momentje meer (in tegenstelling tot de ervaring in de wachtkamer van de tandarts*).

*geen klachten over mijn tandarts hoor, ben er heel tevreden over.

@Mark Ziggo  en @Be rt, allereerst dank voor jullie hulp! Erg fijn. Nog even een hopelijk betere beschrijving van mijn probleem.

Het (zwart scherm) treedt op als ik naar een opname ga (bijv via je opnames). In mijn geval zie ik dan bijv. “Masterchef Australie” en als ik die wil afspelen dan duurt het meerdere minuten voordat ik de “Masterchef afbeelding” zie, dit is het scherm waarop ik kan kiezen voor “speel opname af” of "verwijder opname”. Als ik eenmaal op deze “Masterchef pagina” ben, dan kan ik de opname probleemloos afspelen en (reclames) doorspoelen (geen streamingsissues), dat gaat vlot/soepel.

Nadat ik de aflevering gekeken heb en deze verwijder, duurt het minuten (wederom zwart scherm) voor ik weer verder kan.

De diagnostiek laat zien dat ik een goede verbinding heb (hoog). Ik weet niet of het van belang is maar noem het voor de zekerheid. Zowel Netflix als/en HBO kan ik probleemloos (streamen beide probleemloos) kijken. 

Ben geen techneut dus als ik rare dingen roep, corrigeer me gerust. Ik snap niet dat het afspelen van opnames, Netflix en HBO probleemloos werken. Maar alleen als het gaat om naar de opname te gaan of te verwijderen, het niet soepel werkt. kan dat echt een router-configuratie zijn (alleen in dat specifieke geval)? 

Mijn settings (zie onderstaande afbeelding) komen niet helemaal overeen met Be rt's plaatje. Ik kan natuurlijk alles uitzetten (op Firewall bescherming na). omdat dit de standaard instelling van Ziggo is, twijfel ik op ik hier verstandig aan doe...maar ook hiervoor geldt...geef me gerust een schop  in de goede richting :)

Nogmaals erg fijn dat jullie helpen!

Reputatie 7
Badge +35

@Leliekevertje Kun je alle vinkjes eens weghalen en alleen Firewall beveiliging aangevinkt laten staan?

Dat is precies wat ik bedoelde, die vinkjes haal ik altijd weg of zet deze functies uit.

Ik ben heel benieuwd of dit invloed heeft op de Next.

@LeliekevertjeKun je alle vinkjes eens weghalen en alleen Firewall beveiliging aangevinkt laten staan?

Dat is precies wat ik bedoelde, die vinkjes haal ik altijd weg of zet deze functies uit.

Ik ben heel benieuwd of dit invloed heeft op de Next.

@Be rt,

Parallel aan dit probleem, speelde nog een issue zijnde mijn EPG updates liepen niet goed/lekker. Uit de community las ik in en ander artikel dat dit mogelijk een gevolg is van de standby modus, er werd gesteld dat de EPG alleen in standby modus wordt geupdated. Die stond bij mij op 24 uur en binnen 24 uur kijk ik tv, kortom nooit in standby modus en dus nooit een update van mijn EPG. Dit heb ik inmiddels aangepast naar 4 uur en op advies de mediabox Next 15 minuten uitgezet en daarna weer aan. EPG is (voor nu) bijgewerkt en ik kon gister probleemloos opnames starten zonder dat ik lang hoefde te wachten. Ik ga het voor nu nog even aankijken om te kijken of dit e.e.a. verholpen heeft. Ik vraag me nu wel af het probleem nu niet in de mediabox next zit, misschien dat daar een stukje geheugen vol loopt of dat de processor dan “overuren” draait als je niet in de standby modus komt. Hoe dan ook, dank voor zover. Ik ga dit aankijken en mogelijk kom ik hier nog op terug...

Reputatie 7
Badge +35

@Leliekevertje schreef: “Die stond bij mij op 24 uur en binnen 24 uur kijk ik tv, kortom nooit in standby modus en dus nooit een update van mijn EPG.”

Dit zou niet de reden kunnen zijn, hier staat de Next al 16 maanden op 24 uur en hij staat iedere dag voor een groot deel van de dag aan en heb nog geen update gemist.

Hoe staat je stand by stand? Eco, midden of hoog?

Hoe staat je stand by stand? Eco, midden of hoog?

Hoog

Reageer