Jan1956

Level 1
  • 18Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

Mijn ervaring tot nu toe met de Nextbox

Ik heb de Nextbox nu een dag, het is nog niet lang maar toch even mijn ervaring hiermee.
De Nextbox wordt goed en stevig afgeleverd in een kartonnen doos.

Installatie zeer eenvoudig en snel.

Het opstarten van de box in de eco stand gaat ongelooflijk vlot, mijn tv opstarten vanuit de uitstand duurt langer.

Scherp en helder beeld en een goed geluid, het geluid op de dolbystand is beter en luider dan de standaard instelling en de kleurinstelling heb ik iets bijgesteld in de tv.

Zeer snel zappen, en zoeken naar on-demand e.d. is vele malen sneller.

Stem gestuurd werkt uitstekend, je hoeft er niet in te schreeuwen of vlak bij de mond te houden.

Zoeken naar films of apps gaat ook erg snel.

Het kleine formaat van de box vindt ik een pluspunt.

Afstandsbediening ligt voor mij goed in de hand en reageert goed en snel.

Eindelijk ben ik af van de “handshake” tussen de Philips tv en de mediabox XL, geen zwart beeld of wegvallend geluid meer.

Blijft niet meer hangen als je terug wilt van Netflix naar de normale zenders, ik moest de xl altijd uitzetten en opnieuw opstarten om weer normaal tv te kijken.

De meegeleverde hdmi kabel voldeed niet bij mij (defect?) en heb ik verwisseld voor mijn eigen hdmi kabel.

Tot dusver een enorme verbetering en dat het zo blijven mag, tot nu een topper.
10 Reacties 10
AnnieB

Level 5
  • 70Posts
  • 2Oplossingen
  • 35Likes
Wij hebben de next nu 3 dagen en zijn ook zeer tevreden over de prestaties van dit apparaat. Kan sowieso alles beamen wat Jan zegt!
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo Jan1956 en AnnieB. Bedankt voor de input! 🙂 Zelf vind ik het bizar lage energieverbruik bij al dat moois erg indrukwekkend! Om het voor iedereen top te maken pikken we er nu vooral aandachtspunten uit.

Ik lees dat de bijgeleverde HDMI niet voldeed Jan. Ben je in de gelegenheid om te testen of die kabel per ongelijk defect geleverd is? (door te testen op wellicht een andere tv en HDMI bron in huis).
Jan1956
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes
Hallo Anne, de bijgeleverde kabel heb ik niet op mijn Blu-ray speler getest want alles werkt nu goed en die "defecte" kabel van Ziggo vindt ik geen probleem omdat ik er nog in een paar in voorraad heb, en het pluspunt is inderdaad ook het lage energie verbruik.
Hartelijk Anne en gr. Jan
AnnieB

Level 5
  • 70Posts
  • 2Oplossingen
  • 35Likes
Hallo Anne,

Klopt het energieverbruik is ook een mega pluspunt!
Verwijderd account
Niet van toepassing
Donderdagavond bestelling geplaatst mediabox next tv complete, internet complete. Had al een connectbox compal deze was een half uur na de bestelling al geupdated naar internet complete 250/25. Speedtest via ziggo 257/26 draadloos 5ghz woon gelijkvloers plus connectbox handmatig ingesteld qua kanalen etc. Wifi 2.4 ghz uitgeschakeld al mijn apparatuur werkt op 5ghz. Vandaag zaterdagmorgen mediabox next ontvangen eerste valt op het formaat vond de pace al bescheiden maar dit is echt geweldig klein en plat heel verschil met de Horizon die ik ooit gehad heb. Het installeren was een eitje heb vooral geduld in het begin hij moet namelijk nieuw software ophalen. De next is bedraad aangesloten en de afstandbediening heeft snel een koppeling gemaakt met de box en televisie. Verder alle kanalen conform mijn abo stonden er gelijk op. Ziggo go nieuwe stijl werkt prima direct gekeken bij instellingen mediabox next stond erin. Ook op mijn ziggo was alles nu bijgewerkt was van tv start naar complete gegaan prima verwerkt. Toch 1 klein issue replay tv, opnemen cloud, en movies series kreeg ik niet aan de praat op de next. Oplossing of toeval maar ben naar mijn ziggo gegaan producten televisie daar zie je op een gegeven moment de next staan met serienr en macadres op deze pagina zie je zenders ophalen en pincode resetten. Druk op zenders opnieuw halen en voila het werkt allemaal toeval misschien maar hier heeft het gewerkt. Nu de kijkbelevenis vergeleken met de Pace hd/sd. Geweldig gewoon met mijn Panasonic full hd 42 inch zie profiel type. Opstelling van televisie en next qua geluid heb een soundbar van Panasonic deze wordt aangestuurd vanuit hdmi arc televisie. Prima geluid Dolby aangezet op de next klinkt voller qua geluid uiteraard ondersteund de soundbar Dolby. Via mijn Pace had ik stereo meer zat er niet in. Beeldinstelling op de next op 1080p full hd nu. Had op de Pace 1080i omdat er niks in stellen was qua hdmi. Dus a je kreeg hd wat ziggo aangeboden kreeg. Meeste was 1080i, 760p, 570p. Nu op de next alles nu 1080p dus alles wordt geupscaled wat de box prima doet zonder haperingen. Verschil in mijn geval tussen 1080i en 1080p is dat het beeld net iets scherper en voller is in mijn belevenis. Instellingen op mijn Panasonic beeld en geluid niks veranderd geen rare fratsen beeld staat op normaal prima combinatie met de next is natuurlijk voor ieder persoonlijk qua kleur, scherpte, contrast etc. Geluid van de next naar televisie aansturing volume prima stand stond altijd op 15 nu kan die zelfs iets zachter op de televisie. Pauzeren doet de next goed start weer rap op. Overigens energiestand staat hier op eco opstarten vanuit standby 15 sec. Nu het hdmi cec verhaal waar veel over geschreven is op dit forum. De Panasonic heeft vierra link deze kan ik aan en uitzetten. Heb deze gewoon aan staat omdat deze ook gekoppeld staat met mijn soundbar. Vind het zelf makkelijk met mijn opstelling 1 druk op de knop alles uit of aan prima. De witte aan en uit zie ik het nut niet van in schakeld alleen de tv uit had het liever andersom gezien de next uit of aan tv blijft gewoon aan. Volgende issue opnemen in de cloud heb ik nog niet geprobeerd maar kom er wel op terug hoe dit gaat ook hier is voldoende overgeschreven op dit.

Kort samengevat een prima box met prima afstandbediening die snel en makkelijk werkt m.a.w je hoeft hem niet meer strak op de box te richten vergeleken met de Horizons en Pace. Tuurlijk zijn er verbeterpunten zie andere topics. Ik ben tevreden met de next i.c.m de Panasonic plasma full hd uit 2013 en de soundbar. Zijn er mensen die vragen hebben ook Ziggo moderators laat het me weten via deze topic.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Bedankt voor je uitgebreide bevindingen Orphanmountain! Ik zie dat je al lekker thuis bent op het gebied van de nieuwe box. Fijn dat je aanbied dat mensen je vragen mogen stellen. Eigenlijk doen ze dat al, alleen niet in dit topic. Mensen stellen vooral vragen in andere topics. Neus daar eens rond en wie weet vind je een leuke vraag om op te reageren 🙂
robertweyn

Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Nu paar dagen in gebruik en erg tevreden. Hij is snel in het menu, tvgids en is gebruiksvriendelijk. Enige puntje wat ik tot nu toe heb, maar dit is volgens mij bekent. ‘s Ochtends komt hij niet goed uit stand-by. TV geeft dan aan geen signaal en moet ik even de stroom eraf halen. Dit terwijl hij in stand-by modus normaal staat. Dit wordt als ik het goed gelezen heb in de volgende update opgelost.

PS nog 1 issue wat ik mij bedenk is de Netflix app. Inloggen is gelukt maar daarna blijft de app hangen.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo robertweyn bedankt voor je ervaringen! Goed dat je al hebt gevonden dat het opstart probleem in een nieuwe firmware versie wordt opgelost 🙂
Wanneer het Netflix issue na even een minuut van de stroom halen ook niet is verholpen raad ik je aan in een bestaand topic over de Next en Netflix app aan de bel te trekken.
Thorwald

Level 4
  • 36Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes
Ik heb de Mediabox Next nu een kleine 2 weken in huis en wil bij deze ook graag mijn ervaringen delen en een vergelijking maken met de Samsung/Horizon/Mediabox XL.
Om te beginnen moet ik zeggen dat deze box een verademing is vergeleken bij de Horizon/Mediabox XL die ik hiervoor had. Daar heb ik nooit aan kunnen wennen.
De Next is compact, snel, zuinig en in de gebruikersinterface zijn veel functies en gemakken terug te vinden die ook op de vroegere Cisco zaten. Vooral het reageren op commando's en het zappen tussen kanalen is een mega verbetering alsmede de toegankelijkheid van functies zoals de gids en de DVR. De opnames zijn veel vlotter te bereiken en makkelijker te verwijderen. Daar waar menu's bij de Samsung omslachtig waren zijn bij de Next de meeste functies gewoon met 1 of 2 commando's te bereiken, zoals het hoort. Verder is de Next prima te gebruiken met mijn Logitech AB en ook zonder problemen gekoppeld aan mijn thuisinstallatie/AV-Receiver.
Installatie van de Next verliep niet helemaal soepel -hij had wat problemen met het vinden van mijn netwerk- maar na 2x opnieuw opstarten i.c.m. het opnieuw opstarten van het modem + (eigen) router, was alles toch binnen een half uurtje online en in werking.
Toch zijn er wel een aantal verbeterpuntjes:
-Audio werkt niet zoals het hoort. Wanneer Dolby aanstaat "forceerd" deze het geluid. Bij niet Dolby uitzendingen komt het geluid er dan heel zacht en brak uit. Een oplossing hiervoor zou zijn om het geluid wat erin gaat, er ook weer ongewijzigd uit te sturen. Dit ging bij de Samsung dan weer wel goed.
-Bij het kijken van Netflix/Videoland loopt het geluid niet synchroon. Tot op heden is het mij ook nog niet gelukt om dit in orde te krijgen via mijn receiver. Deze heeft een "LipSync" instelling en ik kan ook de vertraging nog individueel aanpassen maar het lukt me niet om het geluid synchroon te krijgen. Op de Samsung was wel een functie aanwezig om de vertraging aan te passen en dat werkte prima.
-De TV schakelt uit bij het uitzetten van de Next. Ondanks dat ik de CEC functie op zowel mijn TV als in mijn receiver heb uitgeschakeld, wordt toch elke keer de TV uitgeschakeld bij het uitzetten van de Next. Dit is heel vervelend omdat ik regelmatig overschakel naar een ander apparaat m.b.v. mijn Logitech AB waarbij de TV dient aan te blijven.

Al met al ben ik zeer tevreden over de Next en ik ga er van uit dat die paar "minpuntjes" nog wel worden opgelost d.m.v. software-updates. En alleen al het feit dat ik eindelijk verlost ben van dat "Samsung ding" 🙂 maakt dat de Next een blijvertje is!
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Thorwald wrote:
-Audio werkt niet zoals het hoort. Wanneer Dolby aanstaat "forceerd" deze het geluid. Bij niet Dolby uitzendingen komt het geluid er dan heel zacht en brak uit. Een oplossing hiervoor zou zijn om het geluid wat erin gaat, er ook weer ongewijzigd uit te sturen. Dit ging bij de Samsung dan weer wel goed.

Voor sommige systemen is deze manier juist een oplossing begrijp ik. In dit topic wordt daar ook veel over gesproken, laat daar ook weten wat je ervaart.

-Bij het kijken van Netflix/Videoland loopt het geluid niet synchroon. Tot op heden is het mij ook nog niet gelukt om dit in orde te krijgen via mijn receiver. Deze heeft een "LipSync" instelling en ik kan ook de vertraging nog individueel aanpassen maar het lukt me niet om het geluid synchroon te krijgen. Op de Samsung was wel een functie aanwezig om de vertraging aan te passen en dat werkte prima.

We gaan diverse synchronisatie issues aanpakken. Een voorzichtige verwachting is dat het in software versie 4.18 wordt opgelost, het kan ook een latere versie zijn.

-De TV schakelt uit bij het uitzetten van de Next. Ondanks dat ik de CEC functie op zowel mijn TV als in mijn receiver heb uitgeschakeld, wordt toch elke keer de TV uitgeschakeld bij het uitzetten van de Next. Dit is heel vervelend omdat ik regelmatig overschakel naar een ander apparaat m.b.v. mijn Logitech AB waarbij de TV dient aan te blijven.

Je TV schakelt dus de CEC niet helemaal uit. Check die firmware eens! In software versie 4.17 komt er in de Mediabox Next een menu optie bij om het gedrag van de Aan/Uit knop aan te laten passen (CEC aan of uitzetten).

Al met al ben ik zeer tevreden over de Next en ik ga er van uit dat die paar "minpuntjes" nog wel worden opgelost d.m.v. software-updates. En alleen al het feit dat ik eindelijk verlost ben van dat "Samsung ding" 🙂 maakt dat de Next een blijvertje is!

Yesss! Die hebben we maar weer in de pocket 🙂

Uitgelicht topic