jesse.saris

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Mediabox Next zorgt voor storing HDMI ARC signaal

Ik heb sinds twee weken de nieuwe Mediabox Next. De box zelf bevalt erg goed, echt een wereld van verschil ten opzichte van de Mediabox XL. Ik heb echter sinds een paar dagen dat de Mediabox Next het HDMI ARC signaal stoort. Het volgende is het geval:

Apparaten:

  • Philips TV (55POS9002)
  • Sonos Beam (aangesloten op HDMI 3)
  • Mediabox Next (aangesloten op HDMI 1)
  • Xbox (aangesloten op HDMI 2)

Voorheen ging de Sonos Beam automatisch over van radio of uit, naar het TV signaal als je de tv aanzette. Rechtsonderin kwam dan ook de melding op de tv "overschakelen naar audiosysteem". Sinds een paar dagen doet hij dat niet meer. Het gaat hier om het aanzetten van enkel de tv (voor bv Youtube of Netflix), de Mediabox Next wordt niet aangezet.

Bij het aanzetten van de tv verschijnt rechtsonderin de melding "TV luidsprekers actief". Als je via de instellingen op de tv wilt overschakelen naar audiosysteem krijg ik een melding dat het audiosysteem bezet is. Via de Sonos app proberen over te schakelen op TV lukt ook niet. Hij geeft direct de volgende melding:

Als je vervolgens op oplossen druk, krijg je een aantal standaard vragen en vervolgens de volgende melding:

Wat ik vervolgens heb gedaan. Ik heb de Mediabox Next uitgezet door middel van de aan/uit-knop op de achterkant en kon vervolgens vlekkeloos bovenstaande stappen in de Sonos app doorlopen en ik had ook weer geluid via de Sonos. Het lijkt er dus op dat de Mediabox Next zorg voor storing in het HDMI ARC signaal.

Wat tevens opvalt: Ik zet enkel de tv aan en het geluid wordt niet via de Sonos afgespeeld. Zet ik vervolgens de Mediabox Next ook aan, dan krijg ik rechtsonderin de melding "overschakelen naar audiosysteem" en wordt het geluid netjes via de Sonos afgespeeld.

Komt iemand dit bekend voor en kan iemand mij hier bij helpen?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
Goedemorgen Jesse,

Toen ik de Next kreeg heb ik gelijk de TV (55OLED803) teruggezet op fabrieksinstellingen (Instellingen, Algemene instellingen) en opnieuw geconfigureerd.

Geen problemen met de Next, TV en Soundbar (HEOS).

Bekijk in context

12 Reacties 12
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Kijk hier eens.

https://community.ziggo.nl/community-archief-226/sonos-play-5-bedienen-met-afstandsbediening-ziggo-next-39585#post416776
jesse.saris
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Hallo Steef,

Bedankt voor je reactie, maar dat komt niet overeen met mijn probleem. Het is niet zo dat ik het volume niet kan bedienen met mijn Ziggo afstandsbediening. De Next box is gekoppeld met de tv en de tv communiceert middels HDMI CEC met de soundbar, dus dat gaat prima (als het werkt).

Mijn probleem zit hem in het feit dat het geluid niet meer automatisch over gaat van tv naar Sonos en dat dit ook niet handmatig bij te stellen is, doordat er sprake is van een HDMI interference, zoals te zien is in bovenstaande screenshot. Als de Next box uit staat zijn de problemen verholpen. Blijkbaar stoort het HDMI ARC/CEC signaal dat de Next box uitzendt, het HDMI ARC/CEC signaal tussen de tv en de Sonos
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
Goedemorgen Jesse,

Toen ik de Next kreeg heb ik gelijk de TV (55OLED803) teruggezet op fabrieksinstellingen (Instellingen, Algemene instellingen) en opnieuw geconfigureerd.

Geen problemen met de Next, TV en Soundbar (HEOS).
Lassy

Level 8
  • 204Posts
  • 4Oplossingen
  • 76Likes
Alles loskoppelen en 10 minuten spanningsloos houden wil ook wel eens helpen
jesse.saris
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Hallo Marco, Lassy,

Het loskoppelen had ik al geprobeerd, voor zowel de tv als de Mediabox Next. Ik heb vanmiddag de tv teruggezet naar fabrieksinstellingen en momenteel werkt alles weer naar behoren. De tv kon waarschijnlijk de signalen van de Sonos en de Next niet goed verwerken wat voor een storing heeft gezorgd.

Bedankt voor het meedenken en voor nu is het opgelost. Ik ga weer genieten van de nieuwe box 🙂
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
jesse.saris wrote:
Hallo Marco, Lassy,

Het loskoppelen had ik al geprobeerd, voor zowel de tv als de Mediabox Next. Ik heb vanmiddag de tv teruggezet naar fabrieksinstellingen en momenteel werkt alles weer naar behoren. De tv kon waarschijnlijk de signalen van de Sonos en de Next niet goed verwerken wat voor een storing heeft gezorgd.

Bedankt voor het meedenken en voor nu is het opgelost. Ik ga weer genieten van de nieuwe box 🙂


Fijn dat het probleem is opgelost! Geniet van de nieuwe box!
rob768

Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb een mogelijk gerelateerd probleem maar heb geen idee waar het in zit. Ik krijg helemaal geen ARC geluid uit mijn TV. De versterker (Marantz) "volgt" wel de tv via de CEC instelling, en als ik naar het menu van de versterker ga zie ik dat hij TV geluid ontvangt, en in stereo, maar horen doe ik niets.
Ik heb nu geluid via optisch, maar vraag me toch af wat het kan zijn. De versterker heb ik zelfs bij de winkel laten onderzoeken (dacht serieus dat hij kapot was) maar die zou in orde zijn.
Eigenlijk kan het niet, want de Next zit rechtstreeks aan de TV, en de TV (ARC out) weer aan de versterker, maar horen doe ik niets..
Misschien de TV eens resetten en nog eens proberen, maar dat had ik allemaal de eerste keer al geprobeerd.
Lassy

Level 8
  • 204Posts
  • 4Oplossingen
  • 76Likes
rob768

  • Heb je de laatste updates geïnstalleerd op je versterker en TV?
  • Staat de ARC functie op je versterker ingeschakeld en op het juiste kanaal ingesteld?
  • Heb je alles al een keer losgekoppeld en langere tijd van spanning gehaald?

Het zou ook een handshake probleem kunnen zijn. Zie ook hier.
rob768

Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Lassy

ja, ja, en ja. Het zou een handshake probleem kunnen zijn maar dat ligt dan bij de Next. Het heeft namelijk met de Horizon box altijd probleemloos gewerkt. Met dezelfde kabels en op dezelfde poorten.
Let wel: de eerste Next die ik kreeg is na testen door een monteur (bij mij thuis) weggehaald omdat die kapot bleek (na een dag etteren met allerlei instellingen). Dit zou overigens zomaar de energie setting zijn geweest want die was ingesteld als "gemiddeld". Eco modus uit loste de meeste zo niet alle problemen op. De vervangende ging pas goed werken nadat ik deze ook op eco-modus "hoog" had gezet.
Misschien niet de meest elegante manier, maar werkt wel. Misschien dat ik ooit nog een keer probeer dat weer terug te zetten 🙂
Ik ga eens bellen met Samsung. Misschien dat zij een idee hebben en ligt het simpel weg aan de tv.
mbzwolsman

Level 1
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
Ik heb exact hetzelfde probleem. Philips 4k TV met Android TV en Samsung soundbar. Constant ARC problemen en zelfs Dolby Atmos problemen als de Ziggo anngesloten is en nog geeneens aanstaat. Trek ik de kabel los van Mediabox dan doet alles het weer, wanneer komt in vredesnaam die Android TV app, ik word hier op zijn hollands gezegt : "Schijtziek van". En waarom, ik begrijp nog wel wat ik moet doen, maar ik heb die box alleen voor mijn vrouw en rare wie ze belt als je op je werk zit. Of is er een pootje op de hdmi kabel die ik af kan plakken?
Eerst op mijn oude TV sync probleem, en een nieuw TV heb je dit weer, pffff
rob768

Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Energie modus in the box op "hoog"? dat loste bij mij het probleem op (en na terug zetten had ik het gewoon weer, even)
mbzwolsman

Level 1
  • 20Posts
  • 1Oplossingen
  • 10Likes
FF kijken, voor lipsync een optische kabel voor 19,99 gekocht, voor nieuwe TV HDMI 2.0b gekocht a 17.99 voor soundbar, maar blijkt niet te helpen voor ARC, want het is die Mediabox en nu Energie modus, wordt een kostbaar boxje zo. Is er al iets bekend wanneer de concurrenten op kabel mogen? Voel me in de zeik genomen door Ziggo, betalen , maar ik zie er niks voor terug qua toekomst. Ik zeg het nog 1x, ik wil 1 afstandsbediening en dat is niet die van Ziggo.

Uitgelicht topic