Vraag

Mediabox Next: "Voeding van apparaatfout controleren"

  • 19 februari 2020
  • 37 reacties
  • 939 keer bekeken

Als ik vanuit standby de mediabox opstart verschijnt zo af en toe de melding VOEDINGSFOUT.

Soms verdwijnt dat scherm en start de box verder normaal op, maar af en toe moet ik de box uitzetten via schakelaar achterkant. Meestal wacht ik dan een halve minuut voordat ik de box weer inschakel. Daarna start de box altijd weer normaal op.

Dit probleem kan wekenlang wegblijven, en zich dan weer voordoen. Zeer irritant!

Weet iemand een oplossing?

Alvast mijn dank voor je reactie


37 Reacties

@Jerpie Zit er tussen de Next en de Samsung nog een apparaat, zoals een versterker?

@Jerpie Heb je al een andere HDMI ingang geprobeerd?
En gebruik je de bij de Next meegeleverde HDMI kabel?

@Dave- heeft ook een Samsung, mogelijk dat hij hier meer van weet.
Hij komt langs als hij online is.

Reputatie 7
Badge +12

Dit lijkt me een probleem met de voedingsadapter en niet met de Next zelf. Ik weet niet of de klantenservice die los omruilt. Zo niet dan hele Next om laten ruilen.

Dit kan evt ook via dit topic geregeld worden door een Ziggo moderator. Als je dat wilt, vul dan even je postcode en huisnr in in je profiel, als je dat nog niet had gedaan. Alleen Ziggo kan dat zien. Wellicht heeft een Ziggo moderator nog andere suggesties. Normaal gesproken komt er wel ééntje langs in je topic.

Hi @André-V, goed dat je de Ziggo Community hiervoor hebt gevonden. Is er nog iets gewijzigd sinds je eerste bericht?

Een erg gek maar vooral vervelend probleem. Net als bij @PetertjeBol begrijp ik. Ik ben eigenlijk eerst benieuwd welk apparaat de melding veroorzaakt; kun je er een foto van maken? Een Samsung TV kan namelijk een soortgelijke fout produceren bij een extern apparaat via HDMI, er staat dan iets als “Voeding van apparaatfout controleren”.

Neemt uiteraard niet weg dat het nog steeds de Next Mediabox zelf kan zijn, maar het kan ons wel helpen in de zoektocht.

Heb sinds een paar dagen een nieuwe tv van samsung en heb deze melding ook vaak, is hier al een oplossing voor? Mvg

 

Nee rechtstreeks op de tv aangesloten

Bedankt voor de foto, @André-V ! Het is in ieder geval een foutmelding die de TV zelf genereert (@PetertjeBol) , maar natuurlijk wel erg gek dat het alleen/vooral bij de Mediabox Next gebeurt (het gebeurt niet bij andere apparaten toch?) Online lees ik wat wisselende oorzaken ervan. Het is ook een bijzonder vertaalde foutmelding :sweat_smile:  Heb je om te beginnen al eens een andere HDMI-ingang van je televisie geprobeerd?


Edit: Ik heb voor de vindbaarheid en duidelijkheid de titel aangepast naar de getoonde foutcode.

 

Had net gelezen op een ander forum, iemand die hetzelfde probleem had. Er een nieuwe hdmi kabel heeft gebruikt en probleem was opgelost. Dus dat zou het wel kunnen zijn.

Ik gebruik wel de bijgeleverde kabel maar twijfel of deze wel voldoet voor mijn tv. Hij heeft namelijk ook al eens aangegeven dat de hdmi kabel niet goed aan is gesloten. Terwijl die er perfect in zit

Reputatie 3
Badge +2

@Alex Ziggo TV en Next worden bedient met de Next abbo.

Kleur van het ledje ga ik in de gaten houden.

Reputatie 7

Ik kom inderdaad even langs en dit is een melding als de Media Box Next uit is dan zegt je TV dat er geen verbinding is met de HDMI.

Dit is geen fout maar gewoon een melding, komt omdat de koppeling tussen de Next en de TV is uitgeschakeld.

 

Foto 1 = aanzetten met de AB van de Next omdat me koppeling uit is krijg ik ook deze melding

Foto 2 en 3 is de Next namelijk uit zie blauwe Led

 

Druk op de Homeknop en ga naar instellingen, dan naar Beeld en Geluid tabblad en kies dan Een knop voor aan- en uit zetten > Aan en dan kan je de rode knop van je Next AB Gebruiken

Reputatie 3
Badge +2

@Dolfff  het lijkt geen adapter probleem, ik heb een vervangende adapter ontvangen,
probleem bestaat nog steeds.

De Next gaat simpelweg niet uit “standby” en de tv geeft dat de bovenstaande melding,
na de Next een keer met de knop achterop uit en weer aangezet te hebben gaat die gewoon aan.

Bedankt voor de updates!

Het is niet per se Mediabox Next-specifiek. Ik heb thuis een oude Mediabox van Samsung en deze heeft in het verleden ook al de foutmelding gegenereerd. Het opvallende van de laatste keer is, is dat de Mediabox ‘gewoon’ in Stand-by stond (zoals ook moest).

Ik ben nu vooral benieuwd; schakelen jullie alles aan via de afstandsbediening van de Samsung TV of van de Mediabox Next? En zien jullie het LED-je wel veranderen van de Next?

Ok, maar schakelt dat vanzelf uit dan?

Reputatie 7

@Jerpie  als je hem via de koppeling hebt ingesteld wel ja, dan zie je deze melding niet, of bij het verwisselen van HDMI 1 naar 2 dan krijg je hem wel te zien, maar als HDMI gekoppeld is met apparaat dan zie je deze melding niet.

Maar wat je net zei heb ik gedaan bij instellingen en dat op aan gezet ( stond al op aan) maar begrijp nu niet goed wat nu te doen? Met ab bedoel ik dan

Reputatie 7

Als je de Next afstandsbediening gebruikt met de rode Powerknop dan gaat alles aan en alles uit.

 

Als je de Witte Powerknop gebruikt dan gaat je TV aan en krijg je de melding Voeding Fout, dit omdat de Next niet aan staat.

Geld dus ook voor HDMI 1 en 3 als je switcht.

Reputatie 6
Badge +19

is het dan zeker de Next en niet de tv? Heb ik met Samsung- en Philipstvs ook meegemaakt..

Dus niet uitschakelen met het tv power button omdat dan je mediabox uitschakelt?

als ik dit allemaal goed begrijp

Ik zal het in de gaten houden, bedankt voor je info..

Reputatie 7

Als je klaar bent met kijken en je wilt TV en Next uitzetten druk je de Rode knop in dan is als je de HDMI koppeling aan hebt staan de Next en TV uit.

 

Je kan ook de koppeling HDMI uitzetten op de Next maar dan is alleen de Next uit met rode knop en krijg je de melding Voedings Fout maar nu kan je wel naar een ander apparaat HDMI 1 of 3 bij joumet de Sourceknop van je TV of Next

Dank voor je reactie @Alex Ziggo . Als ik een andere hdmi-ingang gebruik op de tv, dan geeft mijn soundbar (Denon Heos) geen geluid meer. Toen vorig jaar juli de monteur de tv installeerde heeft hij verschillende hdmi-ingangen geprobeerd. Alleen de ingang (hdmi-4 ARC) die het geluid van de tv automatisch doorzet naar de soundbar werkt. (@PetertjeBol) Wel vind ik het vreemd dat dit probleem zich pas sinds oktober 2019 voordoet. Van juli tot oktober heb ik de foutmelding nooit gezien. Naast de soundbar is er ook een Samsung blue ray speler aan de tv gekoppeld. Dat apparaat heeft nog nooit voor foutmeldingen gezorgd. Heb ik nog andere opties om van dit probleem af te komen?

 

Reputatie 3
Badge +2

@Alex Ziggo  Ik heb inderdaad ook een Samsung tv.
Is dit een specifiek Samsung issue?

 

Ik heb het alleen bij de Next, niet bij andere via HDMI aangesloten apparaten.

Next herstarten en het  werkt wel weer, maar liever doe ik dit niet natuurlijk :yum:

Alex, natuurlijk maak ik een foto voor je.  Zo gauw het probleem zich weer voordoet zal ik een foto maken. 

 

Reageer