Mediabox Next: Tips & Tricks

  • 7 maart 2019
  • 83 reacties
  • 97756 keer bekeken
Mediabox Next: Tips & Tricks
Reputatie 7

Nog meer genieten van je Mediabox Next? Met dit topic ben jij op de hoogte van alle handige tips & tricks!

De tips & tricks op een rijtje: 

Legenda afstandsbediening
Cloudopnames
De TV-Gids
Afstandsbediening kwijt
Direct één heel seizoen verwijderen
Navigatie
Contextmenu
Stembesturing
Zappen
Snelmenu’s

 

Legenda afstandsbediening

Bekijk de afbeelding voor de betekenis van alle knopjes.  

 


Cloudopnames

Naast dat de nieuwe box dankzij de cloudopnames al klein, stil en zuinig is heeft het nog meer voordelen. Is een programma al bezig of al bijna afgelopen? Druk op opnemen en het hele programma wordt opgenomen!


TV-Gids

Per dag of pagina navigeren - Naast de pijltoetsen kun je ook met de spoeltoetsen en cijfertoetsen snel navigeren door de tv-gids. Met de spoeltoetsen kun je direct een dag voor- of achteruit. Met de kanaal omhoog of naar beneden krijg je direct een hele pagina met nieuwe zenders. Druk je nog een keer op de tv-gids knop? Dan spring je weer terug naar het heden. Ook met stembesturing kun je direct naar een dag in de gids springen.


Afstandsbediening kwijt!? Geen probleem!

De nieuwe mediabox heeft een handige functie om je afstandsbediening te vinden. Afstandsbediening zoek? Houd dan de [CH+] knop aan de voorkant van de mediabox 12 seconden in. Test het maar eens.


Direct één heel seizoen verwijderen?

Alle afleveringen van een seizoen stuk voor stuk verwijderen is natuurlijk erg onhandig. Dit kan makkelijker! Ga naar het overzicht van alle afleveringen, selecteer het seizoen wat je wil verwijderen en druk op de record-knop op je afstandsbediening. Je krijgt nu de optie om het seizoen te verwijderen.


Navigatie

Snel omhoog - Ben je aan het scrollen door alle On demand content of je opnames en wil je snel omhoog? Druk op de [home]-knop, hiermee spring je weer naar de bovenste rij van het menu.
Direct terug naar Live TV - Zit je diep in het menu of in een app en wil je direct terug naar live tv? Druk op de [back to tv]-knop. Dit is de knop rechtsboven de [ok]-knop (tv met een pijl eromheen). Kijk hier voor een de complete uitleg van de afstandsbediening.


Contextmenu? Wat is dat?

Met de [contextmenu]-knop, dat is de knop met 3 puntjes, krijg je een klein menu waarmee je snel een handeling kunt uitvoeren. Te veel om op te noemen, maar hier zijn enkele voorbeelden wat je met de contextmenu knop kan:

  • Ondertiteling in- en uitschakelen
  • Zenders als favoriet toevoegen, verwijderen of alleen langs je favorieten zenders zappen
  • Teletekst openen
  • Direct het programma vanaf het begin starten
  • Etc.


Stembesturing

Je kunt tegen de afstandsbediening zeggen hoeveel minuten je voor of achteruit wilt spoelen, handig hè? Zeg bijvoorbeeld: “spoel 30 minuten vooruit” als je het eerste half uur van de opname al gezien hebt. In dit topic vind je nog veel meer informatie. 

Check hier de Top 10 spraakopdrachten gemaakt door één van onze klanten!


Zappen

Snel zappen
Simpel van kanaal wisselen spreekt natuurlijk voor zich, maar je kunt de [CH+/-] ook ingedrukt houden om snel door alle kanalen te scrollen.

Wisselen tussen twee zenders
Snel wisselen tussen twee zenders zonder elke keer het kanaalnummer in te toetsen? Gebruik de [back to tv]-knop . Dit is de knop rechtsboven de [ok]-knop (tv met een pijl eromheen).

Niet wachten na het intoetsen van een kanaalnummer?
Toets het kanaalnummer in en druk op [ok]-knop en zap direct naar het kanaal.

 

Snelmenu’s

Elk van de hoofdmenu’s (TV-Gids, Movies & Series, Bewaard, Apps, Instellingen) heeft een eigen snelmenu. Sta je bijvoorbeeld op Bewaard, dan zie je daaronder de laatst opgenomen programma’s of programma’s die je gedeeltelijk hebt gekeken. Zo geeft elk snelmenu je enkele relevante keuzes.
 


83 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Nog een leuke tip.
Als je teletekst opstart dan verdwijnt het TV beeld.
Druk dan eens op de O.K. knop en kijk wat er gebeurt.
Als je op de tekstpagina op de bovenste of onderste pijltjestoets van de ronde schijf drukt dan verdubbeld het beeld en splitst in 2.

Als je tijdens op- of terugspoelen niet op dubbele pijlentoets drukt maar op de pijl links of rechts van de ronde schijf, dan verschijnt het beeld van spoelen boven de lijn i.p.v. dat snelle grote beeld. Wat gerichter zoeken zo.

Weet iemand overigens hoe je op een simpele manier teletekst bedient?
Op de XL had je de kleurentoetsen. Nu moet je blijkbaar door alle pagina's scrollen?
Reputatie 1
Badge
Anne bedankt voor deze goede tips. Altijd handig
Reputatie 7
Badge +27
Dat gaat alleen via de app (Ziggo go).
Reputatie 4
Badge +2
Top! Nu nog even de kleur issue van 4K aanpakken. Verder bedankt voor de tips. Ben zeer tevreden met de next. Alleen bovenstaande min punt.
Als je een serie op de Horizon XL inprogrammeert en een opgenomen aflevering daarna nog een keer word uitgezonden word die herhaling niet door de XL opgenomen, er zal zoiets als een flag 'reeds opgenomen' bij die aflevering staan. Nu heb ik zonet van de helpdesk begrepen dat de NEXT geen flags gebruikt, m.a.w. als ik op de NEXT een serie inprogrammeer zal alles van die serie worden opgenomen, dus ook de afleveringen die al eerder geweest zijn, het zou fijn zijn als de flags van de XL ook op de NEXT ingevoerd kunnen worden.
Waar blijven de Tips en Tricks mbt de meest gestelde vragen over de Next op het Publieke Forum? Zoals afsluiten abo en diverse andere gemelde andere issues met de Next.
Beeldverwerking, Dolby Audio, Ondertiteling, .....
Reputatie 5
Badge +3
Afstandsbediening kwijt!? Geen probleem!
De nieuwe mediabox heeft een handige functie om je afstandsbediening te vinden. Afstandsbediening zoek? Houd dan de CH+ toets aan de voorkant van de mediabox 12 seconden in. Test het maar eens.

Helaas werkte bij mij niet. Of moet "De Next" dan aan staan.
Dat kan natuurlijk niet want ik was de AB kwijt niet waar. 😊😊
Je kunt hem aanzetten met het Power knopje rechts op de Box.
Badge
Misschien handig om te weten voor sommigen van jullie: de box stond bij mij in lage energieverbruikstand, waarbij Netflix-app perfect opstart. Nadat ik de box had ingesteld op hoog energie (omdat ik altijd heb begrepen dat de box dan het best functioneert).
Nadat ik had aangepast (van Eco stand naar Hoog) startte de Netflix telkens niet meer op. Elke keer moest ik box uit en aan zetten, voordat Netflix app weer gebruikt kon worden. Na aanpassen naar Normaal stand werkt het weer prima.
Reputatie 7
Badge +28
@janriedijk Ik vermoed dat dat niets uit haalt. Je hebt de bestelbevestiging per mail binnen gekregen waar zulke informatie ook op staat.

Als ik van een bepaald programma alle afleveringen wil opnemen kan ik “neem de hele serie op” aanklikken. Hoe doe ik dat bij de reminder, bv voor het 08 uur journaal?

John

Reputatie 7
Badge +10
HAllo @Eds ,

Op OK klikken tijdens Teletekst maakt het transparant, dat werkt.
Dat splitsen van het beeld bij gebruik van Teletekst, dat werkt bij mij niet.
Weet je zeker dat dit een functie van de Next is , en niet van je TV ?
De Up en Down toets boven en onder de OK knop zorgt bij mij voor volgende/vorige teletekst pagina....

Splitsen gebeurd ook niet bij mij. Zal wel een TV functie zijn.

Wat ik nog niet gezien heb als opmerking in dit forum en wel leuk vind is dat als je vaker op OK klikt de transparantie van 100% naar 0% gaat. Je kunt dus meer of minder van de achtergrond (TV beeld) zien.
Reputatie 7
Badge +10
Ik zoek nog een snelkoppeling/toets die de DVR knop van de MBXL nadoet.
Ik moet best veel knoppen drukken om een opname af te spelen. Zeker als die niet in het aanbevelings overview komt. Het liefst zou ik direct in het tijd overzicht komen.

Iemand een idee?
Zonder Voice control graag. Mijn dialect verstaat de Next niet. 😁
Reputatie 1
ik ga er een andere aanhangen, en kijk dan in de komende weken of het euvel terug komt. bedankt voor de tip Dave
Reputatie 1
Dat bedoelde ik ook Dave
Reputatie 7
Badge +10
@Taropi . Ik denk dat tot 10 tellen niet meer helpt. Het lijkt erop dat alle issues die gemeld worden bij jou samen komen.

Er spelen een aantal zaken die inderdaad opgelost moeten worden. Als je echter de Next op stereo zet ipv Dolby dan zou je geen last van het geluid moeten hebben. Is dat wel zo dan zul je het toch echt in je eigen apparatuur moeten zoeken. Zoals je misschien merkt snap ik de frustratie maar zo erg als ik bij jou lees is de Next niet.
Reputatie 7
Badge +10
@Taropi ik ben ook maar een Next en ex Horizon gebruiker en hoop te kunnen helpen al lijkt me dat niet makkelijk als alles al gecheckt is en alles goed is.

Vandaar een simpele vraag eerst om te zien wat je apparatuur is en hoe het aan elkaar zit.
De Next zit aan de TV of receiver?
Hoe zitten deze onderling verbonden?
Via hdmi of optisch?
Welk merk en type TV receiver/versterker?
Direct verbonden of via splitters/switches.

Zonder deze info is het niet mogelijk om een oorzaak te vinden.

Ik verwacht zoiets als: Next via hdmi op TV. TV via hdmi-arc op receiver. Maar het kan op vele andere manieren.

Als het kan: het of de problemen die je nu hebt met de Next. (Alleen de Next graag)
Reputatie 7
Badge +10
Hallo @Taropi . Misschien kun je "even" dit topic lezen. Zelfde issue misschien.
https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-audio-beeld-sync-38927/index5.html#post427539

Oplossing lijkt te zijn om DD "aan" te zetten of "uit". Makkelijker kan het niet zijn.
Wie weet helpt het ook bij jou. Een oplossing moet van de Next komen denk ik.

Als de sync issue al optreed bij de meest eenvoudige aansluiting: Next via Hdmi aan TV, dan zal dit ook bij meer mensen gebeuren. Of dat gezien/gehoord wordt is de vraag.
Reputatie 7
Badge +10
@Taropi . Ik heb nog een check/oplossing beschreven in het genoemde topic net.

Kijk eens of je daar iets mee kunt.
Reputatie 7
Badge +10

@Taropi . Ik heb nog een check/oplossing beschreven in het genoemde topic net.

Kijk eens of je daar iets mee kunt.

Welk Topic . ?heb je een link naar dat topic.

Probeer deze link eens.
https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-audio-beeld-sync-38927/index6.html#post428067
Reputatie 7
Badge +10



@Taropi . Ik heb nog een check/oplossing beschreven in het genoemde topic net.

Kijk eens of je daar iets mee kunt.
Welk Topic . ?heb je een link naar dat topic.
Probeer deze link eens.
https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-audio-beeld-sync-38927/index6.html#post428067

ik heb de tv rechtstreeks op de Next aangesloten met de HDMI kabel op de tv kan ik geen delay instellen . met netflix kijken is het helemaal een drama. op tv moet ik steeds van zender wisselen. het ligt niet aan de app want op mijn laptop werkt netflix zonder problemen . als het op de next dan niet werkt de app van netflix ligt het probleem bij de Next . dus alles bij elkaar is de Next gewoon een ... bak maar we moeten wel betalen voor dit. Ik ben nog steeds aan het wachten op de EXPERT van Ziggo die het probleem oplost .

en waar blijft mijn compensatie ????????? Schijnbaar leest ZIGGO dit forum niet.

De NF app op de Next is niet gelijk aan de App op je laptop/IOS/Android.

Ik heb tot nu toe nog geen last gehad van een niet goed werkende NF app op de Next.
Het kan namelijk uitmaken wat voor soort uitzending het is. Een NL versie zal 50fps zijn. Een Amerikaanse tv serie 60 fps en een speelfilm 24fps. Deze laat de Next allemaal in 50fps zien en daar ligt de grootste kans op mis gaan. Verder wordt het geluid van DD+ naar DD aangepast. Dus met het beeld en geluid wordt iets gedaan.

Als je een NF film/serie naam doorgeeft en welk geluidsspoor, 5.1 of stereo, dan zal ik er eens naar kijken/luisteren.
Als het een 4k film/serie is dan zal ik die in gewoon 1080p kijken. Ik heb nog geen 4k. Mag ook meerdere namen zijn.

Compensatie zal niet vanuit dit forum komen. Tenzij een moderator het oppakt en kijkt of je "schade" hebt ondervonden of "misleid" bent. Geluid dat uit sync loopt zal geen reden zijn denk ik. Een week geen TV gehad via de Next is wel een reden. Als er echt iets is misgegaan dan zal het opgelost worden. Dat is bij mij in ieder geval steeds gedaan. Maar dat is geen garantie voor de toekomst.
Reputatie 7
Badge +10
@Taropi als je de compensatie bevestigd hebt gekregen dan komt dat wel goed.

Updates kun je niet afdwingen.
Ik heb de Next vanaf begin juni. Om en na bij de update naar 4.16. Ik lees dat er zo om de 6 weken geprobeerd wordt een update te doen. Dat is half juli. Als er dus een update komt dan zal die niet eerder dan half juli zijn. Updates hebben de neiging uit te lopen. Dus wacht rustig af. Hoe vervelend ook.

Dit was mijn laatste tips & tricks over sync issue. Het is een beetje ver off-topic gegaan. Er zijn andere topics over waaronder degene die ik al genoemd heb.
Reputatie 5
Badge +9
Hallo @hanh ,

Mooi hè ? Het mag ook wel eens gezegd worden dat Logitech, ongetwijfeld in nauwe samenwerking met Ziggo/Liberty, het deze keer best tof voor elkaar heeft.
In het Ziggo Mediabox Next profiel zit ook Previous channel, de pijl met bocht, onder de Channel + - toets ...
Reputatie 7
Badge +10
Ik werk niet voor Ziggo @Taropi .
Mensen van Ziggo hebben "Ziggo" in de gebruikers naam.

Er is niet altijd op alles een antwoord en niet alles is oplosbaar.
Dit is een forum waar gebruikers elkaar proberen te helpen. Indien nodig kan daar een moderator bij gehaald worden of die komt zelf langs. Die kan meer doen en zien dan wij als gebruiker.

Het is zeker geen discussie forum waar iemand altijd gelijk moet hebben. Dat lijkt soms wel zo.

Vragen en opmerkingen moeten ook binnen het onderwerp van het topic blijven.
Nu klink ik weer als "Ziggo" maar ook hier zijn er regels.

Zoek een keer op "sync" in het forum en stel je vervolg vragen in de gevonden topics.

Wees niet verbaasd als je daar eenzelfde soort antwoorden/vragen krijgt.
Reputatie 7
Badge +10
@Taropi lees een keer je eigen stukjes terug. Tot nu toe heb je steeds van iedereen dezelfde antwoorden gekregen op jou klachten. Vragen zijn er niet geweest omdat je zelf al meld dat Ziggo zegt dat het niet bij hun ligt en jij zegt dat het niet bij jou ligt.
Er speelt een sync issue en die is niet bij iedereen gelijk of aanwezig.
Er wordt aan een software update gewerkt. Wanneer die komt en wat er in is opgelost zullen de "testers" van de box weten maar niet mogen vertellen. Als je een hoop topics leest dan kun je daar een conclusie uithalen. Die hoeft niet te kloppen. Ziggo zal daar niet op in gaan.

Dat je niks aan dit forum hebt is jou mening. Ik denk daar anders over.

Dit topic gaat over "tips en tricks" die zijn er genoeg geweest denk ik. Daarom mijn opmerking om in een ander topic verder te gaan vragen.

Reageer