Mediabox Next: Tips & Tricks

  • 7 maart 2019
  • 83 reacties
  • 97755 keer bekeken
Mediabox Next: Tips & Tricks
Reputatie 7

Nog meer genieten van je Mediabox Next? Met dit topic ben jij op de hoogte van alle handige tips & tricks!

De tips & tricks op een rijtje: 

Legenda afstandsbediening
Cloudopnames
De TV-Gids
Afstandsbediening kwijt
Direct één heel seizoen verwijderen
Navigatie
Contextmenu
Stembesturing
Zappen
Snelmenu’s

 

Legenda afstandsbediening

Bekijk de afbeelding voor de betekenis van alle knopjes.  

 


Cloudopnames

Naast dat de nieuwe box dankzij de cloudopnames al klein, stil en zuinig is heeft het nog meer voordelen. Is een programma al bezig of al bijna afgelopen? Druk op opnemen en het hele programma wordt opgenomen!


TV-Gids

Per dag of pagina navigeren - Naast de pijltoetsen kun je ook met de spoeltoetsen en cijfertoetsen snel navigeren door de tv-gids. Met de spoeltoetsen kun je direct een dag voor- of achteruit. Met de kanaal omhoog of naar beneden krijg je direct een hele pagina met nieuwe zenders. Druk je nog een keer op de tv-gids knop? Dan spring je weer terug naar het heden. Ook met stembesturing kun je direct naar een dag in de gids springen.


Afstandsbediening kwijt!? Geen probleem!

De nieuwe mediabox heeft een handige functie om je afstandsbediening te vinden. Afstandsbediening zoek? Houd dan de [CH+] knop aan de voorkant van de mediabox 12 seconden in. Test het maar eens.


Direct één heel seizoen verwijderen?

Alle afleveringen van een seizoen stuk voor stuk verwijderen is natuurlijk erg onhandig. Dit kan makkelijker! Ga naar het overzicht van alle afleveringen, selecteer het seizoen wat je wil verwijderen en druk op de record-knop op je afstandsbediening. Je krijgt nu de optie om het seizoen te verwijderen.


Navigatie

Snel omhoog - Ben je aan het scrollen door alle On demand content of je opnames en wil je snel omhoog? Druk op de [home]-knop, hiermee spring je weer naar de bovenste rij van het menu.
Direct terug naar Live TV - Zit je diep in het menu of in een app en wil je direct terug naar live tv? Druk op de [back to tv]-knop. Dit is de knop rechtsboven de [ok]-knop (tv met een pijl eromheen). Kijk hier voor een de complete uitleg van de afstandsbediening.


Contextmenu? Wat is dat?

Met de [contextmenu]-knop, dat is de knop met 3 puntjes, krijg je een klein menu waarmee je snel een handeling kunt uitvoeren. Te veel om op te noemen, maar hier zijn enkele voorbeelden wat je met de contextmenu knop kan:

  • Ondertiteling in- en uitschakelen
  • Zenders als favoriet toevoegen, verwijderen of alleen langs je favorieten zenders zappen
  • Teletekst openen
  • Direct het programma vanaf het begin starten
  • Etc.


Stembesturing

Je kunt tegen de afstandsbediening zeggen hoeveel minuten je voor of achteruit wilt spoelen, handig hè? Zeg bijvoorbeeld: “spoel 30 minuten vooruit” als je het eerste half uur van de opname al gezien hebt. In dit topic vind je nog veel meer informatie. 

Check hier de Top 10 spraakopdrachten gemaakt door één van onze klanten!


Zappen

Snel zappen
Simpel van kanaal wisselen spreekt natuurlijk voor zich, maar je kunt de [CH+/-] ook ingedrukt houden om snel door alle kanalen te scrollen.

Wisselen tussen twee zenders
Snel wisselen tussen twee zenders zonder elke keer het kanaalnummer in te toetsen? Gebruik de [back to tv]-knop . Dit is de knop rechtsboven de [ok]-knop (tv met een pijl eromheen).

Niet wachten na het intoetsen van een kanaalnummer?
Toets het kanaalnummer in en druk op [ok]-knop en zap direct naar het kanaal.

 

Snelmenu’s

Elk van de hoofdmenu’s (TV-Gids, Movies & Series, Bewaard, Apps, Instellingen) heeft een eigen snelmenu. Sta je bijvoorbeeld op Bewaard, dan zie je daaronder de laatst opgenomen programma’s of programma’s die je gedeeltelijk hebt gekeken. Zo geeft elk snelmenu je enkele relevante keuzes.
 


83 Reacties

Als ik van een bepaald programma alle afleveringen wil opnemen kan ik “neem de hele serie op” aanklikken. Hoe doe ik dat bij de reminder, bv voor het 08 uur journaal?

John

Ja.

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-afstandsbediening-37784?postid=427503#post427503

Het Topic met deze voor Teletext gebruikers waardevolle info is ondertussen helaas een beetje onder water geraakt. Had eigenlijk ook hier moeten staan.

Goed dat je dit hier weer eens onder de aandacht brengt.

Als je het onderste dekseltje (waar Ziggo op staat) verwijdert zie je 4 zwarte knopjes. Dit zijn de teletekst buttons!

Als je een serie op de Horizon XL inprogrammeert en een opgenomen aflevering daarna nog een keer word uitgezonden word die herhaling niet door de XL opgenomen, er zal zoiets als een flag 'reeds opgenomen' bij die aflevering staan. Nu heb ik zonet van de helpdesk begrepen dat de NEXT geen flags gebruikt, m.a.w. als ik op de NEXT een serie inprogrammeer zal alles van die serie worden opgenomen, dus ook de afleveringen die al eerder geweest zijn, het zou fijn zijn als de flags van de XL ook op de NEXT ingevoerd kunnen worden.
Reputatie 7
Badge +28
@janriedijk Ik vermoed dat dat niets uit haalt. Je hebt de bestelbevestiging per mail binnen gekregen waar zulke informatie ook op staat.
Ok... Telefonisch niet gemeld bij de bestelling... wordt weer een belletje naar Ziggo als de nota binnen komt 😉
Bij elke nieuw apparaat betaal je Activatiekosten. Ook als het een ander apparaat vervangt. Zoals MBXL door Next.
Hoelang dit al zo gaat, weet ik niet.
Het is, zoals het is. Of je dit nu leuk vindt of niet.
Reputatie 1
Badge
Hier worden het activatiekosten genoemd, aan mij werd verteld dat het kosten waren vanwege het terugsturen van de oude mediabox. Heb je niets terug te sturen zijn het dus activatiekosten. Hoe dan ook je betaald 19,95€ per bestelling van de Next.
Bij het bestellen via:
https://www.ziggo.nl/alles-in-1/zelf-samenstellen/
of via je Mijn Ziggo, staat het erbij alvorens je de bestelling gaat afronden.
Kun je nog besluiten het niet te willen doen.
En desgewenst een vraag hierover stellen aan Ziggo.
Das lekker... heb de nota nog niet binnen, wel vreemd staat m.i. nergens vermeld.
Heb de Xtra box telefonisch besteld daar hebben ze ook niets vermeld.
Reputatie 1
Badge
Bij het bestellen van elke extra media box next komt er ook nog eens 19,95€ bij. Handig om dit er even bij te vermelden.
"Het verbruik in standby"
Heb hem nu op "Hoog" staan en hij start nu op gewoon op.
Als ik hem in ""Normaal" zet dan krijg ik hetzelfde als "moeskoetie".

Met de Extra Media Next heb ik hier geen last van deze staat op "ECO".
net bij het aanzetten van de tv, kreeg ik weer geen beeld te zien. herhaaldelijk de mediabox next en de tv uit en aangezet, geen verbetering, de laatste keer alleen de balk onderin te zien.
toen maar weer alles uitgezet, en de mediabox next met de knop achterop uit en weer aangezet, na een paar minuten deed alles het weer, dit is toch al weer de derde keer in 2 weken tijd. moet net gekker worden

Heb je hier al een oplossing voor gevonden? Ik ondervind nl. hetzelfde...
"Het verbruik in standby"
Heb hem nu op "Hoog" staan en hij start nu op op de laatst bekeken zender.
Maakt niets uit hoe je het kanaal hebt gekozen "Voice Control, met AB of vanuit de Gids".
Maar daarna ook op "ECO" gezet en dan start hij ook op op de laatst bekeken zender.
Vreemd... beetje willekeur!
Reputatie 6
Badge +7
Ik zet de Next altijd op 4 en hij is hier altijd op 4 aangegaan
De kwestie is: koos je NPO 3 uit de Gids?
Dat geeft zoals gezegd niet het te verwachten resultaat.
Wat kiezen mbv Voice Control doet, weet ik niet, maar dat zou hetzelfde effect kunnen hebben als intikken van het kanaalnummer of er naar toe Zappen: NPO 3 wordt dan de laatst onthouden zender, als ik me goed herinner.
Test dat ff.
Hoi hanh,
Stel ik kijk naar kanaal 3 (NPO3) nu zet ik de Next op standby en ga naar bed.
Als ik hem dan de volgende dag weer uit de standby stand haal dan begint hij altijd op kanaal 1 (NPO1).
Misschien is dit duidelijker.
Het is inderdaad een beetje raar gesteld met het onthouden van de laatst bekeken zender.
Bij het openen van een programma via de Gids, wordt die zender niet als laatst bekeken gezien. Doe je dit Zappenderwijs of door het kanaalnummer in te tikken, dan wordt dat wel de laatst bekeken Zender.
Even uit mijn hoofd hoe ik dit eerder met enig onbegrip ervaarde.
Check it out, dus.
Als ik de Media Next opstart dan begint hij op kanaal 1 (NPO1)
Is het mogelijk dat de Mediabox Next opstart vanuit de laatst bekeken zender.
Dit deed de Horizon Box wel, vond dit wel zo makkelijk.
Verder ben ik in de 2 weken dat ik hem in bezit heb tevreden.
Reputatie 7
Badge +10
@Taropi lees een keer je eigen stukjes terug. Tot nu toe heb je steeds van iedereen dezelfde antwoorden gekregen op jou klachten. Vragen zijn er niet geweest omdat je zelf al meld dat Ziggo zegt dat het niet bij hun ligt en jij zegt dat het niet bij jou ligt.
Er speelt een sync issue en die is niet bij iedereen gelijk of aanwezig.
Er wordt aan een software update gewerkt. Wanneer die komt en wat er in is opgelost zullen de "testers" van de box weten maar niet mogen vertellen. Als je een hoop topics leest dan kun je daar een conclusie uithalen. Die hoeft niet te kloppen. Ziggo zal daar niet op in gaan.

Dat je niks aan dit forum hebt is jou mening. Ik denk daar anders over.

Dit topic gaat over "tips en tricks" die zijn er genoeg geweest denk ik. Daarom mijn opmerking om in een ander topic verder te gaan vragen.
Reputatie 1
Ik werk niet voor Ziggo @Taropi .
Mensen van Ziggo hebben "Ziggo" in de gebruikers naam.

Er is niet altijd op alles een antwoord en niet alles is oplosbaar.
Dit is een forum waar gebruikers elkaar proberen te helpen. Indien nodig kan daar een moderator bij gehaald worden of die komt zelf langs. Die kan meer doen en zien dan wij als gebruiker.

Het is zeker geen discussie forum waar iemand altijd gelijk moet hebben. Dat lijkt soms wel zo.

Vragen en opmerkingen moeten ook binnen het onderwerp van het topic blijven.
Nu klink ik weer als "Ziggo" maar ook hier zijn er regels.

Zoek een keer op "sync" in het forum en stel je vervolg vragen in de gevonden topics.

Wees niet verbaasd als je daar eenzelfde soort antwoorden/vragen krijgt.



Dus al met al heb je niks aan dit Forum . Er is nog niet een Ziggo moderator geweest die mij heeft aangesproken of maar een vraag heeft gesteld . Ander topic zelfde vragen en antwoorden waar je niks mee kunt .
Reputatie 7
Badge +10
Ik werk niet voor Ziggo @Taropi .
Mensen van Ziggo hebben "Ziggo" in de gebruikers naam.

Er is niet altijd op alles een antwoord en niet alles is oplosbaar.
Dit is een forum waar gebruikers elkaar proberen te helpen. Indien nodig kan daar een moderator bij gehaald worden of die komt zelf langs. Die kan meer doen en zien dan wij als gebruiker.

Het is zeker geen discussie forum waar iemand altijd gelijk moet hebben. Dat lijkt soms wel zo.

Vragen en opmerkingen moeten ook binnen het onderwerp van het topic blijven.
Nu klink ik weer als "Ziggo" maar ook hier zijn er regels.

Zoek een keer op "sync" in het forum en stel je vervolg vragen in de gevonden topics.

Wees niet verbaasd als je daar eenzelfde soort antwoorden/vragen krijgt.
Reputatie 1
@Taropi als je de compensatie bevestigd hebt gekregen dan komt dat wel goed.

Updates kun je niet afdwingen.
Ik heb de Next vanaf begin juni. Om en na bij de update naar 4.16. Ik lees dat er zo om de 6 weken geprobeerd wordt een update te doen. Dat is half juli. Als er dus een update komt dan zal die niet eerder dan half juli zijn. Updates hebben de neiging uit te lopen. Dus wacht rustig af. Hoe vervelend ook.

Dit was mijn laatste tips & tricks over sync issue. Het is een beetje ver off-topic gegaan. Er zijn andere topics over waaronder degene die ik al genoemd heb.



Bedankt voor de info . Vraagje werk jij bij Ziggo ??

je geeft namelijk op de zelfde manier antwoordt als Ziggo doet.

ik heb de Next vanaf april en nog steeds dezelfde update 4.16

maar goed ik ga wel op een andere manier verder .

dit forum is schijnbaar heilig en mag je niet alles zeggen over een probleem.
Reputatie 7
Badge +10
@Taropi als je de compensatie bevestigd hebt gekregen dan komt dat wel goed.

Updates kun je niet afdwingen.
Ik heb de Next vanaf begin juni. Om en na bij de update naar 4.16. Ik lees dat er zo om de 6 weken geprobeerd wordt een update te doen. Dat is half juli. Als er dus een update komt dan zal die niet eerder dan half juli zijn. Updates hebben de neiging uit te lopen. Dus wacht rustig af. Hoe vervelend ook.

Dit was mijn laatste tips & tricks over sync issue. Het is een beetje ver off-topic gegaan. Er zijn andere topics over waaronder degene die ik al genoemd heb.
Reputatie 1




@Taropi . Ik heb nog een check/oplossing beschreven in het genoemde topic net.

Kijk eens of je daar iets mee kunt.
Welk Topic . ?heb je een link naar dat topic.
Probeer deze link eens.
https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/mediabox-next-audio-beeld-sync-38927/index6.html#post428067
ik heb de tv rechtstreeks op de Next aangesloten met de HDMI kabel op de tv kan ik geen delay instellen . met netflix kijken is het helemaal een drama. op tv moet ik steeds van zender wisselen. het ligt niet aan de app want op mijn laptop werkt netflix zonder problemen . als het op de next dan niet werkt de app van netflix ligt het probleem bij de Next . dus alles bij elkaar is de Next gewoon een ... bak maar we moeten wel betalen voor dit. Ik ben nog steeds aan het wachten op de EXPERT van Ziggo die het probleem oplost .

en waar blijft mijn compensatie ????????? Schijnbaar leest ZIGGO dit forum niet.
De NF app op de Next is niet gelijk aan de App op je laptop/IOS/Android.

Ik heb tot nu toe nog geen last gehad van een niet goed werkende NF app op de Next.
Het kan namelijk uitmaken wat voor soort uitzending het is. Een NL versie zal 50fps zijn. Een Amerikaanse tv serie 60 fps en een speelfilm 24fps. Deze laat de Next allemaal in 50fps zien en daar ligt de grootste kans op mis gaan. Verder wordt het geluid van DD+ naar DD aangepast. Dus met het beeld en geluid wordt iets gedaan.

Als je een NF film/serie naam doorgeeft en welk geluidsspoor, 5.1 of stereo, dan zal ik er eens naar kijken/luisteren.
Als het een 4k film/serie is dan zal ik die in gewoon 1080p kijken. Ik heb nog geen 4k. Mag ook meerdere namen zijn.

Compensatie zal niet vanuit dit forum komen. Tenzij een moderator het oppakt en kijkt of je "schade" hebt ondervonden of "misleid" bent. Geluid dat uit sync loopt zal geen reden zijn denk ik. Een week geen TV gehad via de Next is wel een reden. Als er echt iets is misgegaan dan zal het opgelost worden. Dat is bij mij in ieder geval steeds gedaan. Maar dat is geen garantie voor de toekomst.



compensatie is mij door Ziggo toegezegd en bevestigd . heb ik schriftelijk gekregen .
en dat dat niet via dit forum komt snap ik ook wel , maar ik hoor of lees niks van ook maar 1 Ziggo medewerker op dit forum die iets kan doen. Het is toch te gek dat er verschil zit in het kijken naar Netflix uit welk land de film komt . Er zijn al zoveel klachte over de Next vwb het geluid , maar er wordt niets gedaan . elke keer weer beloven ze dat ze er mee bezig zijn en dat er update`s komen tot nu toe heb ik geen enkele update gehad .

Reageer