Beantwoord

Mediabox Next - ondertiteling doet het niet meer.

• 30 maart 2019
  • 111 Reacties
  • 18339x Bekeken

Reputatie 1
Sinds twee weken heb ik de nieuwste mediabox Next. De eerste week werkte de ondertiteling bij het live kijken en bij mijn opnames. Deze week werken beide niet meer. Ik weet hoe de ondertiteling moet worden aangezet, maar ik krijg geen tekst meer in beeld.
icon

Best beantwoord door Serkan Ziggo 24 mei 2019, 11:46

Goedemorgen allen,

Na verder onderzoek van Engineering lijkt het erop dat de ondertitelingsproblemen worden veroorzaakt door een samenhang van verschillende issues op het video platform, maar ook in de software van de Mediabox Next. Om dit op te lossen moet er met verschillende partijen worden geschakeld, iets wat enige tijd in beslag kan nemen.
Bekijk origineel

111 Reacties

Reputatie 7
Goedemiddag allen,

We zijn op de hoogte van de problemen en we hebben vanuit de Community ook verzocht om de prioriteit voor dit probleem te verhogen, en dat is inmiddels gedaan. Zodra we concrete updates hebben, dan laten we het hier ook weten.
Reputatie 7
Badge +2
Vandaag bijgaande klacht ingediend bij Commissariaat voor de Media (zie link).
De tekst is speltechnisch niet geheel foutloos maar indien je dat wenst kan je 'm gebruiken als leidraad.

https://www.cvdm.nl/over-het-commissariaat-voor-de-media/contact/#

Sinds een aantal maanden geleden heeft Ziggo een nieuwe media box genaamd "Next" aan haar abonnees aangeboden. Nu blijkt dat deze mediabox niet is staat is om de ondertiteling van aangeboden programma's bij diverse kijkers, zoals ik, aan te bieden. Het probleem bestaat al maanden en ikzelf heb hier sinds deze maand augustus mee te maken. Ik heb hierover een klacht op de zogenaamde Ziggo (gebruikers) Community achter gelaten en een klacht bij de klantenservice van Ziggo gedeponeerd. Op de community is door een Ziggo medewerker aangegeven dat men op de hoogte is van dit probleem en men er aan werkt. Er blijkt er blijkt iets fout gegaan te zijn met een nieuwe software release bij Ziggo. Bij de klantenservice is het stil. Ik heb daar aangeboden om maandelijks een korting/ compensatie te verkrijgen van € 20,-. Echter geen reactie.
Het CvdM geeft op haar website aan dat: "Het aanbod moet bovendien ongewijzigd worden doorgegeven. Dit houdt in dat wanneer een televisiezender een ondertitelingssignaal meezendt, de aanbieder van deze zender aan de abonnee dit signaal ook moet doorgeven".
Ziggo laat dit na. Bij lineaire (live) uitzendingen op o.a. NPO 1, 2 en 3 valt de ondertiteling soms weg of is niet aanwezig. Bij "catch up" diensten zoals “replay" TV of "bewaarde" (op Ziggo server) content is er geen enkele ondertiteling aanwezig.
Ik ervaar dit als een grove overtreding van de richtlijnen c.q. wetgeving inzake de doorgifte van media. De ondertiteling problemen spelen, zover bij mij bekend, slechts op de nieuwe mediabox Next van Ziggo. Andere decoders van Ziggo geven het ondertitelingssignaal wel normaal door, ook bij on-demand diensten.
Ik verzoek om uw interventie bij Ziggo in deze.
Reputatie 4
Badge +3
Het moet mij van het hart dat Ziggo m.b.t. deze storingen blijkbaar geen prioriteit geeft aan de grote groep van mensen, slechthorenden, ouderen etc. die volledig vertrouwen op ongestoord t.v. kijken.
Immers, de zenders bieden allen, voor zover mogelijk, ongestoord ondertiteling aan of verwijzen naar teletext. Daar ligt het niet aan.
Als klant zijn wij volledig afhankelijk van hetgeen Ziggo doorstuurt naar de mediabox tegen een bepaalde prijs die hoe dan ook wordt geïncasseerd.
En daar gaat het volledig mis.
Moet je als klant al volledig onlogische, per zender verschillende, keuze's maken m.b.t. het inschakelen van de ondertiteling voor m.n. slechthorenden, dan nog werkt het niet of niet volledig. Erger wordt het nog als je Replay gebruikt, of pauzeert of je opname's bekijkt.
Het zou wat zijn als je een nieuwe auto koopt en je komt er achter dat je per versnelling op een andere manier richting moet aangeven of per bepaalde snelheid op een andere manier moet sturen, en dan nog maar afwachten wat de auto dan doet. Zo voelt het voor een slechthorende op een gegeven moment, alle lol is er onderhand wel af.
Reputatie 4
Badge +3
Beste Condor 1960 en andere lezers.
Ik had een opmerking teruggestuurd i.v.m. de aangenomen Next test en het volgende antwoord van klantenservice kreeg ik per omgaand;
=====================================
"Uiteraard begrijp ik dat het zeer lastig is als je als slecht horende geen gebruik kunt maken van de ondertiteling. Ten eerste is het bij ons bekend dat er problemen zijn op de Mediabox Next als het om het inschakelen van de ondertiteling gaat en wij verwachten dat dit opgelost is bij de eerst volgende software update op 27 augustus. Ten tweede wil ik duidelijk maken dat het aanbieden van een ondertiteling een extra service is die wij verlenen voor hen die het nodig hebben. Het is niet een dienst zoals het leveren van het TV-signaal of het internet-signaal. Je betaalt voor je TV- en internetsignaal en niet voor het in kunnen schakelen van de ondertiteling. Daarnaast zijn het de zendermakers die bepalen voor welke programma's een ondertiteling beschikbaar is en voor welke niet.

Ik begrijp dat het bovenstaande enigszins tegenstrijdig is omdat we dus wel werken aan het probleem met de ondertiteling. Waar het op neerkomt is dat de Mediabox Next de instelling ondertiteling op het moment niet weet te weergeven, maar wederom: dat is een extra service en daar staat geen compensatie voor open. Mijn collega's hadden dit meteen moeten aangeven.

Sorry voor het ongemak en ik hoop van harte dat je vanaf 27 augustus weer van het TV-kijken kunt genieten".
=====================================
De een zegt dit, de ander zegt dat, het lijkt wel alsof er 100 kleine baasjes op provisiebasis bij Ziggo werken. Een onderlinge wedstrijd in het afwimpelen van klanten.
Daar zakt je broek of al wat je op je reet hebt hangen direct vanaf toch?
Maar diegene die al een compensatie hebben ontvangen hebben volgens hen geluk, dus...
De rest kan het slikken of stikken, maar wel betalen betalen betalen betalen.......
Reputatie 7
Badge +2
Schandalig hoe dit probleem is opgepakt. Als je afhankelijk bent van ondertiteling bij het TV kijken dan praten we over een urgente service. Ziggo schakel desnoods terug naar een eerdere software versie toen dat wel werkte en begin vanaf dat punt weet met leuke dingetjes als animaties, apps, Dolby etc.
We praten hier over een feit of iemand TV kan beleven of niet.
Reputatie 4
Badge +3
Vanmorgen geconstateerd dat er ondertiteling voor slechthorenden aanwezig was op de publieke omroepen in zowel live uitzendingen als wel bij replay.
Je moet het wel nog even met de drie puntjes activeren.
Op de Belgische omroepen is het ook werkend alleen doet gedraagt het zich ietwat vreemd. Na een minuut of vijf verdwijnt de ondertiteling, staat in het menu met de 3 puntjes dan ook op UIT en na het activeren doet het 't weer.
RTL werkt het nog niet maar SBS live weer wel.
Blijft voor mij het zeer verwarrend gegeven dat in geen geval het keuze menu een gelijke lijst met keuzes biedt. De ene keer weer standaard en nederlands, of uit en aan, de andere keer aan, standaard, nederland en nederlands voor slechthorenden.
Blij dat wij weer wat kunnen volgen.
Reputatie 7
Badge +4
@Mannekanwa @Anke_Next
Ik heb gisteren en vandaag wat testjes gedaan en de resultaten doorgegeven. Het blijkt op de meeste Duitse zenders inderdaad (nog) niet te werken. Ze lijken er bovenop te zitten, dus hopelijk verandert dat snel. 🙂
Reputatie 4
Badge +3
Zo langzamerhand vraag ik mij af wat voor mensen er werken bij Ziggo.
Krijg ik eerst iemand aan de lijn die van het bestaan van de community niet afweet en de zenders de schuld geeft voor de storingen maar een compensatie wil aanhouden tot het moment van oplossen.
Nu krijg ik bericht van Ziggo dat ik kan fluiten naar compensatie omdat ik op vrijwillige basis aan een test deelneem en weet dat er storingen zijn.

Letterlijk;
"Het compenseren van het abonnementsgeld kan ik helaas niet voor je doen.
Dit heeft te maken dat je aan een test hebt meegedaan en er ook voor gekozen hebt dat je inderdaad storingen tegen kan komen.
Uiteraard willen we meekijken wat Ziggo voor jou kan doen, dan moet eerst de storing opgelost zijn".

Nu heb ik tot ruim 8 maanden geleden meegedaan met de test Mediabox XL IPv6 welke is beëindigd maar geen test met de Next.
En dat geldt neem ik aan ook voor alle overige mensen die er last van hebben.
Tijd om eens een stap verder te kijken b.v. een schrijven aan het commissariaat of de media.
Ik heb ook geprobeerd, maar helaas geen ondertiteling bij de opgenomen Duitse programma’s, zowel ARD als ZDF.
Reputatie 5
Badge +1
Het doet er niet toe wat die figuren beweren: als klant mocht je verwachten dat ondertiteling zou werken. Daarom is hier in juridische zin sprake van wanprestatie. Als jullie allemaal nul op rekest krijgen, zouden we onze krachten kunnen bundelen. Dus even wachten hoe dit verder gaat, wanneer het ondertitelprobleem is opgelost.
Reputatie 7
Badge +2
@mguzz nu voor de 3e keer opnieuw ingesteld. En inderdaad WERKT!
Geen idee wat veranderd is anders dan dat ik geswitched heb van standaard profiel van mijn eigen naar gedeeld profiel en na jouw opmerking weer terug naar eigen profiel en opnieuw op "slechthorende" gezet.
Werkt in ieder geval. Top👍
Reputatie 7
Badge +2
Gisteren heeft één van de community leden (Flitskikker) in de topic:
https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/problemen-met-slechthorenden-ondertiteling-bij-opnames-op-de-mediabox-next-40105/

een zeer bruikbare tip gegeven die het ondertiteling leed een stukje verzacht. Hij gaf aan:

"Overigens - en dit is vast ook nuttige informatie voor @Eds @stoomlok @klarie@Music19 @Theo52 en gewoon @Iedereen - is er op dit moment onder bepaalde criteria wel ondertiteling beschikbaar:
Bij opnamen (niet Replay) die ouder zijn dan 4 dagen is er wel ondertiteling aanwezig.

Neem de programma's die je met ondertiteling wilt terugkijken dus op en kijk ze pas na 5 dagen af.

Natuurlijk moet het gewoon in elk geval werken, maar het is voor nu beter dan helemaal niks".

Bewaarde content van 5 dagen en ouder zijn dus terug te zien MET ondertiteling slechthorenden.
Reputatie 7
Badge +2
I.v.m. met mij klacht en vraag naar compensatie ben ik gisteravond (na 14 dagen!) teruggebeld door de klantenservice van Ziggo. Ik heb hun verteld wat mijn klacht inhield, dat ik het ontbreken van de ondertiteling slechthorenden als zeer lastig ervaar, dat het Commissariaat voor de Media (CvdM) aangeeft dat programma’s met ondertiteling ook zo doorgegeven moeten worden, dat ik inmiddels een klacht bij CvdM heb ingediend en dat ik een compensatie van €20,- wens (dit is 20% van mijn maandelijkse abonneegeld).
De, zeer correcte, medewerker heeft mij later teruggebeld en aangegeven dat zij mij de gevraagde compensatie toekenden. Dit betrof een “comp” over deze maand. Tevens hebben zij aangegeven dat mocht het probleem zich blijven voordoen, ik via het garantieplan Ziggo een navolgende vergoeding zou moeten aanvragen. Ook noemde hij nu 29 augustus als, mogelijke, datum dat e.e.a. opgelost was omdat er dan een nieuwe softwareversie werd uitgerold??
Ik heb tevens gevraagd of het misschien mogelijk was i.p.v. een geldelijke compensatie zij een mediabox XL, in bruikleen, konden leveren. Daar kan ik immers wel de ondertiteling gebruiken, waarmee ik echt geholpen ben. Volgens hem kan dit niet omdat er dan een dubbele abo afgesloten moest worden.
Ik heb overigens een CI+ module ontvangen en geïnstalleerd (dacht dat ik zo e.e.a. kon terugzien met ondertiteling). Daar heb je dus helemaal niets aan i.v.m. geen ondertiteling bij on demand content.
We moeten dus maar weer afwachten.
@Anne B Ziggo zou het mogelijk zijn om een mediabox XL uit te leveren i.h.k.v. een testomgeving?? Dit gedurende de tijd dat oplossing niet voor handen is?
Reputatie 7
Bij mij geen ondertiteling op de volgende zenders:
- Live tv kijken: Crime Investigation (ook niet in de ZiggoGo app)

Vreemd, CI heeft zowel Nederlandstalige (dut) DVB ondertiteling als teletekst ondertiteling:

Beide ondertitelingsmogelijkheden bevatten ook daadwerkelijk ondertiteling.

Voorbeeld van DVB ondertiteling:

En een voorbeeld teletekst ondertiteling:

Welke ondertitelingsmogelijkheid gebruik je? DVB of teletekst? Als je teletekst gebruikt zou het 6 keer herhalen van iedere regel voor ieder pagina misschien een probleem kunnen zijn voor de Next.
Reputatie 1
Badge
Sinds vorige week geen ondertiteling meer bij terugkijken Nederlandse zenders. Op deze manier heeft terugkijken voor ons geen enkele waarde meer!
@Mannekanwa
Je kunt met Voice Control radiozenders oproepen. Try it out.
Dan hoeft de TV niet aan, tenzij dat nodig is voor de audio-link tussen Next en Audio apparatuur.
Reputatie 7
Hallo iedereen,

Sorry voor de latere reactie! Het is inmiddels bekend dat de Duitse zenders (ARD) geen ondertiteling heeft bij de opnames. Er is inmiddels ook een aanpassing gedaan, maar we hebben nog geen bevestiging of het inmiddels functioneert zoals het hoort.

Kunnen jullie het eventueel bevestigen?
Reputatie 4
Badge +3

Het is vandaag 27 augustus 2019, nog even her en der gecheckt maar de kalender is onverbiddelijk, de dag van de update!Reken er maar niet op dat het bij de volgende update opgelost is.

Anne (Ziggo moderator schreef dit.

Reputatie 727 augustus is de vooraf vastgestelde datum waarop we mikken om de volgende software versie van de Next uit te rollen. In elke nieuwe versie zitten diverse goedgekeurde bugfixes. De datum van een software release staat nooit precies niet vast, het is dan ook erg ongebruikelijk dat je dit te horen hebt gekregen bij de helpdesk. Wanneer daar ook verteld is dat op die datum de ondertiteling problemen zijn opgelost dan is dat een aanname geweest van de medewerker. Ik wil graag die verwachting bijstellen, op 27 augustus is het niet zeker dat deze issues zijn opgelost.

Ik zie aan deze kant echt veel activiteit over ondertiteling issues. Ik zie dit in de interne e-mails, in de storing ticket logs en ik ervaar dit in de gesprekken met medewerkers en managers.

https://community.ziggo.nl/mediabox-next-239/problemen-met-slechthorenden-ondertiteling-bij-opnames-op-de-mediabox-next-40105/index6.html

Beste Steefb,
Als je mij aanhaalt, dan graag het geheel weergeven en niet wissen s.v.p. Je loopt dan de kans dat je e.e.a. uit zijn verband haalt, maar voor het overige ben ik het met je eens.
Tot nu toe hult Ziggo zich in beangstigend stilzwijgen.
Update zou vandaag zijn vrijgegeven maar er is dus niets, maar dan ook NIETS verbeterd.
Reputatie 4
Badge +3
@GeurtsenRG

1e mogelijkheid: Zet in de instellingen van de Next de ondertiteling aan en de taal op Nederlands.

2e mogelijkheid: Het is ook mogelijk om de ondertiteling aan te zetten met de drie stipjes op je afstandsbediening.

Werkt het op één van deze manieren bij je?

Beste Be rt Geurtsen,
1e bedankt voor je aandacht.
2e wil ik niet al te bot overkomen, maar ik heb meerdere opmerkingen aangaande dit item geplaatst. Ook bij de laatste kan je m.i. duidelijk genoeg lezen welke mogelijkheden ik ben afgegaan.
Zoals je ongetwijfeld kunt lezen staat de basisinstelling goed, meer of andere keuzes heb je volgens mij niet.
Met de drie stipjes heb je een oneindig aantal mogelijkheden, wisselend per zender, en/of van welke future van Next je gebruik maakt, zoals er zijn; life kijken, replay, herstart na pauze, opname afkijken of terugspoelen.
Daar heb ik ook schermopname's van geplaatst.
Ik wou maar dat het zo simpel was als jouw oplossing🙄
@ArChie.DVB meer dan de optie gesproken ondertiteling wordt er niet weergegeven zoals je ziet. Welke nu aangevinkt staat maakt geen verschil. Ik heb dit probleem trouwens ook al in andere topics voorbij zien komen, dus ben zeker niet de enige. Feit blijft dat er een serieus probleem is in de mediabox next en de Go app, wordt tijd dat Ziggo hier iets aan doet of duidelijk uitlegt waarom er na maanden nog steeds geen oplossing is.
Reputatie 7
Badge +2
@Eds het is niet "alleen "erg vervelend" maar Ziggo komt haar verplichtingen niet na.
T.a.v. wat wel en niet ondertiteld wordt hier nog een linkje: http://www.ondertiteling.nu/over-soap--3247.html

en

https://www.stichtinghoormij.nl/nl-nl/over-hoormij/wat-doen-wij-voor-jou-1/ondertiteling-1

E.e.a. is wellicht soms gedateerd maar geeft toch wat meer inzicht over hoe en wat.
Misschien handig om bij correspondentie met Ziggo ook de link naar CvdM bij te sluiten. Hopelijk komt men er dan achter dat het "erg vervelend" gegeven ook een wanprestatie is.
Reputatie 7
Badge +26
@Steefb

Ik heb vandaag nog een reactie gegeven met de volgende opmerkingen:

Als het niet werkt, dan hoor ik graag met welk programma/tijdstip/datum het probleem speelt. Alvast bedankt voor je terugkoppeling.

@Serkan Ziggo
Net ook wat getest met een programma (BBC 1 en/of 2) van vandaag en van 6 april, beide ok. Programma's waarbij het niet werkte had ik al verwijderd.
Reputatie 7
@Ondertiteling Mediabox Next
Welkom op de Ziggo Community, we helpen je graag verder.

Je hebt in de 'instellingen' meerdere ondertiteling opties, hoe heb je de standaard taal en de ondertiteling instellingen staan in de instellingen? (Via het menu)
Los van de instellingen in het menu kun je ook per zender nog een aantal ondertiteling opties instellen. Heb je problemen met bepaalde specifieke zenders of ervaar je problemen op alle zenders?

p.s.: Is het ook verstandig om je accountnaam te wijzigen? 😉 Dit kan ik voor je regelen als je daar behoefte aan hebt.
Reputatie 7
Badge +35
@Eds schreef: "Men geeft immers zelf aan dat e.e.a. nog niet goed werkt dus kan men de incasso gedurende de tijd dat men weet dat er een niet goed werkend product wordt geleverd, aanpassen. Ik denk dat een ieder het daarmee eens kan zijn. "

Dat zou heel fijn zijn, maar ik heb het vermoeden dat dit een lastige wordt.
De facturen worden automatisch een aantal dagen voor de incassodatum aangemaakt met de incasso opdracht voor de betaling van de volgende maand, want je betaald de maand vooruit.
De tijd dat een storing kan duren kun je ook lang niet altijd niet van te voren weten.
Als de factuur net gemaakt is met een incasso opdracht en er is hierna een storing, dan zou het de volgende maand pas ingaan.
Maar als het dan 3 weken daarna weer werkt, moet je weer activeren en dan betaal je weer de volgende maand, dus geen korting op je factuur.
En je past dan in de toekomst de korting te en het moet per datum in het verleden gecompenseerd worden, ik ben bang dat een factureringssysteem hier niet tegen kan.
Reputatie 4
Badge +3
Vandaag, moment suprême, 29 augustus. Nee, (nog) niet de brexit, maar update Next.
Al iets van gemerkt???
Ik niet.

Info m.b.t. de ondertitels;
https://www.cvdm.nl/toegankelijkheid-programmas/
https://over.npo.nl/voor-publiek/toegankelijkheid/ik-hoor-niet-zo-goed

Reageer