Beantwoord

Mediabox Next: minder scherp HD beeld


Reputatie 2
Vorig week de Mediabox Next geïnstalleerd. Prima verbetering ten opzichte van de Horizon box echter niet qua beeld. Wat mij direct opvalt is het HD beeld wat van mindere kwaliteit is. Het lijkt een mindere resolutie en een wat valig beeld. Niet wat ik gewend ben van de vorige box. De programma's die in HD worden uitgezonden geven minder detail. Ik heb de connectbox aangesloten en de Mediabox Next. Hier hangt een Samsung full HD TV aan van 6 jaar oud. De TV heeft geen 4K /UHD. Verder geen andere apparatuur aangesloten. Deze TV gaf altijd prima HD beeld en dat doet ie nog steeds als ik vanaf bijvoorbeeld USB een bestand afspeel. Ik heb nog aan de afstelling zit pielen of aan de mediabox instelling maar krijg het niet beter helaas. Weet iemand wat het probleem hier kan zijn? Erg jammer want de Mediabox is verder echt een dikke verbetering. Hoe ervaren jullie dit?
icon

Best beantwoord door Mark Ziggo 1 augustus 2019, 14:24

Dankzij jullie input hebben we in software-update 4.17 onder andere de optie HDMI-CEC automatisch aan- of uitzetten (van de randapparatuur) toegevoegd, is de framerate van Netflix in te stellen en kunnen de resolutie-instellingen goed opgeslagen worden.

Nu zien we dat er nog gezonde discussies zijn over de beeldkwaliteit waarvoor nog geen aanpassingen zijn gedaan in software-update 4.17. Met de Mediabox Next kunnen we frequent updates doen. Niet elk veelbesproken topic op de Community komt direct aan bod. Er is ook tijd nodig om met aandacht naar een onderwerp te kijken.

Onze video engineers kijken goed naar jullie feedback. Jullie berichten gebruiken we dankbaar om in kaart te brengen of we de beeldkwaliteit verder kunnen verbeteren. Binnenkort gaan we ondersteuning vragen van kritische gebruikers binnen ons klantpanel om o.a. de specifieke meldingen over de beeldkwaliteit op die manier zo goed mogelijk aan te pakken. We houden jullie op de hoogte.
Bekijk origineel

1646 Reacties

Reputatie 6
Badge +4
Ook ik merk duidelijk de aanwezigheid van het scherptefilter.

Om de precieze verschillen beter te kunnen zien, heb ik een testje gedaan.
Tussen de Next (met vermeende verscherping) en mijn oude Humax (die het signaal 1:1 doorstuurt).

Ik heb dezelfde programma's bekeken op zowel de Next als de Humax.
Op de Next lineair, dus geen eventuele compressie van Replay TV.
Op de Humax via Timeshift. De complete DVB-stream wordt dan weggeschreven en teruggekeken, dus ook geen compressie.
Beide boxen staan ingesteld op 1080i.

Tijdens het afspelen heb ik opnamen gemaakt met een capture card. In de allerhoogste kwaliteit die de card ondersteunt.
Let wel: ik heb de boxen rechtstreeks daarop aangesloten. Er zit dus geen tv tussen die eventuele beeldverwerking doet, en de capture card doet zelf ook geen beeldverwerking (en anders minimaal en bij beide signalen precies hetzelfde).

De opnamen zijn dus 1:1 wat de beide boxen uitvoeren over HDMI.

Ik heb uit beide opnamen exact dezelfde frames op precies dezelfde momenten geëxporteerd. Deze kun je dus heel nauwkeurig vergelijken.

Ik heb de frames geüpload op de website ScreenshotComparison, zodat je ze goed kunt vergelijken. Je ziet eerst de afbeeldingen van de Humax (zonder verwerking). Als je de muisaanwijzer op de afbeelding houdt, verschijnt de afbeelding van de Next (met verscherping).
Aangezien de afbeeldingen 1920x1080 zijn, heeft het natuurlijk geen zin om dit op een mobiele telefoon of tablet te bekijken. Ik zal verderop wat kleinere close-ups plaatsen.

Goed dan, nu eerst de oorspronkelijke vergelijkingen:

http://screenshotcomparison.com/comparison/1524/picture:0
Het zenderoverzicht. Het zenderoverzicht van de Next heeft een iets andere inhoud, maar je kunt goed zien hoe de rest (die wel hetzelfde is) veel korreliger is door de overdreven verscherping.

http://screenshotcomparison.com/comparison/1524/picture:1
Overzichtsshot uit een serie. Veel oplichtende randen, vooral bij de ondertiteling.

http://screenshotcomparison.com/comparison/1524/picture:2
Ook oplichtende randen. Het gezicht lijkt nu opeens een SD-video. De fijne details zijn gewoon weg.

http://screenshotcomparison.com/comparison/1524/picture:3
Close-up op een gezicht. De fijne details op bijvoorbeeld de wangen zijn helemaal uitgevaagd.

http://screenshotcomparison.com/comparison/1524/picture:4
De details in de verte zijn niet meer te onderscheiden. De tekst op het busje is bij de Humax nog net te lezen, bij de Next helemaal niet meer.

Hier nog een aantal voorbeelden voor de mensen die op mobiel zitten of bij wie de vergelijkingswebsite niet werkt. Links is van de Humax, rechts van de Next.



De oplichtende contouren van het verscherpen zijn duidelijk zichtbaar.

En nog een vergelijking van een detailscreenshot die ik eerder had gemaakt (heb helaas de bron niet meer).


Hier zijn alle fijne details in de verte, zoals de mensen en de tekst, helemaal vaag geworden.

Toegegeven: niemand zal zo dicht op het scherm zitten dat je zulke fijne details kunt zien, maar alsnog; het lijkt me niet de bedoeling dat het beeld op deze manier wordt gemanipuleerd.

Een scherptefilter zorgt er alleen maar voor dat de beelden scherper lijken. In de werkelijkheid gaan de details gewoon verloren. Dit kun je ook niet oplossen door met de instellingen van je tv te spelen; de details zijn weg en kunnen niet meer worden teruggehaald. Vergelijk het met het verkleinen van een plaatje en die vervolgens weer groter maken: de pixels zijn bij het verkleinen gewoon verloren gegaan.

Mijns inziens moet een mediabox het signaal gewoon 1:1 doorgeven, zonder enige vorm van beeldverwerking. De verscherpingstechnieken van tv's, waar de box doorgaans op is aangesloten, zijn vaak veel geavanceerder.

Wellicht zijn de meeste (doorsnee-)gebruikers wel tevreden met dit pseudo-scherper beeld. Dat is prima. Maar er zijn dus ook gebruikers die zich eraan storen.
Vandaar het verzoek om dit scherptefilter optioneel te maken. Wat mij betreft mag die standaard aan staan, zodat de huidige tevreden gebruikers niet benadeeld worden. Voor mijn part mag het ook zoals de bridgemodus werken, dat Ziggo het op afstand kan aanpassen. Dan zijn ook de mensen die deze beeldverwerking niet willen, tevreden.
Reputatie 7
Badge
Ik heb de tekst van de (vanwege vermeend overtreden van de NDA regels) verwijderde post aangepast. Om aan de NDA te voldoen heb ik de reden waarom ik geen abonnement op de Next heb genomen na de testperiode en de beoordeling van de beeldkwaliteit tijdens de testperiode verwijderd.

Waarom schrijf ik deze post? Allereerst is KPN in Rotterdam geen alternatief vanwege de belabberd lage snelheid van het internet over koper. Ik ben dus tot de komst van glasvezel "veroordeeld" tot Ziggo. Ik kijk op dit moment via een CI+ en deze is in het fUPC gebied niet eens interactief. Als ik van alle mogelijkheden die Ziggo levert gebruik wil maken, dan kan dit helaas alleen in combinatie met de verplicht af te nemen Next, want er is geen vrije apparatuurkeuze. De Next is een ontvanger die nog in ontwikkeling is, waarbij de betalende klanten worden gebruikt als testers. Ik wilde gewoon eens op een rijtje zetten op welke punten de Next nog niet "af" is. Als je daar mee bezig bent dan besef je pas dat Ziggo (Liberty Global) zich zou moeten schamen om de Next met deze beroerde software op de markt te zetten en klanten hiervoor ook nog dik te laten betalen..

De aangapaste post:

Of ik nu via de Blurayspeler, de mediaspeler, de satellietontvanger, de PC, of direct via de tuner van de TV met CI+ module kijk, ik hoef nooit iets aan de instellingen van de TV te veranderen. Het beeld van de TV is altijd hetzelfde qua helderheid, contrast, kleurverzadiging, scherpte, enz. Dit komt omdat deze apparaten het beeld zo neutraal mogelijk naar de TV sturen.

Al 46 pagina’s lang is te lezen hoe de TV bijgesteld moet worden om een acceptabel beeld uit de Next te krijgen. Het zijn allemaal goedbedoelde adviezen (en ook een heleboel klinkklare onzin), maar zolang de Next geen 100% neutraal beeld naar de TV stuurt heeft het bijregelen van het beeld op de TV totaal geen zin. Je zult met de huidige firmware zelfs nooit de beeldkwaliteit krijgen van de Mediabox XL; het blijft op zijn best compenseren van door de Next veroorzaakte beeldfouten.

Met de hardware van de Next is helemaal niets mis. Mijn UHD satellietontvanger (met extra kabeltuner) maakt gebruik van identieke hardware voor de beeldverwerking en deze levert een werkelijk perfect plaatje (mits ik de upscaling van een HD zender naar 4K laat doen door de TV, want ook een satellietontvanger moet je niet laten upscalen van HD naar UHD; dat doet zelfs een gemiddelde TV veel beter).

Het is niet de hardware, maar het is de eigenwijze en slechte Ziggo (Liberty Global) firmware die bij de Next roet in het eten gooit (duidelijk niets geleerd van de Horizon ellende). Er zijn intussen na het einde van de test al weer een paar maanden voorbij, maar ik lees dat sinds de introductie er niets essentieels veranderd is. De huidige firmware van de Next zorgt ervoor dat het beeld nog steeds verscherpt is, dat DD2.0 nog steeds met lege DD5.1 geluidskanalen wordt weergegeven, dat een “pass-through” van het bronsignaal nog steeds niet gerealiseerd is, dat YouTube nog steeds volledig onnodig judder geeft en geen HDR ondersteunt (terwijl de benodigde codec open-source is), dat beeld- en geluidssynchronisatieproblemen nog steeds niet opgelost zijn, dat de Next nog steeds opstartproblemen heeft en dat opnemen nog steeds de nodige problemen oplevert. (En dan noem ik alleen de zaken die uitgebreid besproken worden in de openbare fora). Deze essentiële fouten en tekortkomingen worden door Ziggo (Liberty Global) totaal niet serieus genomen, maar "gelukkig" is er in versie 4.17 wel animatie aan het menu toegevoegd (over verkeerde prioriteiten gesproken).

Een niet-uitschakelbare elektronische beeldverscherping op het totale uitgangssignaal toepassen om te proberen te verdoezelen dat de 4K upscaling van de Next minder is dan die van de gemiddelde TV zou een zichzelf respecterend bedrijf zijn klanten niet aan moeten willen doen. Behandel je klanten als volwassenen en niet als kleuters!

Een oplossing voor de beeldproblemen is heel eenvoudig te realiseren. Zorg voor de mogelijkheid van een automatische pass-through van het volledige signaal (ook de beeldfrequentie!), zodat de TV automatisch de de-interlacing en upscaling kan doen en alle beelden (ook van Amerikaanse YouTube content) vloeiend worden weergegeven. Leg vervolgens aan je klanten uit dat een kastje van een paar tientjes nooit dezelfde kwalitatieve upscaling kan doen als een veel duurdere TV met gespecialiseerde hard- en software dit kan, dus dat “van je TV”, of “4K” niet de beste instellingen zijn voor een UHD TV, maar leg dan ook uit dat de consequentie van de pass-though helaas wel is dat de TV een paar seconden op zwart gaat als het nodig is om naar de juiste resolutie en frequentie te schakelen (zoals nu al gebeurt bij Netflix). Klanten die minder kritisch hoeven de "pass-through" niet te gebruiken en hebben geen "last" van een paar seconden zwart beeld tijdens het overschakelen. Zo neem je je klanten serieus!

Dat 90% van de Next-klanten zich niet stoort aan het verscherpte beeld mag nooit een excuus zijn om 100% van de Next-klanten verplicht naar een verminkt beeld te laten kijken. Ik kan alle mensen die nu willen reageren met: “ik vind het beeld van de Next mooi” slechts garanderen dat het beeld van de Next een stuk mooier zou zijn zonder de huidige technisch verminkingen van het signaal dat de Next nu naar de TV stuurt. Elektronische verscherping van het beeld geeft ALTIJD detailverlies, waardoor het beeld slechts scherper oogt, maar in werkelijkheid minder scherp is.
Reputatie 7
Badge
Hallo @superaart,

Het beste beeld krijg je als je de elektronica van de TV al het werk laat doen en alle andere apparaten het beeld door laat geven zoals het binnenkomt, dus o.a. met dezelfde resolutie (HD, UHD), frequentie (24, 50, 60Hz) en kleurdiepte (SDR, HDR). Om het helemaal zuiver te houden laat je ook de de-interlacing van de huidige HD zenders (van 1080i naar 1080p) het beste over aan de TV.

In de meest ideale situatie zou de Next het beeld op alle genoemde punten automatisch 1-op-1 doorgeven aan de TV; dat is de ideale pass-through.

De Next geeft Netflix nu wel juist weer, maar op dit moment is het zelfs (nog) volledig onmogelijk om de Next handmatig zodanig in te stellen dat YouTube beelden in de juiste frequentie en kleurdiepte weer worden geven. Amerikaanse HDR beelden verliezen de HDR en worden geconverteerd van 24 of 60Hz naar 50Hz met schokken en een vlak beeld tot gevolg. Daar gaat je grootste bron van 4K HDR!

Daarnaast is er dan nog die vermaledijde beeldverscherping die de Next nog steeds toepast op het volledige uitgangssignaal. Deze is volkomen nutteloos, omdat elke TV ook al een scherpteinstelling heeft. Bovendien is bij een TV de intensiteit waarin de verscherping werkt in te stellen, terwijl de Next het met de botte bijl doet: altijd vol aan. Het grootste bezwaar is dat er geen "uit" op de verscherping van de Next zit. Een "wijnkenner" zal NOOIT beeldverscherping gebruiken; deze staat op de TV altijd volledig uit. Immers: elektronische beeldverscherping (zogenaamde "edge enhancement") zorgt altijd voor een onnatuurlijk beeld. Immers, doordat de randen verscherpt worden lijken vlakken juist minder scherp. Het is hier al vaker genoemd: gezichten lijken uitdrukkingsloos en "gefacelift". Dit is het effect dat veel meer mensen opvalt en dit is het directe gevolg van de verscherping.

Het ergste is dat de Next technisch volledig in staat is om beelden volledig juist weer te geven. Het zijn de foute softwarekeuzes van Ziggo (Liberty Global) die voor het huidige volledig verziekte plaatje zorgen.

En dan hebben we het nog niet gehad over het geluid, de sync problemen, mislukte en verdwenen opnames, en de niet identieke beeldkwaliteit van cloud-opnames.

Daarom is het zo jammer dat mensen die wijn alleen maar "zoet" of "zuur" vinden zich wagen aan het beoordelen van wijn. Het is namelijk heel moeilijk om aan iemand die zoete spaanse wijn van 1,50 per fles de beste wijn te wereld vindt uit te leggen hoe een "rijke complexe wijn met een breed palet aan geuren van fruit, kruiden en specerijen en vanwege de rijpheid tertiaire geuren van leer en tabak" smaakt. Waarschijnlijk "zuur".....

Helaas luistert Ziggo (Liberty Global) alleen naar liefhebbers van zoete spaanse wijn.
Reputatie 7
Badge
Beste @Be rt,

Stop nu eindelijk eens met het downplayen van de problemen die de Next nog steeds heeft na al die maanden dat er al veel geld aan verdiend wordt, terwijl er totaal niets gedaan wordt aan de bestaande belangrijke problemen.

De opmerking: "De ervaringen verschillen flink met verschillende beeldschermen" is gewoon onwaar. De Next manipuleert het beeld voordat het naar het beeldscherm gestuurd wordt. Dit betekent dat het beeld op ALLE beeldschermen gemanipuleerd getoond wordt. Op ALLE beeldschermen zou het beeld een stuk beter kunnen zijn dan dat het nu is.

Bij de positieve reacties lees ik bijna alleen vergelijkingen met de Horizon. De Next wordt een "verademing" genoemd ten opzichte van de Horizon. Maar dat is niet zo moeilijk, want vriend en vijand is het er wel over eens dat de Horizon een baggerproduct is met veel te zwakke hardware en slechte software die veel te veel van die zwakke hardware vergt.

Concentreer je liever op de meldingen dat mensen terug willen naar die brakke Horizon, omdat deze beter beeld en geluid geeft dan het gemanipuleerde beeld en geluid van de Next.

Feiten zijn feiten:

  • Het beeld dat de Next produceert is vanwege de beeldmanipulatie slechter dan het beeld van de Horizon.
  • Ook het geluid wordt gemanipuleerd: 2.0 wordt omgezet naar 5.1, waarbij de extra gecreëerde kanalen leeg zijn, waardoor geen enkele surroud-receiver er nog een behoorlijk geluid van kan maken.
  • Ziggo levert zeker niet overal een perfect signaal. Zodra het signaal ook maar een klein beetje storing bevat gaan beeld en geluid steeds verder uit sync.
  • De YouTube app doet niet mee met de aanpassing van frequentie in het menu en ondersteunt bovendien geen HDR, waardoor de grootste bron van 4K HDR materiaal niet juist weergegeven wordt en bovendien ook nog schokkend (bij Amerikaanse content).
  • De huidige cloudopnames zijn van (veel) mindere kwaliteit dan het origineel, terwijl de opnames van de Horizon lokaal opgeslagen werden en identiek waren aan het origineel.
  • Het hele cloudopnamesysteem werkt nog verre van vlekkeloos, waardoor opnames mislukken of verdwijnen.
  • De Next geeft soms geen beeld bij het opstarten.
  • enz. enz. enz.
Niet iedere abonnee is even kritisch en heeft evenveel verstand van van beeld en geluid. Er zijn nog steeds mensen die alle toeters en bellen van een TV aanzetten en uren naar een lasogen veroorzakend beeld kijken. Niet iedereen heeft een gekalibreerde TV. Maar deze niet-kritische klanten mogen nooit misbruikt worden door te beweren dat de Next in de huidige staat een goed product is!

Ziggo (Liberty Global) zou nu eidelijk eindelijk eens moeten beseffen dat er geen vrije apparatuurkeuze is en dat iedereen die 4K wil ontvangen het moet doen met de Next, terwijl de software nog in een permanente pre-beta-fase verkeert. Ik vind het een schande!

Stop daarom eindelijk eens met het bagatelliseren van de idiote instellingskeuzes die gedaan zijn bij de Next. Maak je sterk om iets aan de echte fouten te doen, zodat een volgende software-update ook echt iets oplost in plaats van onzinnige zaken als het introduceren van een bewegend menu waar geen hond op zit te wachten. Want welke fouten die uitvoerig gemeld zijn tijdens de test en na de introductie zijn er nu werkelijk opgelost?

Stop met je te verschuilen achter niet-kritische mensen om op die manier met je handen over elkaar totaal niets te doen! Er wordt het volle bedrag gevraagd voor een abonnement met de Next, maar ondanks dat wordt de klanten opgescheept met een volledig on-af product dat nog in ontwikkeling is.
Reputatie 7
Badge
Als je tevreden bent over de werking van de Next, dan is Ziggo (Liberty Global) heel blij met je. Als je de beeldkwaliteit goed genoeg vindt, dan is Ziggo (Liberty Global) ook heel blij met je.

Maar mag ik deze tevreden klanten alsjeblieft verzoeken om de mensen die al meer dan een jaar de Next volledig binnenstebuiten keren niet weg te zetten als zuurpruimen, azijnpissers en mensen die onwaarheden verkopen?

De ene klant is dik tevreden met een TV van 200 euro, terwijl de andere klant meer dan het 20-voudige betaalt. De ene klant gebruikt de TV alleen voor het nieuws, terwijl een andere klant probeert een bioscoop in zijn huiskamer te creëren. De ene klant gebruikt alleen de volumeknoppen van de TV, terwijl een andere klant het scherm volledig professioneel kalibreert (of laat kalibreren). Iedere klant verwacht iets anders van zijn TV en stelt andere eisen.

En toch is er maar één Next. Dit simpele kastje van een paar tientjes moet alle typen gebruikers tevreden stellen. En dan kan het natuurlijk alleen maar mis gaan.

De ene klant begrijpt volkomen dat Amerika een andere frequentie gebruikt dan Europa, dus dat als de TV moet overschakelen van de Europese naar de Amerikaanse frequentie de TV dan even nodig heeft om naar deze juiste frequentie te schakelen, waarna de beelden vloeiend weergegeven worden. De andere klant klaagt bij Ziggo (Liberty Global) dat het beeld een paar seconden zwart wordt als hij een film van Netflix start. Dat het beeld van Netflix schokte toen de Next nog niet naar de juiste frequentie schakelde (micro-judder) was deze klant totaal niet opgevallen.

De ene klant vergelijkt het beeld van de Next in de stand “Van de TV” met dat van de Horizon XL en constateert volkomen terecht dat het beeld van de Mediabox XL scherper is. De andere klant zet de Next op “1080i” en laat de upscaling naar 4K over aan de TV en ziet geen verschil tussen de twee boxen. Helaas luistert Ziggo (Liberty Global) alleen naar de klagers en zet een niet uitschakelbare randverscherping aan in de Next om te compenseren voor de minder goede upscaling van de Next t.o.v. die van een TV. Terwijl het veel logischer zou zijn geweest om alle klanten tevreden te stellen door de verscherping optioneel te maken.

Wat wil ik hier nu mee zeggen?

De “klagers” over de Next zijn over het algemeen mensen met een bovenmatige interesse in beeld- en geluidstechniek. Deze mensen hebben vanwege deze interesse ook het inzicht om te kunnen beoordelen waartoe de hardware van het simpele Next-kastje in staat is. De Next presteert met de huidige firmware onder zijn kunnen. De “klagers” geven al heel lang aan op welke punten de Next niet goed presteert. Besef dat de “klagers” niet alleen maar klagen: van veel pijnpunten van de Next wordt duidelijk aangegeven op welke manier de software aangepast zou kunnen worden, zodat de hardware van de Next optimaler gebruikt wordt. Met de juiste (soms minimale) aanpassingen aan de firmware zou het tevredenheidspercentage gegarandeerd een stuk hoger zijn. Het gaat hierbij vaak slechts om het inbouwen van een keuzemogelijkheid in plaats van een opgedrongen instelling (zoals bijvoorbeeld al gedaan is voor Netflix, dat nu correct wordt weergegeven als je dat wilt).

Er is niets op tegen om te zeggen dat je tevreden bent met de Next zoals deze nu is, maar doe dat alsjeblieft niet met de bedoeling om tegenwicht te bieden aan mensen die wel het maximale uit de Next willen halen door deze weg te zetten als “azijnpissers”. Er is geen vrije apparatuurkeuze, we moeten het allemaal doen met de Next als we 4K willen kijken.

Iemand die al tevreden is over de Next wordt door de juiste verbeteringen absoluut alleen maar tevredener en “wij”, de “klagers”, worden het ook, want de simpele Next-hardware kan echt nog een stuk beter presteren!
Reputatie 7
Badge +1
Volgens mij zou de beeldkwaliteit niet op meningen moeten worden gebaseerd maar op feiten. De voorbeelden van Flitskikker zijn feiten, of die moeten weerlegd kunnen worden door ziggo. Er zijn vast mensen die het beeld nu mooi vinden, maar dat wil niet zeggen dat diezelfde mensen het beeld niet meer mooi vinden als dat scherptefiler verdwijnt. Kortom, ziggo zou er naar moeten streven om het beeld 1 op 1 door te geven wat aangeleverd wordt.
Reputatie 4
I.p.v. dat de Ziggo medewerkers hier de forumgangers terecht wijzen, heb ik liever dat de Ziggo moderators hun eigen Technische ICT dienst van Ziggo even terecht wijzen.
"En nu heel snel een Update!!! Met betere beeldkwaliteit en uitstekende Lipsync".

Kijk eerst naar jezelf / intern, voordat je je klanten hier op het forum schoffeert!

Jullie lezen mee, dus hou ons dan ook op de hoogte van de klachtenafhandeling.

(En gezien het aantal likes dat ik voor dit bericht ga krijgen, mogen jullie moderators zelf je conclusie trekken.)
Reputatie 6
Badge
Ik weet, over beeldkwaliteit valt niet te twisten. Maar ik ben al jaren werkzaam in de professionele video industrie en mag in alle bescheidenheid van mezelf zeggen dat ik wel weet waar ik over praat. Uiteraard zijn er veel factoren in de hele keten die uiteindelijk de kwaliteit van het eindresultaat bepalen. Tot nu toe niets dan lof voor de door Ziggo en voormalig UPC geboden beeldkwaliteit. Zowel op de Pace, Cisco, CI module als ook de Horizon. Maar met de Next deel ik die mening niet meer. Behalve dat de Next een flot bedienbaar product is geworden zijn er toch concessies gedaan. De gebruikte scaler chip is zo ingesteld dat er nu standaard ruisonderdrukking plaatsvindt. Dit is vooral goed te zien in de detailering van gezichten in close-ups. Als het gezicht niet beweegt dan is de detailering vrij goed. Maar bij een lichte beweging is het ruisonderdrukkings effect goed te zien. De details lopen dicht. Geen van deze effecten heb ik eerder waargenomen bij de hierboven genoemde ontvangers. De kwaliteit van de Next begint nu te lijken op de eerste 8Mb KPN streams. Iedereen die toen overstapte van analoog naar die eerste “nep” HD streams vond het beeld fantastisch, maar had geen vergelijk met de toen geboden UPC/Ziggo kwaliteit.
Ik, en vele anderen, zijn die kwaliteit gewent geweest en willen die nu ook minimaal blijven behouden. Ik snap dat Ziggo er nu een beetje omheen draait, maar ik krijg met de beste wil van de wereld de oude kwaliteit niet terug met de Next. Ook niet na een hele avond settings properen in mijn TV. Als blijkt dat her niet met een firmware upgrade te verbeteren is dan gaat mijn Next terug.
Reputatie 2
Hallo leuke nederlanders!

Ik kop jullie helpen!
Ik ben Belg, maar hier hebben ze identiek dezelfde box als jullie de "Mediabox Next" noemen, alleen door Ziggo-zusje Telenet. Daardoor heet hij hier Telenet TV-Box.



Wij hebben identiek hetzelfde probleem en dit werd al aangekaart op de belgische fora maar nergens zo groots als bij jullie nederlanders. De fora zijn hier dus ook half-dood.
Ik kom daarom eens bij jullie vragen of er al oplossingen voor zijn. Ik ben zelf bijna 19, maar heel technisch ingesteld. En ik heb ook mijn eigen TV. Als een van jullie oplossingen heeft over dit ellendig probleem mogen jullie altijd mij een berichtje sturen, aangezien de belgische fora volzit met oude opa's ben ik al blij dat ik hier op de ZIGGO forum terecht kan.

ps: Ik had het nog eens meegedeeld op de belgische forum, waar ik vlak daarna werd geblokkeerd.
Reputatie 7
Dankzij jullie input hebben we in software-update 4.17 onder andere de optie HDMI-CEC automatisch aan- of uitzetten (van de randapparatuur) toegevoegd, is de framerate van Netflix in te stellen en kunnen de resolutie-instellingen goed opgeslagen worden.

Nu zien we dat er nog gezonde discussies zijn over de beeldkwaliteit waarvoor nog geen aanpassingen zijn gedaan in software-update 4.17. Met de Mediabox Next kunnen we frequent updates doen. Niet elk veelbesproken topic op de Community komt direct aan bod. Er is ook tijd nodig om met aandacht naar een onderwerp te kijken.

Onze video engineers kijken goed naar jullie feedback. Jullie berichten gebruiken we dankbaar om in kaart te brengen of we de beeldkwaliteit verder kunnen verbeteren. Binnenkort gaan we ondersteuning vragen van kritische gebruikers binnen ons klantpanel om o.a. de specifieke meldingen over de beeldkwaliteit op die manier zo goed mogelijk aan te pakken. We houden jullie op de hoogte.
Reputatie 6
Badge
Zucht........................ Het blijft maar doorgaan.
Er zijn nu eenmaal kijkers die de verschillen echt niet zien en kunstmatige scherpte en adaptieve ruisonderdrukking prefereren. So be it. Ik verbaas me er al lang niet meer over dat de meeste kijkers het inderdaad gewoon niet zien.
Uitspraken als: "6Mb KPN HD stream... fantastisch toch, ik heb nog nooit zo'n mooi beeld gehad."
Daar is geen kruid tegen gewassen.

Ik ga mee met de uitspraak van @hanh:
"Dan kun je maar beter wegblijven van een Topic als dit: het is vooral voor experts en puristen."

Laat ons lekker "zeuren"over de makken van de Next en begin gewoon een nieuwe topic om onderling te communiceren over hoe je het beste je nieuwe of oude topmodel LG, Samsung Oled Qled of andere techniek, voor jezelf zo mooi mogelijk afstelt
Er is al meerdere malen aangetoond dat de Next het signaal bewerkt. Wij puristen, experts en techneuten houden daar niet van. PUNT.
Dus, nogmaals, probeer mij, en ik denk vele anderen, ALSTUBLIEFT niet van de huidige beeldkwaliteit van de Next te overtuigen. Dat gaat niet lukken.
Reputatie 7
Badge +3
Helaas wordt in de reactie van @Jantje51 verwezen naar update 4.12, en daarmee wordt de NDA geschonden.

Ben het hier totaal niet mee eens, er is altijd aangegeven dat er over alles van de Next gesproken mag worden door testers zolang het de testfase uit zou zijn, en dit is als het ook op de Next van de gewone klanten is te vinden. Aangezien het "scherpte filter" wat sinds firmware versie 4.12 is toegevoegd nu ook nog steeds op de "klanten" Next aanwezig is, zou daar gewoon over gesproken mogen worden (het is namelijk uit de testfase). Als dit ook niet zou mogen, dan gaan alle testers hier constant in de fout, want dan zouden ze helemaal niks meer mogen zeggen over de Next, want dan zou alles wat ook nu op de "klanten" Next te vinden is, nog steeds onder het NDA vallen...
Reputatie 7
Zover ik me kan herinneren werd er bij de H.264 HD streams van de Zenders altijd variabele bitrate toegepast.
Nee, dat was niet het geval. Ik volg al wat langer o.a. de DVB verrichtingen van Ziggo op de voet. Op een enkele uitzondering na had het gros van de HD kanalen een constante bitrate (CBR). Bij een aantal HD kanalen verplaatsingen in 2014 viel het opeens op dat Ziggo HD kanalen bij elkaar plaatste waarop de bitrate knijpen techniek werd toegepast. Hierbij wordt van het door Ziggo ontvangen MPEG bronsignaal van kanalen data weggegooid door de multiplexer om de gezamelijke bitrate van de bij elkaar geplaatste kanalen passend te maken binnen de transport stream. Ziggo doelstelling: meer HD kanalen in één transport stream proppen dan dat er mogelijk was met de originele bitrate van de HD kanalen. Zoals aangegeven is dat HD kanaal bitrate knijpen begonnen na de komst van multiplexers die die techniek ondersteunen. Wordt ook wel bitrate shaping genoemd. Als gevolg van dat knijpen wordt de bitrate van de kanalen zoals wij ze van Ziggo ontvangen variabel (VBR).

Een voorbeeld uit 2016 van de bitrates in zo'n HD knijp transport stream:


Hier zie je de bitrate van de video elementary stream van de 5 HD kanalen in de transport stream, de gezamenlijke bitrate van alle andere elementary streams van de HD kanalen (donker blauw/payload packets) en de ongebruikte ruimte (rood/Null packets).

Ziggo past die techniek ook heel bewust niet toe op de 10 standaard Nederlandse HD kanalen zodat ze in discussies over beeldkwaliteit kunnen blijven beweren dat de beeldkwaliteit beter is dan bij KPN waarbij ze dan voor het gemak even vergeten te vermelden wat ze uitspoken met het gros van de HD kanalen.
De software en de snelheid van de Horizon waren niet meer van deze tijd, dus webcare wees me op de Next. Sinds gisteren heb ik de Next en morgen gaat ie alweer retour. 'Het gladgestreken gezichten' filter vind ik werkelijk niet om aan te zien, ik stoor me er voortdurend aan. Ik kijk op een Samsung Full HD 1920x1080 die zelf zijn sync aanpast aan wat ie aangeboden krijgt. Daarnaast geeft de next ook een artefact op scherpe randen en vertikale lijnen. Beiden zijn eenvoudig te zijn aan de nieuwslezer van het NOS journaal, maar ook overal op.
Je ziet ook hoe het de mist in gaat op de ondertiteling in National Geographic. De compressie algo kan niet kiezen of ie de lettertjes nou wel of niet moet uitsmeren of gedetailleerd weergeven.
Ik heb om en om geprobeerd met de Horizon, en ik had maar één keer nodig om meteen te zien dat het op de Horizon allemaal beter was. Maar die heeft dus oude langzame software.
Waar het een beetje sneu wordt is de eeuwige ontwijkende diplomatie van de helpdesk. De vriendelijke callcenter meneer bleef volhouden dat hij nog niet van dit probleem had gehoord. Hier op het forum is het 90000 keer bekeken en heeft het 950 antwoorden, alleen in dit draadje.
Daarnaast begrijp ik niet hoe dit product zo uitgerold kan zijn. Is het een ongelukje of probeert Ziggo nu hoever ze kunnen gaan met data compressie? Minder details = minder data = straks meer ruimte over voor een paar 4k kanalen. Hoe dan ook, ik ga het signaal afgeven dat de Next voor mij geen vooruitgang is, hij gaat terug, en dan ga ik mogelijk naar een oplossing zonder Mediabox. Gemiste kans dit.
Reputatie 6
Badge


Over het beeldkwaliteit kan ik nog het volgende zeggen. Als je een goede 4K TV hebt kun je de upscaling beter aan je TV overlaten. Je kunt dan het beste de resolutie van de Next op 1080I zetten. Dit is namelijk het formaat wat binnen komt bij de Next. De beeldkwaliteit is dan helemaal afhankelijk van de kwaliteit van je TV. Het beeld wat je dan hebt, kun je met de beeldinstellingen van je TV naar je eigen smaak aanpassen. Een probleempje is dat de Next de resolutie die je instelt 1080i niet vasthoudt bij het uitzetten van de Next. (vervelende bug)
Op deze mannier omzeil je de bemoeienis van de Next.
Maakt het nog uit of je HDMI-CEC uitzet, blijft hij dan ook niet op 1080i staan?
Nee ik heb er een HDMI-CEC killer tussen zitten, maakt niet uit.


Misschien overbodig om in deze topic uit te leggen, maar voorkomt de verkeerde discussie; CEC heeft niets te maken met hoe een HDMI bron (bv de Next) communiceert met het aangesloten scherm over zijn eigenschappen. CEC is een communicatie protocol vooral bedoeld om besturing tussen de aangesloten apparaten, zoals aan/uit of volume, via dezelfde afstandbediening te vereenvoudigen.
De belangrijke factor voor de Next om zich in te stellen op de technische specificaties van het scherm is de EDID. Deze informatie wordt door de Next uit het scherm gelezen en vertelt de Next wat bv de maximale resolutie, refresh rate en kleurdiepte van het scherm is. Ook bv dat het scherm alleen PCM audio aan kan of Dolby 5.1. De bug in de Next is dat deze alleen maar uitgaat van de EDID van het scherm en dus elke keer je eigen instelling negeert. De instelling ‘ van TV’ is de instelling die de EDiD van het scherm moet gebruiken. De andere keuzes, zoals 1080I of 1080P zouden gewoon onthouden moeten worden, wat dus niet gebeurt. Dit is ( tot de fix) op te lossen door UHD ondersteuning op de HDMI ingang van je TV uit te schakelen of het gebruik van een externe EDID emulator.

Terug naar waar het hier volgens mij in de topic om gaat:
Het is geen probleem dat de Next op 4K uit staat. Betekent dat er een 4K scherm aan hangt, maar laat de Next gewoon het signaal 1 op 1 doorgeven en het scherm de verdere processing en upscaling laten doen. Dat is de enige goede oplossing. Ook als de Next op 1080 uit staat wordt het signaal geprocessed door de Broadcom chip. Er vindt dan ruisonderdrukking plaats waardoor er sterke bewegingsonscherpte ontstaat. Door de beeldscherpte kunstmatig te verhogen wordt getracht dit weer te compenseren. Dit geeft een zeer onbevredigend resultaat. Bij je TV kun je deze filters veel uitgebreider en naar eigen smaak, instellen of uitschakelen Bij de Next staan ze gewoon aan.

Vooral de analyse van @Flitskikker laat duidelijk het probleem zien, vooral in dit voorbeeld:
http://screenshotcomparison.com/comparison/1524/picture:2
Zoom vooral eens in op jas van de man met de baard. Bij de Next versie is er van de rits niet veel meer over, terwijl deze bij het Humax beeld super gedetailleerd is.

@liberty Global
Geef de Next één enkele extra keus in het setting scherm, nl “Interne beeld processesing aan/uit” en los de bug met de EDID op. Dan kan deze topic snel gesloten worden.
Reputatie 4
Badge +2
Hey @Flitskikker . Zoals gezegd "Wij zijn constant bezig om onze producten en diensten te verbeteren en nemen hierin de klantfeedback heel serieus. Het is ons bekend dat er uiteenlopende meningen zijn over de beeldkwaliteit van de nieuwe mediabox en wij volgen dit op de voet. Deze feedback gebruiken wij om in de nabije toekomst de beeldkwaliteit verder te optimaliseren" Dus de meldingen en constateringen zijn absoluut bekend en worden meegenomen :-)

Fijn dat je antwoordt, Lycke. Kun je dit nog wat concreter maken? In andere topics zeggen jullie bv. dat jullie het probleem (h)erkennen en door hebben gegeven aan de ontwikkelaars. Hier zeg je: "Deze feedback gebruiken wij om in de nabije toekomst de beeldkwaliteit verder te optimaliseren". Dat is erg vaag, niet? Zeker gezien het aantal reacties die jullie krijgen op dit onderwerp.
Reputatie 7
Badge +4
@Be rt

Ik wil graag nog reageren op een paar zinsneden uit je bericht:

Als je ooit in een test hebt gezeten weet je dat Ziggo juist de meest scherpe en objectieve kritiek juist wil hebben en er ook wat mee doet. Vrijwel alles wat hier geschreven wordt is al eerder geschreven bij de test.

Als tester kan jij daarover in zijn totaliteit beter oordelen dan ik als niet-tester. Maar je slaat volkomen de plank mis als we het hebben over de beeldkwaliteit van de Next door te stellen dat Ziggo iets onderneemt met de kritiek van de testers. Het tegendeel is gebleken na update 4.12, terwijl we nu reeds 5 updates verder zijn.

Uit mijn ervaring worden er mensen uitgenodigd voor een test uit alle regio's die juist allerlei verschillende situaties thuis hebben.

Wat doen verschillende thuissituaties van testers ertoe als het gaat om de beeldkwaliteit van de Next? Ik beschouw een mediabox zuiver als een doorgifteluik, die het originele beeld dient door te geven aan de klant zonder allerlei zgn. beeldverbeteraars in de software. Zoals ik al eerder in dit topic heb aangegeven zijn de tv-ontvangers van Ziggo klanten er veel beter op uitgerust om de beeldkwaliteit naar persoonlijke smaak in te stellen.

Ik vind Mark Ziggo al heel duidelijk: "Wij overwegen verschillende opties om de beeldkwaliteit te verbeteren. Of dat door het verwijderen van een filter, extra menuopties of iets anders wordt gedaan kunnen we nu nog niet zeggen."

Mark's opmerking vind ik heel erg onduidelijk. Er worden diverse opties overwogen maar welke kant het opgaat kan hij niet zeggen. Kan je nog mistiger een rookgordijn optrekken?
Reputatie 4
Ja, niks te klagen (behalve bij sportwedstrijden, m.n. voetbal).
Dan heb je toch te klagen.. want je klaagt over beeldkwaliteit die slecht is bij sportwedstrijden, met name voetbal waar het erg opvalt. Dan weet je dus, er is iets mis met de kwaliteit, en dus.....

Dit is het positivisme wat mij enorm stoort, ook aan de '' ziggo '' wall of tekst persoon die wilt dat mensen die positief zijn in hun waarde moeten blijven, en dat is prima, maar 9 van de 10x krijg je dus ''positieve'' ervaringen te lezen met een ''maar'', continue...

Hoe kan het maanden duren als je al maanden te horen krijg exact wat er mis is...
Reputatie 7
Badge +5
Tja maar het klagen en zeuren zal wel nog een tijd zo doorgaan want het is nog steeds zoals Jan terecht en voor de zoveelste keer aangeeft de hardware kan het aan maar de software blijft maar achter.
Ik zou eens oprecht en zonder gedraai heel graag eerlijk willen weten warom het nóg steeds na al die manden niet is opgelost en waar ligt dat dan aan? Het zou echt goed zijn om hier eens een eerlijk antwoordt op te krijgen van ziggo...LG 🤔 Is het dan zo moeilijk om het op te lossen.....?
Reputatie 6
Badge +4
Hallo @Lycke Ziggo @Anne H Ziggo @Mark Ziggo @Sander Ziggo, hebben jullie dit topic - en dan in het bijzonder deze post - gezien? Ontvangen jullie soortgelijke meldingen uit andere hoeken? Weten jullie of deze geluiden bij het ontwikkelteam terecht zijn gekomen, en of zij reeds een oplossing in gedachten hebben? Alvast bedankt. 🙂
Reputatie 7
Badge
Beste @RemcoFr,

Jouw bijdrage was dus NIET ironisch bedoeld en je weet echt niet dat HDMI-CEC slechts het in-, uit- en overschakelen van apparaten regelt en dat dit totaal niets te maken heeft met het beeld en het geluid.

Mag ik je vragen welke beelddiagonaal jouw Q85R heeft: 55, 65, of 75 inch?
En op welke afstand zat jij van het beeld toen je de beoordeling schreef?
Heb je echt ALLE beeldverbeteringen uitgezet, dus ook de scherpte op 0 en Auto Motion op Uit?

Ik vraag hiernaar omdat je niets zegt over de niet uitschakelbare detailverziekende beeldverscherping die de Next op het totale beeld toepast. Als je op de optimale afstand van het beeld zit is die namelijk door een kritische kijker (die jij zegt te zijn) absoluut niet te missen.

Bij een 55 inch TV is de optimale kijkafstand bij 4K content bijvoorbeeld tussen de 167 en 236 cm. Zit je verder van het beeld dan zijn je ogen fysiek niet in staat om alle details te zien. De meeste mensen die het beeld van de Next positief beoordelen zitten simpelweg te ver van het beeld om het beeld überhaupt serieus te kunnen beoordelen.

De mensen die hier kritisch schrijven over de beeldkwaliteit van de Next doen dit met verstand van zaken. Zij weten dat de Next tot veel betere prestaties in staat is.

Vergelijk het beoordelen van beeldkwaliteit met het beoordelen van wijn: de kenner proeft "veel citrus" en de leek proeft "zuur". Te veel mensen op dit forum pretenderen wijnkenner te zijn. Maar net als bij wijn geldt: beoordelend kijken moet je leren.

Tenslotte:

De Q85R is een topklasse TV. Zet in vredesnaaam bij HD content de Next op "1080i" en niet op "4K"of "Van je TV" zoals je nu hebt staan. Dat is gewoon zonde van het geld dat je aan deze TV hebt uitgegeven. De elektronica van de Q85R is gigantisch veel beter in het upscalen naar 4K dan de simpele ontvanger-elektronica van de Next. Daarom is de Q85R duurder dan een simpele TV. Leer "wijndrinken".
Reputatie 6
Badge
Inmidddels is wel duidelijk dat het probleem in de NEXT wordt veroorzaakt.
Ik heb de NEXT vergeleken met de Horizon door beiden, naast elkaar, weer te geven op 2 identieke professionele monitoren. Hierbij speelt dus de beeldprocessor van het schertm geen rol en wordt het beeld 1 op 1 weergegegeven., zoals aangeboden door de bron.
De test is gedaan op 1080I (de resolutie van de originele streams).
Het verschil in beeldkwaliteit is dan duidelijk te zien. De NEXT toont welliswaar iets minder ruis, maar daardoor lopen details dicht. Vooral te zien in gezichten. Het beeld is wolliger. Daarnaast wordt getracht dit verlies in detail te compenseren door de scherpte te verhogen wat bij sommige beelden onnatturlijk harde details geeft.

De vraag is nog maar of Ziggo iets kan veranderen aan de werking van de gebruikre Broadcom chip. Als deze chip ‘ingebakken’ funcities heeft om de verschillende beeldverwerkings paramaters en instellingen eenvoudig aan te roepen vanuit de firmware van de NEXT, dan moet het voor Ziggo eenvoudig zijn om deze problemen op te lossen.Is dat niet het geval dan zal het Ziggo ontwikkelteam met Broadcom moeten sparren zodat zij deze paramaters aan gaan passen. Dit laatste heeft veel meer voeten in aarde en zal dan waarschijnlijk heel veel langer gaan duren of helemaal niet plaatsvinden. Dus het is te hopen dat de beeldprocessing parameters door Ziggo ‘ verkloot’ zijn anders heb ik er een zwaar hoofd in dat het ooit goed zal komen met deze versie van de NEXT en moeten we wachten op de NEXT-II voorzien van een betere chip.
Het uitblijven van een statement van Ziggo geeft mij te denken, maar het zou Ziggo sieren om in ieder geval toe te geven dat het probleem erkent is.
@Ziggo, bij deze biedt ik me graag aan als Beta tester voor nieuwe firware releases.
Reputatie 3
Gisteren is een monteur van Ziggo bij me thuis geweest i.v.m. een signaalprobleem tussen mijn modem en de Next en ik heb tijdens zijn bezoek de beeldkwaliteit van de Next ter sprake gebracht. De monteur zei dat hij nog niet van de hier genoemde problemen had gehoord. Dat kreeg ik overigens ook 2 x te horen van medewerkers van Ziggo die ik aan de telefoon heb gehad en 1 x van een Ziggomedewerker waar ik mee heb gechat. Apart toch wel dat het probleem met de beeldkwaliteit van de Next nog niet algemeen bekend is bij Ziggo.

Ik heb de monteur een paar tv-uitzendingen laten zien en hij beaamde dat het beeld erg slecht was. Op dat moment was op één van de zenders toevallig een voetbaluitzending aan de gang en hij vond ook dat het gras er niet uitzag op tv. De monteur vond dat dit niet zou moeten kunnen en hij zou een melding maken.
En zo blijven we doortobben.

Vandaag was ik bij een vriend van me, die een Sony OLED-tv van 65 inch heeft. Hij heeft de Horizon nog en ik zag dus weer even hoe het beeld zou moeten zijn. Ik heb zelf de LG OLED65C8PLA en had voorheen met de Horizon een even goed beeld als die vriend van me. Ik zag nu weer even hoe het tv-beeld bij mij voorheen ook was. Nu is dat zoveel slechter geworden...

Liberty Global en Ziggo mogen toch wel erg trots zijn dat het hen is gelukt om na jaren van ontwikkelen en testen een nieuw apparaat op de markt te brengen dat bij veel mensen een slechter beeld geeft dan hun oude apparaat. Dat doet geen enkel ander bedrijf hen na.
maakt dat de groep klagers categorisch wenst te ontkennen (of negeren) dat er ook een hele groep mensen is die geen problemen met de beeldkwaliteit van de Next hebben

@Jos1409
Gek. Ik volg dit Topic al vanaf het begin en bespeur bij klagers geen opvallende gemeenschappelijke afwijzende attitude ten opzichte van meldingen over tevredenheid met het beeld. Er valt wel eens een te scherp woordje, maar dat is naar mijn inzcht niet iets om klagers mee over een kam te gaan scheren betreffende hun houding tov positieve melders.

Het is allemaal heel simpel.
Dat de Next sinds Firmware zus en zo iets toevoegd aan het beeld van een bron is objectief aangetoond. Daar is dus geen diskussie over mogelijk.

Of iemand dit nu wel of niet ziet - op bank of op 1 m voor het scherm- resp dit wel of niet mooi vindt resp het wel of niet belangrijk vindt, doet voor mij niet terzake.

Ik wil met een optie de bron aangeboden kunnen krijgen zoals die is & oorsponkelijk ook beter werd doorgegeven door de Next. Aan een dictaat van Liberty Global over wat goed voor mij is, heb ik geen behoefte.
Dat is de democratie van het kijken. Denk niet dat er iemand is, die daar tegen zou kunnen zijn.

Die optie lijkt me eenvoudig technisch te realiseren. Toch wordt dit niet gedaan. Het waarom is wat duister.
Erg jammer, want er onstaan, hier en in het buitenland, uitgebreide diskussies onder klanten van Liberty Global dochters over een probleem dat er niet zou hoeven te zijn.
Reputatie 7
Badge +4


-knip-
Het lijkt er ook vanaf te hangen hoe het beeldscherm alles kleuren en contrast zelf nog bewerkt/verwerkt.
-knip-


Je kaart nu precies de kern aan van het probleem.

Beelddoorgifte van de Next zou onafhankelijk met welk merk/type tv deze is verbonden juist geen verschil mogen uitmaken in kwaliteit. Dit is sinds update 4.12 helaas al ruim een half jaar niet meer het geval, zodat een Next gebruiker gigantisch moet gaan sleutelen met de tv-instellingen om een nog enigszins acceptabel beeld te krijgen. En zelfs dat laatste lukt ook nog niet altijd. Wanneer de beelddoorgifte weer wordt hersteld naar honderd procent passthrough, dan wel de gebruiker via een optie kan kiezen om wel of geen gebruik te maken van het beeldscherptefilter, wordt het interessant om een Humax of een MBXL vaarwel te zeggen en in te ruilen voor een Next. Tenminste, wanneer de Next ook nog eens minder kwetsbaar wordt met de afhankelijkheid van een gegarandeerd storingvrij beeld via Replay ten aanzien van stabiel internet en voldoende servercapaciteit.

Om die reden denk ik er met een XL in bruikleen exact hetzelfde over als community lid
@Johnths2

Reageer