Beantwoord

Mediabox Next: minder scherp HD beeld

Reputatie 1
Vorig week de Mediabox Next geïnstalleerd. Prima verbetering ten opzichte van de Horizon box echter niet qua beeld. Wat mij direct opvalt is het HD beeld wat van mindere kwaliteit is. Het lijkt een mindere resolutie en een wat valig beeld. Niet wat ik gewend ben van de vorige box. De programma's die in HD worden uitgezonden geven minder detail. Ik heb de connectbox aangesloten en de Mediabox Next. Hier hangt een Samsung full HD TV aan van 6 jaar oud. De TV heeft geen 4K /UHD. Verder geen andere apparatuur aangesloten. Deze TV gaf altijd prima HD beeld en dat doet ie nog steeds als ik vanaf bijvoorbeeld USB een bestand afspeel. Ik heb nog aan de afstelling zit pielen of aan de mediabox instelling maar krijg het niet beter helaas. Weet iemand wat het probleem hier kan zijn? Erg jammer want de Mediabox is verder echt een dikke verbetering.
icon

Best beantwoord door Lycke Ziggo 14 juni 2019, 08:30

Hey all. Bedankt voor alle voorbeelden en testen die jullie hier plaatsen!

Wij zijn constant bezig om onze producten en diensten te verbeteren en nemen hierin de klantfeedback heel serieus. Het is ons bekend dat er uiteenlopende meningen zijn over de beeldkwaliteit van de nieuwe mediabox en wij volgen dit op de voet. Deze feedback gebruiken wij om in de nabije toekomst de beeldkwaliteit verder te optimaliseren
Bekijk origineel

779 Reacties

Reputatie 6
Badge +3
Ook ik merk duidelijk de aanwezigheid van het scherptefilter.

Om de precieze verschillen beter te kunnen zien, heb ik een testje gedaan.
Tussen de Next (met vermeende verscherping) en mijn oude Humax (die het signaal 1:1 doorstuurt).

Ik heb dezelfde programma's bekeken op zowel de Next als de Humax.
Op de Next lineair, dus geen eventuele compressie van Replay TV.
Op de Humax via Timeshift. De complete DVB-stream wordt dan weggeschreven en teruggekeken, dus ook geen compressie.
Beide boxen staan ingesteld op 1080i.

Tijdens het afspelen heb ik opnamen gemaakt met een capture card. In de allerhoogste kwaliteit die de card ondersteunt.
Let wel: ik heb de boxen rechtstreeks daarop aangesloten. Er zit dus geen tv tussen die eventuele beeldverwerking doet, en de capture card doet zelf ook geen beeldverwerking (en anders minimaal en bij beide signalen precies hetzelfde).

De opnamen zijn dus 1:1 wat de beide boxen uitvoeren over HDMI.

Ik heb uit beide opnamen exact dezelfde frames op precies dezelfde momenten geëxporteerd. Deze kun je dus heel nauwkeurig vergelijken.

Ik heb de frames geüpload op de website ScreenshotComparison, zodat je ze goed kunt vergelijken. Je ziet eerst de afbeeldingen van de Humax (zonder verwerking). Als je de muisaanwijzer op de afbeelding houdt, verschijnt de afbeelding van de Next (met verscherping).
Aangezien de afbeeldingen 1920x1080 zijn, heeft het natuurlijk geen zin om dit op een mobiele telefoon of tablet te bekijken. Ik zal verderop wat kleinere close-ups plaatsen.

Goed dan, nu eerst de oorspronkelijke vergelijkingen:

http://screenshotcomparison.com/comparison/1524/picture:0
Het zenderoverzicht. Het zenderoverzicht van de Next heeft een iets andere inhoud, maar je kunt goed zien hoe de rest (die wel hetzelfde is) veel korreliger is door de overdreven verscherping.

http://screenshotcomparison.com/comparison/1524/picture:1
Overzichtsshot uit een serie. Veel oplichtende randen, vooral bij de ondertiteling.

http://screenshotcomparison.com/comparison/1524/picture:2
Ook oplichtende randen. Het gezicht lijkt nu opeens een SD-video. De fijne details zijn gewoon weg.

http://screenshotcomparison.com/comparison/1524/picture:3
Close-up op een gezicht. De fijne details op bijvoorbeeld de wangen zijn helemaal uitgevaagd.

http://screenshotcomparison.com/comparison/1524/picture:4
De details in de verte zijn niet meer te onderscheiden. De tekst op het busje is bij de Humax nog net te lezen, bij de Next helemaal niet meer.

Hier nog een aantal voorbeelden voor de mensen die op mobiel zitten of bij wie de vergelijkingswebsite niet werkt. Links is van de Humax, rechts van de Next.

De oplichtende contouren van het verscherpen zijn duidelijk zichtbaar.

En nog een vergelijking van een detailscreenshot die ik eerder had gemaakt (heb helaas de bron niet meer).

Hier zijn alle fijne details in de verte, zoals de mensen en de tekst, helemaal vaag geworden.

Toegegeven: niemand zal zo dicht op het scherm zitten dat je zulke fijne details kunt zien, maar alsnog; het lijkt me niet de bedoeling dat het beeld op deze manier wordt gemanipuleerd.

Een scherptefilter zorgt er alleen maar voor dat de beelden scherper lijken. In de werkelijkheid gaan de details gewoon verloren. Dit kun je ook niet oplossen door met de instellingen van je tv te spelen; de details zijn weg en kunnen niet meer worden teruggehaald. Vergelijk het met het verkleinen van een plaatje en die vervolgens weer groter maken: de pixels zijn bij het verkleinen gewoon verloren gegaan.

Mijns inziens moet een mediabox het signaal gewoon 1:1 doorgeven, zonder enige vorm van beeldverwerking. De verscherpingstechnieken van tv's, waar de box doorgaans op is aangesloten, zijn vaak veel geavanceerder.

Wellicht zijn de meeste (doorsnee-)gebruikers wel tevreden met dit pseudo-scherper beeld. Dat is prima. Maar er zijn dus ook gebruikers die zich eraan storen.
Vandaar het verzoek om dit scherptefilter optioneel te maken. Wat mij betreft mag die standaard aan staan, zodat de huidige tevreden gebruikers niet benadeeld worden. Voor mijn part mag het ook zoals de bridgemodus werken, dat Ziggo het op afstand kan aanpassen. Dan zijn ook de mensen die deze beeldverwerking niet willen, tevreden.
Reputatie 7
Badge +1
Volgens mij zou de beeldkwaliteit niet op meningen moeten worden gebaseerd maar op feiten. De voorbeelden van Flitskikker zijn feiten, of die moeten weerlegd kunnen worden door ziggo. Er zijn vast mensen die het beeld nu mooi vinden, maar dat wil niet zeggen dat diezelfde mensen het beeld niet meer mooi vinden als dat scherptefiler verdwijnt. Kortom, ziggo zou er naar moeten streven om het beeld 1 op 1 door te geven wat aangeleverd wordt.
Reputatie 5
Badge
Ik weet, over beeldkwaliteit valt niet te twisten. Maar ik ben al jaren werkzaam in de professionele video industrie en mag in alle bescheidenheid van mezelf zeggen dat ik wel weet waar ik over praat. Uiteraard zijn er veel factoren in de hele keten die uiteindelijk de kwaliteit van het eindresultaat bepalen. Tot nu toe niets dan lof voor de door Ziggo en voormalig UPC geboden beeldkwaliteit. Zowel op de Pace, Cisco, CI module als ook de Horizon. Maar met de Next deel ik die mening niet meer. Behalve dat de Next een flot bedienbaar product is geworden zijn er toch concessies gedaan. De gebruikte scaler chip is zo ingesteld dat er nu standaard ruisonderdrukking plaatsvindt. Dit is vooral goed te zien in de detailering van gezichten in close-ups. Als het gezicht niet beweegt dan is de detailering vrij goed. Maar bij een lichte beweging is het ruisonderdrukkings effect goed te zien. De details lopen dicht. Geen van deze effecten heb ik eerder waargenomen bij de hierboven genoemde ontvangers. De kwaliteit van de Next begint nu te lijken op de eerste 8Mb KPN streams. Iedereen die toen overstapte van analoog naar die eerste “nep” HD streams vond het beeld fantastisch, maar had geen vergelijk met de toen geboden UPC/Ziggo kwaliteit.
Ik, en vele anderen, zijn die kwaliteit gewent geweest en willen die nu ook minimaal blijven behouden. Ik snap dat Ziggo er nu een beetje omheen draait, maar ik krijg met de beste wil van de wereld de oude kwaliteit niet terug met de Next. Ook niet na een hele avond settings properen in mijn TV. Als blijkt dat her niet met een firmware upgrade te verbeteren is dan gaat mijn Next terug.
Reputatie 5
Badge
Zucht........................ Het blijft maar doorgaan.
Er zijn nu eenmaal kijkers die de verschillen echt niet zien en kunstmatige scherpte en adaptieve ruisonderdrukking prefereren. So be it. Ik verbaas me er al lang niet meer over dat de meeste kijkers het inderdaad gewoon niet zien.
Uitspraken als: "6Mb KPN HD stream... fantastisch toch, ik heb nog nooit zo'n mooi beeld gehad."
Daar is geen kruid tegen gewassen.

Ik ga mee met de uitspraak van @hanh:
"Dan kun je maar beter wegblijven van een Topic als dit: het is vooral voor experts en puristen."

Laat ons lekker "zeuren"over de makken van de Next en begin gewoon een nieuwe topic om onderling te communiceren over hoe je het beste je nieuwe of oude topmodel LG, Samsung Oled Qled of andere techniek, voor jezelf zo mooi mogelijk afstelt
Er is al meerdere malen aangetoond dat de Next het signaal bewerkt. Wij puristen, experts en techneuten houden daar niet van. PUNT.
Dus, nogmaals, probeer mij, en ik denk vele anderen, ALSTUBLIEFT niet van de huidige beeldkwaliteit van de Next te overtuigen. Dat gaat niet lukken.
Reputatie 6
Zover ik me kan herinneren werd er bij de H.264 HD streams van de Zenders altijd variabele bitrate toegepast.
Nee, dat was niet het geval. Ik volg al wat langer o.a. de DVB verrichtingen van Ziggo op de voet. Op een enkele uitzondering na had het gros van de HD kanalen een constante bitrate (CBR). Bij een aantal HD kanalen verplaatsingen in 2014 viel het opeens op dat Ziggo HD kanalen bij elkaar plaatste waarop de bitrate knijpen techniek werd toegepast. Hierbij wordt van het door Ziggo ontvangen MPEG bronsignaal van kanalen data weggegooid door de multiplexer om de gezamelijke bitrate van de bij elkaar geplaatste kanalen passend te maken binnen de transport stream. Ziggo doelstelling: meer HD kanalen in één transport stream proppen dan dat er mogelijk was met de originele bitrate van de HD kanalen. Zoals aangegeven is dat HD kanaal bitrate knijpen begonnen na de komst van multiplexers die die techniek ondersteunen. Wordt ook wel bitrate shaping genoemd. Als gevolg van dat knijpen wordt de bitrate van de kanalen zoals wij ze van Ziggo ontvangen variabel (VBR).

Een voorbeeld uit 2016 van de bitrates in zo'n HD knijp transport stream:

Hier zie je de bitrate van de video elementary stream van de 5 HD kanalen in de transport stream, de gezamenlijke bitrate van alle andere elementary streams van de HD kanalen (donker blauw/payload packets) en de ongebruikte ruimte (rood/Null packets).

Ziggo past die techniek ook heel bewust niet toe op de 10 standaard Nederlandse HD kanalen zodat ze in discussies over beeldkwaliteit kunnen blijven beweren dat de beeldkwaliteit beter is dan bij KPN waarbij ze dan voor het gemak even vergeten te vermelden wat ze uitspoken met het gros van de HD kanalen.
Reputatie 5
Badge

Over het beeldkwaliteit kan ik nog het volgende zeggen. Als je een goede 4K TV hebt kun je de upscaling beter aan je TV overlaten. Je kunt dan het beste de resolutie van de Next op 1080I zetten. Dit is namelijk het formaat wat binnen komt bij de Next. De beeldkwaliteit is dan helemaal afhankelijk van de kwaliteit van je TV. Het beeld wat je dan hebt, kun je met de beeldinstellingen van je TV naar je eigen smaak aanpassen. Een probleempje is dat de Next de resolutie die je instelt 1080i niet vasthoudt bij het uitzetten van de Next. (vervelende bug)
Op deze mannier omzeil je de bemoeienis van de Next.
Maakt het nog uit of je HDMI-CEC uitzet, blijft hij dan ook niet op 1080i staan?
Nee ik heb er een HDMI-CEC killer tussen zitten, maakt niet uit.

Misschien overbodig om in deze topic uit te leggen, maar voorkomt de verkeerde discussie; CEC heeft niets te maken met hoe een HDMI bron (bv de Next) communiceert met het aangesloten scherm over zijn eigenschappen. CEC is een communicatie protocol vooral bedoeld om besturing tussen de aangesloten apparaten, zoals aan/uit of volume, via dezelfde afstandbediening te vereenvoudigen.
De belangrijke factor voor de Next om zich in te stellen op de technische specificaties van het scherm is de EDID. Deze informatie wordt door de Next uit het scherm gelezen en vertelt de Next wat bv de maximale resolutie, refresh rate en kleurdiepte van het scherm is. Ook bv dat het scherm alleen PCM audio aan kan of Dolby 5.1. De bug in de Next is dat deze alleen maar uitgaat van de EDID van het scherm en dus elke keer je eigen instelling negeert. De instelling ‘ van TV’ is de instelling die de EDiD van het scherm moet gebruiken. De andere keuzes, zoals 1080I of 1080P zouden gewoon onthouden moeten worden, wat dus niet gebeurt. Dit is ( tot de fix) op te lossen door UHD ondersteuning op de HDMI ingang van je TV uit te schakelen of het gebruik van een externe EDID emulator.

Terug naar waar het hier volgens mij in de topic om gaat:
Het is geen probleem dat de Next op 4K uit staat. Betekent dat er een 4K scherm aan hangt, maar laat de Next gewoon het signaal 1 op 1 doorgeven en het scherm de verdere processing en upscaling laten doen. Dat is de enige goede oplossing. Ook als de Next op 1080 uit staat wordt het signaal geprocessed door de Broadcom chip. Er vindt dan ruisonderdrukking plaats waardoor er sterke bewegingsonscherpte ontstaat. Door de beeldscherpte kunstmatig te verhogen wordt getracht dit weer te compenseren. Dit geeft een zeer onbevredigend resultaat. Bij je TV kun je deze filters veel uitgebreider en naar eigen smaak, instellen of uitschakelen Bij de Next staan ze gewoon aan.

Vooral de analyse van @Flitskikker laat duidelijk het probleem zien, vooral in dit voorbeeld:
http://screenshotcomparison.com/comparison/1524/picture:2
Zoom vooral eens in op jas van de man met de baard. Bij de Next versie is er van de rits niet veel meer over, terwijl deze bij het Humax beeld super gedetailleerd is.

@liberty Global
Geef de Next één enkele extra keus in het setting scherm, nl “Interne beeld processesing aan/uit” en los de bug met de EDID op. Dan kan deze topic snel gesloten worden.
Reputatie 3
Badge
Hey @Flitskikker . Zoals gezegd "Wij zijn constant bezig om onze producten en diensten te verbeteren en nemen hierin de klantfeedback heel serieus. Het is ons bekend dat er uiteenlopende meningen zijn over de beeldkwaliteit van de nieuwe mediabox en wij volgen dit op de voet. Deze feedback gebruiken wij om in de nabije toekomst de beeldkwaliteit verder te optimaliseren" Dus de meldingen en constateringen zijn absoluut bekend en worden meegenomen :-)

Fijn dat je antwoordt, Lycke. Kun je dit nog wat concreter maken? In andere topics zeggen jullie bv. dat jullie het probleem (h)erkennen en door hebben gegeven aan de ontwikkelaars. Hier zeg je: "Deze feedback gebruiken wij om in de nabije toekomst de beeldkwaliteit verder te optimaliseren". Dat is erg vaag, niet? Zeker gezien het aantal reacties die jullie krijgen op dit onderwerp.
Reputatie 6
Badge +3
Hallo @Lycke Ziggo @Anne H Ziggo @Mark Ziggo @Sander Ziggo, hebben jullie dit topic - en dan in het bijzonder deze post - gezien? Ontvangen jullie soortgelijke meldingen uit andere hoeken? Weten jullie of deze geluiden bij het ontwikkelteam terecht zijn gekomen, en of zij reeds een oplossing in gedachten hebben? Alvast bedankt. 🙂
Reputatie 7
Badge +1
Eigenlijk zitten we allemaal te wachten op 1 ding: Wat zijn de plannen van ziggo mbt de bekende grote issues:
* beeld passthrough
* beeld scherpte filter
* geluid passthrough
* aanbod 4k zenders en vooral via welke techniek

Dit "doel"moet toch allang bekend zijn intern of het dan lukt is een tweede natuurlijk. Wij zijn hier met z'n allen van allerlei discussies aan het voeren terwijl het bij Ziggo mag ik hopen allang intern bekend is. Een reactie van Lycke van gisteren zou zomaar een ziggo woordvoerder reactie kunnen zijn. 'We zijn altijd bezig om te bekijken hoe we onze diensten kunnen verbeteren". Nou daar hebben we niks aan zo'n reactie. Zo ging het aan het einde van de testfase ook.

Sorry dat dit wellicht wat off topic is, maar ik ben er ff klaar mee. Wat een gepruts.

ps. Ja ik vind de box nog steeds een hele verbetering met de horizon, maar van het bovenstaande snap ik helemaal niks.
Reputatie 1
Sinds een paar weken de Mediabox Next geïnstalleerd. Een prima verbetering ten opzichte van de Horizon box behalve het beeld, welke een stuk minder van kwaliteit is. Beeld details zijn wat vaag, erg vervelend bij oa sport uitzendingen. Zeker niet wat ik gewend ben van de vorige Horizon box . Aangesloten op een Samsung full HD TV UE40H7000SL van 4 jaar oud.
Mijn bevindingen heb ik aan de klantenservice doorgegeven. Ben even later terug gebeld en mij werd aanbevolen een service monteur te laten langskomen.
Heb intussen een CISCO 8485 mediabox aangesloten, via een andere HDMI ingang op dezelfde tv.
Tijdens bezoek van de service monteur beide media boxen op hetzelfde kanaal gezet en hem beide beelden van verschillende kwaliteit laten zien.
Hij is het met mij eens dat er een behoorlijk verschil in zit ten nadele van de Next, maar kan hier momenteel niets aan doen.
Overigens was deze service monteur in eerste instantie niet op de hoogte van de meldingen over minder scherp beeld van de Medibox Next.

Hoop dat er nu zo snel mogelijk een software update verschijnt om dit probleem te verhelpen.
Reputatie 2
Badge
Ik ben helemaal blij! De Mediabox is een pareltje voor mijn interieur. Dat hij niet is aangesloten doet daar geen afbreuk aan.

Sommige prefereren realisme, anderen impressionisme. De Next behoort, met plastic gezichten en smeuige grasmatten, duidelijk tot de laatste stroming. Met een minimale penseelvoering een maximaal resultaat behalen.....

Voor TV gebruik ik voorlopig CI+ met een losse harddisk voor timeshift en opnemen.

Reputatie 6
Badge +3
@Flitskikker Helaas kan ik, zoals al eerder gemeld ook door anderen, de vergelijkingen niet zien. De site geeft "Coulden't connect to MySQL. Refresh." foutmelding. Maar als de verschillen in dezelfde orde zijn als de plaatjes die je rechtstreeks hebt toegevoegd. Dan zie ik wel wat je bedoelt.
@Rocky Luck
Zul je net zien, de website die ik gebruik is stuk...

Ik heb de originele afbeeldingen (grote PNG's, dus pas op voor je databundel) op Imgur gezet:
https://imgur.com/a/UrtkoCN

Vergelijken gaat dan alleen wel wat lastiger; je moet ze echt naast elkaar leggen op de originele resolutie (full HD).

Ik heb een scriptje van internet geplukt waarmee je met de muisaanwijzer kunt vergelijken:
https://www.flitskikker.com/dump/ziggoscreens

Ook hier geldt weer; zorg dat je er op een groot genoeg beeldscherm naar kijkt (minstens 1920x1080) om het echt goed te kunnen vergelijken.

---

ik kreeg bij het terugkijken van een opgenomen programma de eerste 10 seconden een super wazig beeld. Dat verdween daarna automatisch.
Dit komt doordat opgenomen programma's internetstreams zijn met adaptive bitrate; dus hij schakelt over op een lagere resolutie als je verbinding langzaam is. Bij de ontwikkeling is er waarschijnlijk voor gekozen om de stream eerst in een lagere resolutie te starten, zodat je sneller beeld hebt. Als hij meteen in de hoogste resolutie zou starten, zou het starten (initiële bufferen) langer duren.
Reputatie 7
Badge +1
Ik heb nog even verder gekeken naar de originele @Flitskikker caps van de Next en Humax. Dit zijn beide PNG bestanden. Wat opvalt is dat de grootte van beide bestanden nogal verschilt. Beelden nr. 4 van het @Flitskikker vergelijk hebben de volgende grootte:
Next afbeelding is 2,28Mb en de Humax afbeelding is 2,96Mb. Dat is een verschil van bijna 23%. Dus minder beeldinformatie (lees scherpte).
Het lijkt erop, maar dat is puur mijn theorie, dat Ziggo in de Next kunstmatig de beeldkwaliteit van de DVB streams omlaag schroeft, om deze zo te matchen met de beeldkwaliteit van de lagere bit rates van de IP streams die gebruikt worden voor de replay, opname en VOD functionaliteit. Dat is volgens mij de enige logische verklaring waarom het beeld eerst softer wordt gemaakt en dan geprobeerd wordt dit kunstmatig te verbeteren (lees verslechteren). Het verschil in de 1 op 1 live DVB stream en een replay of opname stream via IP zou teveel verschil in beeldkwaliteit laten zien waardoor de bit rate van de IP streams met 30% verhoogd zouden moeten worden om dat gelijk te trekken.
Nogmaals, puur mijn eigen theorie. Misschien iemand van Ziggo die hierop commentaar wil geven?

Dat zou wel verklaren waarom Ziggo amper reageert en het al helemaal niet terug draait. Het is een strategie en het terugdraaien daarvan zou teveel invloed hebben op andere diensten zoals de VOD.
Ik heb echt een dubbelgevoel over de Next. Het is honderd keer beter dan dat Horizon onding, maar er wordt niet het maximale uitgehaald en de feedback vanaf ziggo daarover is gewoon bijna 0 en toegeven doen ze al helemaal niet. We zijn de dupe van "strategische" beslissingen van Ziggo die ervoor zorgen dat wij niet het beste beeld krijgen. Zo'n artikel van totaaltv geeft mij dan helemaal een nare smaak in de mond. Ik ben tester geweest van de Next en voel mij toch echt wel in mijn hemd gezet mbt dit topic. En ik ben niet de enige......
Reputatie 5
Badge
Inmidddels is wel duidelijk dat het probleem in de NEXT wordt veroorzaakt.
Ik heb de NEXT vergeleken met de Horizon door beiden, naast elkaar, weer te geven op 2 identieke professionele monitoren. Hierbij speelt dus de beeldprocessor van het schertm geen rol en wordt het beeld 1 op 1 weergegegeven., zoals aangeboden door de bron.
De test is gedaan op 1080I (de resolutie van de originele streams).
Het verschil in beeldkwaliteit is dan duidelijk te zien. De NEXT toont welliswaar iets minder ruis, maar daardoor lopen details dicht. Vooral te zien in gezichten. Het beeld is wolliger. Daarnaast wordt getracht dit verlies in detail te compenseren door de scherpte te verhogen wat bij sommige beelden onnatturlijk harde details geeft.

De vraag is nog maar of Ziggo iets kan veranderen aan de werking van de gebruikre Broadcom chip. Als deze chip ‘ingebakken’ funcities heeft om de verschillende beeldverwerkings paramaters en instellingen eenvoudig aan te roepen vanuit de firmware van de NEXT, dan moet het voor Ziggo eenvoudig zijn om deze problemen op te lossen.Is dat niet het geval dan zal het Ziggo ontwikkelteam met Broadcom moeten sparren zodat zij deze paramaters aan gaan passen. Dit laatste heeft veel meer voeten in aarde en zal dan waarschijnlijk heel veel langer gaan duren of helemaal niet plaatsvinden. Dus het is te hopen dat de beeldprocessing parameters door Ziggo ‘ verkloot’ zijn anders heb ik er een zwaar hoofd in dat het ooit goed zal komen met deze versie van de NEXT en moeten we wachten op de NEXT-II voorzien van een betere chip.
Het uitblijven van een statement van Ziggo geeft mij te denken, maar het zou Ziggo sieren om in ieder geval toe te geven dat het probleem erkent is.
@Ziggo, bij deze biedt ik me graag aan als Beta tester voor nieuwe firware releases.
Reputatie 6
Badge +2
Deze feedback gebruiken wij om in de nabije toekomst de beeldkwaliteit verder te optimaliseren

Dat is juist het probleem, jullie moeten helemaal niks optimaliseren aan het beeld materiaal, gewoon door geven zoals de bron is, zonder extra filters of wat dan ook...

Simpeler kan bijna niet zou je denken....
Reputatie 4
Badge +3
Optimalisering voor alle TV is een moeilijk issue voor het ontwikkelteam van Ziggo. Om iedereen tevreden te stellen, zal er een gulden middenweg gevolgd moeten worden. Dit kan leiden tot een niet honderdprocent dekking van oplossingen voor alle gebruikers. Was het maar zo eenvoudig om voor één platform software te ontwikkelen. Verschilden factoren spelen een rol. (merk van je TV, plaats waar je TV staat opgesteld, bronmateriaal en om niet te vergeten: de smaak van de gebruiker)

Daarom denk ik dat Ziggo niet al te snel komt met een oplossing voor het scherptefilter. Dit vergt veel onderzoek. En we zullen altijd een beetje water bij de wijn moeten doen.

Maar als betalende consument hebben we recht op de deugdelijk product. Daarom Ziggo: werk aan de winkel!

Ik ben het met je eens dat beeldoptimalisering voor de Next die een evenwichtige balans biedt voor het beeld op alle tv-merken, een lastig issue is.
Maar met het optimaleren van het beeld, met name met invoering van het scherptefilter via sw update 4.12, hebben de ontwikkelaars van de Next een m.i. jammerlijke beslissing genomen. De Next zou uitsluitend moeten dienen voor een 1-op-1 doorgifte van het videosignaal van de betreffende uitzending. Laat de optimalering a.u.b. over aan de moderne tv's, die dat veel beter kunnen reguleren.
Reputatie 4
Badge +4
Even voor alle duidelijkheid allereerst @guma goeie argumentaties ten tweede zie mijn profiel heb een 7 jaar oude Panasonic full HD plasma al jaren geen updates meer van Panasonic. Alle tips geprobeerd helaas diagonostiek goed kabels goed app goed. Instellingen tv van alles geprobeerd. Op pace en horizon haarscherp beeld. Andere opties pace nee te weinig mogelijkheden, horizon nog steeds vervelende bugs, overstappen naar andere provider nu komt het nee want dan krijg ik DSL met ongeveer dezelfde kijkbelevenis als de Next. Kijkbelevenis ervaring @Lycke Ziggo kom op zeg ben erg netjes altijd op dit forum maar ga alstublieft niet suggeren dat het niet aan Ziggo en de Next ligt. Ik blijf bij mijn mening de Next moet op alle televisies hetzelfde beeldkwaliteit geven als Horizon en Pace/Humax zowel oude en nieuwe televisies
Reputatie 7
Badge +4
Yep dat is zo maar het zou allemaal niet nodig zijn als.....:

Mijn ultieme Tip voor de beste beeldkwaliteit is zo snel mogelijk SAP.betere software met als hoofddoel Beeldkwaliteit moet duidelijk beter en snel, gisteren wederom WK voetbal dames gekeken niet om aan te zien de grasmat is zo vreselijk wazig en details ontbreken pff een slechter beeld heb ik hier nog nooit gehad. ( Sw 4.15 was het beeld echt beter hier ) De boosdoener is de actuele Sw 4.16.

Tegentest met good old Humax en ja hoor super mooi strak detailrijk beeld en de grasmat prachtig mooi...bewijs genoeg voor mij...... Dus ff wachten nog ...😫jammer jammer ik ben echt eigenlijk zeer te spreken en tevreden over de Next maar de beeldkwaliteit een drama wat mij betreft en dit ligt alleen maar aan de software.
Dus dan blijft of de Humax of indd. een CI+ ...over!
Reputatie 7
Badge +1
En zo blijkt dat de strategie van Ziggo, namelijk het doodzwijgen van dit issue, toch niet het gewenste resultaat brengt. Klanten die hun Next aan de kant schuiven en weer terug gaan naar de Humax, ci+ module of zelfs de Horizon.

Het is allemaal leuk die apps en andere toeters en bellen. Maar als je de beeldkwaliteit niet op orde kan houden heb je het gewoon niet goed gedaan. Ik kan er niet over uit hoe zonde ik dit vind, de box heeft in theorie namelijk alles om echt een topproduct te zijn. Overigens kijk ik zelf gewoon nog met de Next op de hoofd tv, de horizon is terug gestuurd en de CI modules zitten in andere tv's.
Reputatie 7
Badge +1
Beste Houter,

Je advies is goed bedoeld maar ik denk dat je nu de plank misslaat. Als je het verhaal van Flitskikker leest (de link die hij plaats) dan zie je dat hij er echt wel verstand van heeft en heus wel weet of het aan zijn bekabeling of apparatuur ligt.
Laten we hopen dat 1 van de moderators reageert op de tags van Flitskikker.
Reputatie 6
Als je via de Mediabox live tv kijkt, en dus gebruikmaakt van dvb-c, krijg je, als het goed is, exact dezelfde beeldkwaliteit als bij de oude settopbox of bij het kijken via een tv met CI+-kaart.
Kennelijk is de reviewer niet bekend met DVB techniek anders had hij bovenstaande niet zo opgeschreven. De MPEG data van de RTV kanalen is bij DVB voor alle ontvangers gelijk, maar het omzetten van die MPEG data in beeld, geluid en aanvullende zaken zoals ondertiteling wordt gedaan door de MPEG chipset in de ontvanger. Daarmee is de kwaliteit van de MPEG chipset en eventuele via de firmware geprogrammeerde instellingen (mede)bepalend voor de uiteindelijke kwaliteit. Als er geen gebruik wordt gemaakt van een losse ontvanger (zoals bijvoorbeeld de Mediaboxen, Humax ontvangers, etc.,) maar van een geïntegreerde ontvanger in de TV, dan wordt dus gebruik gemaakt van de MPEG chipset in de TV voor het omzetten van de MPEG data van het weer te geven RTV kanaal. Bij gebruik van een losse ontvanger wordt een TV als monitor ingezet.

Helaas laat Ziggo, sinds de laatste firmware-update, wat extra sharpening op het beeld toepassen door de Mediabox Next. Wij zien liever dat de het beeld ongewijzigd wordt doorgegeven; sharpening kan de eindgebruiker desgewenst zelf toepassen via de instellingen op de tv. We hopen dan ook dat Ziggo deze wijziging in een volgende update weer ongedaan maakt.
Het aanpassen van het weer te geven beeld door bijvoorbeeld verscherping wordt dus gedaan bij/na het omzetten van de MPEG data door de MPEG chipset. Bij goede TV's of losse ontvangers kan je hierbij als gebruiker zelf bepalen welke nabewerkingen je nog wilt toepassen (of uitzetten indien ze standaard zijn aangezet door de fabrikant).
Reputatie 5
Badge
Ik denk dat de beste upgrade optie in de Next zou zijn om alle ‘beeld data’ 1 op 1 door te geven op de HDMI uitgang. Dus zonder processing en/of scaling, maar dat door de beeldprocessor van het scherm uit te laten voeren. Die doet dat waarschijnlijk veel beter. Dat geldt ook voor een 4K signaal. Het heeft volgens mij geen nut om dat door de Next te laten downscalen naar 1080i als er geen 4K scherm aan hangt. Bij gebruik van een HD scherm gewoon naar de HD stream kijken ipv van een gedownscalde 4K.
Reputatie 7
Badge +1
Eigenlijk is het schandalig. Flitskikker komt hier met concrete voorbeelden die niemand kan ontkennen. En als er al een logische reden (wat ik mij niet kan voorstellen) voor het kwaliteitsverschil zou zijn die niet aan Ziggo ligt dan lijkt mij het zeer logisch dat ze dat hier komen uitleggen. Maar er komt geen reactie of het wordt half ontkend zonder concreet in te gaan op de dingen die wij allemaal zien.
Reputatie 2

Hey all.

Over beeldkwaliteit valt niet te twisten. Of juist wel.. 🤔. Het is in elk geval iets wat jullie enorm bezig houdt!
Er zijn veel zaken waarmee je invloed kunt uitoefenen op de beeldkwaliteit. Anne heeft hier een topic over geschreven. Ik raad jullie allen aan om daar even een kijkje te nemen! :-)
Jammer hoor waarom steeds hetzelfde antwoord geeft me weinig hoop dat dit gaat worden opgelost. Er is een duidelijk probleem met de beeldkwaliteit. Ik gebruik de Mediabox next in ieder geval niet meer. Wederom een waardeloos apparaat van ziggo erg jammer.

Ben ik de enige die vind dat het antwoord van @Lycke Ziggo wat denigrerend overkomt. Het wekt de suggestie dat diegene die klagen over de beeldkwaliteit aan het aanstellen zijn
Reputatie 5
Badge
Het verschil in beeld kwaliteit is volgens mij al door meerderen aangetoond in deze topic en zelfs empirisch vastgesteld door @Flitskikker. Of je het als gemiddelde kijker ook zo ervaart is een heel ander verhaal en hangt af van je referentie, de beeldkwaliteit die je gewend bent/was. Als je in het verleden gekeken hebt naar een tv waarbij alle beeldprocessing en ruisonderdrukking ingeschakeld heeft gestaan dan is dat je referentie. Een kijker die al die tijd heeft gekeken naar een "soft" beeld zal dan niet snel gaan klagen over de beeldkwaliteit van de Next. En misschien ervaar je zelfs dat de Next een beter beeld geeft vanwege de kunstmatige scherpte toevoeging die de Next toepast.
Maar voor veel kijkers is het referentiekader de hoge beeldkwaliteit van bv de Cisco, Humax, XL of de DVB tuner, waarbij zoveel mogelijk de "beeldverbeteringsopties" van de TV zijn uitgeschakeld of met beleid zijn ingesteld. Die beeldkwaliteit is de basis waarom de "klagers" over de Next beeldkwaliteit deze topic zijn gestart.
Ik respecteer ieders mening over goed of slecht, maar referentie kaders zijn nu eenmaal voor iedereen anders.

Reageer